Hur få internet till datorn i källaren?

Permalänk

Hur få internet till datorn i källaren?

Hej!

Jag ska flytta ned mitt arbetsrum till källaren (en våning ner där jag sitter nu) och undrar hur jag ska göra för att få internet dit. Just nu har jag en internetkabel från modemet, men jag kommer inte kunna borra ned en våning för att få ned kabeln den vägen. Vilket är det bästa sättet för att få ned internet till datorn när den står i källaren? Datorn tar inte heller emot wifi i dagsläget, så det är endast kabel eller liknande som fungerar just nu.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Köp dig en ordentlig Accesspunkt och ett nytt nätverkskort som stödjer wifi6.

Permalänk
Medlem

Ja, funkar inte wifi så är det ju kabel som gäller.

Vissa får det ju att funka med såna där ethernet over powerline adapters men jag föraktar mig själv lite över att ens föreslå något sådant.

Du kan inte sätta en AP till på våningen ovanför som hamnar närmre och kanske tränger ner med sin signal.

Ibland kan det ju hjälpa att vinkla en antenn också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du har inget wifi till datorn o vill inte dra kabel. Vad hade du tänkt dig då?
Bästa är ju såklart att dra en kabel dit. Så svårt är det inte o få det snyggt.
Men ja, annars köp wifi kort till datorn.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Dra kabeln på utsidan genom ventilation eller liknande. Då slipper du borra

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

Jag ska flytta ned mitt arbetsrum till källaren (en våning ner där jag sitter nu) och undrar hur jag ska göra för att få internet dit. Just nu har jag en internetkabel från modemet, men jag kommer inte kunna borra ned en våning för att få ned kabeln den vägen. Vilket är det bästa sättet för att få ned internet till datorn när den står i källaren? Datorn tar inte heller emot wifi i dagsläget, så det är endast kabel eller liknande som fungerar just nu.

Är det eget hus det gäller? För då finns väl ingen som säger emot att du inte får borra hål i golvet.

Du säger att du bara har en kabel från modemet, har inte modemet/routern fler uttag för nätverk, för det brukar ju de ha. Om inte så kan man lösa det med en Switch.

Skrivet av Svantesson666:

Dra kabeln på utsidan genom ventilation eller liknande. Då slipper du borra

Igenom trapphuset går ju också, beroende på var det sitter

Permalänk

Tack för era svar. Jag kan såklart sätta in ett nätverkskort, men har fått för mig att wi-fi är betydligt långsammare än att ha direktansluten kabel? Annars får jag köra som ovan föreslår, dvs. en accesspunkt och ett wifi till datorn.

Permalänk
Medlem

Har du tittat på Powerline ? Dvs nätverk visa adapter på störmkablarna?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Har du tittat på Powerline ? Dvs nätverk visa adapter på störmkablarna?

Det måste ligga på samma fas.
Så det är en grej man måste kolla oxå. Att övervåningen o källaren ligger på samma fas då.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Det måste ligga på samma fas.
Så det är en grej man måste kolla oxå. Att övervåningen o källaren ligger på samma fas då.

Hur kollar man om det ligger i samma fas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

Hur kollar man om det ligger i samma fas?

Tja - öppet köp tillåter dig att kontrollera att varan fungerar.
Jag hade köpt och provat.

Annars är det antingen att du ser det på "lappen" som sitter i anslutning till ditt säkringsskåp eller drar dit en elektriker.

Betydligt enklare att köpa och prova.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaCriticalOne:

Tack för era svar. Jag kan såklart sätta in ett nätverkskort, men har fått för mig att wi-fi är betydligt långsammare än att ha direktansluten kabel? Annars får jag köra som ovan föreslår, dvs. en accesspunkt och ett wifi till datorn.

Med tanke på vad du skriver ovan så har du bara alternativet att dra kabel. Powerline är som wifi fast genom dina elkablar. Förstår dock inte vad som är problemet med att borra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

Tack för era svar. Jag kan såklart sätta in ett nätverkskort, men har fått för mig att wi-fi är betydligt långsammare än att ha direktansluten kabel? Annars får jag köra som ovan föreslår, dvs. en accesspunkt och ett wifi till datorn.

Oftast ja, hur kommer det sig att du inte kan dra kabel? Blir det mer än 100 meter eller?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@DaCriticalOne jag tycker det finns tre rimliga alternativ.

Om du inte har WiFi i dagsläget, kan du skaffa ett WiFi kort till datorn. Om du har en OK signal kommer det fungera även om det finns andra negativa aspekter med WiFi osv.

Du kan köra LAN över el-nätet i din bostad, powerline adapter. Bäst funkar det om man har två adaptrar på samma fas. Andra får förklara hur man gör men det ett sätt att få Internet till källaren.

