Permalänk
Medlem

Dator som håller i 10 år

Hej!

2013 köpte jag grunden till min nuvarande dator för ca 14k då. Jag har sedan dess uppdaterat bland annat till större SSD, modulärt nätaggregat och nytt grafikkort men grunden har varit densamma.
Det är en Intel 4770k, 8GB DDR3 RAM och ett Asus moderkort med Wi-Fi. Vid den punkten var det många som tyckte att en 4770k var lite onödigt och overkill för det jag skulle göra (vanlig gaming) men jag tycker att det visat sig att den stått sig mycket bra då jag 10 år senare fortfarande kör på den. Känns osäkert om en mer buget-vänlig variant hade tagit sig såhär långt.
Spelar i och för sig för det mesta fortfarande en blandning inte så krävande spe, typ: CS:GO, Dota2, Minecraft. Men ibland något nyare som Hunt, Showndown, nya CoD/BF, men på senare år med lägre grafikinställningar och prestada.

Nu är det dock dags för ny dator. Att alt-tab:a ur spel börjar ta längre och längre tid, jag kan inte ha Windows 11 pga avsaknad av TPM modul (eller vad den nu heter) och prestandan allmänt är inte vad den en gång var.

Jag vill köpa en ny grund (CPU, Moderkort, RAM) nu och kanske en M2 SSD som har senaste PCIe version för att ha en snabbare disk. Tar grafikkort någon gång senare när priserna är bättre/när jag behöver det mer "akut". Om det spelar någon roll så kommer jag högst sannolikt köpa ett NVIDIA grafikkort när jag köper ett. Har ett GTX 1080 nu. Resten av datorn, chassi, nätagg (750W), chassifläktar. Tror inte det bör spela någon roll för CPU+MB+RAM men planerar att gå till något mer högupplöst, 1440p ultrawide eller 4k i samband med grafikkorts-byte senare.
Jag har några krav:

  • Ingen RGB

  • ATX format

  • Moderkortet ska ha bra Wi-Fi

  • Efter bästa förmåga köpa något som är framtidssäkert/presterar i ca 10 år igen

  • Betalar hellre lite extra för bra komponenter (icke-no name/bra märken, bra BIOS/UEFI inställningar osv) än att gå på lägsta pris

  • Komponenterna ska helst stödja senaste versioner av "relevanta" tekniker, såsom DDR5, PCIe 5.0 mm. (har inte koll på allt)

  • Tyst kylning. 2013 testade jag out-of-the-box vattenkylare som lät massor (i jämförelse med luft), så bytte till luft direkt. Om detta inte ändrats så tar jag luftkylning igen, annars kan jag tänka mig vattenkylning. Har case är Fractal Design R4/5 med stort heatsink från Noctua så det är rymligt.

Angående CPU tittar jag på att köpa AMD Ryzen 7000X3D eller någon av de andra i 3D-cache familjen som släpps nu i Februari, men 2013 så var Intels processorer bättre, men har förstått det som att det är superjämt just nu, om inte AMDs är bättre just nu - stämmer det?
Tänker mig 16/32GB DDR5 minne (kanske 16 nu, lägga till 16 till om något år?)
Godtyckligt moderkort efter kraven.

Edit: budget för CPU+MB+RAM: <20k, men helst <15k. När jag testat att pussla på prisjakt så verkar det kosta dryga 10k, så borde inte behöva kosta så mycket mer? Bara om det verkligen är bra motiverat.
Samt jag är ute efter dator som håller i ca/upp till 7-10 år

Permalänk
Medlem

7000X3D tycker jag låter vettigt, annars 7600/7700 (utan X, för lägre TDP och därmed enklare att kyla, även om det kanske är försumbart), med 32 gig ram (2x16 gig). Då kommer du klara dig länge. Samt behöver inte bry dig om moderkortet har 2 eller 4 RAM slots utan kan fokusera på andra krav

Då har du möjlighet att köpa ny begagnad processor om ca 5 år tänker jag mig

Kör luftkylning. Iom att du planerar att ha datorn så länge så är det definitivt mindre risk med en bra luftkylare, den kan ju inte läcka lixom

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag tror du får börja med en budget.
Ditt önskemål är lite svårt i sig, jag personligen tycker att utvecklingen börjar bli lite väl för stor på GPU/CPU sidan till skillnad från för "några" år sedan när 4e och 6e generationen Intel var inne.

Att förvänta sig att en dator håller lika länge som förr tror jag inte går att förvänta sig vilket är varför jag finner det sjukt att vissa spenderar 30-40-50K på en dator i dagens läge när den ändå kommer bli omsprungen av en 20K dator om 2-3 år

Jag tror om du kastar säg 30K på en dator nu så kommer den nog prestera acceptabelt i 1440P i kanske 4 år till sen tror jag att man behöver uppgradera GPU.

Till komponenter, AMD som Intel är lite sak samma nu, spelar du mycket CS så är det mer processorberoende än GPU så där vill du ha en snabb processor. Däremot har AMD the upper hand på uppgraderingar då dom inte byter socket lika ofta som Intel
Moderkort med WIFI har jag aldrig förstått mig på med en gamingdator, ska man spela ska man ha trådat enligt mig annars så sätter man ju ett par 14" plåtfälgar på en Porsche lixom, alltid svagaste länken.
Kylning beror på vilken processor, dom börjar ju dra en del och det blir en hel del värmeutveckling på dom, så i längden är det nog en luftkylare som gäller då en AIO kanske inte håller i 10 år som önskemålet var.
Skulle säga att 32GB är det nya 16 så att säga ingen idé att skaffa mindre om du bygger nytt nu.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Jag tror du får börja med en budget.
Ditt önskemål är lite svårt i sig, jag personligen tycker att utvecklingen börjar bli lite väl för stor på GPU/CPU sidan till skillnad från för "några" år sedan när 4e och 6e generationen Intel var inne.

