Permalänk
Medlem

Fiberoptik eller CAT 8.1 i väggarna?

Hej Swec!

Jag är mitt uppe i en totalrenovering av förhoppningsvis mitt "Forever home". Har lagt nytt avlopp, vatten och golvvärme så nu börjar hjärnan bli trött på alla val, lagom till internet delen.

Min initiala tanke var att dra CAT 8.1 till samtliga rum från en patchpanel. In i Schneider apparatdosor i 16/20 flexrör och sen montera Schneider RJ45 uttag. Rätt mig om jag har fel, Men CAT 8.1 är den bästa kabeln just nu som har RJ45? En rulle verkar kosta 3500kr istället för 1000kr för CAT 6 men pengarna kvittar i sammanhanget.

För Wifi har jag tänkt placera ut sex stycke Unifi U6 Lite's.

Vad tycker ni om detta?

Det andra alternativet fick jag av en mycket god vän som gärna använder mig som försökskanin för sina idéer. Han föreslår att jag ska dra fiberoptikskabel i samtliga väggar istället för CAT 8.1. Jag har aldrig hanterat fiberoptik tidigare kanske är relevant att nämna. Finns det några fördelar att dra fiberoptik? Några uppenbara nackdelar annat än att det blir jidder med PoE för Unifi access punkterna? Det går ju att injecta PoE i apparatdosan såklart. Alternativt dra dubbla fiberkablar till varje apparatdosa för future proofing?

Kostnaderna verkar inte skilja extremt mycket, och jag gör allt själv såklart.

Hur hade ni gjort? Vad kommer man tacka sig själv om 20 år att man gjorde?

Mvh

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det kommer hända så gigantiskt mycket. Den 22 år gamla CAT 5E klarar sig 99,99% av jordens befolkning på än idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Hej Swec!

Jag är mitt uppe i en totalrenovering av förhoppningsvis mitt "Forever home". Har lagt nytt avlopp, vatten och golvvärme så nu börjar hjärnan bli trött på alla val, lagom till internet delen.

Min initiala tanke var att dra CAT 8.1 till samtliga rum från en patchpanel. In i Schneider apparatdosor i 16/20 flexrör och sen montera Schneider RJ45 uttag. Rätt mig om jag har fel, Men CAT 8.1 är den bästa kabeln just nu som har RJ45? En rulle verkar kosta 3500kr istället för 1000kr för CAT 6 men pengarna kvittar i sammanhanget.

För Wifi har jag tänkt placera ut sex stycke Unifi U6 Lite's.

Vad tycker ni om detta?

Det andra alternativet fick jag av en mycket god vän som gärna använder mig som försökskanin för sina idéer. Han föreslår att jag ska dra fiberoptikskabel i samtliga väggar istället för CAT 8.1. Jag har aldrig hanterat fiberoptik tidigare kanske är relevant att nämna. Finns det några fördelar att dra fiberoptik? Några uppenbara nackdelar annat än att det blir jidder med PoE för Unifi access punkterna? Det går ju att injecta PoE i apparatdosan såklart. Alternativt dra dubbla fiberkablar till varje apparatdosa för future proofing?

Kostnaderna verkar inte skilja extremt mycket, och jag gör allt själv såklart.

Hur hade ni gjort? Vad kommer man tacka sig själv om 20 år att man gjorde?

Mvh

Jag hade dragit cat annars måste du väl svetsa alla uttag samt ha konverter mot apparaterna?
Eller finns fiber med rj45? Tror inte det iaf utan då blir det sfp krav på all utrustning.

Fiber blir avsevärt dyrare installation även om hastigheten blir högre.

Du kommer förmodligen inte ens behöva mer än cat 6 inom 20 år om du inte har massa trafik till servern eller något

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

ska du ha fiber konverters överallt sedan? Låter ju helt galet.
Dra cat 6 som vanligt folk. 10Gb kommer överleva oss alla. Vi kan ju för tusan knappt ta oss över 1GB se senaste 25 åren trots att kablaget klarar det och chippen varken drar ström eller går varma längre.

