PSA: Köpt via Komplett Flex - kolla erat avtal!

Permalänk
Medlem

PSA: Köpt via Komplett Flex - kolla erat avtal!

Var lite osäker på vart jag skulle skriva detta. Men vill försöka upplysa folk om detta avtal lite.

Innan nyår så köpte sambon en dator via Komplett som var på kampanj och nedsatt ganska rejält.

Kontantbeloppet skulle vara på ~25k och runt ~28k ifall man väljer att behålla datorn alla 49 månader ut. Vi läste igenom allt och allt verkade stämma, så vi godkände.

Ett par dagar senare såg vi att hon hade en skuld på ~35k hos Resurs Bank, med en uppläggningsavgift på nästan 5 600kr, vilket inte framgick någonstans överhuvudtaget innan vi bekräftade beställningen.

Vi har nu varit i kontakt med både Komplett och Resurs Bank i nästan en månad dom skyller på varandra och sedan på oss - för att vi läst och troligen missuppfattat Flex; ingen verkar veta vad som har gått fel. Först säger dom att uppläggningsavgiften är felaktig, och tar bort den. Sen återkommer dom ett par dagar senare och säger att den faktiskt stämde och lägger tillbaka den och hänvisar till Flex-avtalet som gäller idag, och inte under kampanjen. Och först idag efter jag bråkat med dom ännu mer - så drar dom slutsatsen att det var felaktigt trots allt.

Vi gick igenom våra kontrakt med Resurs Bank på telefon idag och allt stämmer bra enligt både dom och oss. Tar kontakt med Komplett igen, förstår knappt vad personen säger men får sedan prata med en som är mer insatt i det hela.

1 timme på telefonen för att förklara allt från ruta 1 igen och flera mejl sedan... Först nu har vi fått svar att detta fel berodde på en ändring i avtal mellan Komplett och Resurs Bank och trädde i kraft den 1:a Januari.

Vi lade vår beställning strax innan nyår, och den registrerades hos Resurs Bank först den 2:a.

Jag sa att jag vill att dom kollar upp detta riktigt internt då dom sålde över 100st av dessa datorer men fick inget direkt svar. Så ifall någon av er andra har köpt liknande dator på kampanj innan nyår - kolla erat avtal. Har ni en uppläggningsavgift så är denna mest troligen felaktig och inget du skall betala.

Hade vi inte bråkat igenom detta hade vi fått betala nästan 6 000kr extra för ett fel dom har gjort. Och jag tvivlar väldigt, väldigt mycket på att dom kommer utreda detta internt.

Jag avskyr att bråka med kundtjänst då jag alltid tycker synd om dom, men i detta fallet blev rann bägaren över. Men är glad för nu är denna avgift borta och vi har fått ett svar...

Jag är nyfiken dock, är detta något Konsumentverket bör veta om? Är som sagt inte insatt i det hela då vi undviker avbetalningar så gott vi kan. Men vi båda anser att Komplett har missköt detta, och som sagt rädd att andra kan ha råkat ut för liknande som kanske inte är lika insatt/orkar kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Klantigt av båda parter. Avtalet mellan er ingicks ju när ni genomförde kontrollen och la ordern. Ändras avtalet så måste de upplysa er om skillnaden och antingen får ni godkänna kostnaden, häva köpet eller så får ni det utan den extra avgiften. Också en bra anledning att inte köpa saker på avbetalning/lån så man inte åker på dolda avgifter. I detta fall var det ju en miss dock.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Komplett.se

Här låter det som att det kan ha skett ett fel. Ingår man ett avta och signerar för en viss kostnad/kreditavtal så ska det givetvis gälla och inte ändras. En gissning är att något skett i och med att avtalet ingicks 2022 och varorna skickas i 2023, det är först när varorna skickas som själva debiteringen till banken sker. Men vi kan inte svara säkert innan vi grävt djupare i detta och forskat vidare med Resurs bank -så vi återkommer.

