Valve fångar 40 000 Dota 2-fuskare i fälla

Permalänk
Medlem

Som dum och ung fuskades det i CS i någon vecka, min kompis som skickade programmet via MSN.
Blev självklart bannad och förtjänade det

I MMOn blev det massa fusk, minns när man skulle köpa guld 2005 och man var tvungen att vakta telefonen när en kines ringde upp och skulle bekräfta ens identitet... xD

Permalänk
Medlem

I många länder, framför allt i asien, är fusk helt enkelt en game enhancement. Det är inte sett på som fusk som vi känner det. Det ligger redan i kulturen, och är inte ansett som något dåligt. De streamar på sin plattform, och de har massa fans som tycker de är duktiga som vinner i pubg hela tiden. De blir ansedda som hjältar och rena popstjärnorna. Och de har något att skryta om till sina föräldrar, att de vinner i något de tycker är skoj att hålla på med.

Buddybot till wow är ju historiens mest använda fusk tror jag. Vem minns inte bottrains i AH battleground? Och alla gudajävliga pally healers? De kunde liksom bubbla en som redan var död snabbare än spelet han upfatta vad som hände.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag undrar ofta hur effektivt det skulle vara att av utvecklarna själva spamma ut sin egen fuskerktyg, som till synes fungerar, men som egentligen placerar de mot andra fuskare, botar eller helt enkelt slutar fungera väldigt fort samtidigt som det loggar deras dator på ett sätt som gör det lättare att fånga upp de i framtiden. Kanske till och med gå så långt och ha motsvarande funktionella fusk en längre tid, för laddar fuskarna ner utvecklarnas hade ju de uppenbarligen lika gärna laddat ner någon annans fusk om de inte fanns spelutvecklarens, och då är det bättre att kartlägga deras beteende och ta bort pengar för fuskutvecklare.

Om utvecklarna vill är riktigt jävliga kan de ju baka in verktyg som laddar ner CP på deras dator utan deras vetskap och sen läcka detta på ett sätt att polisen låser in de inom 24h? Fast det skulle ju vara rätt omoraliskt och inte en seriöst förslag från mig, men man kan ju sprida detta ryckte menar jag! Och virus som totalt saboterar deras datorer hade ju inte varit helt omoraliskt tycker man. Skulle ju skrämma iväg säkert stora majoriteter om de infiltrerar fuskmarknad en och gör det till en plats där ingen går att lita på. Att lägga mer pengar på att infiltrera och spionera på de som utvecklar fusken för att snabbare hitta brister i sitt anti fusk, och så småningom hota fuskutvecklare med lagliga åtgärder när tillräckligt med bevis då säkert många länder har straff i någon skala när det kommer till att utveckla och distribuera fusk eftersom det kan skada någons annans produkt likt en parasit, något som inte brukar vara uppskattat av företag, vilket ofta formar politik, och i sin tur lagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Gillar att de tar till lite mer finurliga grepp, även om risken att vara lite "för smart" ökar och folk blir bannade av misstag, vilket vanligtvis inte är ett större problem om utvecklarna är aktiva och fixar sina fel. Annars hoppas jag det används mer maskinupplärning för att analysera statistik och hur "vanligt" folk spelar. Tror man med tillräckligt mycket data kan få väldigt hög träffsäkerhet där antifusk har problem pga t.ex. DMA-enheter.

Bara dom sparar ip loggar för 90% av bannade tjuter om konto hack

Nästa steg blir kanske tvinga tvåvägs verifiering för online +tele nr. Integritets tjafs yepp men risken att bli oskyldigt bannad blir minimal.

Permalänk
Medlem

I online spel är såklart fusk icke önskvärt och bör motverkas.

I singer-player är "fusk" dock något som förbättrar spelupplevelsen. Framförallt för att slipa monotona och tråkiga moment som att: leta saker för att byta mot skott, Inte kunna välja det vapnet man vill direkt, Eller att inte kunna plocka saker p.g.a. over carry weight, mm.

Själv spelar jag aldrig online spel just för att det innehåller masa jobbiga hinder och att man inte kan justera svårighetsgraden på samma exakta sätt. Sen vill man så klart inte riskera att få bevis på att man är sämre en någon annan.

Att folk fuskar i online spel gissar jag har med följande saker:

  • Inte vilja få bevis på att man är sämre en någon annan.

  • Uppleva att man är smartare än alla andra som man lyckas lura

  • Ekonomiska incitament prispengar och sponsoring

  • Klara av något man annars inte kunnat utan fusk

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Dom kan tjäna massa pengar på att fuska.
Exempelvis lägga upp filmer på Youtube där dom visar hur duktiga dom är och på så sätt få massa reklamintäkter när miljoner människor kollar på klippen.
Det var en kille för nåt år sen som fuskade i Minecraft och blev världsberömd och tjänade massor på sin kanal, sen hängdes han ut som fuskare och efter det har jag inte sett något från honom.

