Söker Dator som klarar Fortnite

Permalänk
Medlem

Söker Dator som klarar Fortnite

Hej.
Min frus syster köpte en dator till sin son för 1.5 år sedan och den har funkat fint att spela roblox och andra mindre krävande spel, men nu när han vill spela fortnite så är datorn för kass. Man kan säga att hon blev illa blåst att betala 7000kr för en dator som är 10 år gammal med i5 cpu från 4000 serien och ett geforce 1650 grafikkort.

Jag söker först och främst en komplett dator med windows installerat, men i värsta fall delar så jag kan bygga ihop en dator för att hjälpa grabben.

Hon har en budget på runt 6000-7000kr.

Gärna i västra götaland.
Må väl
/Henrik

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Vad har ni just nu? Kanske går att uppgradera lite istället för allt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

https://www.pcgamebenchmark.com/fortnite-system-requirements

känns inte direkt som krävande, kanske är något annat vaising?

Permalänk
Medlem

4:e generationens i5 är gott för Fortnite och GTX 1650, något är på gång med datorn. Kanske uppgradera till 4770 eller 4790. Men det verkar ok som det är.

Systemkraven för fortnite är inte alls krävande

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe - Core i7 6950X 4.2Ghz 1.25v - Corsair H115i Elt CapX - 32GB G.skill B die @ 3200Mhz C13-13-12-30-1T - Gainward RTX 2070 8GB.
Asus Strix X570 Gaming-F - Ryzen 5 5600 - MSI RX 5700 - 32GB Corsair Vengence LED 3800mhz
Hwbot @Warp9 Team - https://hwbot.org/user/ashley98/
Överklockare av äldre hårdvara! , Inte härifrån 🇬🇧

Permalänk
Medlem

Generellt så ska den CPU'n tillsammans med ett 1650 absolut inte vara ett problem för Fortnite.
Jag undrar om det kan vara något annat som strular där.

Tex, vad är det för HDD som sitter i, och har ni kollat läs/skriv hastigheten på den?

Hur mycket RAM sitter i Burken?

Jag har för Övrigt ett MSI GTX 1070 OC till Salu för 1500Kr (Kular pasta utbytt mot flytande Metall för lägre temps)
Kortet har aldrig använts för mining

Samt en M2 SSD 512 GB För 350Kr

OM det skulle vara av intresse såklart

Permalänk
Medlem

Det hänger på vilken upplösning han spelar i?

1080p klarar den datorn utan problem Fortnite.

Permalänk

Säkert bloatware, typ Norton eller nåt som äter upp alla systemresurser?

Permalänk
Skrivet av Smör-Leif:

Säkert bloatware, typ Norton eller nåt som äter upp alla systemresurser?

låter som det, det är någon vaising iaf :).

Permalänk
Medlem

Ok, ja då får jag ta mig en närmare titt på datorn.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det var 8gb ram minne. DDR 3

Permalänk

blås rent datorn, installera windows på nytt finns billiga på nätet "nycklar att köpa" kör endast windows virusprogram. så skall du se att det kommer fungera kanon!

Permalänk
Medlem

Aldrig direkt spelat Fortnite själv men vet ungdomar som suttit på bärbara med sämre prestanda än den datorn och kunnat spela Fortnite.
Kanske ändrats nu då det va nåt år sen grabben och hans vänner spelade det.

Jag skulle nog kolla mjukvaran först och se hur allting mår innan man lägger ut för mycket pengar. Kanske räcker med lite mer ram och en ssd just nu och spara lite till och kunna bygga helt nytt senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

blås rent datorn, installera windows på nytt finns billiga på nätet "nycklar att köpa" kör endast windows virusprogram. så skall du se att det kommer fungera kanon!

Aldrig varit med om att man behöver en ny nyckel vid en ominstallation bara. Är det nåt nytt Microsoft fått för sig eller?

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Aldrig varit med om att man behöver en ny nyckel vid en ominstallation bara. Är det nåt nytt Microsoft fått för sig eller?

aha okej, är det för dyrt med 100kr..

Permalänk
Medlem

Har 4670K med GTX 960 samt FX 8320 och GTX 770, bägge fixar Fortnite i 1080p med 60 fps+ utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

aha okej, är det för dyrt med 100kr..

Aldrig sagt att det varit för dyrt.
Menade bara att vid en vanlig ominstallation av samma dator har jag aldrig varit med om att man behövt köpa ny windows nyckel och hålla på.

Ska man byta version av Windows eller nåt är det nog en sak men ska man bara formatera och installera samma Windows har det alltid funkat utan att använda någon ny nyckel utan den gamla har fortfarande funnits där och funkat utan problem.

Men va ett tag sedan jag ominstallerade så därav frågan om det va något nytt de kommit på att man numera måste ha en ny nyckel bara för att kunna ominstallera sin dator, dvs installera samma windows som redan va i datorn.

Permalänk
Medlem

Windows-nycklar är kopplade till hårdvaran. när du installerar om operativsystemet aktiveras nyckeln automatiskt, du behöver ingen ny nyckel, inte säker på varför den killen rekommenderar dig att köpa en annan?

