Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Det är just utvecklingen som gör att det blir dyrare. Folk vill ha högre hastigheter, kräver ny utrustning, driftkostnader ökar etc.
Så tyvärr så kommer nog inte priserna sjunka. I ett nät är alla med och betalar, genom att man slår ut kostnaderna för drift, utrustning etc på alla hastigheter.

Ja fast nja, det bör inte spegla Telias priser. De ligger en bra bit över snittet i pris, tex hade annat öppet nät i mitt område mycket bättre priser. Hastigheten tappar sitt värde med tiden och det är orimligt att se priserna för "låg" hastighet öka så pass mycket.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Skrivet av 9110a:

Hej.

Har Telia fiber idag och rabatten går nu ut.

Har idag 250/250

Fakturan säger ordinarie pris 529 kr, rabatt 230 kr. Betalar 299 kr per månad.

Telia har nyliggen höjt sina listpriser. Nu kostar 250/250 599 kr.

Jag ringde uppsägninsavdelningen och försökte förhandla fram en ny rabatt.

Det bästa dom kunde erbjuda var 399 kr i månaden för 250/250.

Inte nog med att dom har höjd priset på bredbandet med 70 kr i månaden, rabatten dom ger är 30 kr mindre än tidigare.

Det slutade med en uppsägning. Så nu letar jag nytt bredband till Telia öppen fiber.

Gärna något som inte har någon bindningstid, så man kan hoppa på ett erbjudande på Black friday. Någon som har tips?

Vill bara lägga in att där jag bor så är det Zitius som äger nätet vilket ägs av Telia. Och dom höjer nätavgiften för andra bolag så som Bahnhof m.m. så dom inte kan ha så låga priser. Sen kommer dom jävlarna med erbjudanden och tar kunderna och när det gått ett år så stannar säkert stor del kvar och betalar mer därefter. Bra att du tittar runt om din inte gav dig samma deal igen 👍

Visa signatur

__________________
CM Centurion 5 | Intel Core i5 760 2.8 GHz | Gigabyte GA-P55A-UD3 | Corsair XMS3 1333 MHz 4 GB | AMD Radeon HD 6950 Series (2048 MB) | Corsair CSSD-F60GB2 | Corsair 550TX | Windows 7 x86

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Fick precis mail om att bahnhof skulle höja mitt abb. har 500/500. Betalade ca 430kr. Skulle höjas till 499.
Påstår att leverantören (alltså Ip-Only) hade höjt sina avgifter i nätet.
Det jag ville ha sagt va bara att Jävlar va Telia är dyrt. 600Spänn för 250Mbit.
Kan få 1/1Gbit för 550kr om jag skulle vilja gå upp till det av Bahnhof.

Telia är dyrt som fan. Plus verkar det som att alla operatörer som ligger på Telias öppna fiber måste ta ut hutlösa priser oxå för att det är dyrt att vara på Telias nät överhuvudtaget.

Skrivet av teanox:

21 April går mitt 500/500 upp till 479kr, är också i IP-Only Uppsala. Defuck, man börjar ju kolla på lite andra alternativ tills Black Friday.

Skrivet av DennisOlof:

@Scarabeo det var bra. Jag som har IP-Only nät (stadsnät) och samma bolag, kostar cirka 400kr månaden ordinarie pris. Dock har jag bytt till 250/250 från tidigare 100/100 för priset var samma. Billigaste i mitt IP-Only nät tror jag var 365kr för 100/100

Tyvärr tror jag prisökningarna under åren som gått är på grund av att man förvärvar fibernät och bygger nya, det kostar och dom måste ta pengarna någon stans. Elräkningarna har stigit något också kan jag tänka mig men det borde inte påverka så mycket eftersom modernare utrustning drar betydligt mindre ström numera.

Telia, Comhem (numera Tele2), Comviq, Telenor är i stort sett dyra i alla stadsnät jämfört med konkurrenterna.

Ring till Globalconnects (Ip-Only) kundtjänsten och fråga vad de kan erbjuda för abonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindea:

Ring till Globalconnects (Ip-Only) kundtjänsten och fråga vad de kan erbjuda för abonnemang

Har dom själva blivit konsument ISP nu oxå?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har dom själva blivit konsument ISP nu oxå?

Nej dom har inte startat ISP men det finns rabatter via dom, fick bredband2 250/250 för 194kr/mån i 12 månaders binding när jag ringde upp dom idag för att jag ville jämföra TLs

felskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindea:

Ring till Globalconnects (Ip-Only) kundtjänsten och fråga vad de kan erbjuda för abonnemang

Fick ner det till 409kr i 12 månader obundet, Black Friday ryker dem åt helvete.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Fick ner det till 409kr i 12 månader obundet, Black Friday ryker dem åt helvete.

409:-? Har du Bahnhof som TL då? Kan säga direkt att blackfriday inte klår bredband2 priset just nu, troligtvis kommer blackfriday priset hos dom flesta vara runt 299-349 för 250/250 - 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindea:

409:-? Har du Bahnhof som TL då? Kan säga direkt att blackfriday inte klår bredband2 priset just nu, troligtvis kommer blackfriday priset hos dom flesta vara runt 299-349 för 250/250 - 500/500

299 - 350kr kommer jag ta isåfall, vad står TL för? Har Bahnhof som leverantör dock.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

299 - 350kr kommer jag ta isåfall, vad står TL för? Har Bahnhof som leverantör dock.

TL=Tjänstelevrantör (ISP)
Ja, blackfriday dealsen är bra att hoppa på, sålänge man byter TL varje kampanjperiod så kan du hålla riktigt lågt pris sålänge du orkar hoppa runt!

Permalänk
Medlem

Precis, de bolag jag skrev om tidigare har i stort sett genomsnittligt högre priser i nästan alla stadsnät.

T.ex. i mitt stadsnät som är IP-Only är lägsta priset runt 360kr för 100/100 vid ordinarie pris men ett annat stadsnät där tar Telia 449kr för 10/10 med ordinarie pris. Tar man 10/10 i samma stadsnät från en annan lokal mindre operatör är det 195kr för 10/10 ordinarie pris.

I mitt stadsnät finns inte ens dessa hastigheter, som sämst är det 100/100

Något är liksom galet när prisskillnaderna är så stora, visserligen har större bolag en massa andra kostnader och det kanske är därför dom måste ta mer betalt ?

Det är ruttet att de sämre hastigheterna med betydligt billigare pris försvunnit, nästan som utpressning tycker jag. Nu kanske det inte är många som skulle använda 10/10 men nog finns det folk som tycker att det duger och har man mycket lite behov av Internet så är en sådan uppkoppling kanske att föredra om man har uselt 4G osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DennisOlof:

Precis, de bolag jag skrev om tidigare har i stort sett genomsnittligt högre priser i nästan alla stadsnät.

