Permalänk
Medlem
Skrivet av terras:

Har någon testat Gainward 4090 phantom och Kfa2 4090 sg? Vilken är svalast och tystast?

Haft båda, fick skicka tillbaka gainward kortet pga av fläktarna, hade ett otrevligt sidoljud. Kortet var ok annars, rätt bra temps vad jag kommer ihåg.
Har ett kfa2 nu som jag lätt rekommenderar över det kortet dock, extremt bra temps, väldigt lite coilwhine och går sjukt tyst.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Aj, det låter inte bra. Har handlat en del där, men klarat mig från att reklamera något. Jag får hålla tummarna att allt går bra ändå. Som sagt så tänker jag lämna tillbaka kortet om det är så att dom inte hittar något trots att jag bifogat ett videoklipp på fenomenet.

Jag kanske missade vilket kort du hade, men vilket har du? Fick för mig att du har kortet jag har (GIGABYTE GeForce RTX 4090 GAMING OC)?

Det var en snubbe som hade problem med coil whine (ASUS kort) som fick lite problem med RMA så det är iofs en annan femma än det problemet du har. Tänkte du skaffa en annan modell isf?

Japp, har Gaming OC.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Haft båda, fick skicka tillbaka gainward kortet pga av fläktarna, hade ett otrevligt sidoljud. Kortet var ok annars, rätt bra temps vad jag kommer ihåg.
Har ett kfa2 nu som jag lätt rekommenderar över det kortet dock, extremt bra temps, väldigt lite coilwhine och går sjukt tyst.

Tack för svar! Om du bortser från sidoljudet på gainwardkortet vilket upplevde du hade bäst temperatur och tystaste fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av terras:

Har någon testat Gainward 4090 phantom och Kfa2 4090 sg? Vilken är svalast och tystast?

Jag har inte haft ett KFA, men jag har ett Gainward 4090 Phantom nu och ett TUF 3080ti innan så det kanske ger dig en fingervisning i alla fall.
Jag är sjukt nöjd med mitt 4090, det är mycket tystare och svalare än mitt förra kort. Och det tyckte jag ändå inte lät som ett flygplan i alla fall. Men jag har inga missljud eller coilwhine eller dylikt på mitt kort nu.
Rätt intressant att Gainward anses vara lite av en underdog på grafikkorts-marknaden, när de ändå gör såna grymma kort.

Permalänk
Medlem

Jag hade Strix 3090 och Eagle 3080. Båda lät en hel del och hade coilwhine. Sedan bytte jag ut Strix 3090 mot ett 4090 Gamerock OC som var extremt tyst och gick svalt men hade en rätt dålig PCB design och jag ville prova att bench:a och annat på 999W biosen så jag valde att lämna tillbaka det och köpte ett 4090 TUF OC som har en bättre design.
TUF går väldigt svalt och tyst under 120 fps men drar jag upp det i 240 fps i en meny eller lägre upplösning så låter det lite coilwhine tyvärr. Men som kort och arkitektur så är inte 4090 ens jämförbart med 3090, det är bättre på allt.
Kör jag World of Tanks i stock t ex så ligger utilization på 30% för 120fps i 4k som jag kör... då håller kortet strax under 35 grader.

Kör man max i ett mer drivande spel så kommer det upp i max 55-58 grader på GPUn. Det tycker jag är extremt mycket bättre än 3090/3080 som lätt gick mycket högre än så i temperatur, upp mot 75-80 grader utan problem. Det är klart mindre värme i rummet nu som behöver kylas bort och jag valde att inte sätta på ett vattenblock på GPUn denna version av den anledningen - det behövs inte för mitt användningsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terras:

Har någon testat Gainward 4090 phantom och Kfa2 4090 sg? Vilken är svalast och tystast?

Tänkte först köpa ett kort från Gainward men det blev ett KFA2 istället. Det innebär ju att jag inte har provat både så jag kan inte jämföra men jag kan bekräfta att mitt KFA2 är mycket tyst och svalt. Ingen direkt coil-whine som jag reagerar över heller. Mycket nöjd med köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terras:

Tack för svar! Om du bortser från sidoljudet på gainwardkortet vilket upplevde du hade bäst temperatur och tystaste fläktar?

