Nya Bing med AI kan få reklam mitt i chatten

Permalänk
Melding Plague

Nya Bing med AI kan få reklam mitt i chatten

Microsoft utforskar hur den AI-understödda sökfunktionen kan kombineras med reklam, där inslag svåra att missa ser ut att hamna på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur man tar död på skiten innan det ens är lanserat xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag kanske är gammalmodig men förr användes bing endast för en sak, och jag känns det inte som att ai borde blanda sig i

Permalänk

Bing Premium. Sökmotor utan reklam. Presenteras kort efter att kritikerstormen rasar som värst.

Det är sarkasm men särskilt långsökt är det inte. Speciellt inte när de väljer att placera reklamen där den irriterar mest.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Snart kommer första fallet med reklam mitt i en students inlämnade uppsats 😎

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Snart kommer första fallet med reklam mitt i en students inlämnade uppsats 😎

Det har redan hänt tänkte jag säga men nästan...

Jag frågade hur man tänkt möta "hotet" från Chatt GPT inom högskolan och svaret var typ "Va? Äsch, det är väl ingen fara"

Och samtidigt finns det en modul hos Chatt GPT som kan integreras direkt i Urkund med "nära 100% säkerhet"

Boomers (Satan va modern jag är) tror inte att det kan påverka för det finns för få som fattar vad det faktiskt är

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Läste mitt i natten å tänkte yay..

Permalänk
Musikälskare

"Nya Bing" - Ryggar tillbaka

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

User:
Hej Bing! Jag vill veta spännande information om USA. Kanske resa dit Berätta mig om detta land.

Bing:
Hej. USA är ett stort land. Där bor massor med olika människor. Skulle du ville resa dit, kan du boka biljetter på TransAiro Express för endast 14.999 kr tur och retur. Du kan även boka ett hotell rum på bokahotelrumiusa.se. Priser varierar från lux till ekonom variant. Grand appetite restaurang kedja som äger snabb mat kiosker runt om hela USA kan tillfredsställa de mest gourmanda krav på mat och snabbt leverera dig en hotdog. Du skulle kanske ville ta dig någonstans på long avstånd. Mahmoud's taxi and kebab skulle kunna hyra dig en bil för endast 100$ per dag. Försäkring och bränslen ingår inte. Skulle du råka för en olycka, hjälper dig det mest omtyckta sjukhus nätverket i USA - SuckMyPill. Endast resenärer med reseförsäkringen UltraAllinklusive+. Det händer så att man råkar dö under sin resa i USA. Chopof n'sell begravningsbyrå ska avhjälpa den sista stunden din kropp existerar på Jorden. Alla kroppar återvinns enligt överenskommelse mellan USA och EU och hanhetars som avfall grupp 3.

Hoppas det var intressant för dig.

Välkommen till USA!

Permalänk
Medlem

Inte för jag vet hur reklam ska öka antalet användare av Bing, men vill ändå påminna att googlar man har man ju ett par annonser först i sökresultatet redan. Det verkar därmed inte vara ett stort hinder för framgången av en sökmotor precis. Eller när man kollar på i princip alla "gratis" annons baserade tjänster som människor gladeligen använder för den delen. Tror att de som inte gillar reklam till den grad att de inte använder något de i övrigt gillar är en högljudd minoritet.

Säkert kalkylerat av Microsoft att de med stor sannolikhet tjänar på mer irriterande reklam än de förlorar från ett tapp av ett par användare.

Permalänk
Medlem

Haha då dödar de ju produkten direkt!

Har de inte lärt sig efter 20 år att folk hatar störande reklam!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Känns som ett ickeproblem ifall dom slänger in reklamsnuttar emellan sökningarna. Finns väl ingen som inte använder adblock ändå?

Att däremot svaren kan bestå av reklam är såklart högst oroande.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Hur rengör man enklast ugnen hemma?

- Använd {länk till rengöringsprodukt}

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizccc:

Känns som ett ickeproblem ifall dom slänger in reklamsnuttar emellan sökningarna. Finns väl ingen som inte använder adblock ändå?

Att däremot svaren kan bestå av reklam är såklart högst oroande.

Du har ju Jonatan 2 inlägg ovanför ditt som tydligt visar att han inte vet vad adblock är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Känns som ett ickeproblem ifall dom slänger in reklamsnuttar emellan sökningarna. Finns väl ingen som inte använder adblock ändå?

Att däremot svaren kan bestå av reklam är såklart högst oroande.

Det skulle varit en världsnyhet om 100% av användare använde adblock. Även bland de som blockerar reklam på sina datorer tror jag knappast en majoritet blockerar reklam på telefoner/TV/annat där det inte är lika enkelt som i en webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det skulle varit en världsnyhet om 100% av användare använde adblock. Även bland de som blockerar reklam på sina datorer tror jag knappast en majoritet blockerar reklam på telefoner/TV/annat där det inte är lika enkelt som i en webbläsare.

