Blir en dator långsammare med en mekanisk disk inkopplad?

Permalänk
Medlem

Blir en dator långsammare med en mekanisk disk inkopplad?

Hej!

Jag gjorde en "intressant" upptäckt häromdagen då jag kopplade in en 7200rpm disk i arbetsdatorn, som annars bara har 1 SSD disk.
Disken var nyformaterad och tom.
Jag märkte ett betydande prestandadropp, och man hörde klart och tydligt att disken arbetade, även om jag bara öppnade webbläsaren, startade program osv så laddade den.
Den laddade enbart vid uppstart av saker.

Så, min fråga är: Varför? ingenting skrivs till disken, och prestandetappet var onekligen påtaglig.
Kopplade ur disken och det rullade på som vanligt.

Min privata dator har ett antal mekaniska diskar i sig, som jag inte orkar plocka ur, men, skulle man få en prestandaökning ifall man gjorde det?

Mvh
Pär

Permalänk
Medlem

Kolla om hårddisken mår bra. En disk som håller på att packa ihop kan sänka hela datorn.
Har haft hårddiskar som gett upp och dator som tom vägrar starta med den inkopplad.

Om du väntar, slutar disken jobba?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka mig att den gör är att den används som swap utrymme, varför och hur mycket beror på ditt OS och hur mycket RAM du har.

Permalänk
Rekordmedlem

Just nu har jag en ssd som systemenhet men märkte mycket liten skillnad när jag bytte mellan hdd och ssd annat än vid boot och start av program, jag har 64 Gbyte ram och startar sällan om och tycker att ssd är bland det mest överhypade som finns vad gäller prestanda, däremot var det ju praktiskt med m.2 för att slippa lite kablar och en ssd är ju även nästan helt ljudlös.
Startar man ofta om datorn eller har lite ram så blir det mer skillnad men med mycket ram och efter några dagars användning så är ram viktigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter ju som att nånting lagras där som redan sagts. Och i och med det kan det vara windows skräp-energispar som håller på att stänga ner din disk hela tiden. Så tar tid att starta upp den (+ slitage).

Utöver OS och spel så kommer jag ha mekaniska hårddiskar i många år till.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt någon prestandaförlust men däremot så är Windows ganska kaos med just hårddiskar jämfört med Linux.
Jag har ställt in att min mekaniska ska gå i viloläge efter fem minuter, men ofta går den inte alls in i viloläge trots att jag inte har igång något som faktiskt gör att den ska starta.

När disken däremot har varit i viloläge så kan program som startar bli oresponsiva medan disken börjar snurra igen. Trots att de inte har något med disken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

”Jag har inte märkt någon prestandaförlust”

”När disken däremot har varit i viloläge så kan program som startar bli oresponsiva medan disken börjar snurra igen. Trots att de inte har något med disken att göra.”

Nu ska jag inte vara sån men är inte det just en prestandaförlust?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Nu ska jag inte vara sån men är inte det just en prestandaförlust?

Frivillig sådan i sådana fall, då den går att stänga av. Kört med den avstängd sedan den lades till.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Kolla om hårddisken mår bra. En disk som håller på att packa ihop kan sänka hela datorn.
Har haft hårddiskar som gett upp och dator som tom vägrar starta med den inkopplad.

Om du väntar, slutar disken jobba?

+1 på denna.
Sonens dator vägrade boota för några veckor sedan, felsökningen gav att det var ett skivminne som används för backup som inte gick att hitta i bios.

Permalänk
Medlem

Jag tror att ditt windows stänger av disken o sen startar disken när du gör nåt.
O då väntar windows på att den ska starta för att sen inse att det inte finns ett skit på den o går då vidare med vad den höll på med.
Vissa windows energispar funktioner är totalt skit.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Kan ta lite längre tid att boota om bios behöver vänta på en disk som ska snurra upp och detekteras.

Något jag själv nyligen upplevde försämra uppstarten var en krånglande USB-switch. Så krånglande hårdvara kan orsaka diverse konstiga problem. Som någon nämnt redan kanske det är något problem med din hårddisk.