Kfa2 kortet har klart bättre temps, fläktarna är ju svårt att säga eftersom dom hade ljudet där, men här är fläktarna i stort sett ljudlösa, även med 4e fläkten installerad. Kör just nu med sidan av i väntan på custom kabeln, men även med aningen högre temps så skulle jag rekommendera det här kortet helt klart, skulle ändå ligga under gainward.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

TUF går väldigt svalt och tyst under 120 fps men drar jag upp det i 240 fps i en meny eller lägre upplösning så låter det lite coilwhine tyvärr. Men som kort och arkitektur så är inte 4090 ens jämförbart med 3090, det är bättre på allt.

Har du provat att undervolta och att sätta en powerlimit? Jag gjorde båda två (ökade även minnet och fick bättre resultat än stock) och minskade därmed coilwhine till nästan noll. Vill man kan man även köra vsync på det.

Sedan kanske det även går att "bränna-in" kortet. Vet egentligen inte om det är en myt? Någon som har koll? Nåväl, min coilwhine är avsevärt mycket bättre nu än tidigare i varje fall. Kanske helt enkelt beror på andra laster när allt man använder är inkopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det var en snubbe som hade problem med coil whine (ASUS kort) som fick lite problem med RMA så det är iofs en annan femma än det problemet du har. Tänkte du skaffa en annan modell isf?

Japp, har Gaming OC.

Okej. Jag är mest orolig att dom inte kommer lyckas framkalla missljudet från fläkten och då underkänna reklamationen. Men vi får se.

Osäker på hur jag skulle göra om det blir en retur i slutändan. Verkar vara svårt att få tag på andra kort av märken jag vill ha, typ MSI eller ASUS.

Var rätt nöjd med mitt Gigabyte så länge det var fritt från vibrationsljud. Men absolut, om jag hade turen att få tag på ett TUF för 21 990kr skulle jag hellre välja det, tror jag. 10% lägre inköpspris är en ganska lockande faktor i dom här prisklasserna 😊

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Okej. Jag är mest orolig att dom inte kommer lyckas framkalla missljudet från fläkten och då underkänna reklamationen. Men vi får se.

Osäker på hur jag skulle göra om det blir en retur i slutändan. Verkar vara svårt att få tag på andra kort av märken jag vill ha, typ MSI eller ASUS.

Var rätt nöjd med mitt Gigabyte så länge det var fritt från vibrationsljud. Men absolut, om jag hade turen att få tag på ett TUF för 21 990kr skulle jag hellre välja det, tror jag. 10% lägre inköpspris är en ganska lockande faktor i dom här prisklasserna 😊

Ja den risken finns dessvärre. Har lite samma problem med att fläktarna inte fungerar tillfredsställande under 45%, det är inte ofta man kommer i den situationen pga. alltför aggressiva fläktprofiler.

Jag hade nog tagit MSI igen då ASUS verkar ha otroliga problem med coilwhine. Mitt första 4090 var just TUF och hade extremt med coilwhine, till den grad att det även hördes om man gick ut ur rummet. Att köra med lurar som har stängda kåpor var det enda sättet att få "bort" missljudet. Synd för kortet var suveränt! Mycket bra byggkvalitet, väldigt käck liten gpu bracket, tysta fläktar och bra fläktprofiler som höll kortet tyst och svalt även vid lägre belastning. Tyvärr har jag läst att MSI också har coilwhine vilket är synd.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det var en snubbe som hade problem med coil whine (ASUS kort) som fick lite problem med RMA så det är iofs en annan femma än det problemet du har. Tänkte du skaffa en annan modell isf?

Japp, har Gaming OC.

Jag är säkert dum i huvudet nu, men vad menar du med att Inet slutat sälja 4090 Gaming OC? 😄
https://www.inet.se/produkt/5413029/gigabyte-geforce-rtx-4090...

Själv har jag inga problem med mitt kort Ang. benchmarkpoängen så verkar de helt klart normala, och med min låga kunskap om överklockning och lite lattjande så knep jag plats 18 över alla Port Royal-poäng i Sverige. Och topp 1% worldwide.

Så jag är iaf nöjd, än så länge haha.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk

Vad är det för skillnad mellan en 4090 som kostar 22 tusen mot en som kostar 25 tusen?

Permalänk
Medlem

PCB design, kyllösning etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Jag är säkert dum i huvudet nu, men vad menar du med att Inet slutat sälja 4090 Gaming OC? 😄
https://www.inet.se/produkt/5413029/gigabyte-geforce-rtx-4090...

Själv har jag inga problem med mitt kort Ang. benchmarkpoängen så verkar de helt klart normala, och med min låga kunskap om överklockning och lite lattjande så knep jag plats 18 över alla Port Royal-poäng i Sverige. Och topp 1% worldwide.

Så jag är iaf nöjd, än så länge haha.

Kan dom ha uppgraderat fläktarna på dessa?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Någon som kör EK ABP block här?
https://www.ekwb.com/shop/ek-quantum-vector2-strix-tuf-rtx-40...

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Jag är säkert dum i huvudet nu, men vad menar du med att Inet slutat sälja 4090 Gaming OC? 😄
https://www.inet.se/produkt/5413029/gigabyte-geforce-rtx-4090...

Själv har jag inga problem med mitt kort Ang. benchmarkpoängen så verkar de helt klart normala, och med min låga kunskap om överklockning och lite lattjande så knep jag plats 18 över alla Port Royal-poäng i Sverige. Och topp 1% worldwide.

Så jag är iaf nöjd, än så länge haha.

Vafan? Jag har inget bildbevis men kan svära på att kortet var "Utsålt" och olistat för några dagar sedan

Du har varken vibrationer i chassit som uppstår vid viss fläkthastighet eller att fläktarna inte kan hålla RPM vid längre hastigheter än 45%?

Mäktigt att du lyckades knipa den platsen Jag försökte mig också på nån 3D Mark benchmark (minns inte vilken) med 3060MHz core och +1300MHz på minnet men kom inte ens topp 100, om inte minnet sviker mig nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det för skillnad mellan en 4090 som kostar 22 tusen mot en som kostar 25 tusen?

3 tusen.

Det och en mild fabriksöverklock är det enda som skiljer tuf 4090 från tuf 4090 oc.
Helt sjukt när man tänker på det.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

3 tusen.

Det och en mild fabriksöverklock är det enda som skiljer tuf 4090 från tuf 4090 oc.
Helt sjukt när man tänker på det.

Ska du köra 999w biosen 24/7 så är en bättre pcb design önskvärt men för den dagliga användaren, köp det billigaste och hoppas på bra tur i silicon lottery.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Okej. Jag är mest orolig att dom inte kommer lyckas framkalla missljudet från fläkten och då underkänna reklamationen. Men vi får se.

Osäker på hur jag skulle göra om det blir en retur i slutändan. Verkar vara svårt att få tag på andra kort av märken jag vill ha, typ MSI eller ASUS.

Var rätt nöjd med mitt Gigabyte så länge det var fritt från vibrationsljud. Men absolut, om jag hade turen att få tag på ett TUF för 21 990kr skulle jag hellre välja det, tror jag. 10% lägre inköpspris är en ganska lockande faktor i dom här prisklasserna 😊

Slog slag i saken och kontaktade Inet för RMA och får hoppas att ersättningskortet är OK. Viktigaste av allt är att det har så lite coilwhine som möjligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vet att det finns en docs lista med spec skillnader på olika 4090 modeller. Finns det någon liknande med vilka modeller man ska "undvika" jämfört med andra? T.ex om man ska köpa gainward istället för palit etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Vet att det finns en docs lista med spec skillnader på olika 4090 modeller. Finns det någon liknande med vilka modeller man ska "undvika" jämfört med andra? T.ex om man ska köpa gainward istället för palit etc.

