Permalänk
Inaktiv

Köpråd WIFI 6 & Bluetooth adapter

Hej

Jag har precis beställt en dator med ASUS Prime B550-PLUS som saknar wifi 6 och Bluetooth 5.2 därför tänkte jag skaffa en bra och pålitlig adapter istället.
Jag har wifi 6 router hemma.

Har en budget på 1500-2000kr.

Bluetooth behöver jag eftersom jag kommer att spela vissa spel med xbox handkontroll.

Tack på förhand

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Dum fråga,
Är alla wifi/blåtand adapter kompatibla med moderkortet jag har?
Ska man tänka på nåt speciellt?

Jag hitta det här:

Ge mig råd om denna produkt: Asus PCE-AX58BT PCIe-kort (Bluetooth 5.0 Wi-Fi 6 AX3000 dubbla band, 2 x externa antenner med stativ, DFS) https://www.amazon.se/dp/B07VWXKHTY?ref_=cm_sw_r_apin_dp_8MB7...

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5243071 detta har jag stoppat i två olika datorer och det har funkat bra.

Det enda du behöver tänka på gällande kompatibilitet är att du har en ledig pci-e port på moderkortet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nästan oavsett ovan så är de flesta pci-e kort ovan med största sanolighet ett ax210 instickskort under plasten/metallklumpen om de är wifi 6e eller ax200 om det är wifi 6. Så man köper ett 150-200kr intelkort + antenn + usb kabel + adapter för pcie som säljs av asus eller någon annan. Luriga är bara att veta vilken krets som faktiskt sitter under skalet, (archer) ax3000 och ax58bt vet jag är en ax200 under kylaren (en av dem är till och med ingen kudde mellan krets och kylare, bara for show, kom inte ihåg vilken dock).
Personligen av ca 10 modeller jag testat så har across the board intels AX wifi/bt kretsar bland de mest stabila på marknaden.

Sen kan nämnas att prime b550 delar pcie banorna beroende på var du stoppar kortet. Sätter du kortet i någon av de nedre 1x platserna så går den nedre pcie 16x (4x elektriskt) ner i 2x. Medans den övere 1x kontakten inte gör något sånt men den övre kan vara täckt av grafikkortet om det är stort nog. Men i praktiken spelar det ingen roll om du inte använder den nedre 16x slotten till typ ett capture card eller m.2 ssd adapter (om du redan använt upp de andra 2 på moderkortet)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Nästan oavsett ovan så är de flesta pci-e kort ovan med största sanolighet ett ax210 instickskort under plasten/metallklumpen om de är wifi 6e eller ax200 om det är wifi 6. Så man köper ett 150-200kr intelkort + antenn + usb kabel + adapter för pcie som säljs av asus eller någon annan. Luriga är bara att veta vilken krets som faktiskt sitter under skalet, (archer) ax3000 och ax58bt vet jag är en ax200 under kylaren (en av dem är till och med ingen kudde mellan krets och kylare, bara for show, kom inte ihåg vilken dock).
Personligen av ca 10 modeller jag testat så har across the board intels AX wifi/bt kretsar bland de mest stabila på marknaden.

Sen kan nämnas att prime b550 delar pcie banorna beroende på var du stoppar kortet. Sätter du kortet i någon av de nedre 1x platserna så går den nedre pcie 16x (4x elektriskt) ner i 2x. Medans den övere 1x kontakten inte gör något sånt men den övre kan vara täckt av grafikkortet om det är stort nog. Men i praktiken spelar det ingen roll om du inte använder den nedre 16x slotten till typ ett capture card eller m.2 ssd adapter (om du redan använt upp de andra 2 på moderkortet)

Tack då är jag med.

Jag hittade denna som är bästsäljare på Amazon och har Intel chip dessutom billigare än andra produkter.

https://www.amazon.se/dp/B08NVR8M8X?ref_=cm_sw_r_apin_dp_R9DG...

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5359992

Intel kort, dock inga kylflänsar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tinto:

Vad tror ni om denna?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5359992

Intel kort, dock inga kylflänsar.

Den jag länkade från Amazon är billigare, Wifi 6E och Bluetooth 5.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon348158:

Den jag länkade från Amazon är billigare, Wifi 6E och Bluetooth 5.2.

Jag personligen är lite skeptisk till Amazon, har köpt ett trådat nätverkskort därifrån som det stod skulle vara Intel men visade sig vara Realtek. Kostade för lite för att jag skulle orka reklamera, och kortet funkade i Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tinto:

Jag personligen är lite skeptisk till Amazon, har köpt ett trådat nätverkskort därifrån som det stod skulle vara Intel men visade sig vara Realtek. Kostade för lite för att jag skulle orka reklamera, och kortet funkade i Linux.

Jag beställde den, får se hur den är annars blir det retur till Amazon
Den är bästsäljare med många positiva omdömen men som du säger, svårt att lita på Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon348158:

Jag beställde den, får se hur den är annars blir det retur till Amazon
Den är bästsäljare med många positiva omdömen men som du säger, svårt att lita på Amazon.

Uppdatera gärna när du har fått kortet och berätta hur det gått.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tinto:

Uppdatera gärna när du har fått kortet och berätta hur det gått.

Ska göra det när jag fått hem kortet och pc:n.
Kortet kommer på torsdag, får se när min pc kommer från Sharkgaming....hoppas till helgen bara.