Permalänk
Medlem

Förapplicerad vs egen kylpasta?

Hej!

Har beställt en Ryzen 7 7700 med stockkylaren.
Hat läst att vissa rekommenderar att applicera ny kylpasta istället för den förapplicerade.

Är detta verkligen nödvändigt? Borde jag beställa hem kylpasta + isopropanol och byta den eller vad tror ni?

Underviker gärna att behöva öppna upp datorn igen under en snar framtid så har inga problem att lägga ut 150kr extra om det gör märkbar skillnad.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det spelar någon större roll om du inte ska köra järnet ur den.

Permalänk
Medlem

Har du redan byggt den så vet du ju vad du får för temps och om du är "safe". En helt annan sak om du har problem med temps eller om du passar på att byta medans du bygger den.

Permalänk
Medlem

Gör dig en tjänst och byt pastan om du någon gång i framtiden tänker byta kylare, original pastan är som klister och kylaren kommer bli hemsk att få bort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Gör dig en tjänst och byt pastan om du någon gång i framtiden tänker byta kylare, original pastan är som klister och kylaren kommer bli hemsk att få bort.

Just detta jag fått höra. Kanske är lika bra att göra det då

Permalänk
Rekordmedlem

Finns ingen anledning att byta kylpasta innan det finns ett verkligt behov och jag tror inte heller att det längre är nått verkligt problem att kylaren fastnar så att man kan dra loss cpun pga sockelbytet, det återstår dock att se vad som händer om några år.

Och eftersom tillverkarna oftast använder faskiftspasta så brukar den vara mjuk om den är varm så det var ofta inte heller lnått problem att lossa kylarna utan att lcpun följde med förr heller om man jobbade med varma delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns ingen anledning att byta kylpasta innan det finns ett verkligt behov och jag tror inte heller att det längre är nått verkligt problem att kylaren fastnar så att man kan dra loss cpun pga sockelbytet, det återstår dock att se vad som händer om några år.

Och eftersom tillverkarna oftast använder faskiftspasta så brukar den vara mjuk om den är varm så det var ofta inte heller lnått problem att lossa kylarna utan att lcpun följde med förr heller om man jobbade med varma delar.

Det har du nog rätt i! Kanske kör på den som den kommer då. Som du säger, kan ju köra CPUn varm när jag väl ska byta något

Permalänk
Medlem

Ska du verkligen inte kosta på dig en bättre kylare då? Den som följer med ser ju inte så vass ut...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns ingen anledning att byta kylpasta innan det finns ett verkligt behov och jag tror inte heller att det längre är nått verkligt problem att kylaren fastnar så att man kan dra loss cpun pga sockelbytet, det återstår dock att se vad som händer om några år.

Och eftersom tillverkarna oftast använder faskiftspasta så brukar den vara mjuk om den är varm så det var ofta inte heller lnått problem att lossa kylarna utan att lcpun följde med förr heller om man jobbade med varma delar.

Skrivet av Bomano:

Det har du nog rätt i! Kanske kör på den som den kommer då. Som du säger, kan ju köra CPUn varm när jag väl ska byta något

Jag hade inte chansat, det kanske är bättre nu men lossade en varmkörd kylare från en 3600 och den satt obehagligt hårt.
Det är väldigt lite jobb, inte mycket pengar (plus att du har pasta om du av andra anledningar behöver ha loss kylaren senare) och en gnutta bättre kylprestanda.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är väldigt lite jobb, inte mycket pengar (plus att du har pasta om du av andra anledningar behöver ha loss kylaren senare) och en gnutta bättre kylprestanda.

Ja, detta är väl själva kärnan i resonemanget varför man skulle välja att byta ut den förapplicerade kylpastan redan från början; man rätar med minimal insats ut ett frågetecken som man hade.

Mitt perspektiv är väl iaf att antingen så "yoloar" man bara och kör på det som sitter där utan att öht fundera över saken, eller så byter man utan att fundera på saken.
Att försöka reda ut hur det faktiskt ligger till med just det som sitter förapplicerat på en viss produkt är nästan säkert inte värt energin, bättre att bara lägga på MX<siffra> eller NT-H<siffra> eller vad man nu brukar använda.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag hade inte chansat, det kanske är bättre nu men lossade en varmkörd kylare från en 3600 och den satt obehagligt hårt.
Det är väldigt lite jobb, inte mycket pengar (plus att du har pasta om du av andra anledningar behöver ha loss kylaren senare) och en gnutta bättre kylprestanda.

Skrivet av evil penguin:

Ja, detta är väl själva kärnan i resonemanget varför man skulle välja att byta ut den förapplicerade kylpastan redan från början; man rätar med minimal insats ut ett frågetecken som man hade.

Mitt perspektiv är väl iaf att antingen så "yoloar" man bara och kör på det som sitter där utan att öht fundera över saken, eller så byter man utan att fundera på saken.
Att försöka reda ut hur det faktiskt ligger till med just det som sitter förapplicerat på en viss produkt är nästan säkert inte värt energin, bättre att bara lägga på MX<siffra> eller NT-H<siffra> eller vad man nu brukar använda.

Tack för input!
Ni har nog rätt. Har ju ändå beställt hem kylpasta nu så lika bra att vänta en dag till med bygget bara.

Antar att jag först tar bort den förapplicerade innan jag lägger på den nya om jag förstått det rätt? Eller kan jag låta den förapplicersde sitta kvar på kylaren och lägga på en klick på CPUn bara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bomano:

Tack för input!
Ni har nog rätt. Har ju ändå beställt hem kylpasta nu så lika bra att vänta en dag till med bygget bara.

Antar att jag först tar bort den förapplicerade innan jag lägger på den nya om jag förstått det rätt? Eller kan jag låta den förapplicersde sitta kvar på kylaren och lägga på en klick på CPUn bara?

Ska du byta så säger ordet fyta att den första ska bort ....
Jag tror inte det blir nått kvar av den nyare tinniga kylpastan om det är nån lättflytande typ utan fasskiftpastan är trögare och kommer att pressa bort den rinniga innan den hinner bli lika mjuk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.