Geforce RTX 3060 intar förstaplats på Steam

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 3060 intar förstaplats på Steam

När Steams statistik för mars trillar in möbleras det om i grafikkortstoppen och Windows 11 rasar med 10 procentenheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förvånar mig fortfarande hur folk väljer att köpa RTX 3060 över RX 6700XT för samma pris. 6700XT är ju bättre på allt ju.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

När det händer så här mycket månad till månad kan man ju undra hur pålitlig den här statistiken är.

Håller med om att specifikt 3060 är en väldigt dålig affär.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av mpat:

När det händer så här mycket månad till månad kan man ju undra hur pålitlig den här statistiken är.

Håller med om att specifikt 3060 är en väldigt dålig affär.

Ja, jag undrar faktiskt om det är något som blivit fel. Det är ju inte helt orimligt, men det är en rätt rejäl ökning på så kort tid. Det har blivit vissa fel tidigare, främst på VR-sidan, där headset inte detekterats ordentligt. Känns dock underligare att det skulle bli så fel för övrig hårdvara, något de ändå samlat information om väldigt länge.

Edit: Ser nu att språk också förändrats och "Simplified Chinese" har ökat rätt kraftigt. Kanske blivit ett urval som inte är särskilt representativt.

Permalänk
Medlem

Tror inte man ska dra för stora växlar av Steams användardata, det brukar fluktuera kraftigt

Permalänk
Medlem

Verkar va ett litet axplock dom använder när det är så stora skillnader på os.
Får nog slå ut det över ett år.
Bra att kort med bättre prestanda äntligen börjar öka! Om man nu kan tro på det.
Synd att amd fortfarande har så liten mindshare. 6000serien var verkligen bra jämfört med 3000serien. Förutom på den absoluta toppen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Förvånar mig fortfarande hur folk väljer att köpa RTX 3060 över RX 6700XT för samma pris. 6700XT är ju bättre på allt ju.

Sen släpper dom samma statestik med geografisk data och så inser man att anledning är då mining marknaden i asien har sållt av alla kort och gjort att marknaden flödat över med dessa kort

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Finns ingen logik alls i dessa siffror. Nvidia har alltså fått ut fler 3060 till användare på en månad än vad de fått ut totalt från släpp till feb -23? Och att den äldre versionen av Windows som knappt finns att få förinstallerad på nya färdiga system ska öka med mer än 11%?

Visst finns ett resonemang om Windows-siffrorna i artikeln, men lite mer kritik rörande Steam-survey hade inte varit fel.

Edit: Artikeln är uppdaterad så min kritik är besvarad. I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Finns ingen logik alls i dessa siffror. Nvidia har alltså fått ut fler 3060 till användare på en månad än vad de fått ut totalt från släpp till feb -23? Och att den äldre versionen av Windows som knappt finns att få förinstallerad på nya färdiga system ska öka med mer än 11%?

Jo, och 2060 från 2019 tar plötsligt också ett jättekliv.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Novdid:

Finns ingen logik alls i dessa siffror. Nvidia har alltså fått ut fler 3060 till användare på en månad än vad de fått ut totalt från släpp till feb -23? Och att den äldre versionen av Windows som knappt finns att få förinstallerad på nya färdiga system ska öka med mer än 11%?

Visst finns ett resonemang om Windows-siffrorna i artikeln, men lite mer kritik rörande Steam-survey hade inte varit fel.

Artikeln är uppdaterad sedan några minuter tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Finns ingen logik alls i dessa siffror. Nvidia har alltså fått ut fler 3060 till användare på en månad än vad de fått ut totalt från släpp till feb -23? Och att den äldre versionen av Windows som knappt finns att få förinstallerad på nya färdiga system ska öka med mer än 11%?

Visst finns ett resonemang om Windows-siffrorna i artikeln, men lite mer kritik rörande Steam-survey hade inte varit fel.

Det känns ju som att det är rätt tydligt till varför det ser ut som det gör längst ner i artikeln

Skrivet av Nyhet:

Det bör dock noteras att några andra förändringar talar för att statistiken till större del hämtats från annan marknad än tidigare månad. Detta syns exempelvis i statistiken över användares språkval, där "Simplified Chinese" nu står för 50 procent av användare, ställt mot 25 procent i februari samma år.

Dvs - Chaijna.
Miners etc som sålt av sina lager till folk som satt på 1650s etc kan vara en relativt rimlig förklaring

Edit*
Såg nu att artikeln kan ha uppdaterats efter du läst den, skit i det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Och folk undrar varför jag tar Steams data med en stor nypa salt... Man måste ha ändrat något fundamentalt i hur man beräknar dessa siffror (eller vilken data man använder) för att sådana här stora förändringar ska vara möjliga.

Permalänk
Medlem

Det finns de som misstänker att det som syns i steam-undersökningarna är det som används i internetkaféer då steam-undersökningen har en förmåga att dyka upp när den tror att du loggar in från en ny dator.
Samma dator på ett internetkafé skulle kunna få frågan om deltagande i undersökningen för många besökare var dag framförallt i asien där internetkaféer är välbesökta.
Vet inte om det stämmer men de gånger jag fått frågan om att delta i undersökningen har varit på nya installationer eller datorer så det kanske ligger något i påståendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det känns ju som att det är rätt tydligt till varför det ser ut som det gör längst ner i artikeln
Dvs - Chaijna.
Miners etc som sålt av sina lager till folk som satt på 1650s etc kan vara en relativt rimlig förklaring

Då är det mer en bild av hur det ser ut i Kina, inte marknaden i stort. Därmed irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Förvånar mig fortfarande hur folk väljer att köpa RTX 3060 över RX 6700XT för samma pris. 6700XT är ju bättre på allt ju.

