Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Tyckte betan var kul, kommer högst troligen köra sorc! Alla spells kändes bra.
Det super negativa med Diablo 4 och varför jag ger tumme upp till vissa som säger negativa saker om Blizzard är deras jäkla "monetization". 70 dollar? Nej för att spela det på release så kostar det 90$, vilken scam och de flesta (inklusive jag) har ju fomo så vi måste köpa det dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Tyckte betan var kul, kommer högst troligen köra sorc! Alla spells kändes bra.
Det super negativa med Diablo 4 och varför jag ger tumme upp till vissa som säger negativa saker om Blizzard är deras jäkla "monetization". 70 dollar? Nej för att spela det på release så kostar det 90$, vilken scam och de flesta (inklusive jag) har ju fomo så vi måste köpa det dyra.

90USD vid release? Vad har jag missat?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Det strök med några gubbar i helgen. Lirar bara HC. Trist när servrarna är ostadiga ^^.

Har vi någon på Swec som lirar HC?

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Skrivet av tsc:

Det strök med några gubbar i helgen. Lirar bara HC. Trist när servrarna är ostadiga ^^.

Har vi någon på Swec som lirar HC?

I D3 så har jag kört HC senaste 3-4åren.
Kommer köra hc även i d4 men kommer nog avvakta lite och lära mig gamemechanics i SC först

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

I D3 så har jag kört HC senaste 3-4åren.
Kommer köra hc även i d4 men kommer nog avvakta lite och lära mig gamemechanics i SC först

Samma. När man väl börjar begripa sig på spelet, skänker hardcore en välbehövlig nerv och skärpa. Och, naturligtvis, risk för hjärnblödning vid nätverksglitchar. 😀

Permalänk
Medlem

Jag spelade D3 under dess första månader när deopsen var helt trasiga och det mer handlade om att göra karriär på AH. Kommer d4 vara detsamma eller lärde de sig något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Tyckte betan var kul, kommer högst troligen köra sorc! Alla spells kändes bra.
Det super negativa med Diablo 4 och varför jag ger tumme upp till vissa som säger negativa saker om Blizzard är deras jäkla "monetization". 70 dollar? Nej för att spela det på release så kostar det 90$, vilken scam och de flesta (inklusive jag) har ju fomo så vi måste köpa det dyra.

"MÅSTE"
Det bestämmer väl du själv. Ingen som tvingar dig att köpa det dyra.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Känns ju inte riktigt OK att stötta ett företag som Blizzard år 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

90USD vid release? Vad har jag missat?

Vet inte om du har koll på de olika paketen men det finns 3 olika:
Diablo 4 Standard 70$
Diablo 4 Digital deluxe 90$
Diablo 4 Ultimate 100$

Det extra man får i digital deluxe och ultimate är att man får spela spelet 4 dagar tidigare och den betalda delen av battle pass(10$). Alltså blir den riktiga release dagen när digital deluxe och ultimate får börja spela (vilket är runt 40% av alla spelare om man jämför med det liknande spelet Lost Ark).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

"MÅSTE"
Det bestämmer väl du själv. Ingen som tvingar dig att köpa det dyra.

Står också 'fomo' i samma mening och har man 'fomo' så blir det ett "MÅSTE". Men det är klart att det inte är ett måste som att äta mat. Jag menar att det är tråkigt att inte kunna spela samtidigt som ens vänner spelar eller behöver hämta ikapp 4 dagar för att vara på samma nivå som ens vänner.
Eller för den delen så är det kanske super bra trading de första dagarna vilket dör ut snabbt. Jämför priserna på tex en Jah första dagen av en ny season på d2 med den fjärde (>15k vs 3k).

Permalänk
Medlem

OT:

Skrivet av Boggus:

Känns ju inte riktigt OK att stötta ett företag som Blizzard år 2023.

Gissar att du kör Windows.
Därför stöttar du BlackRock.
BlackRock är ett dåligt företag.
Känns inte OK att stötta BlackRock.

