Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

or buy IKEA Ladda 4xAA and a charger? So you can quickly change batteries and continue playing while charging?

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

or by IKEA Ladda 4xAA and a charger? So you can quickly change batteries and continue playing while charging?

This is the way. I prefer this over built in batteries any day.
Will make the controller last way longer.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paiytor:

Visst ingår det inget uppladdningsbart batteri till Xbox-kontrollen?

Nej, enbart vanliga AA batterier.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av delta76:

or buy IKEA Ladda 4xAA and a charger? So you can quickly change batteries and continue playing while charging?

You can recharge while playing with the official kit too, as long as you don't mind the wire.
The battery lasts long enough that it's not much of an issue IMO.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeppe109:

This is the way. I prefer this over built in batteries any day.
Will make the controller last way longer.

Sjukt mycket bättre kapacitet också, speciellt om man väljer lite bättre uppladdningsbara AA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

You can recharge while playing with the official kit too, as long as you don't mind the wire.
The battery lasts long enough that it's not much of an issue IMO.

Jag tyckte den idén var väldigt smart och köpte Play and Charge-kit till min XB360, men det dröjde inte länge förrän kontrollen spenderade mer tid inkopplad än trådlös. Sen med XBone tänkte jag att de kanske hade fått till ett bättre batteri och köpte kitet dit också, men det var samma där. Batteriet höll inte länge och degraderade snabbt. För dagens kit kollade jag upp batterikapaciteten, dock var den något oklar beroende på var man tittade, men någonstans 1000-1200 mAh verkar det vara. Mina vanliga Ikea-AA har runt 2400 mAh styck så håller väl fyra gånger så lång tid. Dessutom kostade fyra batterier och en USB-laddare typ hälften av kitet, och det lär aldrig vara några problem att hitta nya batterier om kapaciteten degraderar.

Permalänk
Medlem

Mitt charge-kit som jag har haft i 2,5 år laddar idag ur på cirka 20 minuter. Använder kontrollen en timme i veckan ungefär i snitt. Har någon annan märkt av samma kapacitetsförlust?

Permalänk
Medlem

Om ni inte känner er för att ge er ner i "vilket uppladdningsbart AA/AAA-batteri är bäst"-träsket utan bara vill klicka hem die Referenz när det gäller AAA/AA NiMH-batterier är det Panasonic Eneloop eller Eneloop Pro som ligger i toppen. Pro har färre laddcykler men bättre kräm (2500mAh) medans vanliga Eneleoop har 4x laddcykler men lite mindre kräm (2000mAh)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Om ni inte känner er för att ge er ner i "vilket uppladdningsbart AA/AAA-batteri är bäst"-träsket utan bara vill klicka hem die Referenz när det gäller AAA/AA NiMH-batterier är det Panasonic Eneloop eller Eneloop Pro som ligger i toppen. Pro har färre laddcykler men bättre kräm (2500mAh) medans vanliga Eneleoop har 4x laddcykler men lite mindre kräm (2000mAh)

Ikea Ladda är dock i princip lika bra och mycket bättre price/performance. Tillverkas i Japan i samma fabrik som Eneloop.
https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-hr06... motsvarar Eneloop Pro
https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-hr06... motsvarar Eneloop

Kolla att det står Made in Japan på förpackningen.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Ikea Ladda är dock i princip lika bra och mycket bättre price/performance. Tillverkas i Japan i samma fabrik som Eneloop.
https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-hr06... motsvarar Eneloop Pro
https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-hr06... motsvarar Eneloop

Kolla att det står Made in Japan på förpackningen.

Jo, har hört att Ikea-batterierna ska vara snarlika eller likadana men jag orkade inte fundera. Hade jag haft Ikea runt hörnet däremot

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Ikea Ladda är dock i princip lika bra och mycket bättre price/performance. Tillverkas i Japan i samma fabrik som Eneloop.
https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-hr06... motsvarar Eneloop Pro
https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-hr06... motsvarar Eneloop

Kolla att det står Made in Japan på förpackningen.

Detta låter fantastiskt om än helt osannolikt. Har du källor på att IKEAs batterier är samma som branschledande och globalt uppskattade Eneloop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Om någon hittar ett bra erbjudande på en laptop med numpad för runt 4-6k så tipsa gärna mig!

Inrego har haft en kampanj på begagnade HP nu senaste veckan.
https://shop.inrego.se/barbara/hp-zbook-15v-g5-14

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Detta låter fantastiskt om än helt osannolikt. Har du källor på att IKEAs batterier är samma som branschledande och globalt uppskattade Eneloop?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Detta låter fantastiskt om än helt osannolikt. Har du källor på att IKEAs batterier är samma som branschledande och globalt uppskattade Eneloop?