T.ex. i mitt stadsnät som är IP-Only är lägsta priset runt 360kr för 100/100 vid ordinarie pris men ett annat stadsnät där tar Telia 449kr för 10/10 med ordinarie pris. Tar man 10/10 i samma stadsnät från en annan lokal mindre operatör är det 195kr för 10/10 ordinarie pris.

I mitt stadsnät finns inte ens dessa hastigheter, som sämst är det 100/100

Något är liksom galet när prisskillnaderna är så stora, visserligen har större bolag en massa andra kostnader och det kanske är därför dom måste ta mer betalt ?

Det är ruttet att de sämre hastigheterna med betydligt billigare pris försvunnit, nästan som utpressning tycker jag. Nu kanske det inte är många som skulle använda 10/10 men nog finns det folk som tycker att det duger och har man mycket lite behov av Internet så är en sådan uppkoppling kanske att föredra om man har uselt 4G osv.

Verkligen. Det är samma sak jag undrar priserna är så stora så de är nästan konstigt att inte fråga sig varför vissa kan ta så lite medans andra tar betalt för saker som troligtvis kostar pengar med utrustning, anställda m.m.

Stadsnätet. Vad menas exakt med det egentligen. Äger inte Telia allt stadsnät eller är det bara dom 5 första åren eller är det andra som också är så stora som telia? Netnod vet jag finns te.x. Jag vet inte ens vad jag har för stadsnät faktiskt. Efter 5 år så kunde jag välja massa operatörer från att ha kunnat välja telia först. Det betyder väl att Telia äger stadsnätet i mitt område och andra får hyra in sig hos telia? Så har alla jag känner typ, alla får börja med telia i 5 år iaf i det området i regionen jag bor så är det telia överallt.

Allt switchar, nät m.m har jag trott är ägt av telia med stadsnät kanske är något annat. Såhär exakt, jag har aldrig sett något annat i stamnätet detta är 2 årsen det kan ha ändrats till "TeliaCompany" men dom äger ju utrustningen men det kanske är olika i landet som konkurerar om detta, intressant ämne ändå

Citat:

=================================================
This device is the property of TeliaSonera.
=================================================

Access is ONLY allowed for NOC personnel at
TeliaSonera Sverige AB.

=================================================
Warning: All unauthorized access is prohibited.
=================================================

User Access Verification
Username:

NOC = Network Operations Center - Telia Sverige AB - Solna

No ip only svarade min fråga bra:

Citat:

IP-Onlys centrala stamnät löper likt en motorväg genom hela landet och utgörs av en fiberring som förbinder Stockholm-Oslo-Göteborg-Malmö-Stockholm med ett stort antal stadsnät längs vägen. Sträckan Stockholm-Helsingfors och vidare till ryska gränsen samt sjökabelsystem Malmö-Köpenhamn, Väddö-Åbo, Västervik-Visby samt Oskarshamn-Visby. Mellan Stockholm och Luleå hyr vi nät av andra infrastrukturägare.

Permalänk
Medlem

Dom gör alltid samma sak för mig varje år... man får ringa och gnälla och säga alla andra alternativ som finns, så går dom ner till 299 igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Verkligen. Det är samma sak jag undrar priserna är så stora så de är nästan konstigt att inte fråga sig varför vissa kan ta så lite medans andra tar betalt för saker som troligtvis kostar pengar med utrustning, anställda m.m.

Stadsnätet. Vad menas exakt med det egentligen. Äger inte Telia allt stadsnät eller är det bara dom 5 första åren eller är det andra som också är så stora som telia? Netnod vet jag finns te.x. Jag vet inte ens vad jag har för stadsnät faktiskt. Efter 5 år så kunde jag välja massa operatörer från att ha kunnat välja telia först. Det betyder väl att Telia äger stadsnätet i mitt område och andra får hyra in sig hos telia?

Förstod inte mycket.

Telia har krav på att hyra ut svartfiber till andra. Kommunikationsoperatörer är de som driver fibernät över svartfiber, nätägaren som inte behöver vara samma som kommunikationsoperatören kan ha en del egen fiber eller kan hyra allt från andra aktörer. Kommunikationsoperatören är de som driver plattformen som gör att tjänster kan säljas i nätet och således de som alla har avtal med och som sätter priserna.

Det här sista blir lite lurigt, då många leverantörer idag (tjänsteleverantörer alltså) har flera olika typer av tjänster och istället för att släppa kunden kan de få erbjudande under vad det kostar för leverantören att leverera.

Hyr t.ex. Telenor svartfiber av Telia är det Telenors utrustning du hittar patchad i ändarna.

Telia har både stängt nät och öppet nät, det där bestämmer din fastighetsägare. De hade också kunnat säga upp Telia, använda fastighetsnätet de äger och be någon annan koppla in sig. Så som du beskrev agerar bara fastighetsägare, kommunala stadsnät går aldrig med på sånt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Förstod inte mycket.

Telia har krav på att hyra ut svartfiber till andra. Kommunikationsoperatörer är de som driver fibernät över svartfiber, nätägaren som inte behöver vara samma som kommunikationsoperatören kan ha en del egen fiber eller kan hyra allt från andra aktörer. Kommunikationsoperatören är de som driver plattformen som gör att tjänster kan säljas i nätet och således de som alla har avtal med och som sätter priserna.

Det här sista blir lite lurigt, då många leverantörer idag (tjänsteleverantörer alltså) har flera olika typer av tjänster och istället för att släppa kunden kan de få erbjudande under vad det kostar för leverantören att leverera.

Hyr t.ex. Telenor svartfiber av Telia är det Telenors utrustning du hittar patchad i ändarna.

Telia har både stängt nät och öppet nät, det där bestämmer din fastighetsägare. De hade också kunnat säga upp Telia, använda fastighetsnätet de äger och be någon annan koppla in sig. Så som du beskrev agerar bara fastighetsägare, kommunala stadsnät går aldrig med på sånt.

Då förstår jag bättre, det var väl du som var i en annan tråd när jag fråga du har verkligen bra koll på det här. Men det är mer typ förhandlingar detta handlar om än det jag anade då. Men det är verkligen rörigt. Så Telia äger alltså inte allt då heller då?

Alltså, vilka äger Netnod då? Jag hitta den här bilden te.x som förklarar internet i Sverige på telias nät på idg.se.

Är netnods swichar TeliaSonera utrustning ?

Jag hittade denna, den förklarade det mesta tyckte jag på mina frågor om hur det funkar;
https://techworld.idg.se/2.2524/1.399148/omojligt-att-stoppa-...

Aha, jag trodde Telia ägde allt nät i Sverige men där ser man, men tycker det är rörigt ännu men skall läsa lite bredare för nästa fråga blir ju varför har telia bästa peering och lägst ping men jag antar at det är för att dom äger nät utanför sveriges gränser också mer än dom andra om vi pratar "utanför" sveriges gränser så ligger dom nästan alltid lägst i ping i responstid.

