Permalänk
Skrivet av dbxxx:

Kolla på den här, kan hjälpa dig förhoppningsvist.
https://youtu.be/qC-RewCdsFw?t=524

Hans fläktkurva var bland det första jag testade. Den funkade inget vidare. Eller måste man köra quiet bios? Kör fortfarande performance bios.

Skrivet av nihilist71:

De Gigabyte GPUer jag haft, bl a RTX 3080 har funkat överlöag väldigt bra men just default fläktkurvor med revving driver en till vansinne. Jag har alltid löst det med egen fläktkurva i MSI afterburner. Jag har oftast lagt kurvan så att fläktarna alltid är igång på lägsta hastighet, d v s att dom aldrig stängt av helt, på så sätt slipper man av-på-av-på-av-på.

Jo jag har pillat lite i afterburner. Testar denna kurvan nu:
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/10gu0x6/fixing_gigab...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Nu har jag också gått och blivit med 4090. Blev ett Aorus Master. Väldigt nöjd med kortet, förutom en sak. Fan revving. Någon som hittat en bra lösning (fläktkurva t.ex) för att undvika att burken låter som en jetmotor lite då och då?

Vet även att det varit lite fram och tillbaka angående undervolt och power limit. Har för tillfället enbart dragit ner power limit till 70%. Men finns där mer att vinna på undervolt? Verkar vara väldigt delade meningar om det.

Fläktkurvan i vBIOS är helt klart kortets sämsta egenskap, plus att i mitt fall så är Silent och OC typ samma kurva förutom att fläktarna börjar snurra vid 60C om Silent är på istället för 50C om OC är på. Den som hittade på dessa fläktkurvor och tyckte det var en bra idé är ett jävla nöt. Varför har inte fläktprofilerna en graduell ökning av RPM istället för 0-60% på en sekund? Klart det låter som fan om det är knäpptyst vid 49C och sedan nästan full blås vid 50C. Förövrigt så kyls ju kortet ner ordentligt av den höga fläkthastigheten vilket gör att fläktarna går in i Zero mode efter ett tag. Givetvis stiger GPU temp direkt när det händer och när kortet når 50C så drar fläktarna igång igen. Det blir som en jojo, oerhört jobbigt.

Hade ett TUF ett kort tag och där snurrade fläktarna i runt 30-40% när temperaturerna var låga vilket i princip var ljudlöst. Så om load gick upp så snurrade fläktarna lite snabbare och gick load ner så snurrade de lite långsammare. Allt som allt behöll kortet en relativt jämn balans mellan fläkthastighet och temperatur. Gigabytes fläktar kan också vara tysta men allt över 58% tycker jag låter så pass mycket att jag hör det över chassifläktarna. Mer än 70% är riktigt störande.

Ska testa fläktkurvan från Reddit du länkade i din senaste post i Gigabyte Control Center för skojs skull, annars har jag faktiskt kört en fast fläkthastighet som jag byter lite beroende på spel. Vid lättare titlar räcker 56% men vid tyngre så kör jag 62%. Kör även undervoltat just nu vilket gör en stor skillnad. De få fps man tappar är helt klart värt de X antal grader kallare GPUn blir.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Fläktkurvan i vBIOS är helt klart kortets sämsta egenskap, plus att i mitt fall så är Silent och OC typ samma kurva förutom att fläktarna börjar snurra vid 60C om Silent är på istället för 50C om OC är på. Den som hittade på dessa fläktkurvor och tyckte det var en bra idé är ett jävla nöt. Varför har inte fläktprofilerna en graduell ökning av RPM istället för 0-60% på en sekund? Klart det låter som fan om det är knäpptyst vid 49C och sedan nästan full blås vid 50C. Förövrigt så kyls ju kortet ner ordentligt av den höga fläkthastigheten vilket gör att fläktarna går in i Zero mode efter ett tag. Givetvis stiger GPU temp direkt när det händer och när kortet når 50C så drar fläktarna igång igen. Det blir som en jojo, oerhört jobbigt.

Hade ett TUF ett kort tag och där snurrade fläktarna i runt 30-40% när temperaturerna var låga vilket i princip var ljudlöst. Så om load gick upp så snurrade fläktarna lite snabbare och gick load ner så snurrade de lite långsammare. Allt som allt behöll kortet en relativt jämn balans mellan fläkthastighet och temperatur. Gigabytes fläktar kan också vara tysta men allt över 58% tycker jag låter så pass mycket att jag hör det över chassifläktarna. Mer än 70% är riktigt störande.

