Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Produkt: ASUS RT-AX86U AX5400
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...
Kategori: Router
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5398277
Pris: 1796kr

Finns ett antal "fynd"/retur-varianter för 1652 kr också (köpte en själv).

Måste fan va årets fynd, fick en AX86U från outleten för 1367:- !!
Tack som fan för tipset

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Måste fan va årets fynd, fick en AX86U från outleten för 1367:- !!
Tack som fan för tipset

Så lite så!
Ja, en av de bästa routrarna överlag. Inga svagheter jämfört med konkurrenterna i prisklassen för ordinariepris 2000-2500, och för att få märkbart bättre svider det betydligt mer i plånboken! För det priset är det verkligen ett kap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Så lite så!
Ja, en av de bästa routrarna överlag. Inga svagheter jämfört med konkurrenterna i prisklassen för ordinariepris 2000-2500, och för att få märkbart bättre svider det betydligt mer i plånboken! För det priset är det verkligen ett kap.

För ni som kanske vet vad ni pratar om. Jag har fiber från Telia och använder deras router. Kan jag rätt och slätt byta ut den routern eller måste man göra en slags brygga? Vill ju om jag nu ska ha en bättre router helst ersätta och inte bara ha ”vid sidan”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

För ni som kanske vet vad ni pratar om. Jag har fiber från Telia och använder deras router. Kan jag rätt och slätt byta ut den routern eller måste man göra en slags brygga? Vill ju om jag nu ska ha en bättre router helst ersätta och inte bara ha ”vid sidan”

Jag har fiber från Telia och har inte ens öppnat lådorna de skickade. Använder min gamla router och en AppleTV för TV-programmen. Vet att det har varit lite special med deras TV-lösning i äldre installationer, men det verkar inte vara så i nyare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag har fiber från Telia och har inte ens öppnat lådorna de skickade. Använder min gamla router och en AppleTV för TV-programmen. Vet att det har varit lite special med deras TV-lösning i äldre installationer, men det verkar inte vara så i nyare.

Okey!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispsleven:

Oklart om rätt pris men 4 TB nvme för 3k känns ju rätt bra, dock mindre etablerad säljare så man får väl tänka sig för innan köp.

Produkt: Micron 7400 PRO - SSD - 3.84 TB
Länk: https://www.mjmultimedia.se/micron-7400-pro-11
Kategori: SSD
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7296997
Pris: 3035 kr

Det är format 22110 och inte 2280 också, så gäller att man har plats för en längre disk.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispsleven:

Oklart om rätt pris men 4 TB nvme för 3k känns ju rätt bra, dock mindre etablerad säljare så man får väl tänka sig för innan köp.
OBS! Även formatet 22110 och inte det kortare och vanligare 2280. // MOD
Produkt: Micron 7400 PRO - SSD - 3.84 TB
Länk: https://www.mjmultimedia.se/micron-7400-pro-11
Kategori: SSD
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7296997
Pris: 3035 kr

Även jag kikade på denna NVME-SSD (iofs slut nu). Inte topprestanda förstås, men bra pris per TB. På tillverkarens produktsida står det "PCIe Gen4 performance and leading-edge security to meet the needs of demanding data centers." Är detta vanligt marknadsföringssvammel eller kommer jag stöta på problem om jag monterar denna i en vanlig PC (med PCIe Gen 4.0)?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Produkt: LG 77" OLED 4K TV OLED77CS6LA 120Hz Gaming TV
Länk: https://www.komplett.se/product/1222913/tv-ljud-bild/tv/lg-77...
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7261330
Kategori: TV
Pris: 21990kr

Skrivet av Pantburk:

Produkt: LG 65" OLED 4K TV OLED65CS6LA 120Hz Gaming TV
Länk: https://www.komplett.se/product/1222912/tv-ljud-bild/tv/lg-65...
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7149796
Kategori: TV
Pris: 15990kr

Vill bara informera att skillnaden mellan CS och C2 är att CS följer den gamla designen som fortfarande har kontakter på baksidan och väger mer, och att det verkar som att den inte kommer med EVO-panelen.

Använder själv en CX som jag är hur nöjd med som helst, vill bara upplysa folk som kanske inte riktigt vet skillnaden

Skrev C6 istället för C2, tack @medbor
Permalänk
Avstängd
Skrivet av General Nord:

Även jag kikade på denna NVME-SSD (iofs slut nu). Inte topprestanda förstås, men bra pris per TB. På tillverkarens produktsida står det "PCIe Gen4 performance and leading-edge security to meet the needs of demanding data centers." Är detta vanligt marknadsföringssvammel eller kommer jag stöta på problem om jag monterar denna i en vanlig PC (med PCIe Gen 4.0)?