Permalänk
Avstängd

CAT6 klarar ju upp till 8 Gbit/s (6a mer) så det känns inte som en begränsning på ganska lång tid, när det gäller internet i alla fall. Har du en massa stora överföringar internt i nätverket av någon anledning så kanske det skulle kunna vara det förstås

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska satsa på att dra tomma rör och se till att de är bra och stabilt uppsatta inuti väggarna, och köra CAT 6 just nu. Då kan du enkelt ersätta kabeln med CAT 8.1 eller fiber i framtiden ifall du vill.

Det svåra är ju att dra rören i huset, inte att byta innehållet i rören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

CAT6 klarar ju upp till 8 Gbit/s (6a mer) så det känns inte som en begränsning på ganska lång tid, när det gäller internet i alla fall. Har du en massa stora överföringar internt i nätverket av någon anledning så kanske det skulle kunna vara det förstås

Cat 6 klarar väl 10 Gbit/s upp till 45 meter?
I övrigt håller jag med dig, man klarar sig gott på Cat 6/Cat 6A idag. Känns riktigt overkill att dra 8.1 eller fiber.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag tycker att du ska satsa på att dra tomma rör och se till att de är bra och stabilt uppsatta inuti väggarna, och köra CAT 6 just nu. Då kan du enkelt ersätta kabeln med CAT 8.1 eller fiber i framtiden ifall du vill.

Det svåra är ju att dra rören i huset, inte att byta innehållet i rören.

Håller helt med CAT 6 bör klara 10 GBit de sträckor det handlar om i normala hus. Den dagen det inte är tillräckligt är det ju inte säkert att RJ45 eller SFP är det som gäller. Så se till att det är lätt att dra nya kablar istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bnr:

Cat 6 klarar väl 10 Gbit/s upp till 45 meter?
I övrigt håller jag med dig, man klarar sig gott på Cat 6/Cat 6A idag. Känns riktigt overkill att dra 8.1 eller fiber.

Jag är ingen expert utan kollade bara: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori_6-kabel

Permalänk
Medlem

Du kommer inte hitta prylar med sfp-moduler elller som tar fiber direkt i alla lägen så som någon skriver hade du fått använda konverters överallt. Extra pryl med extra el som kan gå sönder och varje gång du ska koppla upp en ny enhet måste du skaffa en sån. Inte särskilt praktiskt. Ser inga direkta fördelar, blir jättedyrt, meckigt och fult. Dessutom med betydligt känsligare kontakter.

Permalänk
Medlem

Fiber till hemmet går snabbare på grund av en högre bandbredd och därmed mindre trängsel på nätet. Inom dina egna väggar trängs du inte med någon annan så du kan köra på äldre standarder och ha gott om bandbredd över

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Cat6 klarar 10 Gbit/s upp till minst 55 meter. Är det bra kvalité på kabeln klarar den säkert längre avstånd än så (fast vem drar mer än 55 meter ethernet i ett vanligt hem?).

Det finns ingen anledning att köra mer än Cat6. Den här artikeln berättar även om fusket med Cat7 (gäller säkert Cat8 också):
https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/cat7/

Permalänk
Medlem

Fiber är smidigt att dra, tunna trådar som är mjukare än ethernet. Men switchar och nätverkskort kostar mera. Speciellt switcharna. Jag har Cat 6 överallt plus ett par fiber dragna. Fibern har jag bara för att koppla stationära datorn med filservern med 10 Gbit via en switch som har två fiberanslutningar och resten 2.5 Gbit. Begagnade nätverkskort för fiber är inte så dyra på ebay, tradera och liknande. Fiber kan också vara bra om man ska dra mellan byggnader för att isolera elektriskt. Exempelvis sammankoppling mellan två avlägsna switchar. Men fiber överallt är överdrivet. Ofta vill man ju bara plugga i sitt ethernetjack till en accesspunkt via PoE. Ska du då ha en fiberswitch i varje rum? Men säg att du vill ha en rejälare switch på varje våning då kan det vara smidigt med fiber till dessa switchar och sedan ethernet ut från varje switch till rummen.