Ska testa fläktkurvan från Reddit du länkade i din senaste post i Gigabyte Control Center för skojs skull, annars har jag faktiskt kört en fast fläkthastighet som jag byter lite beroende på spel. Vid lättare titlar räcker 56% men vid tyngre så kör jag 62%. Kör även undervoltat just nu vilket gör en stor skillnad. De få fps man tappar är helt klart värt de X antal grader kallare GPUn blir.

Den reddit kurvan har fungerat tillräckligt bra för mig. Men det är i afterburner. I Gigabyte Control Center finns en bättre lösning. Tror det står om det i en edit i första inlägget i reddit tråden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Weird :/ Kan ju vara nått med just det spelet/open gl, men är väl bara testa lite och googla. Verkar dock mest vara folk som har en konstant black screen..

Jo riktigt nöjd! Enda som jag gjorde efter ett tag var att ta bort 4e fläkten, från början märkte jag inte av den mycket, men den varvar upp mer än dom andra fläktarna och har ett lite annat ljud, vilket gjorde att det hördes vid lägre temps än resten. Tempsen är fortfarande grymma dock. Gjorde inte så sjukt stor skillnad om man har bra cirkulation i chassit.

Nu när det äntligen blev helg har jag hunnit testa och gräva lite. Ett annat spel jag har (också extremt krävande för ett RTX 4090) är Deponia: The Complete Journey. Använder också OpenGL och jag får samma problem här som i Stardew Valley. Verkar vara kombinationen med detta som gör det. Får se om det blir att skicka in en buggrapport eller något. I övrigt fungerar allt bra så här långt.

Härligt att höra!
Monterade även jag på den där fläkten, knappt den fick plats då den kommer riktigt nära min CPU-kylare. (Noctua D14 om jag inte minns helt fel). Sedan hjälper även denna fläkt att rikta in varm luft in i cpu-kylaren. Jag har en Cooler Master AIO liggandes jag funderar på att använda men föredrar luftkylning. Inga akuta temperaturer oavsett. Men i sommar...

Använder du KFA/Galaxys egna mjukvara eller Afterburner eller liknande?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Nu finns det ju hur många 4090 som helst att få tag i. Kretsbristen verkar vara ett minne blott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nu finns det ju hur många 4090 som helst att få tag i. Kretsbristen verkar vara ett minne blott.

Ja noterade det också härom dagen.
Minskat konsumentintresse efter pandemin/elspriser/mining och löjliga priser.

Det intressanta blir att se vad som händer framöver.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu när det äntligen blev helg har jag hunnit testa och gräva lite. Ett annat spel jag har (också extremt krävande för ett RTX 4090) är Deponia: The Complete Journey. Använder också OpenGL och jag får samma problem här som i Stardew Valley. Verkar vara kombinationen med detta som gör det. Får se om det blir att skicka in en buggrapport eller något. I övrigt fungerar allt bra så här långt.

Härligt att höra!
Monterade även jag på den där fläkten, knappt den fick plats då den kommer riktigt nära min CPU-kylare. (Noctua D14 om jag inte minns helt fel). Sedan hjälper även denna fläkt att rikta in varm luft in i cpu-kylaren. Jag har en Cooler Master AIO liggandes jag funderar på att använda men föredrar luftkylning. Inga akuta temperaturer oavsett. Men i sommar...

Använder du KFA/Galaxys egna mjukvara eller Afterburner eller liknande?

Finns just några få opengl inställningar i vanliga kontrollpanelen, annars får du väl kolla runt lite i nvidia inspector möjligen.

Nä kör med afterburner, använder den för oc&uv med curve osv.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Den reddit kurvan har fungerat tillräckligt bra för mig. Men det är i afterburner. I Gigabyte Control Center finns en bättre lösning. Tror det står om det i en edit i första inlägget i reddit tråden.

Måste säga att jag inte förstår MSI AB kurvan, den är ju precis likadan som den inbyggda kurvan i vBIOS förutom att den har mjukare steg till 80C. Problemet med att den går från tyst (0%) till 60% vid lite under 50C är ju kvar.

Jag testade GCCs lösning men måste säga att den var ännu sämre och skälet till detta är att GCC bara har tre punkter man kan dra och den första punkten kan inte vara något annat än 0% fläkthastighet och 60% fläkthastighet. Drar man den vänstra punkten längst till vänster i grafen så får man en ~45 graders vinkel som går från 0 RPM vid 30C hela vägen upp till max (~2200 om jag inte minns fel) vid 80C. Så det funkar ju...men det låter mycket eftersom RPM är relativt hög hela tiden.