Du kan fixa en TP-kabel ner till källaren, kabellister eller någon annan typ av lösning som passar din bostad bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

Tack för era svar. Jag kan såklart sätta in ett nätverkskort, men har fått för mig att wi-fi är betydligt långsammare än att ha direktansluten kabel? Annars får jag köra som ovan föreslår, dvs. en accesspunkt och ett wifi till datorn.

Kör du med wifi6e kommer du ha snabbare över det än vad du skulle haft med din utrustning du har idag och kabel...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaCriticalOne:

Tack för era svar. Jag kan såklart sätta in ett nätverkskort, men har fått för mig att wi-fi är betydligt långsammare än att ha direktansluten kabel? Annars får jag köra som ovan föreslår, dvs. en accesspunkt och ett wifi till datorn.

Jag har kört bara WiFi sedan jag flyttade hit för snart sju år sedan, och det funkar utmärkt även för jobb och så, trots att jag bor centralt med massor av nät runtomkring och sådär. Hastigheten är inget som helst problem för mig, men det beror förstås på hur ens väggar är konstruerade, hur långt det är och så.

För någon månad sedan köpte jag en powerline-adapter för att den var nedsatt, och jag har någon förhoppning om att få gratis-kanalerna som min hyresvärd betalar åt mig att fungera då det funkade när jag drog en kabel men var helt omöjligt att få att funka över WiFi, även med externa adaptrar och så. Så jag kopplade in den för att få "trådat" nät mellan routern i ena hörnet av vardagsrummet till TV-bänken i motsatt hörn, samma fas förstås. Adaptern skulle stödja 1000 mb/s men jag fick ut typ max 80. Det trådlösa där går i över 700 så det var inget lyft jämfört med det.

Permalänk
Skrivet av slusk:

Kör du med wifi6e kommer du ha snabbare över det än vad du skulle haft med din utrustning du har idag och kabel...

Intressant. Någon specifik Wifi6e du kan rekommendera?

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag har kört bara WiFi sedan jag flyttade hit för snart sju år sedan, och det funkar utmärkt även för jobb och så, trots att jag bor centralt med massor av nät runtomkring och sådär. Hastigheten är inget som helst problem för mig, men det beror förstås på hur ens väggar är konstruerade, hur långt det är och så.

För någon månad sedan köpte jag en powerline-adapter för att den var nedsatt, och jag har någon förhoppning om att få gratis-kanalerna som min hyresvärd betalar åt mig att fungera då det funkade när jag drog en kabel men var helt omöjligt att få att funka över WiFi, även med externa adaptrar och så. Så jag kopplade in den för att få "trådat" nät mellan routern i ena hörnet av vardagsrummet till TV-bänken i motsatt hörn, samma fas förstås. Adaptern skulle stödja 1000 mb/s men jag fick ut typ max 80. Det trådlösa där går i över 700 så det var inget lyft jämfört med det.

Hehe, då skippar jag powerline tills vidare. Tack för inputen

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@DaCriticalOne jag tycker det finns tre rimliga alternativ.

Om du inte har WiFi i dagsläget, kan du skaffa ett WiFi kort till datorn. Om du har en OK signal kommer det fungera även om det finns andra negativa aspekter med WiFi osv.

Du kan köra LAN över el-nätet i din bostad, powerline adapter. Bäst funkar det om man har två adaptrar på samma fas. Andra får förklara hur man gör men det ett sätt att få Internet till källaren.

Du kan fixa en TP-kabel ner till källaren, kabellister eller någon annan typ av lösning som passar din bostad bäst.

Vilka negativa aspekter finns det med att köra med WiFi enligt dig?

Permalänk
Medlem

Börja med att testa vilken fart du får med Wifi i det blivande kontoret.
Är ju bara att ställa sig med telefonen där du har tänkt att datorn kommer att stå.
Blir det ok fart och ping så är det bara att skaffa wifi kort till datorn.

Om det inte blir något vidare så kolla om det finns nånstans i källaren där det blir bra.
Om så kan man skaffa en brygga och sätta där, sedan en kabel från denna till datorn.
En brygga är en pryl som tar in Wifi och skickar ut det på trådat:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=473#rparams=l=s484...

Om det inte går att få nån bra fart så kan det vara idé att pröva Powerline.

Bäst är ju alltid kabel.
Själv har jag routern i källaren och och drog kabeln till andra våning ut genom källarfönsterfodret och sedan in genom en vägg.
Har 1m tjock naturstens vägg i källaren, så inget man vill borra igenom.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

Vilka negativa aspekter finns det med att köra med WiFi enligt dig?

Högre ping.
Känsligare för störningar.
Beroende på vad väggarna är gjorda av så blire bättre eller sämre.
Beroende på hur många andra enheter som samtidigt ska komma åt wifi blir det sämre.

Sladd är alltid bättre.
Men såklart kan wifi vara smidigare ibland.
Spelar du, vill du nog köra med sladd.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

@DaCriticalOne tja.