Vilka hade du valt? Jag hade lätt valt Telia alla dagar dom är ju en del av Arelion det betyder ju att dom absolut är bäst alla kategorier. NOA = Arelion va? Båda är ju från Solna. Dom byter verkligen namn ofta dessa företagen. Nu förstår jag TS bättre med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Aha, jag trodde Telia ägde allt nät i Sverige men där ser man, men tycker det är rörigt ännu men skall läsa lite bredare för nästa fråga blir ju varför har telia bästa peering och lägst ping men jag antar at det är för att dom äger nät utanför sveriges gränser också mer än dom andra om vi pratar "utanför" sveriges gränser så ligger dom nästan alltid lägst i ping i responstid.

Telia har gigantiskt eget nät utanför Sverige oxå. Dom är t ex ISP för blizzard o wow servrarna som exempel. O dom är ju i Frankfurt o Paris.
Så med tanke på att dom har gigantiskt eget nät så kan dom routa/peera(Rätt ord?) hur dom vill. (Då oxå mest effektivt skulle jag anta).

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mullvaden83:

Telia har gigantiskt eget nät utanför Sverige oxå. Dom är t ex ISP för blizzard o wow servrarna som exempel. O dom är ju i Frankfurt o Paris.
Så med tanke på att dom har gigantiskt eget nät så kan dom routa/peera(Rätt ord?) hur dom vill. (Då oxå mest effektivt skulle jag anta).

Ja, antar att det är därför dom har ju skandinavien, lettland tror jag m.m

Mja, utomlands har jag mycket mera koll på det är lite annorlunda i Frankrike och Tyskland finns ju europas största datacenter bl.a OVH där får ju alla typ göra buisness, sedan hyr dom ut som en "re-seller" till tredjepart och det är så alla VPN byggs upp te.x inte alla men nästan alla har hos ovh, sen spelservrar m.m men det är ju mer en vanlig buisness detrta handlar ju ändå om landets nätverk om jag fattar det rätt med "öppet nät". Tyskland har ju stuttgarden och bl.a hetzner, de är exakt vad "co-location" är för mig men Sverige har ju inga sådanna datacenters och här verkar det vara 7st olika leverantörer där telia är 1 och ip-one 1 losv som äger allt men utomlands är de mer loogiskt om man säger så iaf i min värld holland har jag access till en ISP jag maintainar en del servrar där säger man såhär fast då är det "routes". Vet inte vad just stamnät/öppet nät och detta vad det betyder de är de som är så rörigt men såhär ungefär översatt på en wiki sida:

Citat:

Omdirigera trafik

En internetleverantör kan bestämma hur trafik lämnar sitt nätverk via olika rutter. Vissa rutter är bättre än andra (t.ex. lägre latens eller högre genomströmning). Standardalternativet är "mest direkt" vilket fungerar bra för de flesta rutter.
Analogi: du är i Frankrike och vill besöka Tyskland. Om du föreställer dig varje land som en annan internetleverantör, hur kan du komma dit? Du kan ta en väg via Belgien, Schweiz eller gå direkt över gränsen. Det kan dock hända olika saker på vägarna vid olika tidpunkter på dygnet. Schweiz kanske försöker ställa in vägtullar. Den belgiska rutten kan genomgå reparationer. Den direkta rutten kan se trängsel under rusningstid.

För att använda den här sidan, ändra rutten och testa sedan för att se om den är bättre. Rutterna är i ordning av mest till minst föredragna. Du kan ändra rutten så många gånger som behövs. Effekten är omedelbar och kommer inte att orsaka några störningar när du byter rutt.

Tror inte det är exakt samma sak men typ iaf.

Ja, peering det är verkligen svårt detta men jag vet inte exakt om det är rätt men typ. Jag tycker med det är skitsvårt.

Peering är en process genom vilken två Internetnätverk ansluter och utbyter trafik. Det tillåter dem att direkt lämna över trafik mellan varandras kunder, utan att behöva betala en tredje part för att transportera den trafiken över Internet åt dem. Peering skiljer sig från transit, det vanligare sättet att ansluta till Internet, där en slutanvändare eller nätoperatör betalar en annan, vanligtvis större, nätoperatör för att bära all sin trafik åt dem.

Ja, hur fasen skall man välja. Hade jag varit fattig och inte brytt mig om internet då hade jag ju kört på det billigaste, annars det bästa i TS fall och bäst är nog telia för dom rä störst, dom finns kanske i frankrike iofs det skall jag inte säga något om för jag vet ju att myndigheterna ville flytta till just frankrike för något årsen men då brann datacentret ner strax innan det skulle börja förhandlas vet jag faktsitk då trodde jag inte mina öron för om det hade varit katastrof om dom flyttade tiull typ ovh där alla vpner finns men det kanske var telias lkinor det det verkligen mer logiskt. Det stod aldrig något mer om detta dock så dom blev kvar i Sverige men det är säkert så. Frankrike har sjukt stort datacenter, sånt skulle vi haft i sverige men här verkar bara miljard företagen få konkurera, facebook och google och staten och sådär, rätt trist

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Ja fast nja, det bör inte spegla Telias priser. De ligger en bra bit över snittet i pris, tex hade annat öppet nät i mitt område mycket bättre priser. Hastigheten tappar sitt värde med tiden och det är orimligt att se priserna för "låg" hastighet öka så pass mycket.

Telia och Telenor (kanske är tele2 osäker) som kör med samma pris i alla stadsnät. Detta är för att man ska kunna köra in kampanjer, tv-erbjudande etc. Svarade dock inte på Telias priser överlag utan mer att priset på bredband kommer vi inte få se en sänkning av tyvärr, då bakomliggande kostnader har ökat ganska mycket som allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Är netnods swichar telias TeliaSonera utrustning ?

Nej.

Skrivet av wuseman:

Då förstår jag bättre, det var väl du som var i en annan tråd när jag fråga du har verkligen bra koll på det här. Men det är mer typ förhandlingar detta handlar om än det jag anade då. Men det är verkligen rörigt. Så Telia äger alltså inte allt då heller då?

Alltså, vilka äger Netnod då? Jag hitta den här bilden te.x som förklarar internet i Sverige på telias nät på idg.se.

https://www.idg.se/editorial/0/path/1.403082!systemskiss-sverige.jpg

Stamnät har i princip inget med frågan att göra, de används för att binda samman orter.

Netnod ägs av en stiftelse som bildades av en förening som internetleverantörer är med i, sen började deras tekniska resa med att de tog över ett SUNET-projekt för att byta trafik.

Netnod används exempelvis för att Telenor och Telia kan ha en neutral punkt att byta trafik i, eller Telenor och Google.