Skulle gissa att den inte saknar vissa säkerhetsfunktioner som företag efterfrågar. Vissa vanliga konsument SSD har dessa med. Det borde inte ge några egentliga skillnader för oss vanliga dödliga.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Vill bara informera att skillnaden mellan CS och C6 är att CS följer den gamla designen som fortfarande har kontakter på baksidan och väger mer, och att det verkar som att den inte kommer med EVO-panelen.

Använder själv en CX som jag är hur nöjd med som helst, vill bara upplysa folk som kanske inte riktigt vet skillnaden

CS vs. C2 menar du nog?

Panelen är nog samma som B2/C1 skulle jag gissa (utan pink tint alltså)

Permalänk
Skrivet av Specias:

För ni som kanske vet vad ni pratar om. Jag har fiber från Telia och använder deras router. Kan jag rätt och slätt byta ut den routern eller måste man göra en slags brygga? Vill ju om jag nu ska ha en bättre router helst ersätta och inte bara ha ”vid sidan”

Jooo...det måste man väl ännu? Vet inte hur det funkar dock. Bäst att checka med Telias kundtjänst.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

För ni som kanske vet vad ni pratar om. Jag har fiber från Telia och använder deras router. Kan jag rätt och slätt byta ut den routern eller måste man göra en slags brygga? Vill ju om jag nu ska ha en bättre router helst ersätta och inte bara ha ”vid sidan”

Hade problem med Telias medföljande router när jag bytte till de för ca ett år sedan. Kundtjänst hjälpte mig att brygga den, men blev fortfarande inre bra (bromsade full kapacitet, samt vissa små mikroavbrott några gånger per dygn). Men efter att ha pratat med kundtjänst igen så sa de att det var helt OK att plocka bort den och att jag kunde sätta dit min egna router. De ville dock att jag sparade deras router i någon hylla om de någon gång behövde den för felsökning, samt för att skicka tillbaka den dagen jag avslutar deras bredbandstjänst.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jooo...det måste man väl ännu? Vet inte hur det funkar dock. Bäst att checka med Telias kundtjänst.

Det beror lite på. Använder du den till Telias ip-tv så behöver du ha kvar deras router och brygga den om du inte fixar inställningarna i den egna routern. Men är man bara ute efter det trådlösa så är det bara att byta ut.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/outlet/hp-omen-25l-r7-51610...

Knep denna på Elgigantens Lagerrensning/Outlet för 8423kr. Bra kap?

Har inte hängt med i hårdvarusvängen de senaste åren, men en snabb koll på prisjakt säger att i princip enbart grafikkort + processor och RAM står för summan ovan om man skulle köpa delarna separat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

https://www.elgiganten.se/product/outlet/hp-omen-25l-r7-51610...

Knep denna på Elgigantens Lagerrensning/Outlet för 8423kr. Bra kap?

Har inte hängt med i hårdvarusvängen de senaste åren, men en snabb koll på prisjakt säger att i princip enbart grafikkort + processor och RAM står för summan ovan om man skulle köpa delarna separat?

Stämmer, det är ett bra pris! GeForce 3000-serien är inte det absolut senaste, drygt 2 år gammalt. De billigaste 3060Ti-korten ligger idag på ca 5000-5500 kr så hela datorn för 8400kr är ett ok pris. Du kommer kunna spela moderna spel i upplösningar upp till 1440p. Bara att gratulera!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Stämmer, det är ett bra pris! GeForce 3000-serien är inte det absolut senaste, drygt 2 år gammalt. De billigaste 3060Ti-korten ligger idag på ca 5000-5500 kr så hela datorn för 8400kr är ett ok pris. Du kommer kunna spela moderna spel i upplösningar upp till 1440p. Bara att gratulera!

Topp, trevligt!

Såg precis https://www.elgiganten.se/product/outlet/hp-pavilion-tg01-186... också på hemsidan, men den rök snabbare än vinden, 5100kr med i princip samma spec, attans

Permalänk
Medlem

Får tacka för tipset om elgigantens outlet rea.

Varit på utkik efter en jura ena 8 ett tag, och till det här priset va det oslagbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Det beror lite på. Använder du den till Telias ip-tv så behöver du ha kvar deras router och brygga den om du inte fixar inställningarna i den egna routern. Men är man bara ute efter det trådlösa så är det bara att byta ut.

Nu blev det off topic och kanske bra exempel på "Cunningham's Law"; men det här stämmer inte längre, i alla fall inte för alla.
Jag kör Telia IP-tv via deras box utan några inställningar i routern, förut var man tvungen att skicka vidare något särskilt VLAN.

Om någon fortfarande har problem (eller vill diskutera det här vidare) så är den här tråden bra: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-telia-iptv-att-fungerar-pa-asus-routers-utan-annan-utrustning

förutom -> förut
Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Det beror lite på. Använder du den till Telias ip-tv så behöver du ha kvar deras router och brygga den om du inte fixar inställningarna i den egna routern. Men är man bara ute efter det trådlösa så är det bara att byta ut.

