Nvidia firar 30 år – SweClockers blickar tillbaka!

Permalänk
Melding Plague

Nvidia firar 30 år – SweClockers blickar tillbaka!

Den 5 april 1993 gick startskottet för det gröna laget. Redaktionen tittar tillbaka på några minnesvärda ögonblick från Nvidias 30 år i branschen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag firade genom att köpa en AMD GPU och dumpa min 3080 igår.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

GTX970 med dess ”4”GB grafikminne

Nej men jag har i princip sedan GTX680 alltid kört Nvidia och kommer nog alltid att göra det. Idag så tuffar mitt 1070Ti på men kommer nog bytas ut inom kort.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Mitt första Nvidiakort var ett beggat Riva 128 att användas främst som 2D-kort med mitt 3dfx Voodoo 2. Lite coolt att det hade TV-utgång, så jag kunde visa saker på tjock-TV:n i pojkrummet.

Ett annat minne var då en kompis vann ett TNT2 i en tävling, tillsammans med ett par 3D-glasögon (3D Vision heter det va?). Vi körde Aliens vs Predator i 3D natten lång. Otroligt imponerande då.

Slutligen har jag aldrig förlåtit Nvidia för uppköpet och avlivningen av 3Dfx. Jag var en riktig fanboy.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

TNT - Detonator drivers

Det är bra skit

Permalänk
Medlem

Något jag alltid kommer minnas Nvidia för var Geforce FX 5800, som hade sån hög ljudnivå att Nvidia själva var tvungen att göra narr av kortet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag minns hur en kompis riva 128 sprang i cirklar i direct3d test runt min setup med Matrox Millennium II och ett Voodoo 2. Sökte både länge och väl hur jag kunde få mitt 3dfx-kort att hjälpa till men det gick ju inte
Nästa kort för mig blev ett TNT2 Ultra. Grym prestanda för den tiden. Köpte värstingmodell med 3d-glasögon och allt! Det fungerade väl sisådär, men kul var det!
Minns hur 3dfx försökte med kombinerade 2d/3d kort med Voodoo5, men nVidia sprang ifrån. Korten fungerade bra och prestandan rusade för varje generation. Minns det ändå som lite tragiskt när 3dfx gick i graven. Det var ju trots allt de som gjorde att jag fick upp ögonen för 3d-accelerering öht.

När kommer man få se samma skillnad som när man skiftade mellan Quake och GLQuake? Rena magin
RTX är väl det närmsta man komme ri modern tid

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Gender Bender:

Något jag alltid kommer minnas Nvidia för var Geforce FX 5800, som hade sån hög ljudnivå att Nvidia själva var tvungen att göra narr av kortet.

https://www.youtube.com/watch?v=WOVjZqC1AE4

Åh, det där är riktigt guldmaterial ändå! Lövblåsaren får 10/10.

Permalänk
Medlem

Mitt första kort från nvidia köptes år 2002 och det var GeForce 4200 ti. Den var den yngsta syskonet av 4400 ti o 4600 ti. Det var ett grymt kort för sin tid.

Permalänk
Medlem

Man hade inte sagt nej till ett 7900gtx när Oblivion släpptes men det var helt otänkbart med min ekonomiska situation sista året på gymnasiet

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Vad sägs om 30% rabatt för att fira 30 år? Tack Nvidia!

Permalänk
Medlem

Riva 128 har jag hört skrönor om, men det första jag hörde talas om var nog någon kompis förälder som pratade om Vodoo 2 och Geforce 2 & 4. Vid den tiden hade jag någon form av OEM-dator med inbyggd grafik i moderkortet, några år senare byggde jag min första dator med en Pentium 4 och ett GeForce FX5200, jag tror det dog av överklockning men fick ett FX5600 så jag överlevde ett tag.
Nästa grafikenhet var nog inbyggd grafik igen från Nvidia med AMD-MoBo, men nu hade jag ett moderkort som kunde ha ett äkta grafikkort och då blev det så småning om ett 8800GT. På Nvidia sidan har jag sedan haft GTX560, GTX650Ti, GTX780, GTX980Ti.
FX5200 & GTX560 är nog dom enda jag köpt nya. Inget av dessa grafikkorten har kostat över 1000-lappen, PC behöver inte vara en dyr hobby. (Jag har haft andra grafikkort än Nvidia, men det är en annan historia)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Mitt första egenköpta grafikkort var ett Riva TNT2. Mycket counterstrike, Diablo 2 och Quake 3 som lirades på det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Geforce 256 för fan. Originalet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Geforce 256 för fan. Originalet.

med DDR. Har fortfarande kvar mitt.