Jag förstår vad din poäng är och kudos till engagemanget. Men hur långt ska man dra det.
Skulle jag gå på hur dåliga företag är så skulle jag inte kunna köpa/konsumera något.
EDIT:
- Ursäkta att mitt exempel är lite sådär.
- Passiva ställningstaganden tror jag man bevisat inte fungerar.
/EDIT

Meen, gällande Diablo 4 så hade jag iaf hoppats på att Warrior skulle komma tillbaka
Och betan var tusan i det kul. Körde Veteran med min rogue och insåg att det behövs lite tid att lära sig hur saker faktiskt fungerar och varför man ska välja skill X istället för Y osv -> pga vad som passar mig och inte nödvändigtvis för att det går bara att spela vettigt med en eller två builds (som i D2/D3).
Snygg story, härliga miljöer.

Finns några störiga moment som var de placerat Stash och Obols-vendor; långt från varandra.
Och blacksmith mellan dem men endå störigt långt borta.
Kanske bättre i andra städer

Hade kul med extract och imbue legendary powers. Kändes som att det täppte lite till något som saknats i 3:an.

Ashava var inte så trist. Dog många gånger innan jag lärde mig taktiken.
Men som level 13 och att vi endast var typ 8 spelare som dog omlott blev det inte någon slakt av henom. Synd :/

Ser absolut fram emot att spela 1.0+

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

"MÅSTE"
Det bestämmer väl du själv. Ingen som tvingar dig att köpa det dyra.

Tala för dig själv. För många så är hela poängen med en så här stor release att köra den med vänner vid release.
Denna prisuppdelning innebär att många causal-gaming-kompisgrupper kommer splittras upp gällande progress.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av andbri:

Kommer in rapporter om primärt RTX 3080 ti från Gigabyte som bränts i ett liknande scenario som drabbade New World och kort från EVGA för några år sedan.

Fick själv samma crash som andra beskriver 2 ggr. under helgen Har ett Aorus RTX 4090 Master. Plötsligt blir skärmen svart och fläktarna går upp en hastighet jag inte trodde var möjlig. Efter andra crashen stiger min iddle temp på kortet till 50 grader från 32. Först idag efter pillandes i inställningar, Bios uppdatering på GPU osv går iddle temperaturer ner igen till som det var innan.

Länk till poster om detta.

https://www.reddit.com/r/Diablo/comments/11tzj1w/diablo_4_jus...

https://forums.d2jsp.org/topic.php?t=100302730&f=369

Kör du V-sync off i drivrutinen/spelet och/eller inte har någon frame-cap i NVCPL?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kul men dålig variation. Alla dungeons var ju kopior och slutbossen i de flesta fighter var ju en förstorad modell av småfienderna som upplevdes lågupplöst.

Sen var ju grafiken inget märkvärdigt över d3.

Permalänk

Någon mer som körde Barbarian nu under betan? Måste säga att jag vart besviken vad gäller DPS/CC. Visst nu kanske jag inte hade effektivast build/items, men skulle gärna ta emot tips på hur man kan göra det bättre. Mitt försök var Bash/Upheaval/Iron Skin/Warcry/Death blow/Iron Maelstorm. Finns säkert bättre alternativ.

Funderar på att testa Necro/Druid nästa helg nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Någon mer som körde Barbarian nu under betan? Måste säga att jag vart besviken vad gäller DPS/CC. Visst nu kanske jag inte hade effektivast build/items, men skulle gärna ta emot tips på hur man kan göra det bättre. Mitt försök var Bash/Upheaval/Iron Skin/Warcry/Death blow/Iron Maelstorm. Finns säkert bättre alternativ.

Funderar på att testa Necro/Druid nästa helg nu.

