Permalänk
Medlem

Vågar man testa Bredband2

Fick ett ryck igår och tänkte att jag skulle se över vår bredbandskostnad. Klickade in på Bredbandsval.se och fick upp en massa erbjudande på min adress.

Det enda som kändes vettigt var Bredband2s erbjudande så jag klickade i och sa upp mitt gamla abonnemang.

Googlade lite recensioner (efteråt som vanligt ) och ser att de har riktigt dåligt rykte. Det lite lägre priset solkas dessutom av att de tar 45 kr/ månad för faktura, eller 25 kr för e-faktura. Chattade direkt med kundtjänst som bekräftade detta men att jag ska kunna byta till Autogiro efter första fakturan..

Jag har ju 14 dagars ångerrätt. frågan är om jag ska använda den eller ge Bredband2 en chans..
Vill framförallt inte bli utan internet. Fiber drogs in för tre år sedan och har aldrig krånglat tidigare.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag hade bredband2 i drygt ett år. Funkade felfritt under denna period. Anledningen till att jag bytte var att de inte kunde matcha en konkurrents black friday-pris.

Eftersom tjänsten har lirat utan problem har jag inget att säga om kundtjänsten. Jag gick också över på autogiro direkt.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Hade BB2 i över 10 år utan nämnvärda problem.
De ville dock inte matcha Telia black friday priser så lämnade dem pga det.

Fast tar de avgift för e-faktura nu hade jag nog valt bort dem av ren princip.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Haft bredband2 i 6 år nu, alltid fungerat bra, inte haft något att anmärka på angående kundtjänst de två gånger jag varit i kontakt med dem heller.

Tuta och kör!

Permalänk
Medlem

Testat BB2 två gånger, båda gångerna har deras tekniska support visat klart och tydligt att man bör undvika BB2. Hoppas du får en annan upplevelse :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Har haft dem via fiber i 4 år nu. Inga problem alls. Hade några frågor till dem i början, och de svarade direkt genom deras mobilapp.
Har haft kasnke 4-5 avbrott under dessa år, men det har alltid berott på nätägaren.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

bredband2 är bra tills det krånglar, man får vad man betalar för

bytte till bahnhof sen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sånt här beror mycket på vilket nät man är ansluten till och vart. Så länge du inte har bundit dig så kan du alltid byta senare. Finns ingen anledning att vara trogen till en ISP idag. Troligen kommer du hamna bakom CGNAT också, om det är ett problem beror helt på vad du använder internet till.

Permalänk
Medlem

Hmm. Vet inte vad CGNAT innebär. Men använder internet mest till att surfa och titta på typ SVT-play. En snabb sökning ger att man verkar mer anonym med CGN då IP-nummer delas med andra. Mindre risk att åka fast vid fildelning?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Hmm. Vet inte vad CGNAT innebär. Men använder internet mest till att surfa och titta på typ SVT-play. En snabb sökning ger att man verkar mer anonym med CGN då IP-nummer delas med andra. Mindre risk att åka fast vid fildelning?

Med CGNAT så får du inget publikt IP nummer. Du är endast på internetleverantörens egna sub nätverk och delar som sagt IP med andra när du går ut på internet.
Största nackdelen är att du inte kan öppna en port till en server hemma så den är åtkomlig från internet. T.ex. om du kör Plex och vill titta på resande fot. Eller vill sätta upp en egen VPN tunnel hem.
Behöver du inte göra sådant, så är har det mindre betydelse att de har CGNAT.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

LAN:ade över trettonhelgen i kompisens garage. Med fler än 10 datorer ballade nätet ur - DNS-fel. Gick inte att avhjälpa med ny router eller manuellt byta till typ Googles DNS. Jag satte mina pengar på satans Bredband2. Det kan förstås ha varit något annat.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

LAN:ade över trettonhelgen i kompisens garage. Med fler än 10 datorer ballade nätet ur - DNS-fel. Gick inte att avhjälpa med ny router eller manuellt byta till typ Googles DNS. Jag satte mina pengar på satans Bredband2. Det kan förstås ha varit något annat.

Garanterat inte deras fel...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några problem med Bredband2, men då hade jag inte dom från början. Tror det var T3 från början, som sedan blev A3 och sedan blev Bredband2. Det enda negativt med IP-Only (fibernätet) är att man inte kunnat få IPv6 under alla dessa år jag haft fiber, tydligen började dom under 2022 med att uppgradera sina nät så snart finns den möjligheten.

Om man sedan behöver en IPv6 vet jag inte, så länge jag inte har CGNAT så bryr jag mig inte. Antar att man någon gång måste gå över till IPv6

Permalänk
Medlem

Har haft BB2 i en förening och de var riktigt äckliga att prata med när det kom till uppsägning, och försökte hänvisa till avtalsvillkor de inte kunde ta fram eller ens visa att vi gått med på. Undvik är min rekommendation.

Permalänk
Medlem

Vi har Bredband2 men någon avgift för e-faktura betalar vi inte. Det står även på deras hemsida att e-faktura kostar 0 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Hmm. Vet inte vad CGNAT innebär. Men använder internet mest till att surfa och titta på typ SVT-play. En snabb sökning ger att man verkar mer anonym med CGN då IP-nummer delas med andra. Mindre risk att åka fast vid fildelning?

Du är varken mer eller mindre anonym om du sitter bakom CGNAT. Din operatör vet exakt vem som haft vilken interna address och mot vilken port, och när.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Har haft bredband2 i strax över 8 år. Det involverar två lägenhetsbyten, uppgraderat hastighet. Vill man ha publikt IP så var det inga som helt hinder att få. Enda riktiga strulet var när ena nätet bytte ägare. Om det berodde på nya ägare eller bredband2 låter jag vara osagt.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk

Bytte nyligen från Bahnhof till Bredband2 då de var en hundring billigare på 100/100. Har hittills inget att klaga på!

Permalänk

Jag har haft BB2 nu sen december, och det har börjat strula ons-tors-fre förra veckan, och idag onsdag från kl 15 till typ kl 16, och dom vägrar på KT att skicka ärendet vidare så det ska felsökas för "du måste testa på en annan dator" så jag tänker nog faktiskt byta till Bahnhof , väldigt snart om bahnhof kan ge något fint erbjudande eller så. 38kr mot bahnhofs 409 kr .... inte så stor skillnad.... så betalar faktiskt hellre dom där extra kronorna än att ha BB2 just nu.