Att förvänta sig att en dator håller lika länge som förr tror jag inte går att förvänta sig vilket är varför jag finner det sjukt att vissa spenderar 30-40-50K på en dator i dagens läge när den ändå kommer bli omsprungen av en 20K dator om 2-3 år

Jag tror om du kastar säg 30K på en dator nu så kommer den nog prestera acceptabelt i 1440P i kanske 4 år till sen tror jag att man behöver uppgradera GPU.

Till komponenter, AMD som Intel är lite sak samma nu, spelar du mycket CS så är det mer processorberoende än GPU så där vill du ha en snabb processor. Däremot har AMD the upper hand på uppgraderingar då dom inte byter socket lika ofta som Intel
Moderkort med WIFI har jag aldrig förstått mig på med en gamingdator, ska man spela ska man ha trådat enligt mig annars så sätter man ju ett par 14" plåtfälgar på en Porsche lixom, alltid svagaste länken.
Kylning beror på vilken processor, dom börjar ju dra en del och det blir en hel del värmeutveckling på dom, så i längden är det nog en luftkylare som gäller då en AIO kanske inte håller i 10 år som önskemålet var.
Skulle säga att 32GB är det nya 16 så att säga ingen idé att skaffa mindre om du bygger nytt nu.

Jag skulle snarare säga att idag finns grundprestandan där på allt nytt, så man inte behöver byta så ofta

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Uppdaterade inlägget med ca budget.
Men fokuset behöver inte vara på exakt 10 år, samt jag förstår att man blir omsprungen av en dator för mindre pengar efter ett par år, så har det varit med min nuvarande i ett par år nu. Är ute efter något som fortfarande är dugligt en längre tid framöver, inte som klår budgetdatorer i 10 år framöver.
Har inte orken och lusten att uppgradera dator vart 3-4 år, utan tänker & krämar hellre på lite extra nu så den duger ett tag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Jag tror du får börja med en budget.
Ditt önskemål är lite svårt i sig, jag personligen tycker att utvecklingen börjar bli lite väl för stor på GPU/CPU sidan till skillnad från för "några" år sedan när 4e och 6e generationen Intel var inne.

Att förvänta sig att en dator håller lika länge som förr tror jag inte går att förvänta sig vilket är varför jag finner det sjukt att vissa spenderar 30-40-50K på en dator i dagens läge när den ändå kommer bli omsprungen av en 20K dator om 2-3 år

Jag tror om du kastar säg 30K på en dator nu så kommer den nog prestera acceptabelt i 1440P i kanske 4 år till sen tror jag att man behöver uppgradera GPU.

Till komponenter, AMD som Intel är lite sak samma nu, spelar du mycket CS så är det mer processorberoende än GPU så där vill du ha en snabb processor. Däremot har AMD the upper hand på uppgraderingar då dom inte byter socket lika ofta som Intel
Moderkort med WIFI har jag aldrig förstått mig på med en gamingdator, ska man spela ska man ha trådat enligt mig annars så sätter man ju ett par 14" plåtfälgar på en Porsche lixom, alltid svagaste länken.
Kylning beror på vilken processor, dom börjar ju dra en del och det blir en hel del värmeutveckling på dom, så i längden är det nog en luftkylare som gäller då en AIO kanske inte håller i 10 år som önskemålet var.
Skulle säga att 32GB är det nya 16 så att säga ingen idé att skaffa mindre om du bygger nytt nu.

Har kört 100% på Wi-Fi endast sedan 2018, aldrig haft problem med vare sig latens, bandbredd eller packet-loss! Så slipper gärna dra sladd över hela huset för sakens skull

Permalänk
Medlem

7700 är platshållare för 7800X3D.
Chassi är lite av en smaksak så det går att byta, PSU tänker jag att du köper nytt i samband med ny GPU.
16GB No name RAM så länge, men det byter du nog ut vid köp av ny GPU också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

https://komponentkoll.se/bild/KFIiD.png
7700 är platshållare för 7800X3D.
Chassi är lite av en smaksak så det går att byta, PSU tänker jag att du köper nytt i samband med ny GPU.
16GB No name RAM så länge, men det byter du nog ut vid köp av ny GPU också.

Tack!
Chassi behåller jag sedan tidigare dock!

Varför no-name RAM nu och varför uppdatera till 32 först vid byte av GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Tack!
Chassi behåller jag sedan tidigare dock!

Varför no-name RAM nu och varför uppdatera till 32 först vid byte av GPU?

Jag hade hellre kört på dessa direkt.

https://www.webhallen.com/se/product/353660-Kingston-Fury-Bea...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Tack!
Chassi behåller jag sedan tidigare dock!

Varför no-name RAM nu och varför uppdatera till 32 först vid byte av GPU?

DDR5 är dyrt och 16GB räcker än så länge till det mesta.
DDR5 blir dock bättre och billigare i rask takt.
Det här är iofs inte så dumt: https://komponentkoll.se/produkt/1343830-kingston-32gb-2x16gb...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.