För din del är det egentligen bara intressant vad fastighetsägaren gör, säg att kommunala fastighetsbolaget vill ha fiber hos alla – de sluter avtal med Telia och för att få hjälp att installera fastighetsnätet så är nätet exklusivt i X år. Efter X år upphör det avtalet och fastighetsägaren kan fortsätta använda Telias fast deras öppna fiber där de släpper in andra leverantörer, om de inte är bundna till Telia längre kan de också förhandla med någon annan som tar över och driver nätet. På många ställen äger fastighetsägarna även nät mellan fastigheterna varför det är relativt smidigt att byta bolag som driver nätet, och då får du också andra priser eftersom en ny kommunikationsoperatör är navet.

I ställen som Stockholm är det kommunala Stokab som står för mycket av svartfibern och då kan någon annan använda fibern om fastighetsägaren och Telia säger upp sina avtal.

En bostadsrättsförening kan för delen ha ett nät anslutet till sina bostadsrättsinnehavare och ett nät som deras lokaler de hyr ut till företag/föreningar kan ansluta sig till, fysiskt kan det vara samma slang som kommer in i huset däremot.

Har du Telia, Telia Öppen Fiber, Zitius eller Svenska Stadsnät kommer det stå Telia på switcharna. Att Telia äger switcharna betyder däremot inte att de alltid äger fibernätet alltså fiberkablarna från fastigheterna till nod. Många gick ju ihop i egna förningar och byggde på mindre orter, fastighetsägare kan äga nät, kommunala aktörer kan äga nät, men de hyr ut driften av den aktiva utrustningen och helt enkelt kommunikationsoperatörsdelen. Här i Eskilstuna var t.ex. Eskilstuna Energi och Miljö med och byggde upp Fibra, men lämnade delägandet och slöt avtal med IP Only (nu GlobalConnect) istället, anslutningar hanteras av Eskilstuna Energi och Miljö, drift av IP Only.

Städjes artikel är rätt gammal, exempelvis ägs TDCs forna verksamhet av Tele2. Artikeln nämner andra viktiga aktörer utöver Telia som Svenska Kraftnät och Trafikverket (gamla Banverket) som har stamnät/svartfiber mellan orter. För stadsnät är det relativt ointressant som sagt, även en internetleverantör utan tillgång till massor svartfiber kan erbjuda tjänster i de öppna näten – för du kan ju även hyra kapacitet inte bara ljus till egen utrustning. De flesta "slutkundsnät" ägs inte av Telia, men de kan mycket väl vara en leverantör i botten av svartfiber när andra levererar och varför inte när de redan finns på orten.

Äger du ett flerfamiljshus är det relativt lätt att byta bolag/stadsnät. Bor du i/äger villa blir valen färre – är du ansluten till Telias nät kanske andra kan hyra fibern av Telia och göra så kallat operatörsbyte där aktiv utrustning byts ut/kopplas om till leverantörens. Bor du i villa kan du också vara ansluten till ett fibernät som Telia driftar, men då kan nätägaren få för sig att byta senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Telia har gigantiskt eget nät utanför Sverige oxå. Dom är t ex ISP för blizzard o wow servrarna som exempel. O dom är ju i Frankfurt o Paris.
Så med tanke på att dom har gigantiskt eget nät så kan dom routa/peera(Rätt ord?) hur dom vill. (Då oxå mest effektivt skulle jag anta).

Telia Carrier såldes till Polhem Infra och heter nu Arelion. Telia är inte Teir 1 längre alltså.

Permalänk
Medlem

@wuseman oavsett om man går in på detaljer eller inte, det jag reagerar på är just att prisskillnaderna i vissa stadsnät är så otroligt stor. Det är just detta som är lite märkligt, för då börjar man undra om det är dom stora som tar mycket betalt eller om dom små leverantörerna knaprar på ramarna ?

Sedan är det också att dom lägre hastigheterna har försvunnit i en del stadsnät, nog för att jag kan förstå att man tagit bort 10/10 men som sämst borde ändå 100/10 finnas anser jag. Det duger utan problem för en som inte använder Internet mycket men vill kunna streama och annat. Jag har haft 100/100 undra många år och det är inte ofta jag haft någon nytta av mina 100 upp mot nätet. Jag har 250/250 och märker att jag har nytta av det, men jag skulle lika väl kunna ha 250/10 men den hastigheten finns inte.

Jag orkar verkligen inte ringa och tjata varje år för att få en bättre deal, jag har annat att göra och tycker inte man sparar så mycket pengar. I alla fall inte tidigare då jag bara har 100/100 men priserna har stigit en del när man ser att priserna är kvar på nästan samma nivå i andra stadsnät

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej.

Stamnät har i princip inget med frågan att göra, de används för att binda samman orter.

Netnod ägs av en stiftelse som bildades av en förening som internetleverantörer är med i, sen började deras tekniska resa med att de tog över ett SUNET-projekt för att byta trafik.

Netnod används exempelvis för att Telenor och Telia kan ha en neutral punkt att byta trafik i, eller Telenor och Google.

För din del är det egentligen bara intressant vad fastighetsägaren gör, säg att kommunala fastighetsbolaget vill ha fiber hos alla – de sluter avtal med Telia och för att få hjälp att installera fastighetsnätet så är nätet exklusivt i X år. Efter X år upphör det avtalet och fastighetsägaren kan fortsätta använda Telias fast deras öppna fiber där de släpper in andra leverantörer, om de inte är bundna till Telia längre kan de också förhandla med någon annan som tar över och driver nätet. På många ställen äger fastighetsägarna även nät mellan fastigheterna varför det är relativt smidigt att byta bolag som driver nätet, och då får du också andra priser eftersom en ny kommunikationsoperatör är navet.

I ställen som Stockholm är det kommunala Stokab som står för mycket av svartfibern och då kan någon annan använda fibern om fastighetsägaren och Telia säger upp sina avtal.

En bostadsrättsförening kan för delen ha ett nät anslutet till sina bostadsrättsinnehavare och ett nät som deras lokaler de hyr ut till företag/föreningar kan ansluta sig till, fysiskt kan det vara samma slang som kommer in i huset däremot.

Har du Telia, Telia Öppen Fiber, Zitius eller Svenska Stadsnät kommer det stå Telia på switcharna. Att Telia äger switcharna betyder däremot inte att de alltid äger fibernätet alltså fiberkablarna från fastigheterna till nod. Många gick ju ihop i egna förningar och byggde på mindre orter, fastighetsägare kan äga nät, kommunala aktörer kan äga nät, men de hyr ut driften av den aktiva utrustningen och helt enkelt kommunikationsoperatörsdelen. Här i Eskilstuna var t.ex. Eskilstuna Energi och Miljö med och byggde upp Fibra, men lämnade delägandet och slöt avtal med IP Only (nu GlobalConnect) istället, anslutningar hanteras av Eskilstuna Energi och Miljö, drift av IP Only.