Det rådde hyfsad konsensus om att Barb var den klass som var mest beroende av items i betan, och att man inte riktigt kom igång med klassen förrän lvl 20+

Det säger dock egentligen ingenting om hur klassen står sig eller är balanserad jmf med andra klasser i högre lvls / end-game.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Tala för dig själv. För många så är hela poängen med en så här stor release att köra den med vänner vid release.
Denna prisuppdelning innebär att många causal-gaming-kompisgrupper kommer splittras upp gällande progress.

Vadå progress? Det är ett betatest! Helt sanslöst vad synd det är om er.

Rösta med plånboken. Annars kommer det aldrig bli någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vadå progress? Det är ett betatest! Helt sanslöst vad synd det är om er.

Rösta med plånboken. Annars kommer det aldrig bli någon skillnad.

Jag tror du har missuppfattat vad det handlar om. Han pratar inte om betan utan när spelet släpps.
Den släpps en viss tidpunkt för de som köpt diablo 4 standard och en annan tidpunkt (4 dagar tidigare) för de som köper delux / ultimate edition. Alla som förbokat fick spela betan som var i helgen.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att säsong 1 startar inte förrens ett par veckor efter releaset, early access till pre-season är inte hela världen om man kan vänta. Alla börjar om från början när säsongen startar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlaes:

Kom ihåg att säsong 1 startar inte förrens ett par veckor efter releaset, early access till pre-season är inte hela världen om man kan vänta. Alla börjar om från början när säsongen startar ändå.

Var har du fått de ifrån? Jag har hängt med de flesta nyheterna om Diablo 4 men ingenstans har de sagt ett par veckor till säsong 1. Mest troligt är det ett par månader men logiken håller inte ändå. Om man kan köpa 4 dagar på säsong 1 är det inte så farligt heller för säsong 2 kommer ju bara ett par månader efter och man börjar om från början igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Var har du fått de ifrån? Jag har hängt med de flesta nyheterna om Diablo 4 men ingenstans har de sagt ett par veckor till säsong 1. Mest troligt är det ett par månader men logiken håller inte ändå. Om man kan köpa 4 dagar på säsong 1 är det inte så farligt heller för säsong 2 kommer ju bara ett par månader efter och man börjar om från början igen.

På en av deras streams nämndes det "a couple of weeks after release". Nu är det ganska svävande och kan vara allt från två veckor till mer än en månad om inte två, men deras nästa stream ska gå igenom mer i detalj vad säsong 1 kommer att innebära. Finns ingen anledning att förhandsboka innan dess om man inte redan har gjort det.

De har annonserat tidigare att varje säsong kommer vara ca tre månader långa, 4st per år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xinux:

Tala för dig själv. För många så är hela poängen med en så här stor release att köra den med vänner vid release.
Denna prisuppdelning innebär att många causal-gaming-kompisgrupper kommer splittras upp gällande progress.

Ehm? Är man polare inväntar man väl varandra?
Jag har inga problem med att ösa in lite extra för att starta tidigare, men om flera av de jag spelar med inte kommer göra det så låter jag bli och vi startar samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Vet inte om du har koll på de olika paketen men det finns 3 olika:
Diablo 4 Standard 70$
Diablo 4 Digital deluxe 90$
Diablo 4 Ultimate 100$

Det extra man får i digital deluxe och ultimate är att man får spela spelet 4 dagar tidigare och den betalda delen av battle pass(10$). Alltså blir den riktiga release dagen när digital deluxe och ultimate får börja spela (vilket är runt 40% av alla spelare om man jämför med det liknande spelet Lost Ark).

Nu är jag med dig! Trodde de höjde priserna till launch (6/6) av någon konstig anledning. Köpte själv Ultimate och visste inte ens när jag köpte det att man får spela 4 dagar tidigare tillgång. Men men, det är ju bara 4 dagar sedan är det ur världen

Däremot som vanligt vid early access innan launch så lär vi som lirar då få leka försökskaniner igen medan Blizzard förbereder en Day 1 patch.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Ehm? Är man polare inväntar man väl varandra?
Jag har inga problem med att ösa in lite extra för att starta tidigare, men om flera av de jag spelar med inte kommer göra det så låter jag bli och vi startar samtidigt.

