Färdig dator från Elgiganten (9990:- på kampanj)

Permalänk

Färdig dator från Elgiganten (9990:- på kampanj)

Hej, jag undrar om denna dator är prisvärd?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Finns det nått att anmärka på den?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Nej, den funkar fint för det priset. går väl att bygga billigare själv om du är intresserad med lite andra komponentval.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Inte mer än vanligt på en färdigbyggd.
Svettig låda, klent nätaggregat(400W) och specialtillverkat moderkort(Intel ADL H670).
Övriga 12400F + 3060 + RAM + SSD kostar cirka 7500Kr löst, så den är helt ok för 9990:-.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/T8QOAQVW3r5ElN5FpLNQy0xl9ZQ/namnlos

här är en likvärdig dator, men denna måste du montera själv och fixa windows licens till

Jag skulle personligen aldrig köpt en färdigbyggd då jag gillar att kunna uppgradera mina datorer senare, men bryr du dig inte och bara vill ha något som fungerar i 3-5 år framåt utan några högre krav eller förväntningar är den från elgiganten jättebra.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Som färdigbyggd är den helt okej för priset men bygger man själv får man dubbel RAM-mängd, dubbelt diskstorlek, bättre ventilerat chassi, något starkare GPU och klart starkare PSU.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Tack för svar, ni verkar vara ganska negativa till en färdigbyggd dator, såg bland annat att det var ett specialbyggt moderkort och att det inte var bra (varför?), jag vill dock helst inte bygga själv(det är ganska många år sen jag byggde en dator).

Den dator jag har nu köpte jag 2012 från Mrpc och då fanns det en "grunddator" som man sen kunde ändra specs på, finns det inga såna alternativ nu? Skulle t.ex kunna tänka mig att lägga till en slant för 32gb och lite annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffin83:

Tack för svar, ni verkar vara ganska negativa till en färdigbyggd dator, såg bland annat att det var ett specialbyggt moderkort och att det inte var bra (varför?), jag vill dock helst inte bygga själv(det är ganska många år sen jag byggde en dator).

Den dator jag har nu köpte jag 2012 från Mrpc och då fanns det en "grunddator" som man sen kunde ändra specs på, finns det inga såna alternativ nu? Skulle t.ex kunna tänka mig att lägga till en slant för 32gb och lite annat.

Anledningen är att det ofta är väldigt svårt att uppgradera en "märkes-dator". Den gör sitt jobb i 3 år beroende på vad man spelar, sen får man köpa en ny. I längden är det billigare för plånboken och också bättre för miljön att köpa en dator du kan uppgradera allt eftersom. Märkes-datorer tenderar dessutom att ofta bli varmare dessutom och låta lite mer. Men visst, det är ju bekvämt också. Bara att klicka hem och koppla in!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffin83:

Tack för svar, ni verkar vara ganska negativa till en färdigbyggd dator, såg bland annat att det var ett specialbyggt moderkort och att det inte var bra (varför?), jag vill dock helst inte bygga själv(det är ganska många år sen jag byggde en dator).

Den dator jag har nu köpte jag 2012 från Mrpc och då fanns det en "grunddator" som man sen kunde ändra specs på, finns det inga såna alternativ nu? Skulle t.ex kunna tänka mig att lägga till en slant för 32gb och lite annat.

Du får ju tänka lite på vilka det är du frågar. Här på SweC är vi ju datorbyggare och teknikintresserade. Det är nästan självklart att de flesta här har preferens till att bygga själv.

Sen så, som nämnt, vet du vad du har och vad du kan göra med egenköpt hårdvara. Det som kommer i färdigbyggda datorer kan vara helt omöjligt att uppgradera/ändra/byta/reparera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffin83:

Tack för svar, ni verkar vara ganska negativa till en färdigbyggd dator, såg bland annat att det var ett specialbyggt moderkort och att det inte var bra (varför?), jag vill dock helst inte bygga själv(det är ganska många år sen jag byggde en dator).

Den dator jag har nu köpte jag 2012 från Mrpc och då fanns det en "grunddator" som man sen kunde ändra specs på, finns det inga såna alternativ nu? Skulle t.ex kunna tänka mig att lägga till en slant för 32gb och lite annat.

Vi har förvisso olika preferenser vad vi nöjer oss med. Om du bortser från vad jag och flera har påtalat ovan, dvs. det faktum att du kan tänka dig att byta upp dig igen om 3-5 år beroende på, kommer du säkert bli nöjd med datorn så länge du inte spelar allt för krävande spel på höga inställningar med tanke på ev. värmeproblem samt att den sannolikt låter en del. Ska du spela CS:GO (bara ett exempel) kommer du säkert vara jättenöjd!

Permalänk
Medlem

Jag tror datorn från Elgiganten kommer fungera utmärkt för spelande i t.ex 1080p de närmsta åren.

Minne, processor och grafikkort kommer (med största sannolikhet) gå att uppgradera om behov skulle uppstå så länge man tar hänsyn till vad nätagget klarar att ge.

Lite surrande från grafikkortet när man spelar får man nog stå ut med men det gäller nästan alla "märkesdatorer" med inte allt för påkostad kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffin83:

Tack för svar, ni verkar vara ganska negativa till en färdigbyggd dator, såg bland annat att det var ett specialbyggt moderkort och att det inte var bra (varför?), jag vill dock helst inte bygga själv(det är ganska många år sen jag byggde en dator).

Den dator jag har nu köpte jag 2012 från Mrpc och då fanns det en "grunddator" som man sen kunde ändra specs på, finns det inga såna alternativ nu? Skulle t.ex kunna tänka mig att lägga till en slant för 32gb och lite annat.

Problemet med den färdigbyggda är att förhållandevis enkla saker som att byta grafikkort eller processor, uppgradera bios eller ramminne, kanske inte går alls. Kanske inte har extra platser för hårddiskar eller tillräckligt med usb-portar, svårt att lägga till wifi eller uppgradera detta vid behov…

Beror på om du vill kunna ändra saker i framtiden eller inte. Man kan såklart köpa en helt ny dator om nya behov uppstår, men oftast är det så lätt som att byta en av datorns delar för att göra stor skillnad

Permalänk