Permalänk
Medlem

Riva TNT
Geforce 2 MX
4200 Ti
FX 5950 Ultra
GTX 460
GTX 1080

Typ så ser min Nvidia-historik ut

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

De gjorde ju styrkretsar ett tag oxå....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Har bara ägt två Nvidia-kort i mitt liv, det första i en Hem-PC som jag inte minns, det andra ett 8800 GTX Ultra när jag minsann skulle ha snabbaste datorn i stan, det gick åt helvete kan jag säga. Att kyla det monstret gick inte, det låg på 100+ grader och gav minst sagt mindre roliga resultat trots sju fläktar på chassit, till slut öppnade jag chassit och ställde en bordsfläkt att blåsa igenom chassit vilket gav stabil superprestanda men med ett missljud i klass med en enmotorig cessna. (Flygplan alltså).
Intelprocessorn och grafikkretsen tävlade i vilken som kunde nå kritisk värme först...

Efter ett drygt år gav jag upp, sålde aset i delar och köpte en bärbar speldator som jag behöll i ett år innan jag insåg att bärbara datorer inte var mogna uppgiften, 3e gradens brännskador om man röde datorn risk för att bordsskivan fattade eld osv...

Datorn efter blev en bättre budgetdator med endast AMD-grejer och sedan dess har AMD stått för fiolerna för min del. Är mer eller mindre fanboy trots de usla Bulldozer-propparna vägrade jag gå över till den onda sidan.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Något jag alltid kommer minnas Nvidia för var Geforce FX 5800, som hade sån hög ljudnivå att Nvidia själva var tvungen att göra narr av kortet.

https://www.youtube.com/watch?v=WOVjZqC1AE4

Mitt Asus 1070 Dual OC lät exakt sådär, så de kan fortfarande. Fick ghetto modda det med 2x 92mm fläktar kopplad till en fläktkontroller.

-96 +92
Permalänk
Medlem

Bästa minnet - 4090, unikt inom branschen att man släpper något 2022 som ingen annan leverantör över huvud taget kan matcha, inte ens nu 6 månader senare och förmodligen inte inom flera år. Helt ofattbart att andra jättar behöver jämföra sina bästa modeller mot Nvidias sämre modeller och det accepteras av kundbasen som "good enough". Jag förstår att priset är en stor faktor, men att AMD och Intel inte får mer "skit" för att de inte ens kan utmana toppen och att kundbasen accepterar det är häpnadsväckande. . Inom min bransch där jag jobbar hade det inneburit dödsdomen från marknaden direkt.

Sämsta minnet - När Nvidia släppte Geforce 256 och slog i spiken i kistan över mitt älskade 3dfx. Det började redan med Riva TNT 2, men när Gerforce 256 (både GTS och GTX) kom förstod man att det var godnatt och slut på en magisk 90-talssaga som var den roligaste tiden i mitt liv. Hade man applicerat dagens logik på grafikkort hade man fortsatt köpa 3dfx av solidariska skäl, men när det fanns något som var så mycket bättre gick man givetvis över till det. Jag gav för övrigt dubbelt så mycket pengar för mitt Geforce 2 GTS som jag hade gett för mitt sista 3dfx. Minns inte att den var en stor gråtdiskussion att priset hade gått upp 100%, prestandan var ju outstanding och ville man ha det bästa kostade det då - precis som nu.

Permalänk
Medlem

Geforce 2 MX var mitt första Nvidia-kort, som ersatte Voodoo2.
Bytte till ett Geforce 2 GTS (GT?) för VIVO och 3D-glasögon, som givetvis var helt värdelösa.

Senare ett 6800LE som gick att låsa upp till nära ultra hastighet.
Sista kortet som kändes värt att fippla med överklockning

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ja nvidia startade mitt intresse av hårdvara när jag fick mitt 7600gt utbytt på garantin och fick ett asus 8600 gt silent =p va gamla goda tider det när kort kunde vara helt passiva ^^

Skrivet av SpaceAce:

Bästa minnet - 4090, unikt inom branschen att man släpper något 2022 som ingen annan leverantör över huvud taget kan matcha, inte ens nu 6 månader senare och förmodligen inte inom flera år. Helt ofattbart att andra jättar behöver jämföra sina bästa modeller mot Nvidias sämre modeller och det accepteras av kundbasen som "good enough". Jag förstår att priset är en stor faktor, men att AMD och Intel inte får mer "skit" för att de inte ens kan utmana toppen och att kundbasen accepterar det är häpnadsväckande. . Inom min bransch där jag jobbar hade det inneburit dödsdomen från marknaden direkt.