Vi tar allvarligt på detta och kommer undersöka det grundligt. Tyvärr får vi nog inga slutgiltiga svar såhär en fredag eftermiddag klockan 16:49. Men vi är på bollen och kommer säkerställa att inga fler kunder drabbats av en eventuell datum-glitch.
Eventuella fel kommer att korrigeras så snabbt det bara går.

Ha en fin helg //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Avstängd

Har Komplett en uppläggningsavgift på drygt 5 000 kr? Det låter väldigt mycket, tycker jag. Kan det ha blivit fel på något ställe? En nolla för mycket?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Här låter det som att det kan ha skett ett fel. Ingår man ett avta och signerar för en viss kostnad/kreditavtal så ska det givetvis gälla och inte ändras. En gissning är att något skett i och med att avtalet ingicks 2022 och varorna skickas i 2023, det är först när varorna skickas som själva debiteringen till banken sker. Men vi kan inte svara säkert innan vi grävt djupare i detta och forskat vidare med Resurs bank -så vi återkommer.

Vi tar allvarligt på detta och kommer undersöka det grundligt. Tyvärr får vi nog inga slutgiltiga svar såhär en fredag eftermiddag klockan 16:49. Men vi är på bollen och kommer säkerställa att inga fler kunder drabbats av en eventuell datum-glitch.
Eventuella fel kommer att korrigeras så snabbt det bara går.

Ha en fin helg //Erik

Varför har man isåfall ens en kampanj så nära inpå nyår när ett nytt avtal har skrivits på? Och hur kunde det undgå att denna beställning gjordes under en kampanj, och att ett annat pris isåfall gäller? Detta fick vi påtala flera gånger, men Komplett fortsatt att hänvisa till priset som gäller i nuläget.

Vad jag vet så gräver ni redan i detta, Resurs Bank säger att dom inte kan kontakta Komplett och Komplett skyller på Resurs Bank.

Vad jag vet så är problemet löst och att allt berodde på något med detta avtal? Med det sagt, tycker fortfarande det sköts väldigt dåligt när man blir bollad fram och tillbaka mellan 2st företag som skyller på varandra. Blir som lite känslan av att ingen riktigt bryr sig.

Glädjer mig dock att ni isåfall tar kontakt med andra kunder som kan ha påverkats. Jag är mest nöjd för sambons skull som har varit så otroligt stressad på grund av detta i princip hela Januari...

Skrivet av vlachos:

Har Komplett en uppläggningsavgift på drygt 5 000 kr? Det låter väldigt mycket, tycker jag. Kan det ha blivit fel på något ställe? En nolla för mycket?

Nae, mig veterligen är det en uppläggningsavgift som ej skall ha lagts på alls. Som sagt, troligen något som har med det nya avtalet att göra. Längden på avtalet har även det ändrats ifrån 49 till 39 månader, ser jag nu.

Jag har inte direkt haft någon större respekt för Resurs Bank då NetOnNet använder sig av dom också och deras hemsida + app är bland det absolut sämsta som finns, så lite besviken blir man att Komplett fortsätter sig använda dom då det finns bättre alternativ, men de lär väl kosta dom lite mer antar jag.

Permalänk
Avstängd

Resurs bank ägs väl av gamla Siba, som köpte NetOnNet och som nu ingår i Komplett. Vem som äger vem vet jag inte, men de är ihopkopplade på något sätt. Förmodligen därför att man använder Resurs bank.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Resurs bank ägs väl av gamla Siba, som köpte NetOnNet och som nu ingår i Komplett. Vem som äger vem vet jag inte, men de är ihopkopplade på något sätt. Förmodligen därför att man använder Resurs bank.

Ah, man lär sig något nytt varje dag. Det var mer än jag visste, tackar för informationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dealman:

Jag är nyfiken dock, är detta något Konsumentverket bör veta om?

Det tycker jag. Som du säger, kommer dessa bolag själva informera andra drabbade?

Permalänk
Medlem

Jag valde också att köpa genom komplett flex. Inte datorn i detta fall. Men enligt komplett skulle det kosta drygt 1100kr/mån, men jag har fått betala över 2400kr/mån.

Så man undrar ju vad det är för skämt från @Komplett egentligen.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Jag köpte dator via Flex och har inte haft några överraskningar.