Hur är de där Cat 8.1 kablarna att dra? Är de inte styva och tjocka?
Men visst det är säkert bra kablar så varför inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Fiber är smidigt att dra, tunna trådar som är mjukare än ethernet. Men switchar och nätverkskort kostar mera. Speciellt switcharna. Jag har Cat 6 överallt plus ett par fiber dragna. Fibern har jag bara för att koppla stationära datorn med filservern med 10 Gbit via en switch som har två fiberanslutningar och resten 2.5 Gbit. Begagnade nätverkskort för fiber är inte så dyra på ebay, tradera och liknande. Fiber kan också vara bra om man ska dra mellan byggnader för att isolera elektriskt. Exempelvis sammankoppling mellan två avlägsna switchar. Men fiber överallt är överdrivet. Ofta vill man ju bara plugga i sitt ethernetjack till en accesspunkt via PoE. Ska du då ha en fiberswitch i varje rum? Men säg att du vill ha en rejälare switch på varje våning då kan det vara smidigt med fiber till dessa switchar och sedan ethernet ut från varje switch till rummen.

Hur är de där Cat 8.1 kablarna att dra? Är de inte styva och tjocka?
Men visst det är säkert bra kablar så varför inte.

Smidigheten med fiber kan man diskutera dock. Den tål ju inte skarpa svängar så det kan bli rätt mekigt på en del platser, medan en ethernet-kabel går att vinkla rätt kraftigt innan det blir problem.

Annars håller jag med i stort. Vet inte om det är värt att dra fiber alls inne i en villa dock, däremot om man ska dra längre än typ 50-100 meter eller så.

Permalänk
Medlem

kör på CAT6A. Du kommer antagligen inte hitta någon som kan göra korrekt CAT8 installation ändå, och det är dyyrt att göra.

Lägg istället mer fokus på installationen. Dra 20-rör (sätt inte slang), försök få bort skarpa böjar, sätt bra dosor, undvik magnetfält nära rören osv.
Gör det lättare så att man kan byta ut kablaget i efterhand om man skulle vilja.

Fiber kan vara bra, men det blir mer omvandlare och generellt dyrare utrustning. Fiber har även ett annat problem och det är smuts. Ju mer smuts det är på kontaktytorna, ju mer omsändningar får man. är det illa får man ingen länk alls eller intermittenta avbrott på kommunikationen.

Fiber är mer "koppla in en gång och lämna det" än vad koppar är.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Smidigheten med fiber kan man diskutera dock. Den tål ju inte skarpa svängar så det kan bli rätt mekigt på en del platser, medan en ethernet-kabel går att vinkla rätt kraftigt innan det blir problem.

Annars håller jag med i stort. Vet inte om det är värt att dra fiber alls inne i en villa dock, däremot om man ska dra längre än typ 50-100 meter eller så.

Fibern var så tunn så jag fick in den under dörrlister, golvlister, trösklar och så vidare. Har varit lite nojig att den skulle brytas men än så länge har den hållit hur bra som helst trots hyfsat skarpa böjar på sina ställen. Det är några år sedan men då var det billigare att köpa begagnade nätverkskort för fiber än 10 gigabit ethernet. Det var i och för sig långa fiberpatchkablar (upp till 20 meter) så dessa kanske är mjukare och smidigare än andra typer? Kändes lite som att dra telefontråd istället för nätverkskabel. Jag upplevde det som smidigare än de cat6 installationskablar jag också använt.

I mitt fall är det bara två datorer jag ville koppla ihop samt också ge dem internetåtkomst via fibern. Så jag har nyligen köpt en "QNAP QSW-2104-2S 2 Port 10GbE SFP+ 5 Port switch" där fibern från varje dator kopplats in. Sedan en ethernetkabel från switchen till routern för att få internet. Har nu 3 stycken lediga 2.5 Gbit ethernet också så den switchen blev en sorts konverter mellan olika nätverkskablar. Det är väl också en aspekt om man ska konvertera fram och tillbaka mellan fiber och ethernet så får man köpa till utrustning för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag tycker att du ska satsa på att dra tomma rör och se till att de är bra och stabilt uppsatta inuti väggarna, och köra CAT 6 just nu. Då kan du enkelt ersätta kabeln med CAT 8.1 eller fiber i framtiden ifall du vill.