Du har ju @stgt 1 inlägg ovanför ditt som tydligt visar att han inte vet att mobilverisionen av samma webläsare sällan har stöd för adblock samt att inte alla vill ge upp synkroniseringsmöjligheter och funktionalitet genom att byta till t.ex. Firefoxs mobilapp.

Ca 43% procent av internet användare använder adblock om man ska tro de nummer jag fick upp först när jag googla (utan annonser på datorn!), men det som är tydligt att det är enorm skillnad på ålder. Sen om jag tillåts spekulera, så är och det kanske redan de som inte orkar ändra från Bing som också är de som inte heller skaffar adblock?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatannossrep:

Du har ju @stgt 1 inlägg ovanför ditt som tydligt visar att han inte vet att mobilverisionen av samma webläsare sällan har stöd för adblock samt att inte alla vill ge upp synkroniseringsmöjligheter och funktionalitet genom att byta till t.ex. Firefoxs mobilapp.

Ca 43% procent av internet användare använder adblock om man ska tro de nummer jag fick upp först när jag googla (utan annonser på datorn!), men det som är tydligt att det är enorm skillnad på ålder. Sen om jag tillåts spekulera, så är och det kanske redan de som inte orkar ändra från Bing som också är de som inte heller skaffar adblock?

Det funkar väldigt bra med adblock på mobilen om man inte använder telefonens standard-sugeebbläsare och istället kör t.ex Brave elller opera

Permalänk
Medlem

Först och främst borde de byta namn från Bing till något annat.

Det känns lite som att lansera ett nytt isoleringsmaterial med namnet Asbest 2.0.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Entusiast

Ska testa säga det nästa gång nån undrar nåt...
-Du kan ju binga det o se vad du får för svar!
Förmodligen svarar personen nåt i stil med...
-Jag ska vad sa du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kanske är gammalmodig men förr användes bing endast för en sak, och jag känns det inte som att ai borde blanda sig i

Varför ska AI inte blanda sig i sökningen: "download chrome"?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Inte för jag vet hur reklam ska öka antalet användare av Bing, men vill ändå påminna att googlar man har man ju ett par annonser först i sökresultatet redan. Det verkar därmed inte vara ett stort hinder för framgången av en sökmotor precis. Eller när man kollar på i princip alla "gratis" annons baserade tjänster som människor gladeligen använder för den delen. Tror att de som inte gillar reklam till den grad att de inte använder något de i övrigt gillar är en högljudd minoritet.

Säkert kalkylerat av Microsoft att de med stor sannolikhet tjänar på mer irriterande reklam än de förlorar från ett tapp av ett par användare.

I min åsikt är det inte "störande reklam" som är problemet utan att svaret från chatt-botten kommer bli påverkat att peka åt ett viss håll. Typ om man frågar vart man kan köpa spagetti så rekommenderar den just Coop istället för ICA för att de betalade mer, istället för att ge ett ärligt un-biased svar. Jag hoppas verkligen det blir traditionella reklam istället för en påverkat och manipulerande AI.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

I min åsikt är det inte "störande reklam" som är problemet utan att svaret från chatt-botten kommer bli påverkat att peka åt ett viss håll. Typ om man frågar vart man kan köpa spagetti så rekommenderar den just Coop istället för ICA för att de betalade mer, istället för att ge ett ärligt un-biased svar. Jag hoppas verkligen det blir traditionella reklam istället för en påverkat och manipulerande AI.

Jag personligen tycker att all reklam är en styggelse, men det finns ju olika grader i helvetet så klart. Min poäng var egentligen att det finns en stor marknad som inte bryr sig om reklam eller hur störande och manipulativ den är. Tror det är i hög grad samma människor som inte orkar eller kan ändra sin sökmotor från Bing som inte heller försöker minska sin reklam. Finns redan hur många människor som helst är OK med invassiv reklam, riktade annonser och spårning av deras position, för att inte nämna reklam i sökresultat redan är en grej om än utmärkt hyfsat tydligt. Även om jag personligen naturligtvis tycker denna utveckling är tråkig, tror jag fortfarande Microsoft tjänar mer på denna utveckling än de tappar p.g.a. att användare lämnar. Tror de flesta användarna som bryr sig om detta redan lämnat plattformen för längesedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det funkar väldigt bra med adblock på mobilen om man inte använder telefonens standard-sugeebbläsare och istället kör t.ex Brave elller opera

Adblock fungerar i alla webbläsare om man kör med NextDNS:
https://www.nextdns.io/

Ser aldrig reklam på min iPhone i varken appar eller browsers.

Använder även AdGuard för kunna blockera exakt det jag vill i webbläsaren (likt uBlock Origin).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Varför ska AI inte blanda sig i sökningen: "download chrome"?