Kan göra en "Refresh" med Windows 10/11 Lämnar filerna intakta men installerar om operativsystemet

Med barn installerar de vad som helst, jag rekommenderar ett program som heter "Unchecky" det avmarkerar automatiskt alla bloatware-program som följer med applikationer och spel. Bloatware kan verkligen påverka ett system där det blir oanvändbart.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe - Core i7 6950X 4.2Ghz 1.25v - Corsair H115i Elt CapX - 32GB G.skill B die @ 3200Mhz C13-13-12-30-1T - Gainward RTX 2070 8GB.
Asus Strix X570 Gaming-F - Ryzen 5 5600 - MSI RX 5700 - 32GB Corsair Vengence LED 3800mhz
Hwbot @Warp9 Team - https://hwbot.org/user/ashley98/
Överklockare av äldre hårdvara! , Inte härifrån 🇬🇧

Permalänk
Medlem

Om du redan har en licens / nyckel behöver du såklart inte skaffa en till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Aldrig sagt att det varit för dyrt.
Menade bara att vid en vanlig ominstallation av samma dator har jag aldrig varit med om att man behövt köpa ny windows nyckel och hålla på.

Ska man byta version av Windows eller nåt är det nog en sak men ska man bara formatera och installera samma Windows har det alltid funkat utan att använda någon ny nyckel utan den gamla har fortfarande funnits där och funkat utan problem.

Men va ett tag sedan jag ominstallerade så därav frågan om det va något nytt de kommit på att man numera måste ha en ny nyckel bara för att kunna ominstallera sin dator, dvs installera samma windows som redan va i datorn.

Använder du live inloggning så sparas det där.
Så jag kör nuförtiden, slipper man hålla reda på koder.
Går hur bra som helst.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WitchDoctor91:

blås rent datorn, installera windows på nytt finns billiga på nätet "nycklar att köpa" kör endast windows virusprogram. så skall du se att det kommer fungera kanon!

Varför be de köpa ny nyckel? Ens microsoft windows är ju länkat till ens mail/microsoft konto nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _bagarn_:

Vill minnas att det var 8gb ram minne. DDR 3

Skaffa 16gb ram och nyinstallation av Windows så skall du se att de blir kanon 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av _bagarn_:

Hej.
Min frus syster köpte en dator till sin son för 1.5 år sedan och den har funkat fint att spela roblox och andra mindre krävande spel, men nu när han vill spela fortnite så är datorn för kass. Man kan säga att hon blev illa blåst att betala 7000kr för en dator som är 10 år gammal med i5 cpu från 4000 serien och ett geforce 1650 grafikkort.

Jag söker först och främst en komplett dator med windows installerat, men i värsta fall delar så jag kan bygga ihop en dator för att hjälpa grabben.

Hon har en budget på runt 6000-7000kr.

Gärna i västra götaland.
Må väl
/Henrik

Läs hela annonsen här

Som alla andra säger, installera om datorn så ska du nog få till den ni har. Ladda ner https://www.ccleaner.com/speccy och posta här. Foto från telefon duger så länge man kan läsa. Men troligen lite mer minne och en ssd för totalt under 1000kr kommer göra den fullt duglig ett tag till. Hade ni bott i Stockholm hade jag kunna hjälpt er om ni kom över med burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Det hänger på vilken upplösning han spelar i?

1080p klarar den datorn utan problem Fortnite.

Fortnite kräver mer än vad man tror för att man ska få 60 FPS i 1080p med vettiga inställningar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Har han precis testat lägga in Fortnite? I sista uppdatering fick Fortnite ue5 motorn och när jag la in det nu sist vid jul så fick jag 30ish fps med mitt 3080ti. Då hade den maxat att med raytracing på. Drog med inställningarna en aning och har nu runt 150fps.

Finns även ett performance mode i Fortnite för att verkligen kunna lira på vad som helst i hårdvaruväg.

Så kika över grafikinställningarna i Fortnite först för att se om det verkligen är något som e knas.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

sälj 1650 kortet köp ett begagnat rx6600 eller liknande amd kort med kvitto här på marknaden å kör 2k . Vänta med att köpa nytt. Amd e bättre me slöa cpuer. Köp en begagnad skärm här på marknaden för ca 2000kr. Köpte själv en lg 2k skärm på marknaden i höstas för 1700kr som kostar ny 5000kr. För ca 3000tusen totalt får du bra mycket för pengarna. Vet inte vilken cpu du har men e den en av de snabbare i serien så skall de funka. E grabben pro så skall han ju ha de bästa då kan han börja me. https://www.youtube.com/watch?v=9pRIhF1ydQw
1080p i low settings gör tråkigt tycker ja men ja tycker om ögongodis.

Permalänk
Medlem
Citat:

4:e generationens i5 är gott för Fortnite och GTX 1650, något är på gång med datorn. Kanske uppgradera till 4770 eller 4790. Men det verkar ok som det är.

Systemkraven för fortnite är inte alls krävande

Jag har ett moderkort med 16gb ram, 4790 I7 och en evo 212 kylare tillgänglig från nästa vecka om du vill köpa.
Bör räcka fint till fortnite i 1080p.

Har även ett GTX 1080 och ett MATX chassi som delarna sitter i , Phantek Enthoo Evolv Matx.
Vit med glassida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PointMan:

Fortnite kräver mer än vad man tror för att man ska få 60 FPS i 1080p med vettiga inställningar.

Ett 1030 kan väl få 60 fps i Fortnite i Performance mode, 1080p

Permalänk

Byggde ihop en dator idag med 6600k, 16gb 3200mhz och ett 970 strix till min lillebrorsa, men han låg knappt på 165fps i performance mode. Fortnite har verkligen blivit mer krävande när dem började köra med unreal engine 5

Visa signatur

Dr Volkswagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ett 1030 kan väl få 60 fps i Fortnite i Performance mode, 1080p

Okey, jag räknar inte det som "vettiga inställningar"

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PointMan:

Okey, jag räknar inte det som "vettiga inställningar"

Jag hade fel, faktiskt över 120 fps
Vettiga inställningar i fortnite är ju low på allt förutom view distance ändå

TS dator bör klara fortnite utan problem med ett 1650