LegoClockers - Samlingstråd för allt med Lego

Permalänk

Vet inte om bilden ska läggas här eller i TVbänktråden. 😃

Några av de byggda fordonen. Var ju med från början på Technic så gillar de gamla bitarna, och 8880 är ju den bästa av den eran. StarWars-grejerna åker nog snart ner för avyttring då jag är mer intresserad av fordonsrelaterade byggen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av UniMatrixZ:

Sedan är det 3mm plexiglas och en wifi ledslinga.

Vilket plexiglas? Hur upplever du kvalitén? Upplevs det billigt eller "som riktigt glas"? Kan du torka av det utan att repa det?

Skrivet av Annan thomas:

Vet inte om bilden ska läggas här eller i TVbänktråden. 😃
https://i.imgur.com/A7GPlpE.jpeg

Får jag föreslå att använda den inbyggda funktionen för bilduppladdning istället för Imgur, som ju varit helt katastrofalt uselt i flera år? Helt omöjligt att få se mer än typ 20 pixlar på mobilen. Dessutom kommer inte bilder uppladdade med den inbyggda funktionen försvinna med tiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Får jag föreslå att använda den inbyggda funktionen för bilduppladdning istället för Imgur, som ju varit helt katastrofalt uselt i flera år? Helt omöjligt att få se mer än typ 20 pixlar på mobilen. Dessutom kommer inte bilder uppladdade med den inbyggda funktionen försvinna med tiden.

Som ny här läste jag förstås reglerna och där stod det inget om hur man skulle göra. Då sökte jag förstås och fann en instruktionsfilm om att man skulle använda imgur. Inget jag tyckte var smidigt men iom att filmen var gjord av Sweclockers så måste det ju vara rätt. Tydligen inte. Jag sökte igen men hittade inte någon beskrivning hur så jag hade förstås uppskattat en länk eller något som guidade mig rätt istället för att bara säga att jag gör fel.
Efter att letat på egen hand så vet jag nu hur och var den otydliga knappen finns och kommer använda den framöver, så tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Lego Rivendell är beställt, bara hoppas det kommer i veckan .

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Lego Rivendell är beställt, bara hoppas det kommer i veckan .

97% avundsjuk
100% glad för din skull!

Permalänk
Medlem

Passade på att beställa 2 nya Speed Champions modeller när man fick en 100 kr rabattkod från Amazon.
Blev Nissan Skyline R34 och Pagani Utopia
370 kr för bägge är rätt prisvärt ändå!
Gillar verkligen denna serien ifrån Lego. Snygga, billiga och gör sig bra i hyllan!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flutters:

Passade på att beställa 2 nya Speed Champions modeller när man fick en 100 kr rabattkod från Amazon.
Blev Nissan Skyline R34 och Pagani Utopia
370 kr för bägge är rätt prisvärt ändå!
Gillar verkligen denna serien ifrån Lego. Snygga, billiga och gör sig bra i hyllan!

Jag har blivit lite sugen att börja samla på Speed Champions för som du säger det är faktiskt riktigt trevliga.
Personligen har jag pausat lite med Classic Lego Space och växlat till Lego Architecture. Man kan få dom ganska billigt via Tradera nu förtiden.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Handlade en del på lego.se i början av januari. Höll på att smälla av när jag sedan fick denna skönhet på köpet, en så kallad "gift with purchase." Kommer aldrig vilja öppna setet... 😂

Blacktron 4 ever!

<Uppladdad bildlänk>

Jaw dropped! En sån hade jag när jag var liten för 30 år sen! Den finns så klart kvar i bitar i de stora legolådan. Wow!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjrkis:

Jaw dropped! En sån hade jag när jag var liten för 30 år sen! Den finns så klart kvar i bitar i de stora legolådan. Wow!

Bar att plocka fram och bygga :). De kom lite för sent för mig (jag byggde typ 920, 918 och 928-skeppen) men jag gillar verkligen den där. Fick också bli ett köp förut när de gav ut den där som GWP.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

<Uppladdad bildlänk>

Porsche GT3 RS, Snickrar för tillfället på Lamborghini sian 👍🏻

Det var denna som fick mig att i vuxen ålder börja köpa och bygga Lego igen. Underbar!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

97% avundsjuk
100% glad för din skull!

Denna, fyren eller Millenium Falcon är nog vad som blir årets Lego-köp för mig.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Denna, fyren eller Millenium Falcon är nog vad som blir årets Lego-köp för mig.

Fyren är jag sugen på, även på Fram cabin.
https://www.lego.com/sv-se/product/a-frame-cabin-21338

Är fyren ett bra bygge?

(Väntar på mina VIP points från LOTR, så se om jag köper något nytt kul med lite VIP gifts.)

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Fyren är jag sugen på, även på Fram cabin.
https://www.lego.com/sv-se/product/a-frame-cabin-21338

Är fyren ett bra bygge?