Fast är väll ganska uppenbart att amd hade möjlighet att konkurreraed 4090 men valde att inte göra det då dom till skillnad från nvidia inte gillar att effekten går upp så otroligt mycket. Folk har juuh lyckats skrämma upp 7900 xtx till att inte alls va långt ifrån 4090 =p

Då är snarare tidigare generationer innan 3xxx korten en större bedrift där amd inte ens va i närheten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja nvidia startade mitt intresse av hårdvara när jag fick mitt 7600gt utbytt på garantin och fick ett asus 8600 gt silent =p va gamla goda tider det när kort kunde vara helt passiva ^^

Fast är väll ganska uppenbart att amd hade möjlighet att konkurreraed 4090 men valde att inte göra det då dom till skillnad från nvidia inte gillar att effekten går upp så otroligt mycket. Folk har juuh lyckats skrämma upp 7900 xtx till att inte alls va långt ifrån 4090 =p

Då är snarare tidigare generationer innan 3xxx korten en större bedrift där amd inte ens va i närheten.

Men vänta nu, den är ju en av de stora fördelarna med 4090 att den är just energieffektiv jämfört med deras föregående värsting.

Och jag måste nog säga att det är ganska blåögt att tro att AMD "valde att inte göra det". Hade de haft en någon form av chans att utmana 4090 hade de givetvis tagit den alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Något jag alltid kommer minnas Nvidia för var Geforce FX 5800, som hade sån hög ljudnivå att Nvidia själva var tvungen att göra narr av kortet.

https://www.youtube.com/watch?v=WOVjZqC1AE4

Hehe! Jag hade FX 5950 Ultra men med customkylning så det funkade helt okej

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast är väll ganska uppenbart att amd hade möjlighet att konkurreraed 4090 men valde att inte göra det då dom till skillnad från nvidia inte gillar att effekten går upp så otroligt mycket. Folk har juuh lyckats skrämma upp 7900 xtx till att inte alls va långt ifrån 4090 =p

Detta tror jag inte alls på. Känns som en efterkonstruktion som sprids.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Men vänta nu, den är ju en av de stora fördelarna med 4090 att den är just energieffektiv jämfört med deras föregående värsting.

Och jag måste nog säga att det är ganska blåögt att tro att AMD "valde att inte göra det". Hade de haft en någon form av chans att utmana 4090 hade de givetvis tagit den alla dagar i veckan.

Låt oss inte ännu en gång ramla ner i det här hålet, alla andra trådar handlar om vems pappa som är starkast.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Detta tror jag inte alls på. Känns som en efterkonstruktion som sprids.

Må så vara, men är ganska säker på att det va något som kom direkt från amd i någon intervju och diverse artiklar samt om det inte är ekonomiskt försvarbart att släppa ett sådant kort varför skulle dom? För att få pr som uppenbarligen inte gör någon större skillnad när det kommer till marknadsdelar vilket är det som räknas idag.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Men vänta nu, den är ju en av de stora fördelarna med 4090 att den är just energieffektiv jämfört med deras föregående värsting.

Och jag måste nog säga att det är ganska blåögt att tro att AMD "valde att inte göra det". Hade de haft en någon form av chans att utmana 4090 hade de givetvis tagit den alla dagar i veckan.

Fast just 4090 är väll ä då allt ifrån effektivt? Hade du sagt 4080 så sure där kan man snacka om väldigt bra prestanda sätt till effekten som går åt, men minns jag rätt så är 4090 inte ens bättre än amds nuvarande medans 4080 är betyderligt mer effektiv än amds alternativ.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Några milstolpar jag minns

Hade ett passivt kylt GeForce NX8600GT, och körde TrackMania, runt 2006, hade en helt passivt kyld dator då!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=216295

Asus Geforce GTX 580 DirectCU II lanserades med ny kylare (som jag tyckte var så snyggt) och BF3 var det hetaste spelet och drev på utvecklingen inom grafiken. Alla ville kunna köra BF3 på max settings och 60 fps!
https://www.sweclockers.com/test/13739-asus-geforce-gtx-580-d...

PhysX lanserades och här finns ett klipp från Bordelands, man fick extra godis i grafiken
https://www.youtube.com/watch?v=EWFkDrKvBRU&t=56s

Provade även köra SLI ett kort tag, innan de tog bort det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast just 4090 är väll ä då allt ifrån effektivt? Hade du sagt 4080 så sure där kan man snacka om väldigt bra prestanda sätt till effekten som går åt, men minns jag rätt så är 4090 inte ens bättre än amds nuvarande medans 4080 är betyderligt mer effektiv än amds alternativ.