Det är ju väldigt många tusenlappar i påslag om man skulle vilja "köpa ut" datorn, så är det ju. Det hamnar ju på själva skulden såklart. Det stod ju i avtalet också. Det är inte det du förväxlar med uppläggningsavgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Jag valde också att köpa genom komplett flex. Inte datorn i detta fall. Men enligt komplett skulle det kosta drygt 1100kr/mån, men jag har fått betala över 2400kr/mån.

Så man undrar ju vad det är för skämt från @Komplett egentligen.

Det är ju som att leasa en mindre bil!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det är ju som att leasa en mindre bil!?

japp, inte riktigt vad jag signade upp för.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det är ju som att leasa en mindre bil!?

Eller köpa en bil. Vi betalar cirkus 3k/mån för vår 2022 bil

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Undviker alltid resurs bank om det går,tycker alltid det blir problem med dom.
Sen 10% ränta är ju rena rånet med..

Permalänk
Medlem

Lite som på Netonnet . När de prompt vill att man ska gå med i deras klubb. O göra köpet via den, för att sedan då få bonus. Trots man säger att man ska ha en faktura på hela beloppet. Så blir där ändå en kontokredit, som efter FYRA samtal äntligen blev avslutad.
Tror tyvärr många har betydligt sämre kreditvärdighet pga gamla kort osv som ligger o tar upp kreditutrymme. O då blir det per automatik även sämre förhandlingsläge hos banker osv för att få ner eventuell boränta.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av CymbalCrasher:

Det tycker jag. Som du säger, kommer dessa bolag själva informera andra drabbade?

Som vi skriver ovan så kommer vi säkerställa att inga fler kunder är berörda. Självklart kommer vi kontakta de som är påverkade om det visar sig finnas fler kunder som är drabbade.

Skrivet av Komplett:

Men vi är på bollen och kommer säkerställa att inga fler kunder drabbats av en eventuell datum-glitch.
Eventuella fel kommer att korrigeras så snabbt det bara går.

Skrivet av walkiii:

Jag valde också att köpa genom komplett flex. Inte datorn i detta fall. Men enligt komplett skulle det kosta drygt 1100kr/mån, men jag har fått betala över 2400kr/mån.

Så man undrar ju vad det är för skämt från @Komplett egentligen.

Kan du återkomma med ditt ordernummer via PM så ska vi titta närmare på det? Om du följer betalningsplanen så ska den avtalade summan gälla.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Och nu ligger det dubbla fakturor, en på 586kr och en på 699kr hos Resurs Bank.

Vilket jävla skämt till företag dessa 2 är. Vi har hursomhelst nu beslutat att ta det vidare till konsumentverket, detta hanteras så otroligt dåligt av båda parter.

Permalänk
Komplett.se

Nu har vi grävt vidare och stämt av alla detaljer med vår bankpartner och vår ekonomiavdelning har verifierat alla beställningar.

Ett begränsat antal kunder hade drabbats av ett tekniskt fel hos vår bankpartner som fick konsekvensen att man debiterades en felaktig, högre avgift än avtalat. Detta drabbade kunder som lade sin beställning i slutet av 2022 och där leveransen skedde i 2023. De drabbade kunderna blir informerade och vi har korrigerat/krediterat de felaktiga kostnaderna.

Vi beklagar att det blev fel här. Givetvis ska det man avtalat gälla.

Om man följer den avtalade betalningsplanen för FLEX så skall summan bli exakt vad som kommuniceras vid beställning, samma som man avtalat. Om den skiljer sig och man inte kan klura ut varför så rekommenderar vi att man tar kontakt med Resurs bank som kan svara på alla bank och betalninsgrelaterade frågor.
Att summan blir högre, eller som i @walkiii:s fall, dubbel. Kan beror på att man missat en betalning som sedan då ackumuleras till kommande månad. Men exakt vad det beror på kan Resurs Bank hjälpa till med att förklara. Skulle det vara några misstankar om fel eller man har frågor om sin beställning så kan man alltid kontakta oss så hjälper vi till att reda i det. Men observera att vi på grund av banksekretess inte kan se detaljer om avbetalningen.