Det är väl bara för "en så'n" att byta identitet, uppkoppling och dator "for a fresh new start"?

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett fuskade jag i GTA IV multiplayer, var en del av en community som skapade/använde Netkicker för att sparka fuskare från spel, spreds sakta och sen snabbt. Tog ett bra tag innan fuskarna kom över samma verktyg dock!

Banlistan som hade fuskarnas IDn och disconnectade dem omedelbart när de försökte ansluta var fantastisk.

Permalänk

Vet inte varför många spelutvecklare latar sig med fuskförebyggande. Man tjänar så mycket pengar på att banna iaf finansiella fuskare som köper 100 spelexemplar åt gången då konton blir eventuellt bannade. Det blir liksom ca 40 000 nya spel sålda.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Vet inte varför många spelutvecklare latar sig med fuskförebyggande. Man tjänar så mycket pengar på att banna iaf finansiella fuskare som köper 100 spelexemplar åt gången då konton blir eventuellt bannade. Det blir liksom ca 40 000 nya spel sålda.

40 000 nya spel sålda. som är gratis, fuskare i gratis spel online är enormt. Den dagen jag kan spela online igen vs 100% id så som bank id kan det kanske vara intressant igen...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis allt eftersom online identifikation likt BankID blir vanligare i världen kommer fusk bli ett icke problem. För har svårt att se att ett betydande andel ska kunna ta sig förbi ett hinder som detta om spel har detta som krav för att f spela mot andra med ID. Eventuella fåtalet som kan ta sig runt detta är förmodligen samma som tar fram id-programmen eller spelen och då finns det värre och mer lukrativa saker att göra än att fuska innan de blir upptäckta.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om EA kunde banna lite fuskare i Apex, helt galet denna säsong, folk försöker inte gömma det längre ens.
Ser direkt när man speccar dem, guda aim när det kommer fiender men när de ska loota har de svårt att sikta på prylarna de vill plocka upp...

Själv bottade jag en hel del i diablo 2, alltid trevligt o gå upp på morgonen o titta vad det fanns för loot i stashen

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Som jag förstår det handlade det inte om traditionellt fuskande motsvarande wallhack eller aimbots utan snarare att man genom ett program som söker igenom en onlinedatabas (som är tillgänglig för alla att använda) får se vilka motståndarnas "favorit"-heroes är så att man kan banna just dem innan matchen börjar. Jag tror inte de som använt detta program själva tänkt att de fuskat, det är inte ovanligt att man bannar heroes som motståndare är bra på (det händer varje turneringsmatch).

Känns konstigt att detta räknas som "fusk" då man kan göra exakt samma sak manuellt, men antar att det är bättre PR att kalla det så innan man bannar 40k personer. Helt rimligt beslut tycker jag dock, att konstant få sina favoritheroes bannade kan jag tänka mig förstör spelet rätt hårt för en.

Du har missuppfattat helt. Det du pratar om är helt legit och är något Valve själva just säljer, "dota plus". Det valve gjort nu är kolla vilka som utnyttjar andra program som scannar spelets data i realtid och ger i princip maphacks, så man ser spelares HP hela tiden, etc...
Jävligt kul att Valve gör något, men känns ju helt skevt i så många spel att det alltid ska dröjas.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kärlekstrollet:

Vet inte varför många spelutvecklare latar sig med fuskförebyggande. Man tjänar så mycket pengar på att banna iaf finansiella fuskare som köper 100 spelexemplar åt gången då konton blir eventuellt bannade. Det blir liksom ca 40 000 nya spel sålda.

Iallafall Blizzard har hävdat i princip i alla tider så länge de bannat folk från deras spel, att fuskare inte är ett nettotillskott i kassan, utan snarare ett finansiellt minus pga att de skrämmer bort hederliga kunder.

I frågan varför folk fuskar i multispelarspel: sociopater/narcissister, väldigt ofta. Inte de som är unga och dumma nödvändigtvis, utan de som gör det vanemässigt, och särskilt de som har en stark drift att 'vinna' till varje pris. Att vinna blir ett självändamål, det spelar ingen roll hur det åstadkoms, eller om man inte spelar på samma villkor som andra osv; vinner man, så blir det ett rättfärdigande av ens egna metoder och snarare ett bevis för hur mycket 'bättre' man är än alla andra.

