Permalänk
Inaktiv

Måste ha-program

Hej

Min första PC kommer på måndag/tisdag nästa vecka och jag är total okunnig när det gäller gaming på PC.
Jag har bara spelat på konsol.

Jag vet bara att Steam är bra och många köper spel därifrån men finns det andra ställe man kan köpa spel och finns det nåt program som kan ställa in rekommenderade grafik inställningarna till varje spel automatiskt?

Vilka andra program rekommenderar ni?

Tack på förhand.

Min PC:
Ryzen 5 7600X
MSI Radeon RX 6700 XT
Asus TUF Gaming B650-Plus
16GB DDR5

Permalänk

Mozilla Firefox, Discord, Foobar2000, Antivirusprogram.

Om du har NVIDIA-grafikkort så tror jag deras GeForce Experience-mjukvara kan erbjuda rekommenderade inställningar för dina installerade spel?

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att ställa in grafik per spel, vissa spel kräver mer än andra så kan vara så att du får 30fps i ett spel och 100fps i ett annat om du kör samma inställningar rakt av.

För spel så har jag inte jätte stor koll men dessa är de jag kommer på direkt
Steam
Battle.net
Epic games

Se till att windows defender är uppdaterat

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Mozilla Firefox, Discord, Foobar2000, Antivirusprogram.

Om du har NVIDIA-grafikkort så tror jag deras GeForce Experience-mjukvara kan erbjuda rekommenderade inställningar för dina installerade spel?

Har inte Win 11 pro inbyggd antivirus?

Permalänk
Medlem

Hej!

Det finns massor av ställen där du in köpa spel på.

Battle.Net
Origin
Steam
Epic games

Detta är några stora men det finns massor fler.

Spel brukar ganska ofta ställa in grafiken själv första gången man startar detta. Det är dock så extremt subjektivt ämne. Det handlar alltid om prestanda vs utseende.

Vill man hellre att spelet flyter på bra eller vill man hellre att det ser bra ut. Det är även beroende på spel. Jag spelar mycket snabba FPS där jag hellre har ett grymt flyt än ett bra utseende på spelet.

Det gäller oftast att testa sig fram och hitta det man tycker om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon348158:

Har inte Win 11 pro inbyggd antivirus?

Jo, och numera räcker det otroligt långt. Behöver inte installera något eget längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon348158:

Har inte Win 11 pro inbyggd antivirus?

Jo det har det och det räcker med Windows Defender
Eventuellt att man kan köra t.ex malewarebytes eller liknande nån gång då och då

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Webbläsartillägg: uBlock Origin och Privacy Badger

Permalänk
Medlem

Ställen o handla spel från.
https://store.steampowered.com/ är ju det bästa för det har mest spel men även mycket annat som recensioner/forum/osv.

www.GOG.com är nr två enligt mig, har näst mest spel men saknar en held el av det andra som steam har, största fördelen är att allt "var" DRM fritt=inget kopieringsskydd.
Tyvärr så har dom börjat tumma på det mer o mer men största delen av spelen är fortfarande utan DRM.

https://store.epicgames.com tar tredje plats men igen saknar mycket av det där andra som steam har.
Största nackdelen är att det är ägt av tencent som är i stort sett styrt av Kina.

GOG och Epic har i stort sett alltid ett spel dom delar ut gratis om du går in på första sidan och scrollar ned en bit.
Oftas är det ganska sketna spel men ibland kan det komma lite guldkorn, och dom brukar ha ett par olika drives med lite bättre/större spel gratis till jul/nyår/BF/osv.
SÅ är ett tips att kolla på lite då o då.

Sen ang FPS!
Det beror ju på du kommer ju ifrån konsoler där 60FPS är absolut ren lyx då mååååååååååååånga spel knappt når upp till stabila 30FPS.
Så för din del så kan det ju kännas otroligt bra med runt 60FPS, för oss rutinerade pc spelare så är runt 60FPS spelbart men man märker av att det är låg FPS ganska fort.
Själv så vill jag inte ha under 85FPS och gärna över 120FPS för att det ska kännas bra.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Discord är väl både älskat och hatat. Bra för att hålla kontakt med nyfunna kompisar och gamla vänner.

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla förslag 🙏
Discord använder jag redan i luren och föredrar den mer än Whatsapp och andra chatt-program.