Det finns hur mycket som helst om det på nätet. Men att IKEA LADDA ”Made in Japan “ är i princip samma som Panasonics Eneloop det har man känt till länge. 1900mAh är Eneloop och 2450 mAh är Eneloop Pro. De gamla vita 900mAh AAA LADDA är Eneloop Pro som utgått medan 750mAh som finns att köpa idag är Eneloop. 1000 laddcykler för Eneloop och 500 laddcykler för Eneloop Pro.

Permalänk
Medlem

Apropå batterier, Mediamarkt säljer just nu 4 x 2600mh GP ReCyko for 129:- och då får du en ”smart” USB-laddare på köpet (vilket jag föredrar över 220v).
500 laddningar.
Nedsatt från 599:-
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_gp-recyko-1st-m451-ladd...

(När de släpptas för kanske 10 år sen var de typ på nivå med Eneloop enligt testar. Vet inte hur de står sig idag.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av richie80:

Apropå batterier, Mediamarkt säljer just nu 4 x 2600mh GP ReCyko for 129:- och då får du en ”smart” USB-laddare på köpet (vilket jag föredrar över 220v).
500 laddningar.
Nedsatt från 599:-
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_gp-recyko-1st-m451-ladd...

(När de släpptas för kanske 10 år sen var de typ på nivå med Eneloop enligt testar. Vet inte hur de står sig idag.)

FF22ALUMNI för fri frakt, kanske fungerar för alla?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Apropå batterier, Mediamarkt säljer just nu 4 x 2600mh GP ReCyko for 129:- och då får du en ”smart” USB-laddare på köpet (vilket jag föredrar över 220v).
500 laddningar.
Nedsatt från 599:-
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_gp-recyko-1st-m451-ladd...

(När de släpptas för kanske 10 år sen var de typ på nivå med Eneloop enligt testar. Vet inte hur de står sig idag.)

Verkar tyvärr vara slut online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det finns hur mycket som helst om det på nätet. Men att IKEA LADDA ”Made in Japan “ är i princip samma som Panasonics Eneloop det har man känt till länge. 1900mAh är Eneloop och 2450 mAh är Eneloop Pro. De gamla vita 900mAh AAA LADDA är Eneloop Pro som utgått medan 750mAh som finns att köpa idag är Eneloop. 1000 laddcykler för Eneloop och 500 laddcykler för Eneloop Pro.

Där ser man! Jag köpte ett gäng eneloops på någon sale från amazon så sent som för ett år sen 😂 Hade bara kunnat åka till Ikea alltså och dessutom sparat pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Verkar tyvärr vara slut online.

Jag knep den sista i natt....

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dave:

Där ser man! Jag köpte ett gäng eneloops på någon sale från amazon så sent som för ett år sen 😂 Hade bara kunnat åka till Ikea alltså och dessutom sparat pengar

Tja, nu verkar eneloop vara dyrare men på rea är det inte så stor skillnad. Ikeas 2450 kostar 99 för fyra och jag har för inte så länge sedan köpt eneloop pro fyrpack för 119 eller så på Amazon. Med fri frakt så blir det billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Du behöver bluetooth på datorn, men annars ska det vara att bara ansluta.

Man behöver alltså inte den adaptern som verkar finnas? Eller skiljer funktionen mellan om man ansluter via adapter eller via Bluetooth?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Ryckte lite i köpfingret. Pls send help.

Edit: Justerat till 21k nu eller så såldes den mer slitna begagnade för 18k nyss.

Skrivet av anders190:

Jag har den modellen och är riktigt nöjd, hade idag nog köpt 4090 FE för mer kompakta mått. Ganska sjuk prissänkning på kortet om det var korrekt. Undrar ju lite hur skicket var för att dra av typ 5000kr.

Skrivet av BostonGurkan:

Indeed. Hade varit kul med en uppföljning om det var någon på Swec som köpte.

Har handlat fyndvaror på Netonnet ett flertal gånger och ibland känns avdragen väldigt generösa. Typ kosmetiskt på kartongen och saknar några påsar men allt innehåll. Får hoppas att någon gjorde sig en hacka och det inte är någon större skavank som gör att den kretsar runt i systemet.

Det var jag som köpte kortet, hade en ordentlig beslutsångest några minuter där! Hade egentligen tänkt att nöja mig med ett 7900XTX men när priset kom ner lite så vart det oemotståndeligt.
Det såg i obrutet ut, möjligtvis att någon hade tagit bort och återfäst tejpen på ytteremballaget. Byggde en ny dator till den, därav den långa svarstiden. Det fungerar klockrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Det var jag som köpte kortet, hade en ordentlig beslutsångest några minuter där! Hade egentligen tänkt att nöja mig med ett 7900XTX men när priset kom ner lite så vart det oemotståndeligt.
Det såg i obrutet ut, möjligtvis att någon hade tagit bort och återfäst tejpen på ytteremballaget. Byggde en ny dator till den, därav den långa svarstiden. Det fungerar klockrent

Nice! Grattis till årets kanske bästa fynd och kul någon härifrån lyckades norpa den.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Det var jag som köpte kortet, hade en ordentlig beslutsångest några minuter där! Hade egentligen tänkt att nöja mig med ett 7900XTX men när priset kom ner lite så vart det oemotståndeligt.
Det såg i obrutet ut, möjligtvis att någon hade tagit bort och återfäst tejpen på ytteremballaget. Byggde en ny dator till den, därav den långa svarstiden. Det fungerar klockrent

Kul! Riktigt bra deal!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Jag knep den sista i natt....

Fanns 07.15 imorse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För dagens kit kollade jag upp batterikapaciteten, dock var den något oklar beroende på var man tittade, men någonstans 1000-1200 mAh verkar det vara. Mina vanliga Ikea-AA har runt 2400 mAh styck så håller väl fyra gånger så lång tid.

Det är ett otyg att man fortfarande listar "mAh" / "Ah" istället för "Wh" på batterier. Amperetimmar anger i sig inte hur mycket energi ett batteri kan lagra om du inte samtidigt vet vilket volt-tal batteriet har. Så om du jämför två laddningsbara NiMH-batterier (t.ex. Eneloop) med varandra så är det lugnt då de har samma volt-tal, per batteri.

Du kan dock inte använda mAh rakt av för att jämföra mellan olika batteri-typer, t.ex. mellan NiMH-batterier som är på cirka 1.2V och litiumbatterier som ligger på cirka 3.6V (per cell).

  • Ett NiHM-batteri på 2400mAh vid 1.2V innehåller lite förenklat 2.9Wh. (1.2V * 2.4Ah)

  • Två NiMH-batterier på 2400mAh vardera vid 1.2V blir då 5.8Wh. (2 * 1.2V * 2.4Ah)

  • Ett LiPO-batteri på 1000mAh vid 3.7V blir då 3.7Wh. (3.7V * 1Ah)

OBS: Sifforna ovan är utifrån polspänningen när batterierna är fulladdade. När de laddas ur så sjunker volten gradvis, så det är en överskattning i alla siffror.

Så två bra NiMH-batterier har därmed drygt 50% högre kapacitet jämfört med batteriepacket du listade, om vi förutsätter att det är 3.7V och inte t.ex. seriekopplat med två celler på totalt 7.4V, men det är osannolikt här.

EDIT: Fixade sifforna efter snajk påpekade att jag räknar som en kratta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lunkwill:

Det är ett otyg att man fortfarande listar "mAh" / "Ah" istället för "Wh" på batterier. Amperetimmar anger i sig inte hur mycket energi ett batteri kan lagra om du inte samtidigt vet vilket volt-tal batteriet har. Så om du jämför två laddningsbara NiMH-batterier (t.ex. Eneloop) med varandra så är det lugnt då de har samma volt-tal, per batteri.

Du kan dock inte använda mAh rakt av för att jämföra mellan olika batteri-typer, t.ex. mellan NiMH-batterier som är på cirka 1.2V och litiumbatterier som ligger på cirka 3.6V (per cell).

  • Ett NiHM-batteri på 2400mAh vid 1.2V innehåller lite förenklat 3.6Wh. (1.2V * 2.4Ah)

  • Två NiMH-batterier på 2400mAh vardera vid 1.2V blir då 7.2Wh. (2 * 1.2V * 2.4Ah)

  • Ett LiPO-batteri på 1000mAh vid 3.7V blir då 3.7Wh. (3.7V * 1Ah)

Så två bra NiMH-batterier har därmed dubbla kapaciteten jämfört med batteriepacket du listade, om vi förutsätter att det är 3.7V och inte t.ex. seriekopplat med två celler på totalt 7.4V, men det är osannolikt här.

Jo det är förstås sant. Men det är inte 3,7 V utan 3, så kiten har 3 Wh om de har 1000mAh. Å andra sidan stämmer inte din uträkning för AA-batterierna heller, 1,2V * 2,4 Ah blir inte 3,6 Wh utan 2,88, eller 5,76 för två batterier. Ikeas bättre har dock 2450 och Eneloop Pro 2500 vilket ger 5,88 Wh respektive 6 Wh. Så någonstans mellan 92 och 100% mer.

Min erfarenhet är dock att AA-batterierna håller några dagar medan kiten efter några månaders användning bara håller i några timmar och efter några år handlar det om ett par timmar. Sen finns det tredjepartskit men vad jag sett så har de max 1100 mAh och där är väl livslängden än mer tveksam, enligt min erfarenhet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Man behöver alltså inte den adaptern som verkar finnas? Eller skiljer funktionen mellan om man ansluter via adapter eller via Bluetooth?

Med adaptern kan du använda 3.5mm uttaget på handkontrollen för hörlurar. Annars är det ingen skillnad.