Permalänk
Medlem

Jag brukade köra "name spoof" och map hacks i custom games på Warcraft 3 back in the day.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Iallafall Blizzard har hävdat i princip i alla tider så länge de bannat folk från deras spel, att fuskare inte är ett nettotillskott i kassan, utan snarare ett finansiellt minus pga att de skrämmer bort hederliga kunder.

Om det varit sant, hade dom kunnat anställa 2-3 pers som bara loggade på wow classic servrarna, och bannade alla bots.
Man behöver inte ha mer IQ än en fiskpinne för att se dom som bottar, och trotts folk reportar om och om igen, så bannas dom inte på flera månader ändå.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag och en polare körde CoDMW2 (2009) va vi 15/16år på den tiden och körde en del men sen kom fuskvågen med wallhack etc. så vi tröttnade lite på det spelet så då testade vi att köra med mjukvaran nån match bara för att se hur det va samt vi spelade seriöst och inga HS tvärsöver banan igenom buskar och byggnader som andra gjorde innan vi testade mjukvaran. 3dagar efter den händelsen va vi wackbannade. Så det ända intressanta med det är att den är permanent samt man håller bra koll hur länge sen man köpte något spel från Valve. Det är ända gången jag testade den typen av mjukvara och va det roligt att spela med det? Kanske de första rundorna när man lyckades få de högre killstriken och låsa upp dropsen/perksen som man aldrig har lyckats med tidigare samt det öppnade förståelsen hur många timmar man måst lägga ner för att ha dom reflexerna och memorera kartorna så bra.

Efter det har jag inte rört något FPS-online eller något annat fusk. Så moralpolisen behöver inte predika något som vissa gjorde när man skrev om det tidigare valve tråden.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Finns bara ett botemedel: permaban.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zOlid:

Man behöver inte ha mer IQ än en fiskpinne för att se dom som bottar, och trotts folk reportar om och om igen, så bannas dom inte på flera månader ändå.

Blizz har alltid bannat folk i stora vågor med viss tid mellan dem, detta pga att om de bannar folk pö om pö kontinuerligt så får fusk-utvecklarna snabbare information om hur effektivt deras fusk detekteras, och då blir det bara mer jobb för Blizz i slutändan ändå.

Man kan ju debattera huruvida detta är rätt strategi om man vill, men de har definitivt en strategi för att hantera fuskare. Blizz har ju bannat ett par miljoner fuskarkonton i WoW vid det här laget typ...

Permalänk
Medlem

40k fuskare tagna på bar och gärning i ett spel som är gratis, wohoo, allt är i sin ordning, förutom resten av alla F2P-konton som roamar fritt.
Fuskare finns i alla spel men detär en helt annan nivå på spel där man kan ladda ner en klient gratis och testa fusk på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Som dum och ung fuskades det i CS i någon vecka, min kompis som skickade programmet via MSN.
Blev självklart bannad och förtjänade det

I MMOn blev det massa fusk, minns när man skulle köpa guld 2005 och man var tvungen att vakta telefonen när en kines ringde upp och skulle bekräfta ens identitet... xD

mjo, har väll farming/fishing bottat i några mmos, samt köpt guld. Spelar inte FPS online så aimbots etc har jag aldrig haft behov av och känns mer fusk.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Min biktning…

Yep har fuskat så mycket det gått, framförallt i MMO-spel, numera har de lite mer koll men tidigare trodde utvecklarna att de bästa bara var ovanligt bra på att spela och inte behövde någon sömn. 😂
Dupat, haft mjukvara som hjälpt till, fuskat med cooldowns you name it.
Några saker till som jag inte kommer nämna här. 😄

Spelar inte längre dock, men sist det fuskades var i Diablo 3, Blizzard gav villigt tillbaka sådant man blivit av med om man sa att man blivit hackad.
Hela guilden samlade allt guld på en karaktär, sedan loggade vi in med VPN och slussade pengarna vidare via flera konton och hävdade att vi blivit hackade.

Bedragarkompaniet 😂

Permalänk
Medlem

Aldrig online, bara förstör. Folk som fuskar måste ha nått botten i sina liv.
BF5 är där wallhackers och aimbotters på 75% av alla servrar och ser inget som helst jobb för att få bort dem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Bra, bara banna asen.

Nej aldrig, har inte så dåligt självförtroende att jag får en kick av att förstöra spel för andra, och har tillräckligt självinsikt att inse om jag är kass så är jag kass, och känner inget behov av att fuska för att hävda mig.

I krig, kärlek och offlinespel däremot ...

Offlinespel är helt godkänt, om man inte tycker man förstör upplevelsen. I spelet Days gone så fuskade jag för att ge motorcykeln obegränsat med soppa. Men i onlinespel? Schysst att skippa det, inte alla som klarar det (uppenbarligen)

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Folk som fuskar måste ha nått botten i sina liv.