Skrivet av Dealman:

Och nu ligger det dubbla fakturor, en på 586kr och en på 699kr hos Resurs Bank.

Vilket jävla skämt till företag dessa 2 är. Vi har hursomhelst nu beslutat att ta det vidare till konsumentverket, detta hanteras så otroligt dåligt av båda parter.

Jag kan inte svara på exakt varför du ser två fakturor. Men en idé är att en av dessa är den felaktiga fakturan som blir krediterad medan den andra fakturan är den korrekta fakturan. Jag önskar att vi kunde ge ett svar på det här på SweC men vi får be att du vänder dig till Resurs bank för att få svar på vad de olika fakturorna avser.

Vi arbetar alltid för att våra kunder ska få en positiv upplevelse och att ett köp skall gå till på ett korrekt sätt. Ibland blir det fel och vi är alltid måna om att göra rätt för oss, ingen kund ska bli lidande när det uppstått ett fel hos oss eller hos en av våra partners. Om vi gjort fel så tar vi gärna emot kritik och feedback så att vi kan göra rätt och förbättra hur vi arbetar.
Om du är missnöjd med hur vi hanterat ärendet och inte får en lösning så kan du såklart vända dig till en högre instans. Vi kommer oavsett att fortsätta arbeta för att lösa och korrigera eventuella fel som begåtts eller uppstått gällande din beställning.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Ett tips är att undvika komplett som pesten. Aldrig varit med om ett sånt stort bolag med så mycket inkompetens.

Permalänk
Medlem

Det är så förbannat synd att komplett nästan garanterat kommer tjäna på detta misstag, då det säkert kommer vara fullt med kunder som inte bestrider stölden.

Rimligt hade varit om det utgick böter på minst 50 000 för varje 5 000 de försökte begära från kund. Med lite lätta böter så hade dessa misstag aldrig skett från första början.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av johanandersson:

Det är så förbannat synd att komplett nästan garanterat kommer tjäna på detta misstag, då det säkert kommer vara fullt med kunder som inte bestrider stölden.

Rimligt hade varit om det utgick böter på minst 50 000 för varje 5 000 de försökte begära från kund. Med lite lätta böter så hade dessa misstag aldrig skett från första början.

Vilken stöld syftar du på?
Alla kunder som drabbats av detta fel kontaktas och de felaktiga kostnaderna krediteras. Oavsett om de själva kontaktat oss eller ej.
//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Vilken stöld syftar du på?
Alla kunder som drabbats av detta fel kontaktas och de felaktiga kostnaderna krediteras. Oavsett om de själva kontaktat oss eller ej.
//Erik

Jag menar att ni begärde pengar från personer som ni inte hade rätt till, vilket är en stöld. Om ni hade blivit rejält straffade för misstaget så hade ni lagt ner energin att se till att det inte händer igen.

Ni tjänar pengar på dessa misstag och i de fall som privatpersoner orkar kämpa mot er så blir ni som värst helt oskadade, vilket enbart uppmuntrar slarvighet. Hur många procent av kunder hade haft energin att begära att ni rättade er? Och hur många hade ens lyckats övertala er om det inte vore för forum som detta där ni potentiellt förlorar anseende.

Det hade varit bättre för alla inblandade om ni fick något incitament att göra rätt, genom extremt grova böter, istället för möjligheten att tjäna pengar på dessa konstanta misstag.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är så förbannat synd att komplett nästan garanterat kommer tjäna på detta misstag, då det säkert kommer vara fullt med kunder som inte bestrider stölden.

Rimligt hade varit om det utgick böter på minst 50 000 för varje 5 000 de försökte begära från kund. Med lite lätta böter så hade dessa misstag aldrig skett från första början.

Skrivet av Komplett:

Vilken stöld syftar du på?
Alla kunder som drabbats av detta fel kontaktas och de felaktiga kostnaderna krediteras. Oavsett om de själva kontaktat oss eller ej.
//Erik

Skrivet av johanandersson:

Jag menar att ni begärde pengar från personer som ni inte hade rätt till, vilket är en stöld. Om ni hade blivit rejält straffade för misstaget så hade ni lagt ner energin att se till att det inte händer igen.

