Asrock först med AM5-moderkort till instegspris

Permalänk
Melding Plague

Asrock först med AM5-moderkort till instegspris

Ett halvår efter lanseringen av Ryzen 7000 släpps det första AM5-moderkortet för 125 USD, eller i Sverige motsvarande knappt 1 700 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det går åt rätt håll. Bra med moderkort som inte kostar flera tusen. Den största anledningen till att jag inte uppgraderar min processor just nu är för att jag inte hittar ett moderkort till rimligt pris.

Permalänk
Medlem

Heja ASRock! inget blingbling bara stabilitet och funktioner som man verkligen behöver

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hade de inte skalat bort PCI Express 5.0, så hade det varit ett guldköp.

Permalänk
Medlem

Visst bra men samtidigt så köpte jag ett B450 HDV Asrock för 600kr för 3 år sedan så ändå nästan 3x mer på 3 år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Då saknas bara instegs CPUer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Rekordmedlem

Det var ett rätt dyrt moderkort i samma prisklass som x370 korten på sin tid, för att kalla det billigt ska det ner under 1000 kr.
Och var är apuerna ? En feting apu och 64-128 Gbyte ddr5 till rimliga kostnader så kan det nog bli datorbygge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Hade de inte skalat bort PCI Express 5.0, så hade det varit ett guldköp.

Vad vill du köra i x16 sloten som kräver PCI-E 5?

Permalänk
Avstängd

Varför har asrocks moderkort ett wifi chip vid pcie medans alla andra yilöverkare inte har det? De har ibland t.o.m 2 tunna kablar som ligger tvärs över moderkortet frän wifi uttag till chippet vid pcieslottar. Ser alltid så lågbudget ut även på deras brädor för 3000kr uppåt.

Permalänk
Medlem

Så 1700:- är det nya instegspriset?
Jag gav runt 800:- för mitt ROG STRIX B350-F GAMING från Asus när det köptes in för ett tag sedan
Det kallar jag ett instegspris

Permalänk
Medlem

1700 är fortfarande mycket i min bok. Insteg ligger för mig runt 600-1000kr.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Varför har asrocks moderkort ett wifi chip vid pcie medans alla andra yilöverkare inte har det? De har ibland t.o.m 2 tunna kablar som ligger tvärs över moderkortet frän wifi uttag till chippet vid pcieslottar. Ser alltid så lågbudget ut även på deras brädor för 3000kr uppåt.

Så dom bara behöver tillverka ett moderkort istället för två olika som har wifi fastlöddat.
Nu behöver dom bara skeppa med wifi modulen för den versionen som ska ha det.
Alternativt låta användaren uppgradera själv i framtiden om dom köpte versionen utan.

Wifi är inget jag någonsin använder på en stationär dator, kabel är kung. Så skippar gärna den lilla extra kostnaden.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Så 1700:- är det nya instegspriset?
Jag gav runt 800:- för mitt ROG STRIX B350-F GAMING från Asus när det köptes in för ett tag sedan
Det kallar jag ett instegspris

Det ligger väl dock ganska nära B350s lanseringspris i USD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var ett rätt dyrt moderkort i samma prisklass som x370 korten på sin tid, för att kalla det billigt ska det ner under 1000 kr.
Och var är apuerna ? En feting apu och 64-128 Gbyte ddr5 till rimliga kostnader så kan det nog bli datorbygge.

Alla 7000-processorer är väl "APU" i någon bemärkelse då de har inbyggd grafik. Eller är det högpresterande iGPU du söker?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thomas_skane:

Alla 7000-processorer är väl "APU" i någon bemärkelse då de har inbyggd grafik. Eller är det högpresterande iGPU du söker?