Det svåra är ju att dra rören i huset, inte att byta innehållet i rören.

^ This.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Notera, om de ska va "godkänt för 10Gbit" ska de va CAT6A och inte CAT6.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Livsnjutare 😎

CAT6... Skall du driva datacenter hemma inom de kommande 15-20 åren ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av basn:

Notera, om de ska va "godkänt för 10Gbit" ska de va CAT6A och inte CAT6.

Sanning med modifikation.

CAT6 är gott för 10gbit i upp till 30m.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Fibern var så tunn så jag fick in den under dörrlister, golvlister, trösklar och så vidare. Har varit lite nojig att den skulle brytas men än så länge har den hållit hur bra som helst trots hyfsat skarpa böjar på sina ställen. Det är några år sedan men då var det billigare att köpa begagnade nätverkskort för fiber än 10 gigabit ethernet. Det var i och för sig långa fiberpatchkablar (upp till 20 meter) så dessa kanske är mjukare och smidigare än andra typer? Kändes lite som att dra telefontråd istället för nätverkskabel. Jag upplevde det som smidigare än de cat6 installationskablar jag också använt.

I mitt fall är det bara två datorer jag ville koppla ihop samt också ge dem internetåtkomst via fibern. Så jag har nyligen köpt en "QNAP QSW-2104-2S 2 Port 10GbE SFP+ 5 Port switch" där fibern från varje dator kopplats in. Sedan en ethernetkabel från switchen till routern för att få internet. Har nu 3 stycken lediga 2.5 Gbit ethernet också så den switchen blev en sorts konverter mellan olika nätverkskablar. Det är väl också en aspekt om man ska konvertera fram och tillbaka mellan fiber och ethernet så får man köpa till utrustning för detta.

Så kan det säkert vara, jag har inte dragit fiber själv så jag vet inte. Däremot har jag varit med när de dragit in fiber i tre olika lägenheter jag bott i, och de har rätt stora och fula "hörn", "vinklar" eller vad man ska kalla dem. Å andra sidan kändes de inte direkt proffsiga i resten av installationen heller, två av gångerna fick de komma och göra om dragningen då de misslyckades första gången, och märkte inte heller det trots att de väl borde testa innan de ser sig som färdiga.

men jag har ju handskats en del med optiska ljudkablar och det är rätt lätt att knäcka en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Sanning med modifikation.

CAT6 är gott för 10gbit i upp till 30m.

ja, funkar men inte certifierat för det.
Jag skulle då inte installera CAT6 om jag stod för valet, då är de ju lika bra att köra CAT5E.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Jag satte upp mitt nät med CAT6 för att det är enkelt, smidiga kablar och kontakter, enkelt att montera kontakter utan att behöva tänka på shielding och annat.

Som andra har sagt, 55m räcker utan problem i ett hem. Mängden störningar bör ju dessutom rimligtvis vara låg jämfört med en datahall eller liknande.

Med det sagt, jag drog alla mina kablar i rör så att jag enkelt kan byta ut dem vid behov om framtiden så kräver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

kör på CAT6A. Du kommer antagligen inte hitta någon som kan göra korrekt CAT8 installation ändå, och det är dyyrt att göra.

Lägg istället mer fokus på installationen. Dra 20-rör (sätt inte slang), försök få bort skarpa böjar, sätt bra dosor, undvik magnetfält nära rören osv.
Gör det lättare så att man kan byta ut kablaget i efterhand om man skulle vilja.

Fiber kan vara bra, men det blir mer omvandlare och generellt dyrare utrustning. Fiber har även ett annat problem och det är smuts. Ju mer smuts det är på kontaktytorna, ju mer omsändningar får man. är det illa får man ingen länk alls eller intermittenta avbrott på kommunikationen.

Fiber är mer "koppla in en gång och lämna det" än vad koppar är.