Ni tjänar pengar på dessa misstag och i de fall som privatpersoner orkar kämpa mot er så blir ni som värst helt oskadade, vilket enbart uppmuntrar slarvighet. Hur många procent av kunder hade haft energin att begära att ni rättade er? Och hur många hade ens lyckats övertala er om det inte vore för forum som detta där ni potentiellt förlorar anseende.

Det hade varit bättre för alla inblandade om ni fick något incitament att göra rätt, genom extremt grova böter, istället för möjligheten att tjäna pengar på dessa konstanta misstag.

Stöld är ett uppsåtsbrott, så det är väl kanske lite väl magstarkt att anklaga Komplett för det. Visst händer det att Komplett hanterar saker illa, vilket drabbar deras kunder, men i det stora hela får de nog ändå ses som en seriös aktör. Skulle bli mycket förvånad om det visade sig att de medvetet försökt få mer pengar från kunderna än avtalat.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Stöld är ett uppsåtsbrott, så det är väl kanske lite väl magstarkt att anklaga Komplett för det. Visst händer det att Komplett hanterar saker illa, vilket drabbar deras kunder, men i det stora hela får de nog ändå ses som en seriös aktör. Skulle bli mycket förvånad om det visade sig att de medvetet försökt få mer pengar från kunderna än avtalat.

Visst, men vi har inte så många andra ord för att "ta pengar från folk mot deras vilja utan laglig grund"?

Jag kan garantera att de är väl medvetna om att deras bristande försiktighet är helt obestraffad och rent av lönsam, även om de kanske inte gör varje enskilt misstag medvetet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Jag valde också att köpa genom komplett flex. Inte datorn i detta fall. Men enligt komplett skulle det kosta drygt 1100kr/mån, men jag har fått betala över 2400kr/mån.

Så man undrar ju vad det är för skämt från @Komplett egentligen.

Kolla på avtalet och bestrid om det ej stämmer..? Eller fortsätter du bara att betala utan att ifrågasätta?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Visst, men vi har inte så många andra ord för att "ta pengar från folk mot deras vilja utan laglig grund"?

Jag kan garantera att de är väl medvetna om att deras bristande försiktighet är helt obestraffad och rent av lönsam, även om de kanske inte gör varje enskilt misstag medvetet.

Lite spekulation:

Utan att hänvisa till specifika lagparagrafer så skulle jag tro att större delen av ansvaret för att detta misstag kunnat ske faktiskt ligger hos kreditgivaren, Resurs. Då såväl lagstiftning som "god kreditgivningssed" reglerar sådan verksamhet mycket strikt, är de sannolikt ansvariga för att deras tjänster skall kunna hanteras av deras "ombud" (eller vad man skall kalla Komplett i detta fall). Ombud som oftast är i andra branscher än kreditgivning (d.v.s. det är Resurs som får anses vara den part som har ett stort kunskapsöverläge, och därmed bör får ta lejonparten av ansvaret). Därmed inte sagt att Komplett skall slippa ansvar helt.

Självklart skall kund kunna få rättelse via Komplett, då det var via dem som avtalet med Resurs ingcks. Jmfr med att vända sig till säljaren för att nyttja av tillverkaren ställda garantier vid defekt vara.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av johanandersson:

Jag menar att ni begärde pengar från personer som ni inte hade rätt till, vilket är en stöld. Om ni hade blivit rejält straffade för misstaget så hade ni lagt ner energin att se till att det inte händer igen.

Ni tjänar pengar på dessa misstag och i de fall som privatpersoner orkar kämpa mot er så blir ni som värst helt oskadade, vilket enbart uppmuntrar slarvighet. Hur många procent av kunder hade haft energin att begära att ni rättade er? Och hur många hade ens lyckats övertala er om det inte vore för forum som detta där ni potentiellt förlorar anseende.

Det hade varit bättre för alla inblandade om ni fick något incitament att göra rätt, genom extremt grova böter, istället för möjligheten att tjäna pengar på dessa konstanta misstag.

Ner med högaffeln och tänk på tonen.
/Mod

Sedan kan det även vara värt att nämna att som konsument finns det även ett ansvar att se över fakturorna som kommer in och hantera dessa om de är felaktiga, oavsett om de är för låga eller höga mot vad som är avtalat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ner med högaffeln och tänk på tonen.
/Mod

Sedan kan det även vara värt att nämna att som konsument finns det även ett ansvar att se över fakturorna som kommer in och hantera dessa om de är felaktiga, oavsett om de är för låga eller höga mot vad som är avtalat.

Det är inte tänkt att vara så mycket högaffel mot Komplett som kritik över vår normala reglering av företag. Det finns verkligen inget incitament för att göra riktiga kontroller av processer när man har att göra med svenska konsumenter längre, och rejäla böter hade verkligen bara fixat problemet.

Så länge kostnaden för att göra fel är noll kronor så hade det varit absurt att ens försöka göra rätt, speciellt när de kan tjäna på misstagen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är inte tänkt att vara så mycket högaffel mot Komplett som kritik över vår normala reglering av företag. Det finns verkligen inget incitament för att göra riktiga kontroller av processer när man har att göra med svenska konsumenter längre, och rejäla böter hade verkligen bara fixat problemet.

Så länge kostnaden för att göra fel är noll kronor så hade det varit absurt att ens försöka göra rätt, speciellt när de kan tjäna på misstagen.

Om fel/misstag sker ofta och inte åtgärdas på ett tillfredsställande sätt så kommer inte kostnaden bli noll kronor då kunderna kommer reagera och vända sig annorstädes med sina inköp. Men visst kan man ibland önska en mer direkt konsekvens för företag som inte sköter sig.

Strax innan millennieskiftet så köpte jag delar till en dator från just Komplett. När jag öppnade kartongen med chassit så hängde fronten lös (tre av fyra plastfästen var trasiga) och hela lådan var täckt med oljiga finger- och handavtryck.

Vid kontakt med Komplett fick jag tala med en person som var ganska otrevlig i tonen. Han "hotade" med frakt- och felsökningsavgifter om jag returnerade chassit och hävdade att det var upp till mig att bevisa att det inte var jag som orsakat skadan på fronten (kladdet/avtrycken på lådan gick att tvätta bort, så de var inte en defekt i sig utan snarare ett bevis på lådan inte var i nyskick utan hade hanterats).

På den tiden var jag inte så insatt i konsumenträtt (även om jag tyckte att det han sa verkade orimligt), och eftersom jag var en s.k. fattig student ville jag inte riskera några av de avgifter han nämnde, så jag bet i det sura äpplet och valde att själv laga lådan m.h.a. plastlim.

Kostnaden för deras fel blev, tror och hoppas jag, betydligt högre än de hundralappar de sparade på att inte ersätta det defekta chassit, då det tog många år innan jag gjorde fler inköp hos dem.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag vill förtydliga att detta tog över en månad för oss att reda ut, och även nu efter "problemet är löst" så skyller företagen på varandra.

Jag tycker det känns lite konstigt att Komplett skyller på Resurs Bank när det ändå borde vara Komplett som ger uppgifterna om önskad kredit till Resurs Bank? Men vad vet jag...

I vilket fall, vårat problem är löst och vi är glad att vi bestred detta så pass hårt som vi gjorde. Men är så enormt besviken på hur båda parter har hanterat det och hur lång tid det har tagit för att komma fram till en lösning.

Man får som en liten dålig smak i munnen och allt intresse av att kolla vad Komplett erbjuder har som försvunnit när det finns företag som känns mycket mer professionella i sit kundbemötande och avbetalningsplaner (inget illa emot den/de personer som förespråkar Komplett på detta forum).

Min rekommendation till Komplett kvarstår, om problemet är Resurs Bank - så hitta en annan aktör. Jag kan inte minnas att jag någonsin hört någon ha bra åsikter om Resurs Bank och NetOnNet lider också av samma problem. När man vill ha faktura så måste man gå via Resurs Bank som sköter allt så grotekst dåligt. Urusel hemsida och urusel app på mobilen.