Städjes artikel är rätt gammal, exempelvis ägs TDCs forna verksamhet av Tele2. Artikeln nämner andra viktiga aktörer utöver Telia som Svenska Kraftnät och Trafikverket (gamla Banverket) som har stamnät/svartfiber mellan orter. För stadsnät är det relativt ointressant som sagt, även en internetleverantör utan tillgång till massor svartfiber kan erbjuda tjänster i de öppna näten – för du kan ju även hyra kapacitet inte bara ljus till egen utrustning. De flesta "slutkundsnät" ägs inte av Telia, men de kan mycket väl vara en leverantör i botten av svartfiber när andra levererar och varför inte när de redan finns på orten.

Äger du ett flerfamiljshus är det relativt lätt att byta bolag/stadsnät. Bor du i/äger villa blir valen färre – är du ansluten till Telias nät kanske andra kan hyra fibern av Telia och göra så kallat operatörsbyte där aktiv utrustning byts ut/kopplas om till leverantörens. Bor du i villa kan du också vara ansluten till ett fibernät som Telia driftar, men då kan nätägaren få för sig att byta senare.

Tusen tack Petterk, du svarade på alla min frågor kring detta då är det rätt ointressant för mig personligen då jag ej mer än boende. Men jag fattar lite mer nu men jag såg att det finns 151/2 operatörer att välja på i alla nätverk där jag bor utanför göteborg men 14 olika i det öppna nätet för fibern, det är vad min min bostadsvärd har fixat för dom satte in en inteno switch i samma veva (jag trodde så som du beskriver att det var som en förening) men här är alla: https://pastebin.com/raw/xnq4zYX9 - Detta är väl ockkså nytt? Förr fanns ju bara: Tele2(swipnet), Telia, Bredbandsbolaget och någon mer. Det har verkligen kommit mycket nytt ser jag.

Men, eftersom att min anslutning går ju bara ut en väg, det måste betyda att allt alla operatörer kommer att ge samma hastighet beroende på hur man routar trafiken så är det en konfigurations fråga eller är det något annat som kan avgöra detta nu menar jag alltså efter min trafik lämnar switchen på taken det är den där switchen jag visdade meddelandet från men därifrån är det ju samma signal/kabel, inte sant ut till nätet? FHur kan då hastigheter skilja så mycket och även priser.. Det är ju intressant lite faktiskt. Varför köpa det dyrastre om man kan ta det billigaste om det är samma hårdvara man ansluter genom ändå? Självklart tar man ju det billigaste om resultatet blir det, eller missar jag något annat det är kanske fråga om vilka företag som har hand om felsökning och sånt som spelar roll som någon annan skrev i slutändan kan jag med tänka mig nu, när jag hade fel på fibern här och kabeln gick av då sa den teknikkern från relacom att allting går via telia först, all support är alltid snabbast via telia det var en vanlig fibertekniker som skickades ut för att laga ja fiber. Så jag antar att det är det som gör skillnader i priser m.m i denna fråga ellerr så har jag blivi tlurad av en tekniker från något fiber bolag för det är det han berättade jag har fastnat på lite att det är just telia som är dom som alltid tar tag i dessa frågor om felsökning m.m därför trodde jag även dom ägde nätet. Men han kan ju haft fel jag har aldrig haft någon att fråga om det var snat eller falskt, han var lite skum för han åkte iväg utan att ha fixat jobbet men ja, han borde väl ha koll på detta han tar ju emot uppdragen för att laga "nätverks" förbindelserna.

Men jag förstår nu att som privatperson är det rätt ointressant det jag skrev om först men ja, frågan är . Är det routingen allting handlar om eftersom kablarna måste ju vara exakt samma oavsett operatör fram till huset där jag bor, sedan är det bara en fråga om vilka som äger mest noder där ute och den som äger mest kommer svara min lina först antagligen och om telia äger mest ja, då är det ju inte konstigt alls. Men 2-5ms i ping eller 15ms i ping, spelar ju egentligen ingen roll.

Men jaha, nu har jag en sista fråga jag undrat länge, när man flyttar in i ett hus så är fibern alltid på och trafiken blockas via en mac address och sedan får man välja vilken operatör man vill beställa. Vilka är det som äger bredbandsvalet då? Är det operatörerna ihop eller? Den som äger detta företag som kan kontrollera sånt här kan ju göra lite vad den vill menar jag genom att stoppa en anslutning om den vill liksom, eller är just detta som är det som det som menas med ägare av stadsnätet?

Det är verkligen komplext, man sitter här och surfar men det är rätt coolt hur mycket det är som skall klaffa för att allting skall fungera som det gör med alla dessa stadsnät så bra som det gör, man glömmer lätt bort det eller iaf jag inte så man tänkt på sånt här.

Det finns tusen frågor jag kan fråga men jag skall ta dom nästa gång det blir aktuellt, te.x. När man sätter igång en anslutning, vem ger access till porten på switchen, vem har konfigurerat det te.x, har alla tillgång till samma switch eller är det också stadsnäts ägaren för det är ju telais egendom det är det jag menade med den bannern ovan, det är från en vanlig switch där står det "Telias egendom". Det är ju ett jäääävla jobb jag har lekt lite med det där det är så komplicerat om man gör det själv som jag gjor men tänk då ett helt jävla stadsnät, de är mäktigt att det fungerar som det gör. Sen skall GSM näten konfigureras på dessa också och ja, frågorna blir många men kul med någon som kan ge så bra svar.

Går strömmen te.x så kan dom ju fjärrstyra dessa switchar som finns ja utplacerade överallt i sverige men det är väl stadsnätsägaren. Det finns någon där ute som kan ha roligt på jobbet iaf om hen vill . När jag hittade att en operatör hade ställt in så dom kan kontrollera en kunds router via vlan porten då frågade jag vilka som har tillgång till det där då sa dom nämligen "det är våran support" så frågade jag men det är ju tusen pers på eran support då sa dom att "ja, men det där för vi extremt noga loggar på" men haha, den som har koll på loggarna den kan ju göra va den vill nu tror jag inte det är så men. Sen pratade jag med telias högsta chef på cyber security som dom kalla detta, han verkade rätt kass på området och hänvisade mig vidare det verkar verkligen inte finnas någon typ ordning i vilka som gör vad känns det som de känns samma med stadsnäten lite, någon måste ju ta besluten för vad som skall ske, alltså vem tar ansvar för vad men det sköts väl kanske automatiskt med.

Jag avslutar detta med att säga vad jag hade gjort med dessa rabatter. Jag hade provat 30 dagar hos varje operatör och finns det som i mitt fall 14 operatörer så är det bara att hoppa mellan varje operatör om och om och igen så är man återigen hos operatören efter drygt ~1år, sen har man gratis internet. Lagligt och billigt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Tusen tack Petterk, du svarade på alla min frågor kring detta då är det rätt ointressant för mig personligen då jag ej mer än boende. Men jag fattar lite mer nu men jag såg att det finns 151/2 operatörer att välja på i alla nätverk där jag bor utanför göteborg men 14 olika i det öppna nätet för fibern, det är vad min min bostadsvärd har fixat för dom satte in en inteno switch i samma veva (jag trodde så som du beskriver att det var som en förening) men här är alla: https://pastebin.com/raw/xnq4zYX9 - Detta är väl ockkså nytt? Förr fanns ju bara: Tele2(swipnet), Telia, Bredbandsbolaget och någon mer. Det har verkligen kommit mycket nytt ser jag.

