Plex vill inte visa genre på musik från inbäddade taggar trots att det är ikryssat *löst

Permalänk

Plex vill inte visa genre på musik från inbäddade taggar trots att det är ikryssat *löst

Hallå!

Har nyligen skaffat ett nytt Synology-NAS och såg fram emot att äntligen kunna spela min digitala musiksamling på Sonos igen. Till min fasa visade det sig att Sonos använder SMB1 och kan inte ansluta utan det. Det är möjligt att ställa in NASet att acceptera SMB1, men det tycks ha en låg säkerhet vilket är högt över huvudet på mig så jag vill inte ändra inställningen där.

Istället hittade jag en tråd om att använda Plex som tjänst i Sonos vilket funkar fint förutom att Plex menar att så gott som all musik är i genren "pop/rock".

Under "inställningar/hantera bibliotek/redigera bibliotek/namn på bibliotek/avancerat kan man bocka i "Föredra lokal metadata" vilket jag gjort.

Längre ner står det "Genrer" och man kan välja på "Ingen", Plex Music" och "Inbäddade taggar". Jag har valt det senare och sparat varpå Plex ser ut att jobba med att ändra metadata. Har även scannat om biblioteket.

Likförbannat står det fortfarande pop/rock på nästan allt. Dock kikade jag på en obskyr demo som jag vet inte är möjlig att hitta för Plex och där har den tagit genren från metadata inbäddat i filen.

Går detta att lösa?
Tack

problem löst
Visa signatur

Intel Core i7-6700K, MSI Z170A PC MATE, Socket-1151, HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB, Win 10 Pro

Permalänk

Har du forca en metadata refresh för biblioteket?

Permalänk
Skrivet av timmerdalen:

Har du forca en metadata refresh för biblioteket?

Har fått det att funka. Har gjort en refresh av metadata tidigare utan att det funkade, men efter att jag ändrade "scanner" från "Plex Music" till "Plex Music Scanner" funkar det.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K, MSI Z170A PC MATE, Socket-1151, HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB, Win 10 Pro