Är du säker på det?

Nu kör jag själv inte med Telias IPTV, men för 2-4 år sedan när jag gjorde det så gick det att koppla en ethernetkabel direkt till uttaget i lådan som omvandlar optisk signal till Ethernet. Dvs; routern i ett uttag (1) och IPTV-boxen i ett annat uttag (2).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är du säker på det?

Nu kör jag själv inte med Telias IPTV, men för 2-4 år sedan när jag gjorde det så gick det att koppla en ethernetkabel direkt till uttaget i lådan som omvandlar optisk signal till Ethernet. Dvs; routern i ett uttag (1) och IPTV-boxen i ett annat uttag (2).

När jag får något år sedan skulle använda min egna router så var jag tvungen att brygga deras. Men det kanske har ändrats nu?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Någon som fått uppdaterat info gällande 6950 XT från Komplett? Jag missade de exemplar som Komplett hade inne och beställningen gick istället som en beställning till leverantör. Idag ändrades datumet från 15e feb till 19e. Undrar om man ens får det eller får Mail om att de blivit fel och ordern blir makulerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Någon som fått uppdaterat info gällande 6950 XT från Komplett? Jag missade de exemplar som Komplett hade inne och beställningen gick istället som en beställning till leverantör. Idag ändrades datumet från 15e feb till 19e. Undrar om man ens får det eller får Mail om att de blivit fel och ordern blir makulerad.

Dem beställer nog från nr info, de kommer nog så fort de blir skickade från Portugal

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Dem beställer nog från nr info, de kommer nog så fort de blir skickade från Portugal

Är det så det funkar? Och vilka är nr info? Någon leverantör för EU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Är det så det funkar? Och vilka är nr info? Någon leverantör för EU?

Nr info är XFX leverantören för Europa, säljer via amazon.se också
https://www.amazon.se/dp/B0B6GKX8MD?cafId=a56fe825-a5a1-487b-...

Och där finns den i lager 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

När jag får något år sedan skulle använda min egna router så var jag tvungen att brygga deras. Men det kanske har ändrats nu?

Jag skippade alltså deras router helt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag skippade alltså deras router helt.

Jag var alltså tvungen att brygga deras eller ändra inställningarna i min för att kunna använda deras tv.
Nu kör jag bara med min egna men har inte deras tv inkopplat.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är du säker på det?

Nu kör jag själv inte med Telias IPTV, men för 2-4 år sedan när jag gjorde det så gick det att koppla en ethernetkabel direkt till uttaget i lådan som omvandlar optisk signal till Ethernet. Dvs; routern i ett uttag (1) och IPTV-boxen i ett annat uttag (2).

Om du har den lösningen med en fysisk fiberkonverter som du kontrollerar, så att säga, så kan man göra så. I en lägenhet är det oftast inte så, utan fiberkonverter sitter i källaren och du har ett nätverksuttag. Kan vara så i radhus och liknande också. Då har det varit olika lösningar genom åren. En variant är att routern från Telia har en speciellt utmärkt nätverksport man skall koppla TVn i. Numer när det är Wi-Fi till TV-boxen så kan det vara ett speciellt VLAN som används till TVn, och då måste din router ställas in så att samma VLAN finns. Det är därför det är så svårt att svara allmänt på frågan. Om man helt skiter i Telias grejer och kör exempelvis en AppleTV så funkar det också, men det gör väl inte de flesta.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Stavning/grammatik/meningsbyggnad är det bättre ni tar i pm

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:
Skrivet av spacedebree:

Jooo...det måste man väl ännu? Vet inte hur det funkar dock. Bäst att checka med Telias kundtjänst.

Skrivet av svalle:

Det beror lite på. Använder du den till Telias ip-tv så behöver du ha kvar deras router och brygga den om du inte fixar inställningarna i den egna routern. Men är man bara ute efter det trådlösa så är det bara att byta ut.

Vi har Telia Öppen fiber) med Telia som ISP, och Telia IPTV.
Vi använder inte Telias medföljande router. IPTV kopplar man i mediaomvandlaren (uttag 2 typ, internet är uttag 1) här hemma iallafall, inte i routern. Kanske är olika beroende på nät antar jag.

Permalänk
Medlem

Har också fått deras IPTV efter Black Friday erbjudanden..
Kör trådlöst. Varför krångla med kablar?
Kör med min egna router så klart.

Sen kanalerna.. vem fan betalar för den skiten med all reklam!
Fick TV gratis med BF erbjudandet. Inte haft TV kanaler sen jag var 20.. 39 år nu.
Kommer aldrig betala för TV kanaler.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB