Backup nas? Moln? Kombo?

Permalänk
Medlem

Backup nas? Moln? Kombo?

Hej,

Jag har börjat fundera på att skaffa en ordentlig backup. Situationen som så kanske klarar sig utmärkt med två separata lösningar, eller så gör man en för allt. Här tänkte jag att ni som är experter får komma med input!

Dels vill jag ha en backupp på datorn min, skulle helst vilja så man kan återställa den närmast precis som den är då backupen tas. Dvs backup på allt, inte enbart någon enstaka mapp med bilder i. Önskar att programmen och det man håller på med i dom finns kvar. Typ inställningar för 3d printer osv.

Går det att ta så bra backuper får väl bli första frågan? Om det går, vilken lösning rekommenderar ni som säkrar för, virus, brand, stöld, åska och haveri på datorn?

Min tanke var att köpa en enklare nas och ställa på annan adress, alt någon typ av molnlagring. Eller både och? Idag rör det sig om ca 150Gb men ökar givetvis. Många verkar ställa sin Nas i hemmet. Missar man inte en stor del av just backup delen då?

Del två är att säkerställa så foton/filmer finns kvar. Där har vi nog snart en Tb. Är en enbart molnlösning billigast/säkrast? Eller ska kan man lägga ihop den här typen av backup med det jag önskar ovan?

Krav att backup tas automatiskt, annars kommer jag komma ihåg det någon månad i början och sen...

Som ni säkert redan listat ut så är det här ny mark för mig, så ni får väl förklarar så att en 5 åring förstår

Stort tack till dom som läst ända hit, och ett ännu större tack om du har möjlighet att ge mig råd så jag hittar en prisvärd men framförallt bra lösning!

Permalänk
Medlem

Finns säker massa lösningar men om du kollar på en nas så kolla på Synology som har active backup for business så får du bare metal restore samt kan även bläddra bland filer. https://www.synology.com/dsm/feature/active-backup-business/p... Men saker från Qnap/asustor har säkert nått liknande men du få kolla med dem.

När det kommer till backup brukar man säga att man ska följa 3-2-1. 3 kopior, på 2 olika medium och 1 off-site. Så en nas i sig är inte en komplett backup, men kan vara en del av det. Som offsite kan man köra en raspberry pi med usb disk hos släkt/vänner/landställe eller byta utrymme på varandras nas. Eller köra backup till usb diskar som man tar med till jobbet och roterar. Men om du bara ska ha din nas till backup så kan du så klart ställa den på annan ort från början.

Ang dina bilder, beror helt på vart du har dem hur du bäst tar backup av dem.

Permalänk
Medlem

Och som alltid gällande backup, testa att gör återläsning (till annan mapp / enhet) regelbundet. Så att det verkligen fungerar den dag du behöver den.

Har länkat detta exempel innan, här fanns tydligen ingen rutin för att verifiera återläsning av körd backup.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb27gQ/dalslandskommun-i...

Permalänk
Medlem

Jag gör en backup av C: med Veeam Backup Agent till en mapp på min NAS. Tycker det fungerar snabbare och smidigare än Synologys egna lösningar. NAS:en puttar också över den backupen till en extern disk som är ansluten via USB, och till Backblaze B2 via Hyper Backup (S3 API). Iom. att jag har 6 månader retention skyddar det också skapligt mot t.ex. kryptovirus/ransonware.

Inte helt bergsäkert men tillräckligt för mina behov, och man slipper tänka på något manuellt förutom att göra ett återläsningstest då och då samt hålla koll så inte någon av diskarna börjar få SMART-varningar eller backupen failar av någon annan anledning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kör ni ZFS på er NAS så kan ni strömma er data till en annan ZFS pool på rsync.net för pengar.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Jag gör en backup av C: med Veeam Backup Agent till en mapp på min NAS. Tycker det fungerar snabbare och smidigare än Synologys egna lösningar. NAS:en puttar också över den backupen till en extern disk som är ansluten via USB, och till Backblaze B2 via Hyper Backup (S3 API). Iom. att jag har 6 månader retention skyddar det också skapligt mot t.ex. kryptovirus/ransonware.

Inte helt bergsäkert men tillräckligt för mina behov, och man slipper tänka på något manuellt förutom att göra ett återläsningstest då och då samt hålla koll så inte någon av diskarna börjar få SMART-varningar eller backupen failar av någon annan anledning.

Vad kostar cloudet?

Har själv funderingar kring backup och egentligen är det bara bilder som jag verkligen är rädd om och tänker skydda riktigt. Funderar på att sätta en en ny hdd till min server som agerar "NAS" för mig och medlemmar i familjens bilder. Samla alla bilder där och samtidigt synka med en S3 mapp i AWS. Eftersom jag förhoppningsvis inte behöver läsa så borde detta i stort sett vara gratis mer eller mindre pga ganska liten storlek. Har även en extern hdd jag manuellt kopierar till men det är inget vidare att hålla på med.

Bra tips på program att köra på servern för att visa bilder mottages gärna

Permalänk
Medlem

Första TB på molntjänster är oftast prisvärd med kanske 50- 100:- i månaden beroende på leverantör, men har man halvdussin och flera TB så börja det bli dyrt på riktigt - per månad...

En snurrdisk hemma är oftast betald inom 1-2 år beroende på storlek i jämförelse med molntjänst, men samtidigt skall man också ha en kopia på egen disk och inte förlita sig på enbart på molntjänst då dessa (eller beroende på dig själv som tex. att bytt kredikort och inte kommit ihåg att ändra betalningsinformation för tjänsten ifråga) kan krångla och så är dina data adjöss för alltid inom allt för kort tid.

Lägg inte alla äggen i samma korg - kort sagt.

Permalänk
Skrivet av Ludde018:

Hej,

Jag har börjat fundera på att skaffa en ordentlig backup. Situationen som så kanske klarar sig utmärkt med två separata lösningar, eller så gör man en för allt. Här tänkte jag att ni som är experter får komma med input!

Dels vill jag ha en backupp på datorn min, skulle helst vilja så man kan återställa den närmast precis som den är då backupen tas. Dvs backup på allt, inte enbart någon enstaka mapp med bilder i. Önskar att programmen och det man håller på med i dom finns kvar. Typ inställningar för 3d printer osv.

Går det att ta så bra backuper får väl bli första frågan? Om det går, vilken lösning rekommenderar ni som säkrar för, virus, brand, stöld, åska och haveri på datorn?

Min tanke var att köpa en enklare nas och ställa på annan adress, alt någon typ av molnlagring. Eller både och? Idag rör det sig om ca 150Gb men ökar givetvis. Många verkar ställa sin Nas i hemmet. Missar man inte en stor del av just backup delen då?

Del två är att säkerställa så foton/filmer finns kvar. Där har vi nog snart en Tb. Är en enbart molnlösning billigast/säkrast? Eller ska kan man lägga ihop den här typen av backup med det jag önskar ovan?

Krav att backup tas automatiskt, annars kommer jag komma ihåg det någon månad i början och sen...

Som ni säkert redan listat ut så är det här ny mark för mig, så ni får väl förklarar så att en 5 åring förstår

Stort tack till dom som läst ända hit, och ett ännu större tack om du har möjlighet att ge mig råd så jag hittar en prisvärd men framförallt bra lösning!

Blev det någon backup?