Tack för givande diskussion. Menar du att VP-rör är att föredra över flexrör? Jag ska sätta schneider dosor osv.

Vad menar du med korrekt CAT8 installation och att det är dyyrt? Kostnaden på kabel är ju försumbar i sammanhanget?

Mvh

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag satte upp mitt nät med CAT6 för att det är enkelt, smidiga kablar och kontakter, enkelt att montera kontakter utan att behöva tänka på shielding och annat.

Som andra har sagt, 55m räcker utan problem i ett hem. Mängden störningar bör ju dessutom rimligtvis vara låg jämfört med en datahall eller liknande.

Med det sagt, jag drog alla mina kablar i rör så att jag enkelt kan byta ut dem vid behov om framtiden så kräver.

Drog du i VP rör eller flexslang? Vilka dimensioner? Använde du schneider apparatdosor och deras RJ45 kontakter?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

CAT6... Skall du driva datacenter hemma inom de kommande 15-20 åren ?

Vad är nackdelen med CAT 8.1? Vill inte gå in på detalj vad jag skall nyttja bandbredden till.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

ja, funkar men inte certifierat för det.
Jag skulle då inte installera CAT6 om jag stod för valet, då är de ju lika bra att köra CAT5E.

Varför inte ens CAT6? CAT 5E är ju redan flaskhals idag.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Menar du att VP-rör är att föredra över flexrör?

Jag är absolut ingen expert på det här. Men om du tänker dig att en slang ligger löst i väggen och den slingrar sig som ett S. Men lite tur kan du dra ut den gamla kabeln som finns i slangen, men när du försöker få i en ny grov kabel så böjer sig slangen så att det blir veck, knutar och andra eländen. Ska du använda slang så ska den helst ha slät insida och det är viktigt att slangen är väl sträckt så att den inte kan röra sig.

Slang med tunna fördragna trådar är perfekt för elinstallationer där du förhoppningsvis aldrig behöver byta ut innehållet, men kanske mindre lämpligt för nätverk där själva tanken är att du med viss regelbundenhet ska kunna byta ut kabeln mot en ny.

Rör känns därför som ett bättre alternativ eftersom dem är mycket stabilare. Men du har fortfarande risken att någon skarv går upp när du petar i en grov kabel. Var därför noggrann att allting sitter fast i skarvar och krökar.

Permalänk
Medlem

Finns det ens någon RJ45 kontakt som är CAT 8.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Drog du i VP rör eller flexslang? Vilka dimensioner? Använde du schneider apparatdosor och deras RJ45 kontakter?

Jag har lite blandat med rör. Jag köpte dels sån här kabel när jag beställde lite annat från Unifi: https://eu.store.ui.com/products/unifi-cable-cat6-cmr vilken sen är dragen i flexrör av typen: https://www.elbutik.se/product.html/pm-flex-installationsror.

En del är draget med sån här där kabeln redan ligger i röret https://www.elbutik.se/product.html/pm-flexror-16/2xutp-cat-6-lszh---100m (finns med både enkla och dubbla ledare, jag har med enkel ledare utan att kunna motivera varför).

För den förstnämnda varianten använde jag en dragfjäder från Jula. Jag såg till att inga böjar var alltför skarpa samt att när jag drog kabeln så fick sambon mata från andra hållet (underlättar mer än man tror).

För väggdosor körde jag med Schneider så det matchar med elinstallationens uttag och brytare. För RJ45-kontakterna beställde jag också från Unifi och crimpade själv. Som verktyg använde jag det här paketet: https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/verktyg-koppar/verktygspaket-for-natverksamatorer/. Guld värt med kabeltestaren så att jag kunde verifiera allt, samt förvånansvärt smidiga verktyg trots att de är ”amatörkvalitet”.

För mina AP i taket så termineras de med RJ45 direkt och rakt in i AP så att AP täcker både hål och sladd. På väggarna (bara på två väggar) sitter schneider-uttag. I racket har jag en vanlig 19” Keystone med uttag från Direkttronik (Unifi sålde inte silver-matchade då )