PSA: Köpt via Komplett Flex - kolla erat avtal!
Var lite osäker på vart jag skulle skriva detta. Men vill försöka upplysa folk om detta avtal lite.
Innan nyår så köpte sambon en dator via Komplett som var på kampanj och nedsatt ganska rejält.
Kontantbeloppet skulle vara på ~25k och runt ~28k ifall man väljer att behålla datorn alla 49 månader ut. Vi läste igenom allt och allt verkade stämma, så vi godkände.
Ett par dagar senare såg vi att hon hade en skuld på ~35k hos Resurs Bank, med en uppläggningsavgift på nästan 5 600kr, vilket inte framgick någonstans överhuvudtaget innan vi bekräftade beställningen.
Vi har nu varit i kontakt med både Komplett och Resurs Bank i nästan en månad dom skyller på varandra och sedan på oss - för att vi läst och troligen missuppfattat Flex; ingen verkar veta vad som har gått fel. Först säger dom att uppläggningsavgiften är felaktig, och tar bort den. Sen återkommer dom ett par dagar senare och säger att den faktiskt stämde och lägger tillbaka den och hänvisar till Flex-avtalet som gäller idag, och inte under kampanjen. Och först idag efter jag bråkat med dom ännu mer - så drar dom slutsatsen att det var felaktigt trots allt.
Vi gick igenom våra kontrakt med Resurs Bank på telefon idag och allt stämmer bra enligt både dom och oss. Tar kontakt med Komplett igen, förstår knappt vad personen säger men får sedan prata med en som är mer insatt i det hela.
1 timme på telefonen för att förklara allt från ruta 1 igen och flera mejl sedan... Först nu har vi fått svar att detta fel berodde på en ändring i avtal mellan Komplett och Resurs Bank och trädde i kraft den 1:a Januari.
Vi lade vår beställning strax innan nyår, och den registrerades hos Resurs Bank först den 2:a.
Jag sa att jag vill att dom kollar upp detta riktigt internt då dom sålde över 100st av dessa datorer men fick inget direkt svar. Så ifall någon av er andra har köpt liknande dator på kampanj innan nyår - kolla erat avtal. Har ni en uppläggningsavgift så är denna mest troligen felaktig och inget du skall betala.
Hade vi inte bråkat igenom detta hade vi fått betala nästan 6 000kr extra för ett fel dom har gjort. Och jag tvivlar väldigt, väldigt mycket på att dom kommer utreda detta internt.
Jag avskyr att bråka med kundtjänst då jag alltid tycker synd om dom, men i detta fallet blev rann bägaren över. Men är glad för nu är denna avgift borta och vi har fått ett svar...
Jag är nyfiken dock, är detta något Konsumentverket bör veta om? Är som sagt inte insatt i det hela då vi undviker avbetalningar så gott vi kan. Men vi båda anser att Komplett har missköt detta, och som sagt rädd att andra kan ha råkat ut för liknande som kanske inte är lika insatt/orkar kolla upp det.