De släppta har rätt dålig integrerad grafik likt det Intel har på de flesta modeller och inte som en AMD-G modell, jag hade velat ha nått som motsvarar det som sitter i konsolerna, gärna också grundläggande ram i apun likt hur Apple gör, säg minst 32 Gbyte på chiplet och resten får man ansluta via moderkortet.
Alltså grundläggande funktioner på en chiplet och ett moderkort bara för att få plats med kontakter som är för klumpiga att ha på chipleten och för att kunna ansluta förbrukningsvaror likt ssder som vore idioti att integrera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Droppmatning som vanligt, jag antar att dom inte ville släppa det tidigare för att uppsälja folk, men nu var dom tvungna att släppa det innan A620 korten anländer. Det kommer bli intressant att se vad detta kortet ger över ett A620 om det bara är överklockning eller om det är något mer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Droppmatning som vanligt, jag antar att dom inte ville släppa det tidigare för att uppsälja folk, men nu var dom tvungna att släppa det innan A620 korten anländer. Det kommer bli intressant att se vad detta kortet ger över ett A620 om det bara är överklockning eller om det är något mer.

A620 och 10950x3D here we go.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ThomasLidstrom:

Så 1700:- är det nya instegspriset?
Jag gav runt 800:- för mitt ROG STRIX B350-F GAMING från Asus när det köptes in för ett tag sedan
Det kallar jag ett instegspris

Skrivet av kelthar:

1700 är fortfarande mycket i min bok. Insteg ligger för mig runt 600-1000kr.

Det finns goda argument för att ifrågasätta "instegspriset" när vi blickar bak historiskt, men det AMD kommunicerade i samband med lanseringen av Ryzen 7000 var just 125 USD. Högt eller ej.

Sen ska nämnas att det finns fortsatta problem i leveranskedjan och att kronkursen är svagare än tidigare. För inte alls länge sen motsvarande en dollar ca. 10 kronor med moms inräknad, nu talar vi istället om närmare 14 kronor. Så det är mycket som spelar in och driver upp priserna till dagens betydligt högre nivåer än för ett par år sedan. Hade vi haft samma "normalläge" som förr har jag lätt att se detta som ett moderkort för cirka 1 000 kronor och då utan att det är på kampanj.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Känns rimligt ändå, snabbare och mer kontakter jämfört mot Matx am4, förutom på ljudutgångar och minne. Enligt mig optimal pcie layout.
Hade definitivt varit ett alternativ om jag byggt nytt i dagens marknad.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Asus B550-F strix gick ofta o få för 999-1500kr

Nice att det iaf kommer ut alternativ, men man lär ju nog få vänta ett tag till.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Asus B550-F strix gick ofta o få för 999-1500kr

Nice att det iaf kommer ut alternativ, men man lär ju nog få vänta ett tag till.

Kostade runt 200$ när det kom så förhoppningsvis kan vi ju se priser ner under 1 500kr iaf, om kronan kan stabilisera sig någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad vill du köra i x16 sloten som kräver PCI-E 5?

Framtidssäkring av eventuella uppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De släppta har rätt dålig integrerad grafik likt det Intel har på de flesta modeller och inte som en AMD-G modell, jag hade velat ha nått som motsvarar det som sitter i konsolerna, gärna också grundläggande ram i apun likt hur Apple gör, säg minst 32 Gbyte på chiplet och resten får man ansluta via moderkortet.
Alltså grundläggande funktioner på en chiplet och ett moderkort bara för att få plats med kontakter som är för klumpiga att ha på chipleten och för att kunna ansluta förbrukningsvaror likt ssder som vore idioti att integrera.

Menar du enkretsdator typ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av friArsenik:

Menar du enkretsdator typ?

Nästan, man borde sätta alla grundkomponenter på en chiplet så moderkortet bara hanterar slitdelar, expansioner och anslutningar, som sagt kombinera Apple och spelkonsolerna till en betydligt fetare APU som även innehåller minne.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Framtidssäkring av eventuella uppgraderingar.

Bygger man ett budgetbygge på AM5 plattformen så kommer det nog bli en rejäl missmatch mot ett grafikkort som flaskar på PCI E 4. Vi snackar ju antagligen något med ca 2x prestandan av ett 4090 som tappar 1-2% av PCI E 3

Permalänk
Medlem

Wow, vad SEK är kass.

Festen är över.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli