6900XT RED DEVIL Coil whine.

Permalänk
Medlem

6900XT RED DEVIL Coil whine.

Har ni några tips på hur jag kan minska coil whine på mitt 6900XT kort utan att tappa en massa prestanda har provat med undervolt i Radeon pogrammet men då krashar det direkt om jag försöker köra 3d mark. Så finns det några andra sätt att minska det på ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Låsa FPS till lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Låsa FPS till lägre.

Känns ju lite meningslöst i så fall när man har lagt en massa pengar på 180hz skärm. Sedan så har ag coil whine även när jag inte ens har spel på så fort jag kommer förbi inloggning skärmen i Windows så börjar det.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Känns ju lite meningslöst i så fall när man har lagt en massa pengar på 180hz skärm. Sedan så har ag coil whine även när jag inte ens har spel på så fort jag kommer förbi inloggning skärmen i Windows så börjar det.

Jo, finns tyvärr väldigt få sätt att minska coilwhine. Vissa säger prova nytt nätagg men det är väldigt lite chans att det gör någon skillnad. Vissa kort har mycket coilwhine tyvärr.

Permalänk
Medlem

Du kan prova sänka "power limit" också (eller vad det heter för AMD).
Förlorar prestanda såklart men kanske hjälper mot värsta coilwhinen.

Permalänk
Medlem

Hur länge har du haft kortet?

Jag har haft följande det sista;
Saphire 5700xt coilwhine
Asus 6750xt massa coilwhine
2xRed devil 6800xt hemskt mycket coilwhine
1x Sapphire 6800xt oc mycket coilwhine
1x xfx 6950xt inget coilwhine.

Testade att ändra psu på dom 6800xt korten och der gjorde ingen skillnad. Från 750 gold till 850 plat.

Det kan också vara någon kombination av moderkort, psu, eluttaget i väggen och flera som skapar coilwhine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Hur länge har du haft kortet?

Jag har haft följande det sista;
Saphire 5700xt coilwhine
Asus 6750xt massa coilwhine
2xRed devil 6800xt hemskt mycket coilwhine
1x Sapphire 6800xt oc mycket coilwhine
1x xfx 6950xt inget coilwhine.

Testade att ändra psu på dom 6800xt korten och der gjorde ingen skillnad. Från 750 gold till 850 plat.

Det kan också vara någon kombination av moderkort, psu, eluttaget i väggen och flera som skapar coilwhine.

Har haft kortet sedan januari dock inköpt från första ägaren under juli 2022. Visste redan att kortet hade coil whine från förra ägaren med jag tycker att det har blivit värre sedan någon vecka tillbaks. Har ungefär 2,5 år kvar på garantin så kanske ska ta kontakt med Inet och se vad det säger.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Har haft kortet sedan januari dock inköpt från första ägaren under juli 2022. Visste redan att kortet hade coil whine från förra ägaren med jag tycker att det har blivit värre sedan någon vecka tillbaks. Har ungefär 2,5 år kvar på garantin så kanske ska ta kontakt med Inet och se vad det säger.

Har du testat köra någon benchmark eller låta den stå i nån meny på något spel som låter den hoppa upp till typ 500fps och ger väldigt mycket coilwhine?

Låta den stå i den menyn övef natt typ?

Jag testade det med ett red devil och det blev bättre, kanske var det bara placebo 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Har du testat köra någon benchmark eller låta den stå i nån meny på något spel som låter den hoppa upp till typ 500fps och ger väldigt mycket coilwhine?

Låta den stå i den menyn övef natt typ?

Jag testade det med ett red devil och det blev bättre, kanske var det bara placebo 😂

Kan prova tror jag kommer upp i över 2000fps i minecraft och "skriker" verkligen kortet. Kan prova i morgon och se om det hjälper.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Blev det bättre?