WiFi handlar mer om du får bra signal eller inte, om du bor i ett område där det finns många andra trådlösa nät (t.ex. lägenhet) osv. Samt farten kanske inte alltid är så bra. Har man inte några av dessa problem eller krav på WiFi så funkar det utmärkt anser jag. Om du har en stationär dator, du redan har en router med WiFi kanske det billigaste alternativet är ett WiFi kort till datorn. Powerline kan också funka bra men det är inte säkert du behöver använda dig av den tekniken.

Du får bestämma dig för vad som passar dig bäst, eller vad du vill prova först.

Bäst kommer alltid kabel att vara, TP-kabel eller fiberkabel. Du kan ju t.ex. långsiktigt planera att dra kablar, montera uttag osv så att du kan bygga upp ett datanät i fastigheten. Men kortsiktigt antar jag du bara vill fixa en fungerande uppkoppling så du kan använda Internet.

Har du dessutom annan utrustning som t.ex. en TV eller någon enhet som har RJ45 uttag men inget WiFi kan man köpa en accesspunkt som kan köras i "client mode". Då agerar den som ett trådlöst modem och sköter WiFi biten, då får din enhet som bara har RJ45 utgång internet den vägen. WiFi är flexibelt och funkar bra eller OK även om man har högre krav. WiFi6 som jag provade ett tag gick tokfort men det kräver också man har utrustning som klarar av den tekniken.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Ja, funkar inte wifi så är det ju kabel som gäller.

Vissa får det ju att funka med såna där ethernet over powerline adapters men jag föraktar mig själv lite över att ens föreslå något sådant.

Du kan inte sätta en AP till på våningen ovanför som hamnar närmre och kanske tränger ner med sin signal.

Ibland kan det ju hjälpa att vinkla en antenn också.

inget fel på power plugs. min erfarenhet är att sålänge de inte pluggas i förlängningskablar eller ska köras mellan olika faser så funkar det generellt bra även på riktigt gamla ellledningar (kört på gammal kulo från typ 50 talet utan problem höll lätt 100Mbit/s uppkoppling och ~<10ms svarstid mot lan)

Skrivet av Mullvaden83:

Det måste ligga på samma fas.
Så det är en grej man måste kolla oxå. Att övervåningen o källaren ligger på samma fas då.

sanning med modifikation. moderna pluggar brukar generellt fungera även om det är olika faser men betydligt sämre.

Skrivet av DaCriticalOne:

Hur kollar man om det ligger i samma fas?

lättaste är väl att
1. stäng ned allt, tänd lyset i alla rum.

2. gå ut till elmätaren och ta ur en av de 3 säkringarna på inkommande elledning.

3. kolla om kontoret blev svart.

ta ur nästa säkring om kontoret i källaren inte blev svart.

OBS! antar att du inte är elektriker så bara säger pilla inte i hålet där säkringen satt det har fortfarande full spänning på kontakten i botten.
och är propphuven blöt eller sprucken rör den inte kan kan orsaka dödsfall...

när du hittat vilken säkring kontoret låg på så kan du kolla vilka rum på samma plan som din router som släktes för de går på samma fas så då behöver du bara lan till det rummet för plugg 1 och den andra sätter du i kontoret och kopplar din utrustning till via en switch om du vill kunna koppla upp flera enheter annars bara direkt in i enheten du vill ansluta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Kör du med wifi6e kommer du ha snabbare över det än vad du skulle haft med din utrustning du har idag och kabel...

6e genom golvet i ett hus? Nej blir ingen lysande prestanda där inte.

6e är bra när du är i samma rum som routern och inget står mellan

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

En erfarenhet jag gjort när det gäller trådlöst nät och stationära datorer är att trådlösa nätverkskort över USB inte fungerar så bra. Jag har testat ett flertal varianter, från billiga pyttesmå till större och dyrare grejer med externa antenner och så, och alla fallerar förr eller senare. Jag misstänker att moderna trådlösa nätverk behöver mer ström än vad en vanlig dator ger via USB-portarna eller liknande, för det funkar ofta bra ett tag men sen börjar problemen och man får koppla ur och i dem, starta om och hålla på och inget hjälper förrän det plötsligt funkar några dagar eller veckor igen.

Sen köpte jag en WiFi-extender som hade ethernet-utgång och typ agerade som en brygga från WiFi till ethernet med egen strömanslutning, vilket funkade rätt bra ett tag. Själva extender-funktionaliteten funkade dock inte så bra, men det var inte därför jag hade den så det var inget problem. Men efter ett tag behövde jag gå in på den enheten och starta om, uppdatera och sådär och det kändes onödigt med den stora klumpen för att få uppkoppling liksom. Så jag köpte en PCI-Express-kort, Asus med externa antenner, och sedan dess har det funkat helt felfritt. Så min rekommendation är att direkt gå på ett internt trådlöst nätverkskort och inte slösa massa pengar på simplare lösningar som inte funkar i längden ändå.