I min värld är den bästa lösningen att göra en egen kurva i MSI AB som börjar runt 50% då fläktarna har väldigt hög minimum RPM tröskel. Problemet för mig är att en eller flera fläktar vibrerar vid specifik RPM som skapar resonans i chassit. Inte högt men tillräckligt för att få det att låta som ett basljud. Jag har beställt en annan GPU hållare (än den som ingår) och hoppas att det löser problemet för mig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

jaha då köpte man ett 4090 FE , som skall ersätta 3090 FE leverans på måndag...Måste beställa nån fin kabel bara. Några tips? eller är det cablemod som gäller?

typ denna?

https://www.inet.se/produkt/6905759/cablemod-pro-modmesh-12vh...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_87:

Testade putsa till siffrorna lite så här några månader senare men det är tvärstopp med mitt kort på dessa frekvenser. Fick lite bättre resultat med fläktarna på max för lägre temp dock! +250 core och +1650 memory, Tuf OC.

https://www.3dmark.com/pr/2194055

Permalänk
Medlem

är det bara jag som aldrig kört en runda benchmark med 4090? stoppat i det och bara plöjer igenom alla spel.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Jag kan köra +2000 Mhz på minnet, men höjer jag över 214 på core så hänger det sig direkt. Har laborerat med att höja sänka diverse reglage, men ändå samma.... Har ni några förslag på vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

är det bara jag som aldrig kört en runda benchmark med 4090? stoppat i det och bara plöjer igenom alla spel.

Kunde inte låta bli en runda benchmarks för att jämföra mot mitt 3080 samt kolla så att det presterar "normalt", men sedan dess har det endast blivit spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

är det bara jag som aldrig kört en runda benchmark med 4090? stoppat i det och bara plöjer igenom alla spel.

Brukar alltid köra standard testerna för att se att kortet presterar som det ska. Är poängen i linje med andras så känner jag mig nöjd och vet att det inte är något knas. OC är väl inte direkt nödvändigt med ett monster som 4090 direkt men kan vara kul ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Jag kan köra +2000 Mhz på minnet, men höjer jag över 214 på core så hänger det sig direkt. Har laborerat med att höja sänka diverse reglage, men ändå samma.... Har ni några förslag på vad det kan bero på?

Om du kan köra 200+2k på minnet utan att du tappar prestanda så har du ett extremt bra kort? Hur högt tänkte du klocka egentligen 😂
+200 samt höjd volt / power limit brukar bli 3ghz+ på coren

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

är det bara jag som aldrig kört en runda benchmark med 4090? stoppat i det och bara plöjer igenom alla spel.

Benchar mest för att veta att kortet presterar "som det ska" + kolla stabilitet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Brukar alltid köra standard testerna för att se att kortet presterar som det ska. Är poängen i linje med andras så känner jag mig nöjd och vet att det inte är något knas. OC är väl inte direkt nödvändigt med ett monster som 4090 direkt men kan vara kul ändå

Skrivet av MinscS2:

Benchar mest för att veta att kortet presterar "som det ska" + kolla stabilitet.

Detta, samt av rent nostalgiska skäl. Benchar egentligen bara första dagen, sen används såvida inte något problem upptäcks.

Första spelet som spelas brukar alltid vara något jag redan spelar vid bytet, och ofta något som varken gamla och nya kortet inte har några problem med att driva. I 4090s fall blev det Stardew Valley. Sen Hoggwarts då jag äntligen kunde driva spelet acceptabelt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av tRevz:

Om du kan köra 200+2k på minnet utan att du tappar prestanda så har du ett extremt bra kort? Hur högt tänkte du klocka egentligen 😂
+200 samt höjd volt / power limit brukar bli 3ghz+ på coren

Nej jag tycker mest det var så olika, att kunna dra på max på minnena och så lite på core...

Permalänk
Avstängd

Ni som har 4090 FE, hur beter fläktarna sig? Har läst si och så om dem.

Permalänk
Medlem

Blev fint med Corsair 600 W sleevade kabeln också.

Får köra på PowerLimit 70% tills nya burken kommer men det e jävla tyst och bra temps än så länge.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

<Uppladdad bildlänk> Blev fint med Corsair 600 W sleevade kabeln också.

Får köra på PowerLimit 70% tills nya burken kommer men det e jävla tyst och bra temps än så länge.

Grattis till drömkortet!

Nöjd med mitt KFA2 men hade önskat att jag väntade lite till med mitt köp när dessa ändå var på gång.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Grattis till drömkortet!