Finns inga direkt dåliga kort, så såvida du inte tänker extrem-överklocka, köp det billigaste. Alla rtx 4090 har en överdimensionerad kylare som håller kortet svalt i stock.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Finns inga direkt dåliga kort, så såvida du inte tänker extrem-överklocka, köp det billigaste. Alla rtx 4090 har en överdimensionerad kylare som håller kortet svalt i stock.

Tänker om vissa har såpass mycket sämre kylare t.ex(mer ljud, högre värme etc) att man istället ska köpa modell x för x antal kronor mer. Eller att vissa är mer kända (som TuF vad jag läst på mig i denna tråd) att ha mer coilwhine

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Jag är säkert dum i huvudet nu, men vad menar du med att Inet slutat sälja 4090 Gaming OC? 😄
https://www.inet.se/produkt/5413029/gigabyte-geforce-rtx-4090...

Själv har jag inga problem med mitt kort Ang. benchmarkpoängen så verkar de helt klart normala, och med min låga kunskap om överklockning och lite lattjande så knep jag plats 18 över alla Port Royal-poäng i Sverige. Och topp 1% worldwide.

Så jag är iaf nöjd, än så länge haha.

Hur kunde du se din plats bland svenskarna? Ser inte hur man kan filtrera efter land. Kom upp till 28880ish vilket räckte för typ top 60... Sen åkte man så småningom ur top 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Slog slag i saken och kontaktade Inet för RMA och får hoppas att ersättningskortet är OK. Viktigaste av allt är att det har så lite coilwhine som möjligt.

Jag har testat mitt kort med fläktarna i hastigheter 30-70% idag och inte det minsta missljud eller vibrationer.

Något är konstigt med dina fläktar.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av kusk0r:

Hur kunde du se din plats bland svenskarna? Ser inte hur man kan filtrera efter land. Kom upp till 28880ish vilket räckte för typ top 60... Sen åkte man så småningom ur top 100.

https://www.3dmark.com/search

Skriv CPU 13900k som exempel > search

Då kommer du till ny sida, till vänster på sidan så finns en massa olika parametrar du kan välja, däribland Country

Permalänk
Medlem

Kör TUF OC vilket är helt overkill för det jag spelar atm men trivs mycket bra med hur tyst kylaren är och hur gediget kortet känns. Har lite coilwhine men det hörs inte över resten av systemet och heller inte när hörlurarna är på.

Största bekymmer just nu är att det inte går att styra RGB med Asus skräpmjukvara (armory crate 🤢) men som tur är finns OpenRGB, den vidriga adaptern och det som aldrig blir fel med nvidia om man ska lita på vissa här - drivrutinerna. Har fått fler krascher än under en månad med XTX som nu skickats tillbaka och har en irriterande bugg där min huvudskärm "kopplas ifrån" ifall jag tabbar ut ur spel. Förhoppningsvis någonting som löser sig men bara ännu starkare bevis på att ingen av aktörerna släpper felfria drivrutiner. Har också hört att det ska finnas en VBIOS update som man måste göra om man ska spela det nya NFS spelet...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

https://www.3dmark.com/search

Skriv CPU 13900k som exempel > search

Då kommer du till ny sida, till vänster på sidan så finns en massa olika parametrar du kan välja, däribland Country

Där ser man. Jag har plats 3-8 i Sverige. Endast Rauf med LN2 i sin egen liga. Det finns några enstaka kort i top-50 utan LN2.

Permalänk

Jag har ett som ligger och väntar på att bli installerat. Det är tungt och gediget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Jag har ett som ligger och väntar på att bli installerat. Det är tungt och gediget!

Jag med. Väldigt nöjd med Strix luftkylaren, så har inte bråttom. När jag får chiller i loopen, åker nog blocket på.
Har du också Strix?

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa en kabel från modDIY. Vilken frakt tog ni och hur långt tid tog det?
Stämmer 2-3v med "free shipping"?

*Såg att det är Kinesiskt nyår nu så kommer nog inte beställa... Läst en del historier om saker som tappats bort när man beställt
under den perioden från Kina.