(Väntar på mina VIP points från LOTR, så se om jag köper något nytt kul med lite VIP gifts.)

Ah, var ju dig jag skulle citera ser jag ju nu.
Har sneglat på den där med, riktigt lockande även den!

Har inte kollat jättenoga, tänkte försöka avvakta lite. Men har alltid gillat fyrar, något med ensligheten mot öppet hav. Och allt som finns på temat i underhållningsvärlden.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ah, var ju dig jag skulle citera ser jag ju nu.
Har sneglat på den där med, riktigt lockande även den!

Har inte kollat jättenoga, tänkte försöka avvakta lite. Men har alltid gillat fyrar, något med ensligheten mot öppet hav. Och allt som finns på temat i underhållningsvärlden.

Haha, jo jag förstår vad du menar, men då får man sätta fyren med gubbarna i en annan hörna av lägenheten så de får känna av ensligheten.

Såg att det kostade 3299kr på Lego.
Ibland undrar jag om det är fördel att köpa därifrån, visst får man poäng med alltid lite dyrare.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Haha, jo jag förstår vad du menar, men då får man sätta fyren med gubbarna i en annan hörna av lägenheten så de får känna av ensligheten.

Såg att det kostade 3299kr på Lego.
Ibland undrar jag om det är fördel att köpa därifrån, visst får man poäng med alltid lite dyrare.

Haha, typ så!

Jäklar, typ 600kr över andra ÅF'ar. Tycker även där den är rätt dyr. Inte ett perfekt mått men gillar när priset per bit närmar sig 1:1. Typ Star Wars och annat licensierat kan jag köpa att kan bli lite dyrare.

Att få saker tidigare är väl en fördel direkt från Lego, men i detta fallet har den ju funnits ute ett tag iallafall.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Haha, typ så!

Jäklar, typ 600kr över andra ÅF'ar. Tycker även där den är rätt dyr. Inte ett perfekt mått men gillar när priset per bit närmar sig 1:1. Typ Star Wars och annat licensierat kan jag köpa att kan bli lite dyrare.

Att få saker tidigare är väl en fördel direkt från Lego, men i detta fallet har den ju funnits ute ett tag iallafall.

Jag beställde med vilje på lego.com (tidigare beställning) med lite dyrare priser, fick något extra paket med samt VIP points, har 2300, nu får 4100 till med Rivendell.

Rivendell:
Med Rivendell, så 428kr värdegrejer, (Brickheads + Värdlens hus) samt 4100VP vilket man kan köpa till extra saker nästa gång man köper från lego, värde 299kr.
727kr totatalt är värde extra vi Lego.com

Brickheadz = 179kr
https://www.lego.com/sv-se/product/frodo-gollum-40630
Världens hus 1 = 249kr
https://www.lego.com/sv-se/product/houses-of-the-world-1-4058...

Man kan få dessa för VIP Points:

2400 VP / st = 299kr
https://www.lego.com/en-gb/product/lr-dragon-adventure-ride-5...
https://www.lego.com/en-us/product/lr-pirate-adventure-ride-5...

2700VP = 249kr
https://www.lego.com/en-us/product/world-of-wonders-40585

2100VP = 170kr
https://www.lego.com/sv-se/product/birthday-diorama-40584

Bara frågan om det ger mervärde att köpa från lego även om man kan få dessa småpaketen, det är ju egentligen för att kunna sälja vidare i framtiden och göra lite pengar då det är lite "unika".

Fyr 3299kr = 2474VP
https://www.lego.com/sv-se/product/motorised-lighthouse-21335
Då kan man få till ett VP paket för 299kr nästa gång + Världens hus 249kr = 548kr rabatt (värde) (Om man köper idag).
Totalt 2751kr
Pris på prisjakt 2695kr, så priset på lego är inte helt fel, men det bygger på man fortsätter köpa där.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Tre nya Star Wars Hjälmar släppta så blev ett givet köp

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Hur ställer sig tråden till tredjepartsdelar? Vill inte börja tipsa om något för att sedan bli stämplad som oren...

edit:
korr

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Ursäkta om denna fråga inte passar i tråden, men dottern har 12kg osorterat och blandat Lego som hon inte längre vill ha kvar och hon undrar om det är värt några pengar eller om det kanske inte ens är värt krånglet att försöka sälja och i sådana fall undrar hon vart man bör skänka bort det?

Det mesta är äldre Lego från när jag var yngre, så minst 25-30 år tillbaka, om inte längre än så. När dottern var lite yngre så köpte jag en del "Friends-Lego" som kan vara allt från små segelbåtar till en Yacht, ett fik, och massa som jag inte minns.

Det råkar ligga några enstaka bitar Duplo där i också men det uppgår nog inte till speciellt många bitar alls.