Nöjd med mitt KFA2 men hade önskat att jag väntade lite till med mitt köp när dessa ändå var på gång.

Jag äger också ett KFA2 men man blir ju sugen på att byta till ett FE. Jag köpte mitt KFA2 på Netonnet och kan fortfarande lämna tillbaka på öppet köp. Får se hur jag gör.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Grattis till drömkortet!

Nöjd med mitt KFA2 men hade önskat att jag väntade lite till med mitt köp när dessa ändå var på gång.

tackar! Blev lite förvånad det var inte så mycket större än mitt 3090 FE, bara lite tjockare men längren typ samma

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Grattis till drömkortet!

Nöjd med mitt KFA2 men hade önskat att jag väntade lite till med mitt köp när dessa ändå var på gång.

Skrivet av b-fire:

Jag äger också ett KFA2 men man blir ju sugen på att byta till ett FE. Jag köpte mitt KFA2 på Netonnet och kan fortfarande lämna tillbaka på öppet köp. Får se hur jag gör.

är ju bättre kylning på 3e parts korten så ni går inte miste om mycket.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag äger också ett KFA2 men man blir ju sugen på att byta till ett FE. Jag köpte mitt KFA2 på Netonnet och kan fortfarande lämna tillbaka på öppet köp. Får se hur jag gör.

Samma här, tanken lockar men behåller mitt kort då jag ändå är riktigt nöjd med den. Men hoppas möjligheten blir kvar vid nästa byte.

Skrivet av Oneone:

tackar! Blev lite förvånad det var inte så mycket större än mitt 3090 FE, bara lite tjockare men längren typ samma

Nice! I de flesta chassin kanske sånt kvittar men personligen föredrar jag ITX byggen och då räknas ju ofta varje mm. Några av de snyggaste byggen jag sett är NR200P baserade med FE från 30 och 40 serierna. Ju kraftfullare desto bättre.

Skrivet av Gilgamesh:

är ju bättre kylning på 3e parts korten så ni går inte miste om mycket.

510W mot FEs 600W men lär inte OCa heller personligen. FE är mer kompakt och lättare att få in i mitt normala chassi, NR200P. KFA2 är på håret.

För mycket jobb och för lite vinning för mig. Förhoppningsvis säljs även 5000 och 6000 serien i FE även här så får bli vid nästa byte.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Spelar föresten igenom Guardians of the Galaxy nu innan spelet lämnar Game Pass och är nog först i detta spel jag riktigt känt "wow" när jag ser RT reflektionerna i vattenpölar och liknande. Med mitt 3070 var det alltid en inställning som stängdes av först och förutom något test i Cyberpunk 2077 så kändes det lite sak samma. De gånger man såg någon direkt skillnad så var prestandakostnaden ej motiverar.

Har en hög med spel jag betar av innan jag börjar en ny spelomgång i CP2077 men längtar redan...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

510W mot FEs 600W men lär inte OCa heller personligen. FE är mer kompakt och lättare att få in i mitt normala chassi, NR200P. KFA2 är på håret.

För mycket jobb och för lite vinning för mig. Förhoppningsvis säljs även 5000 och 6000 serien i FE även här så får bli vid nästa byte.

510W vs 600W osv gör inte så stor skillnad i praktiken, bara ett bios byte ifrån, har själv ett PNY som gick in relativt enkelt i mitt NR200P efter jag skruvat loss några skruvar på chassit, ett 450W kort som jag kört med ett Strix OC 600W bios men är tillbaka på stock då det inte gav något.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

510W vs 600W osv gör inte så stor skillnad i praktiken, bara ett bios byte ifrån, har själv ett PNY som gick in relativt enkelt i mitt NR200P efter jag skruvat loss några skruvar på chassit, ett 450W kort som jag kört med ett Strix OC 600W bios men är tillbaka på stock då det inte gav något.

Största vinsten av det jag sett är att istället undervolta? Inget jag gjort ännu men ju närmare sommaren vi kommer desto behövligare lär det nog bli.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Största vinsten av det jag sett är att istället undervolta? Inget jag gjort ännu men ju närmare sommaren vi kommer desto behövligare lär det nog bli.

japp, jag kör det själv, power limit 70% UV 0.900v 2520MHz på kärnan.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

japp, jag kör det själv, power limit 70% UV 0.900v 2520MHz på kärnan.

Nice!
Ganska sjukt ändå. Även med spänningen från fabrik är det väl fortfarande det mest effektiva kortet sett till prestanda/W. Minns att 3070 var det innan. Och sen undervoltning på det...

Definitivt något som ska tittas på.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...