För folk väljer inte, 50% av systemen i steams statestik har CPU-modeller på under 3Ghz, och få ser ut att ha klockfrekvenser man associerar med moderna populära stationära DIY modeller. Så majoriteten av system är bärbara och OEM system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Artikeln är uppdaterad sedan några minuter tillbaka

Bra!

Permalänk
Medlem

Den där "statistiken" går ju inte att lita på så mycket till statistik är det inte. Om det var så att "har man steam så är man med" så hade det ju varit pålitligt men vad jag förstår det som så får man en fråga varje månad om man vill vara med eller inte och så blir det rätt meningslöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den där "statistiken" går ju inte att lita på så mycket till statistik är det inte. Om det var så att "har man steam så är man med" så hade det ju varit pålitligt men vad jag förstår det som så får man en fråga varje månad om man vill vara med eller inte och så blir det rätt meningslöst.

Inte ens så. Jag har bara fått frågan om jag loggar in på en ny dator eller installation i princip. Minns faktiskt inte senast jag fick frågan i ett annat scenario. Valve måste göra om detta. Hade alla fått frågan varje månad så hade siffrorna blivit vettigare.

Permalänk
Medlem

Vi kan konstatera att 3060 och 2060 är populära i Kina.

Antagligen för de behöll korten för att köra crypto på och nu har de sålts till gamers i kina.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Inte ens så. Jag har bara fått frågan om jag loggar in på en ny dator eller installation i princip. Minns faktiskt inte senast jag fick frågan i ett annat scenario. Valve måste göra om detta. Hade alla fått frågan varje månad så hade siffrorna blivit vettigare.

Det som hände nu kanske får dem att få tummen ur

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kanske några som dragit igång steam på 3060 mining farms 😉

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Betyder att få spelar i 4k.
Förutom sweclockare som är mainstream…… NOT 😂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Förvånar mig fortfarande hur folk väljer att köpa RTX 3060 över RX 6700XT för samma pris. 6700XT är ju bättre på allt ju.

Väljer och väljer. En stor del har OEM-system (tänk Asus, HP, Lenovo, Acer etc) där alternativ inte fanns.

Permalänk
Medlem

Statistiskt fullkomligt värdelöst!?

Permalänk
Medlem

Jag tror de asiatiska interne cafeerna fått köpa billigt begagnade mining kort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Statistiskt fullkomligt värdelöst!?

Lögn, förbannad lögn och statistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Då är det mer en bild av hur det ser ut i Kina, inte marknaden i stort. Därmed irrelevant.

Så kan man absolut se det, men jag skulle nog motivera att det är felaktigt...
Om nu kinesiska marknaden är 25% av alla användare på steam ( Percentage of global Steam Traffic så kommer ju en stor förändring i Kina oavsett mekanism att påverka den globala statistiken...vilket...i sin tur påverkar marknaden i stort.

Den kinesiska marknden är den överlägset största marknaden för Steam med hänsyn till trafik som genereras därifrån, så det känns ju rimligt.

Det spelar ingen roll om vi tycker att det inte är relevant vad som sker där borta, men faktum kvarstår att man växt från 10% till 25% av Steams totala trafik på mindre än 6 år, så även om vi gärna vill se oss i väst som trendsättare och marknadsstyrande krafter så är helt enkelt inte fallet längre.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Så kan man absolut se det, men jag skulle nog motivera att det är felaktigt...
Om nu kinesiska marknaden är 25% av alla användare på steam ( Percentage of global Steam Traffic så kommer ju en stor förändring i Kina oavsett mekanism att påverka den globala statistiken...vilket...i sin tur påverkar marknaden i stort.

Den kinesiska marknden är den överlägset största marknaden för Steam med hänsyn till trafik som genereras därifrån, så det känns ju rimligt.

Det spelar ingen roll om vi tycker att det inte är relevant vad som sker där borta, men faktum kvarstår att man växt från 10% till 25% av Steams totala trafik på mindre än 6 år, så även om vi gärna vill se oss i väst som trendsättare och marknadsstyrande krafter så är helt enkelt inte fallet längre.

Nu hänger jag inte med i ditt resonemang. Du menar alltså att det är rimligt att enligt Steam så har den kinesiska marknaden fördubblats på en månad? Från 25% till 50% av marknaden. Och att jag pga av mitt västerländska perspektiv har svårt att ta in det? Du drar väldigt många slutsatser om hur "irrelevant" jag tycker att Kina är.

Men oavsett, Steam Hardware Survey utger sig inte för att vara en undersökning av den kinesiska marknaden, utan att vara en undersökning av alla som använder Steam. Och då blir resultatet av en felaktig metodik i hur siffrorna tas fram - Irrelevans. Sen hur det påverkar din syn på hur min syn av Kina ser ut, det får stå för dig.

Permalänk
Medlem

AMD kanske gör som ni här i tråden. Stoppar huvudet i sanden, skyller på felaktig data och lyssnar hellre på senaste rapporten från Mindfactory. Kanon! 48% marknadsandel, bara att köra vidare.

Klarar man inte av att inse att det finns ett problem, då kommer det bara bli värre.

För er som tycker hela världen är upponer när alla köper NV kort. Ta reda på varför, på riktigt, och se tilll att AMD täpper dom hålen. Ligg på dom istället för att försvara allt dom gör, om ni tycker marknadsandelar är så viktigt.

Man undrar ju om AMD ens har drivrutiner på Kinesiska, då dom inte verkar ha några marknadsandelar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Förvånar mig fortfarande hur folk väljer att köpa RTX 3060 över RX 6700XT för samma pris. 6700XT är ju bättre på allt ju.

Vart hittar man det ? Köpte en 3060 för 3500 precis, billigast 6700xt ligger rundt 5k