Men, eftersom att min anslutning går ju bara ut en väg, det måste betyda att allt alla operatörer kommer att ge samma hastighet beroende på hur man routar trafiken så är det en konfigurations fråga eller är det något annat som kan avgöra detta nu menar jag alltså efter min trafik lämnar switchen på taken det är den där switchen jag visdade meddelandet från men därifrån är det ju samma signal/kabel, inte sant ut till nätet? FHur kan då hastigheter skilja så mycket och även priser.. Det är ju intressant lite faktiskt. Varför köpa det dyrastre om man kan ta det billigaste om det är samma hårdvara man ansluter genom ändå? Självklart tar man ju det billigaste om resultatet blir det, eller missar jag något annat det är kanske fråga om vilka företag som har hand om felsökning och sånt som spelar roll som någon annan skrev i slutändan kan jag med tänka mig nu, när jag hade fel på fibern här och kabeln gick av då sa den teknikkern från relacom att allting går via telia först, all support är alltid snabbast via telia det var en vanlig fibertekniker som skickades ut för att laga ja fiber. Så jag antar att det är det som gör skillnader i priser m.m i denna fråga ellerr så har jag blivi tlurad av en tekniker från något fiber bolag för det är det han berättade jag har fastnat på lite att det är just telia som är dom som alltid tar tag i dessa frågor om felsökning m.m därför trodde jag även dom ägde nätet. Men han kan ju haft fel jag har aldrig haft någon att fråga om det var snat eller falskt, han var lite skum för han åkte iväg utan att ha fixat jobbet men ja, han borde väl ha koll på detta han tar ju emot uppdragen för att laga "nätverks" förbindelserna.

Men jag förstår nu att som privatperson är det rätt ointressant det jag skrev om först men ja, frågan är . Är det routingen allting handlar om eftersom kablarna måste ju vara exakt samma oavsett operatör fram till huset där jag bor, sedan är det bara en fråga om vilka som äger mest noder där ute och den som äger mest kommer svara min lina först antagligen och om telia äger mest ja, då är det ju inte konstigt alls. Men 2-5ms i ping eller 15ms i ping, spelar ju egentligen ingen roll.

Men jaha, nu har jag en sista fråga jag undrat länge, när man flyttar in i ett hus så är fibern alltid på och trafiken blockas via en mac address och sedan får man välja vilken operatör man vill beställa. Vilka är det som äger bredbandsvalet då? Är det operatörerna ihop eller? Den som äger detta företag som kan kontrollera detta kan ju göra lite vad den vill menar jag genom att stoppa en anslutning om den vill liksom, eller är detta det som är exakt just den som äger nätet i där man bor som diskuteras nu?

Alltså Telias kundservice är ju skild från stadsnätsverksamheten, de får felanmäla vidare precis som alla andra tjänsteleverantörer inom Telia Öppen Fiber/Zitius/Svenska Stadsnät. Rutiner måste finnas, följs inte det tar det längre tid. Även stora bolag som Telia använder underleverantörer, det är väl mestadels Eltel när det gäller fiber ut till kund numera.

Bredbandsval är en fristående jämförelsesida som får betalt genom att de kan agera återförsäljare. Menar du Bredbandswebben är det Telias portal som du kommer till innan du beställt någon tjänst till din switchport. Alltid kommunikationsoperatören som driver eventuell portal.

Alla som jobbar inom området har begränsad insyn, så en tekniker som svetsar fiber och sätter upp nätverksuttag ska du inte lyssna på när det gäller tjänster och service. Vem är bäst finns det inget universalt svar på.

Tjänsteleverantörer med mindre resurser kan inte alltid routa kortaste sträckan, men det gör heller inte alltid Telia. Har du samma leverantör på två olika adresser på orten där det finns olika kommunikationsoperatörer (t.ex. en lägenhet och en sommarstuga några km bort) så kan trafiken också ta en helt annan väg fysiskt och logiskt.

Öppna stadsnät/nät tog väl fart tidigt 00-tal. 90-talet var det slutna nät som gällde, men när t.ex. kommuner kunde bygga nät i hela orten/kommunen gavs fler möjlighet att ansluta sig. De som bygger har inte alltid intresse eller möjlighet att vara tjänsteleverantör, eller ens kommunikationsoperatör – men någon måste ju bygga last mile så det finns massor med fiber som inte är Telias.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Alltså Telias kundservice är ju skild från stadsnätsverksamheten, de får felanmäla vidare precis som alla andra tjänsteleverantörer inom Telia Öppen Fiber/Zitius/Svenska Stadsnät. Rutiner måste finnas, följs inte det tar det längre tid. Även stora bolag som Telia använder underleverantörer, det är väl mestadels Eltel när det gäller fiber ut till kdnd numera.

Bredbandsval är en fristående jämförelsesida som får betalt genom att de kan agera återförsäljare. Menar du Bredbandswebben är det Telias portal som du kommer till innan du beställt någon tjänst till din switchport. Alltid kommunikationsoperatören som driver eventuell portal.

Alla som jobbar inom området har begränsad insyn, så en tekniker som svetsar fiber och sätter upp nätverksuttag ska du inte lyssna på när det gäller tjänster och service. Vem är bäst finns det inget universalt svar på.

Tjänsteleverantörer med mindre resurser kan inte alltid routa kortaste sträckan, men det gör heller inte alltid Telia. Har du samma leverantör på två olika adresser på orten där det finns olika kommunikationsoperatörer (t.ex. en lägenhet och en sommarstuga några km bort) så kan trafiken också ta en helt annan väg fysiskt och logiskt.

Öppna stadsnät/nät tog väl fart tidigt 00-tal. 90-talet var det slutna nät som gällde, men när t.ex. kommuner kunde bygga nät i hela orten/kommunen gavs fler möjlighet att ansluta sig. De som bygger har inte alltid intresse eller möjlighet att vara tjänsteleverantör, eller ens kommunikationsoperatör – men någon måste ju bygga last mile så det finns massor med fiber som inte är Telias.

Nä, jag förstod det för jag frågade honom om hur han ansluter till switchen men han prata om något annat än hur man gör och då sa han det om just telia bl.a och så sitter man själv där och har stenkoll på allt man granskat i detalj och skruvat isär och äntligen kan man få fråga någon med samma intresse tnker jag och så får man ett sådant svar som man vet är hel fel då tappar man ju allt förtroende typ för dessa människor sedan säger alla olika också har jag märkt. Ringer man upp en gång och får ett nej, då kan man ringa upp en gång till och få ett ja, det har jag gjort flera gånger.

Du har helt rätt ja jsts det, det stämmer det, Eltel är det här hos oss också nu inte realcom. Dom skickade hem en gubbe som skulle byta ut inteno switchen men det var ju kabeln som var av det var ju jag som gjorde sönder den så de sa ja gmen då skicka dom hem den och sen tog det en vgecka innan fibersvetsaren kom. Så ja, jag tycker det är väldigt rörigt eller man kan säga såhär. Sålänge det fungerar så är det brta,när det inte fungerar då blir det genast jobbigt det är då de märks att de inte är så jätte bra samarbete mellan alla dessa parter, det är då jag märkt att det verkligen är svårt att hitta rätt person att prata med men ja då sa han det för jag frågade exakt samma fråga som jag fråga dig nu vilken operatör han använder te.x för han borde ju verkligen ha stenkoll på det där men tyvärr inte. Det är så. Hoppas TS hittar en bra lösning iaf i djungeln, 14 operatörer som erbjuder internet. Det har förändrats sig fort verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

14 operatörer som erbjuder internet. Det har förändrats sig fort verkligen.

Det betyder ju bara att det är 14 tjänsteleverantörer som har överlämning mellan någon router hos kommunikationsoperatören och deras egna nät.

Halebop och Telia kommer ju förmodligen vara samma nät, men olika supporter. Kan vara samma hos andra.

Vet att exempelvis larmbolaget Gardio finns i flera fibernät, men det är tjänsteleverantören Internetport som står för tjänsten.

Det har lite blivit som mobiloperatörerna, många namn och de använder andras infrastruktur eller har olika varumärken för olika målgrupper.

Finns mycket grossisttjänster och dedikerade lösningar. Större företag kommer mer eller mindre ha egna förbindelser, t.ex. som Google och Amazon som själva byter trafik med leverantörer och med Netnod. Ska något gå mellan två siter hos en stor molnleverantör kan du inte lita på öppna internet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det betyder ju bara att det är 14 tjänsteleverantörer som har överlämning mellan någon router hos kommunikationsoperatören och deras egna nät.

Halebop och Telia kommer ju förmodligen vara samma nät, men olika supporter. Kan vara samma hos andra.

Vet att exempelvis larmbolaget Gardio finns i flera fibernät, men det är tjänsteleverantören Internetport som står för tjänsten.

Det har lite blivit som mobiloperatörerna, många namn och de använder andras infrastruktur eller har olika varumärken för olika målgrupper.

Finns mycket grossisttjänster och dedikerade lösningar. Större företag kommer mer eller mindre ha egna förbindelser, t.ex. som Google och Amazon som själva byter trafik med leverantörer och med Netnod. Ska något gå mellan två siter hos en stor molnleverantör kan du inte lita på öppna internet.

Ja misstänkte det så ja, då är det den där frågan jag alltid undrat om så mycket om egentligen men finner sällanm svar på men ..

Det skall alltså inte spela någon som helst roll ifall om man har telia, halebop eller andra som går i samma nät det går ju via samma hårdvara/nät/kablar ut från min första switch här i boendet och således bör man alltid välja den billigaste operatören det förstår jag ju naturligtvis, men -> varför är resultaten olika jag kollar alltid resultaten och jämför noga som fasen

Om det så vore exakt samma nät och utrustning, då hade ju pingen inte varit 3ms på telia och 8ms på halebop som exempel. Då måste det vara routingen allting handlar om vilken väg som trafiken är styrd att ta antar jag som spelar roll i "respons" i alla fall. Hastighet är ju också extremt intressant men det förstår jag på ett annat vis men just från ens eget menar jag från olika operatörer.

Vilken operatör du en väljer så kommer ju allting gå via samma saker, således är det där om att "telia" är bäst som dom faktiskt var förr i tiden inte längre aktuellt nu när vi har fiber väl? Man kan ju styra sin routing det är ju bara kolla med "route -n" men varför alla får olika resultat på te.x speedtest.net, tptest osv det är för att dom visar fel mot var den verkliga hastigheten är. Så tror jag det är även om jag kör telia bara för andra orsaker med hur saker ter sig men i 100% praktiken så bör ju alla vara samma eller ge väldigt lika resultat, om någon är väldigt mycket efter i pingen kan det ju bero på att dom har satt limits te.x, privata ip är ju limits det är ju något anna tmen egetnligen är ju allt samma nät. Så b illigaste måste ju vara bästa altenativet på detta planet. Dum som man är så använder man dyraste såklart, men ja. Jag skall prova beställa olika operatörer så skall jag benchmarka alla. telia här te.x på 500/500 ger ju 800mbit i snitt, jag har 1000 det ger 956 på tptest, men i verkliga hastigheten är det 1.23gbit och 600mbit på 500mbit linan. Dom där tptesten på internet är ju rena bredrägerierna för att lura folk bara. Sånt där är det absolut värsta jag vet men säger man hur det funkar så pårovar alla ändå på tptest så i slutändan spelar det ingen roll om man försöker visa hur det funkar för allmänheten typ så ja, det är så det fungerar jag lärt mig men man hjälper ju kanske någon.

Ska visa exakt vad jag menar.

Edit: Det får bli en annan gång för min server är down tyvärr men jag skrev om det i en tråd där dom där tptesterna är rena bedrägeri grejjerna och att dom typ "tar i" för att öka i hastighet så går den sakta uppåt typ, så fungerar det ju inte direkt hastigheten sticker ju direkt iväg men det är ett sätt att tjäna pengar antar jag men kollar man den faktiska hastigheten och räknar ut det exakt på pricken från nätverskortet så ligger hastigheten på max iaf på telia som ger 123mb/s men skulle vara kul att se andra prova på samma sätt för de där ger jag inte mkt för alltså online teser som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Om det så vore exakt samma nät och utrustning, då hade ju pingen inte varit 3ms på telia och 8ms på halebop som exempel.

Har du jämfört eller vad menar du?

Rent logiskt bör det enda som skiljer vara vilken IP-pool som används, Halebop har ju liksom inte egna avtal om peering eftersom Halebop inte existerar. När det väl lämnat kommunikationsoperatören bör det behandlas precis som ett Telia-bredband.

Inte för att jag har någon insyn i hur Telia satt upp sin tjänst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Har du jämfört eller vad menar du?

Rent logiskt bör det enda som skiljer vara vilken IP-pool som används, Halebop har ju liksom inte egna avtal om peering eftersom Halebop inte existerar. När det väl lämnat kommunikationsoperatören bör det behandlas precis som ett Telia-bredband.

Inte för att jag har någon insyn i hur Telia satt upp sin tjänst.

Ja, jag gjode ett test i någon tråd här på sweclockers nyligen där jag hade en video delad (som inte nu går att nå) men där hade jag då 4 olika sätt uppdelade samtidigt som jag gjorde speedtest och varje gång så visade dessa webläsar test som används som standard för lite jag skall se om jag kan hitta den tråden det var i någon speedtest tråd vet jag.

Nej nej, det förstår jag det har ju inte jag heller men jag menar i teorin så skulle det egentligen fungera så att om de är samma nät och utrustning så skall det bli samma resultat men det blir det ju inte, det är ju det jag undrar varför men jag vet inte om det går att få något riktigt bra svar på det utan att ha insyn i hur det setups ser ut eller om någon som jobbar där berättar men ja, det borde ju faktiskt vara samma och då skulle man ju tagit den billigaste operatören naturligtvis men njaeeee, jag vet inte jag. Jag betalar ju fasen dubbelt så mycket än vad jag skulle gjort hos en annan operatör, förutom andra saker som te.x routrar, support och sånt här så tror jag nog att det är en del skillnad på linorna där ute ändå, om det inte vore dewt så skulle ju alla som väljer de dyra altenativet vara förlorare och alla andra vinnare men de är nog skillnader. Men som sagt, jag har ingen aning detta är vad jag tror men vore konstigt annars. Jag har inte provat så jätte många isper men det blir ju bara ett äkta test ifall om man jämför med exakt samma seetup som man gjorde testet hos en annnan isp.

Skulle jag visa mitt test från ett speedtest så kan ju det aldrig jämföras med någon annans egentligen. Finns mycket som kan spela roll, undra varför tele2 också lagt ner sin sida den var faktiskt bäst i sverige för att testa både upp/ned hastigheten men den verkar ha gått ner: http://speedtest.tele2.net

Dom där javascript testen som dom använder nu dom kan skrotas tycker jag te.x på bahnhof.net/speedtest, bredbandskollen.se, speedtest.net m.m, dom borde ingen lita på. Jag provade precis från en 30gbit box. Jag kan inte komma över ca 960mb/s under några som helst omständigheter, provar jag med 2 samtidigt på samma server via deras kommando verktyg då kommer den som börjar millisekunden efteråt ligga runt 100kb/s till testet är klart och först när den som starta först är klar, kommer den öka speeden som starta efteråt.

Uploaden dock, den är OK men inte jätte bra, detta är 3x10gbit roundrobin, jag får ~1.8gbit upp men aldrig mer än ~960mbit ner. Säkrast är ju att testa från någon som te.x har satt upp en ftp te.x och prova mellan varandra, jag har en speedtest server för telia jag hostar om man vill testa hur mkt man vill, utan några webläsar tilläg och skit.

iperf är väldigt bra och mycket mer äkta om man vill få den "faktiska" hastigheten: https://github.com/R0GGER/public-iperf3-servers
på sitt bredband.

Man kan ju te.x testa dra ner en fil från sunet och se hur hastigheten är, de kommer garanterat visa mer äkta än tptesten och deras värdelösa mätare: https://ftp.sunet.se/pub/

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Nej nej, det förstår jag det har ju inte jag heller men jag menar i teorin så skulle det egentligen fungera så att om de är samma nät och utrustning så skall det bli samma resultat men det blir det ju inte

Så fungerar ju inte internet.

Samma test vid olika tillfällen kan ju gå olika vägar. Vilka vägar det går kan du egentligen inte se fullt ut då sånt kan gömmas.

Tvivlar som sagt att de skulle göra något för att behandla Halebop-bredband annorlunda mot Telia, det skulle ju bara skapa merjobb. Ett fel hos kommunikationsoperatör eller konfigurationen av tjänsten hos dito kan däremot drabba ett varumärke och inte ett annat även om båda behandlas lika av leverantör utanför stadsnätet.

Var annorlunda på DSL-tiden när olika varumärken från samma ägarbolag kunde använda olika DSLAMs.

Hastigheter stryps av kommunikationsoperatörer, finns ingen ytterliggare komponent hos tjänsteleverantörer mer än allmän kapacitet, peering och routing. Hastighetstester gör du ju inte mot servrar som fysiskt ligger långt bort och som din operatör har dålig peering mot. Testar du mer brett kan du ha mycket variationer alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så fungerar ju inte internet.

Samma test vid olika tillfällen kan ju gå olika vägar. Vilka vägar det går kan du egentligen inte se fullt ut då sånt kan gömmas.

Tvivlar som sagt att de skulle göra något för att behandla Halebop-bredband annorlunda mot Telia, det skulle ju bara skapa merjobb. Ett fel hos kommunikationsoperatör eller konfigurationen av tjänsten hos dito kan däremot drabba ett varumärke och inte ett annat även om båda behandlas lika av leverantör utanför stadsnätet.

Var annorlunda på DSL-tiden när olika varumärken från samma ägarbolag kunde använda olika DSLAMs.

Hastigheter stryps av kommunikationsoperatörer, finns ingen ytterliggare komponent hos tjänsteleverantörer mer än allmän kapacitet, peering och routing. Hastighetstester gör du ju inte mot servrar som fysiskt ligger långt bort och som din operatör har dålig peering mot. Testar du mer brett kan du ha mycket variationer alltså.

Det där med hastigheter. Jag skapade en tråd om detta förut och har även frågat på Telia's Facebook men får inget svar på detta. Det är mycket märkligt att Telia på de allra flesta öppna stadsnät däribland Kumbro's stadsnät här i Örebro som driftas av Openuniverse bara erbjuder uppladdningshastigheter upp till 100Mbit/s dvs 1000/100 Mbit/s är det snabbaste man kan få, ännu värre om man också ska ha ett TV paket då begränsas tjänsten till max 500Mbit/s ned och 100Mbit/s upp. Mycket konstigt detta eftersom alla andra konkurrenter på samma nät kan erbjuda full hastighet upp till 1000Mbit/s i båda riktningarna även om man beställer TV paket. Detta är ett stort mysterium för mig, nån som har nån teori varför Sveriges största och mäktigaste aktör erbjuder sämst tjänst på stadsnäten.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det där med hastigheter. Jag skapade en tråd om detta förut och har även frågat på Telia's Facebook men får inget svar på detta. Det är mycket märkligt att Telia på de allra flesta öppna stadsnät däribland Kumbro's stadsnät här i Örebro som driftas av Openuniverse bara erbjuder uppladdningshastigheter upp till 100Mbit/s dvs 1000/100 Mbit/s är det snabbaste man kan få, ännu värre om man också ska ha ett TV paket då begränsas tjänsten till max 500Mbit/s ned och 100Mbit/s upp. Mycket konstigt detta eftersom alla andra konkurrenter på samma nät kan erbjuda full hastighet upp till 1000Mbit/s i båda riktningarna även om man beställer TV paket. Detta är ett stort mysterium för mig, nån som har nån teori varför Sveriges största och mäktigaste aktör erbjuder sämst tjänst på stadsnäten.

Beror på avtal, tar din kommunikationsoperatör bort asymmetriska kommer Telia byta över dig till symmetrisk hos kommunikationsoperatörer.