Akut hjälp med mjukvara för övervakning hemma

Permalänk

Akut hjälp med mjukvara för övervakning hemma

Hej,

Innan jag börjar måste jag uppmärksamma att jag är inte avancerad användare.

Jag har två Sricam utomhus kameror och i början hade jag iVideon för att kontrollera och spela in allt med Motion Detect när tjänsten var gratis, sedan gick jag över till Netcam Studio eftersom den första slutade att vara gratis och jag har inte råd.

På ett oförklarlig sätt har Netcam slutat att fungera, jag startar appen och ingenting händer, jag testade avinstallera och installera på nytt med det är samma sak, jag testade felsökning och ingenting händer.

Jag har fortfarande tillgång till kamerorna via mobilen med Sricam appen, det är på dator jag har problem.

Nu letar jag efter en gratis alternativ som är enkel att konfigurera och få igång. Förslag???
Försökte iSpy men det var för avancerad för mig att få igång det.

Kravet är att ska vara kompatibelt med ONVIF kameror och att jag ska kunna få igång det.

Vad har ni för förslag?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Nu letar jag efter en gratis alternativ som är enkel att konfigurera och få igång. Förslag???
Kravet är att ska vara kompatibelt med ONVIF kameror och att jag ska kunna få igång det.
Vad har ni för förslag?

Jag har letat, och letat, och letat, och landade tillslut i Frigate NVR.

Det är dock inte enkelt...

Jag har sett många tala väl om Blue Iris. Har du tittat på det?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Jag har letat, och letat, och letat, och landade tillslut i Frigate NVR.

Det är dock inte enkelt...

Jag har sett många tala väl om Blue Iris. Har du tittat på det?

Sant, det är inte enkelt...

I min undersökning var det Security Eye gratis i flera hemsidor men det är bara Trial version, enkelt att ställa in grejer men kostar, hade jag haft råd skulle jag gärna betala men jakt fortsätter....

Någon med en annan förslag?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem

Kika på ispys efterträdare AgentDVR, ändå relativt enkelt att komma igång med.

Permalänk
Medlem

Har du tålamod så kanske MotionEye vore nånting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har du tålamod så kanske MotionEye vore nånting.

Det är väl lite så där när det gäller utveckling och uppdateringar väl?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av hunterxx:

Kika på ispys efterträdare AgentDVR, ändå relativt enkelt att komma igång med.

Gjorde den här tutorial men när jag ska välja IP från kameran blir det en enorm lista, ingen IP är exakt som från kameran slutet varierar oerhört mycket, jag testade alla men det blir bara en svart skärm ,en gubbe i mitten som håller två kablar i händerna, jag känner att jag är sämsta i värden!

Skrivet av Svensktiger:

Har du tålamod så kanske MotionEye vore nånting.

Har inte testat än....

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Skrivet av Reborn.swe:

Gjorde den här tutorial men när jag ska välja IP från kameran blir det en enorm lista, ingen IP är exakt som från kameran slutet varierar oerhört mycket, jag testade alla men det blir bara en svart skärm ,en gubbe i mitten som håller två kablar i händerna, jag känner att jag är sämsta i värden!

Har inte testat än....

Ja!

Fick kamerorna igång i appen men behöver hjälp fortfarande för att förstår hur det fungerar.

Jag startar ikonen och då öppnar webbläsaren och jag ser kamerorna men hur konfigurerar jag att rörelser ska spelas in när ngg rör sig? Jag hittar inga tutorial på hur man gör det och sen hur/var hittar jag inspelningar i min HHD?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk

Tjabba, lite uppdatering!!!'

Till slutet fick jag inte AgentDVR igång och efter en intensiv sökning hittade jag en tutorial på NetcamStudion som förklarar att man måste köra installations program för att avinstallera appen, sedan måste aktivera dolda fil visning på Utforskaren och radera alla mappar från Moonware, sedan måste via register radera allt från Moonware igen. Då ska man starta om dator och köra installarion som Administratör och allt kommer att fungera ingen, problemet är känd från dem. Jag hade även haft hjälp av CCleaner för att rensa allt från Monnware jag hade.

Hoppas att jag ska kunna hjälpa andra som stöttar på samma problem, gå in på Netcam och där ska finnas en tutorial på hur man fixar det.

Tack till alla som gav sin tid för att läsa tråden och hjälpa mig!!!!

Har jag tid hjälper jag dig gärna att fixa det om du har svårigheter att fixa själv.

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem

Missade ditt svar, men bra att du hittade alternativ.

Kör AgentDVR i Docker samt CodeProject.AI och LPR som AI/nummerplåts-filtering. Bästa är att ha satt en statisk IP för varje kamera, sen finns det bra dokumentation för hur man lägger till kameror här också: https://www.ispyconnect.com/userguide-agent-adding-cameras.as.... Sen skiljer sig det så klart hur man kommer åt kameran beroende på kameratillverkaren.

Jag har en Tapo C200, då går jag in i menyn, väljer New Device, väljer IP Camera wizard, skriver in "tapo" under Make, väljer Tapo C200 som visas i listan (för mig visas det flera olika varianter av samma kamera, men jag tar bara en). Sen behöver jag ange användarnamn/lösenord, dessa har jag redan fått skapa i Tapos egna app. Klickar på next och skriver in kamerans IP. Sen är det klart! Alternativt använder jag New Device > Onvif > går in under de 3 punkterna intill Source type, skriver in namn/pass jag fick skapa i kameran/kamerans app, skriver in Service URL (för mina Tapo är det http://192.168.x.x:2020/onvif/device_service men det varierar beroende på tillverkare), sen trycker jag på Get Video URLs, OK, kollar att kameran är Enabled och sen OK.