Allt är osorterat och det finns inga kartonger eller manualer kvar alls. 12kg när jag har räknat bort lådorna som Legot ligger i.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ursäkta om denna fråga inte passar i tråden, men dottern har 12kg osorterat och blandat Lego som hon inte längre vill ha kvar och hon undrar om det är värt några pengar eller om det kanske inte ens är värt krånglet att försöka sälja och i sådana fall undrar hon vart man bör skänka bort det?

Det mesta är äldre Lego från när jag var yngre, så minst 25-30 år tillbaka, om inte längre än så. När dottern var lite yngre så köpte jag en del "Friends-Lego" som kan vara allt från små segelbåtar till en Yacht, ett fik, och massa som jag inte minns.

Det råkar ligga några enstaka bitar Duplo där i också men det uppgår nog inte till speciellt många bitar alls.

Allt är osorterat och det finns inga kartonger eller manualer kvar alls. 12kg när jag har räknat bort lådorna som Legot ligger i.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Snittpriset för det jag köpte för några år sedan var ca 100kr/kg, så nu för tiden kanske 150-200kr/kg skulle jag tippa

Har du instruktioner och någorlunda sorterat så kan priserna gå upp ännu mer, framförallt om det kan vara några ovanliga set som folk vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Hur ställer sig tråden till tredjepartsdelar? Vill inte börja tipsa om något för att sedan bli stämplad som oren...

edit:
korr

Det är väl en gråzon för mig personligen, men ibland finns inget äkta att få tag i som gör det man vill behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Snittpriset för det jag köpte för några år sedan var ca 100kr/kg, så nu för tiden kanske 150-200kr/kg skulle jag tippa

Har du instruktioner och någorlunda sorterat så kan priserna gå upp ännu mer, framförallt om det kan vara några ovanliga set som folk vill ha

Tack för svar. Tyvärr finns inga kartonger eller beskrivningar kvar och jag tvivlar på att något är ovanligt. Utöver Friends-Legot som jag har köpt till dottern genom åren så är det nog ingenting som är ett set, det är nog bara "lösa bitar" så att säga.

Sortera kan vi sätta oss med och göra så gott det går, men tror du att det är värt tiden? Svårt att gissa sig till förstås. Jag tänker mer om det skulle öka värdet med 5kr/kg så är det kanske inte värt den tid det skulle ta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tack för svar. Tyvärr finns inga kartonger eller beskrivningar kvar och jag tvivlar på att något är ovanligt. Utöver Friends-Legot som jag har köpt till dottern genom åren så är det nog ingenting som är ett set, det är nog bara "lösa bitar" så att säga.

Sortera kan vi sätta oss med och göra så gott det går, men tror du att det är värt tiden? Svårt att gissa sig till förstås. Jag tänker mer om det skulle öka värdet med 5kr/kg så är det kanske inte värt den tid det skulle ta.

Sortering skulle kunna vara teknik-lego separat från annat, eller friends, det är säkert olika köpare på dessa. Annars hade det ju vara att återställa hela set och hitta alla bitar, då är det såklart högre priser, men ofantligt mycket mer jobb

Tror inte det är värt det om du inte gör det i större skala

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sortering skulle kunna vara teknik-lego separat från annat, eller friends, det är säkert olika köpare på dessa. Annars hade det ju vara att återställa hela set och hitta alla bitar, då är det såklart högre priser, men ofantligt mycket mer jobb

Tror inte det är värt det om du inte gör det i större skala

Bra tips! Det låter som att det i alla fall är värt att sälja åt dottern, så vi kan börja med att sortera Friends från annat. Det ligger nog lite teknikdelar där i också, så det kan vara bra att sortera bort.

Att få ihop hela set blir nog omöjligt för oss rent tidsmässigt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl en gråzon för mig personligen, men ibland finns inget äkta att få tag i som gör det man vill behöver

Fejklego som megablocks går bort men när jag höll på mycket med tekniklego så var tredjepartsbatterier/motorer/ etcetera en stor hjälp (ex buwizz). Det blev lite mer kräm i apparaterna.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Fejklego som megablocks går bort men när jag höll på mycket med tekniklego så var tredjepartsbatterier/motorer/ etcetera en stor hjälp (ex buwizz). Det blev lite mer kräm i apparaterna.

Jo det är lite sånt jag menar, när lego lämnat ett stort hål i marknaden så känns det ju relevant att andra kan få göra det

Permalänk
Medlem

Icke-officiella Lego-delar möjliggör ju sånt här exempelvis:

Sjukt sugen på att bygga ihop något likt 00:58 och framåt. Rätt läckert! https://youtu.be/3crQ09q5Jco?t=59

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo det är lite sånt jag menar, när lego lämnat ett stort hål i marknaden så känns det ju relevant att andra kan få göra det

Det låter bra. Då har jag lite mer koll på tråden.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Hur gör ni när ni får slut på plats. Lego har ju släppt så himla många stora set de senaste åren?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X