Jag väntar gärna in, eller startar en ny karaktär med en vän. Men jag har inte tålamodet att vänta 4 dagar på att spela ett nytt Diablo..
I praktiken tror jag alla jag känner som ska spela är tillräckligt sugna för att punga ut med pengarna. För mig är valet självklart, jag vill spela ASAP. För mig så är det alltså inte något val, utan bara att spelet kostar 222kr mer, vilket blir en total av 1000kr! Känns sniket.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Jag väntar gärna in, eller startar en ny karaktär med en vän. Men jag har inte tålamodet att vänta 4 dagar på att spela ett nytt Diablo..
I praktiken tror jag alla jag känner som ska spela är tillräckligt sugna för att punga ut med pengarna. För mig är valet självklart, jag vill spela ASAP. För mig så är det alltså inte något val, utan bara att spelet kostar 222kr mer, vilket blir en total av 1000kr! Känns sniket.

Och du får vingar
Bättre än Red Bull där de marknadsför vingar men fortfarande inte fått det..

Permalänk
Skrivet av Eldarion:

Det rådde hyfsad konsensus om att Barb var den klass som var mest beroende av items i betan, och att man inte riktigt kom igång med klassen förrän lvl 20+

Det säger dock egentligen ingenting om hur klassen står sig eller är balanserad jmf med andra klasser i högre lvls / end-game.

Ah ok, då får jag kolla upp lite builds sedan till release då. Vad är effektivast karaktär att köra nästa helg baserad på din erfarenhet vad gäller att få upp lvl snabbast skulle du säga? Är begränsad med speltid och man får väl räkna med diverse crasher/köer med. Skulle vilja få upp ytterligare en char till 25 med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Tyckte betan var kul, kommer högst troligen köra sorc! Alla spells kändes bra.
Det super negativa med Diablo 4 och varför jag ger tumme upp till vissa som säger negativa saker om Blizzard är deras jäkla "monetization". 70 dollar? Nej för att spela det på release så kostar det 90$, vilken scam och de flesta (inklusive jag) har ju fomo så vi måste köpa det dyra.

Vad är det du FOMO:ar över? Att stå i massiva köer och få massa errors första dagarna?

Spelet släpps inte på riktigt först säsongen börjar och den börjar först efter två veckor om de håller preliminära schemat.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RekiN:

Vad är det du FOMO:ar över? Att stå i massiva köer och få massa errors första dagarna?

Spelet släpps inte på riktigt först säsongen börjar och den börjar först efter två veckor om de håller preliminära schemat.

Man vill ju köra igenom spelet ordentligt för att njuta av story och miljöer innan Seasonstressen kommer

Permalänk
Medlem

Det finns inget stort bolag annat än Blizzard som vågade på ARPG-genren resten gav sig på early access och är indie developers. Så bara det är värt att stötta utvecklingen enligt mig.

D4 är en enorm risk som förtjänas att ge eloge för. Jag hoppas verkligen att resten av akterna är minst lika bra som act 1 .

Förstår inte all bojkott gentemot Blizzard det är kanske max 5 som är dåliga resten är inte ansvariga och förmodligen ger sitt allt för att tillbringa ett bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Ah ok, då får jag kolla upp lite builds sedan till release då. Vad är effektivast karaktär att köra nästa helg baserad på din erfarenhet vad gäller att få upp lvl snabbast skulle du säga? Är begränsad med speltid och man får väl räkna med diverse crasher/köer med. Skulle vilja få upp ytterligare en char till 25 med.

Ingen aning om hur Necro eller Druid kommer stå sig men annars torde det väl vara Sorc alt. Rogue som får ut mest skada på kortast tid.

Själv väljer jag att inte nå 25 för att jag inte vill spoila mig själv mer. Jag har bara kört upp till 15 på samtliga klasser för att få en känsla för spelet och klasserna i sig (gjort exakt samma quests et. c.)