Word.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Iallafall Blizzard har hävdat i princip i alla tider så länge de bannat folk från deras spel, att fuskare inte är ett nettotillskott i kassan, utan snarare ett finansiellt minus pga att de skrämmer bort hederliga kunder.

I frågan varför folk fuskar i multispelarspel: sociopater/narcissister, väldigt ofta. Inte de som är unga och dumma nödvändigtvis, utan de som gör det vanemässigt, och särskilt de som har en stark drift att 'vinna' till varje pris. Att vinna blir ett självändamål, det spelar ingen roll hur det åstadkoms, eller om man inte spelar på samma villkor som andra osv; vinner man, så blir det ett rättfärdigande av ens egna metoder och snarare ett bevis för hur mycket 'bättre' man är än alla andra.

Sett ett återkommande argument bland olika spelcommunitys att om man jobbar heltid och inte har tid att nöta 10 timmar per dag så är det "okej" att fuska. Vilket är så förbannat kränkande då jag har småbarn och jobbar heltid och har ungefär 90 minuters speltid per dag, dessa 90 minuter vill jag inte möta en enda fuskare.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Dom kan tjäna massa pengar på att fuska.
Exempelvis lägga upp filmer på Youtube där dom visar hur duktiga dom är och på så sätt få massa reklamintäkter när miljoner människor kollar på klippen.
Det var en kille för nåt år sen som fuskade i Minecraft och blev världsberömd och tjänade massor på sin kanal, sen hängdes han ut som fuskare och efter det har jag inte sett något från honom.

Hur kan man fuska i minecraft? Var är alla turneringar i media?

Permalänk
Medlem

Spelet skall vara balanserat. Är det så att utveckla lägger i någon störande moment så vill man skippa det. Jag kommer ihåg när jag spelade WoW på en fri server och det var ett stort problem där med honor points. Kort sagt en stor grupp av spelare för donation fick en möjlighet att porta sig sig var som helst. (Det visade sig att de fick någorlunda GM rättighet) och så började de missbruka det massvis. Du är 68-70 lvl och försöker farma någon resurs på en ödesplats. Så plötsligt när du är typ under hälften av din HP dyker en spelare på ett handavstånd från ingenstans och mördar dig.
Efter 5-e gången på en timme tog jag en bugged spindelnät från en quest och kastade mot pesten. Han kunde inte kasta spel eller attackera mig på något sätt. Men kunde röra på sig och "ta emot stöt". Det visade sig att även om man dör, så satt spindelnätet kvar även efter ressurection och det enda botemedel var "Pally egget".
Stackaren (fuskare) skrek som en sårad gris i PM till mig. Men jag svarade att han fick det han bekände och lade honom på ignore listan.
Han klagade till GM. GM bara skrattade åt honom. Jag fick inte ens en varning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kärlekstrollet:

Sett ett återkommande argument bland olika spelcommunitys att om man jobbar heltid och inte har tid att nöta 10 timmar per dag så är det "okej" att fuska.

Ja, det är där narcissismen kommer in... "Jag, och min egen nöjesupplevelse, är mycket viktigare än andras. Jag tycker att jag har rättigheten att fuska" (ibland kopplat med "andra som fuskar mot mig är såklart fuskare, och borde straffas"...för dubbelmoral är ett koncept som är tämligen obegripligt för sådana människor.)

Permalänk
Medlem

Testade pixelwh i CS1.6 Körde nog 3-4 PCW med det, men det sänkte mig mer än det hjälpte. Samt i CS 1.0 så laddade jag ner fusk, Det var så uppenbart och extremt tråkigt att fuska så det försvann inom en vecka. Bortsett från det så har jag inte fuskat. Bug abuse, ja men fuskande bortsett från ovan, nej.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Fuskande i spel har fått lite uppmärksamhet både inom forskning och i gammelmedia senaste åren, se t.ex.:

https://www.theguardian.com/games/2021/feb/24/medal-of-dishon...
https://www.bbc.com/future/article/20211206-why-are-some-peop...

Det finns så vitt jag förstår det två huvudanledningar, fuska för att förstöra andras upplevelse, och fuska för att känna sig bättre än andra. Så det krävs troligtvis att man är åtminstone lite skev i huvudet eller att man mer eller mindre helt saknar både självkänsla personlig karaktär.

I just DOTA finns det en enorm mängd människor som tycker att de förtjänar att vinna. Att de enbart förlorar p.g.a. dåliga lagkamrater, etc. De kan på så vis rättfärdiga för sig själva att fuska.

Har också hört folk påstå att de fuskar för att "klämma dit" andra fuskare, men det tror åtminstone inte jag på. Det är bara fler svepskäl.