Permalänk

Vilken potatissort är er favorit?

Hej

Tänkte höra med er om ni har någon potatissort som ni föredrar.

Har ingen aning om vilken/vilka sorter jag brukar äta normalt. Men till sommaren brukar jag få nån mandelpotatis från mina föräldrar.

Finns ju 100-tals sorter och de borde ju smaka olika. I affären så finns det ju bara ett fåtal, men hör man med potatisodlare runt om så har de massa sorter.

Som alltid är det ju subjektivt, men vilka är era favoriter?

Permalänk
Medlem

Lättsaltade eller tryffelchips tycker jag är godast

Permalänk
Medlem

När jag odlar själv tycker jag solist är väldigt god tidigt sort.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad de skall användas till, t.ex. gillar bintje kokt och king edward mosad

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Mandelpotatis! 🥔

Permalänk
Medlem

Bintje, King edward, Snöboll, Rocket, Kullens favorit är några av favoriterna

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag föredrar soffpotatis

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Har inte dirkekt utforskat i någon större utsträckning, men vi brukar köpa Amandine och ska nog sätta det också i år

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch|CkeN:

Mandelpotatis! 🥔

Där väckte du ett barndomsminne till liv! Mandelpotatis (som man skalade på tallriken), pepparrotssås och rökt sik hemma hos gammelmoster. Jäklar vad gott det var, måste försöka få tag på det någon gång igen. Vet inte om jag någonsin sett mandelpotatis i matbutikerna här söderöver.

Annars är jag en riktig potatisn00b, köper "den fasta" sorten för grytor och äta hel, och "mjöliga" sorten för mos och stekning Sorterna varierar väl lite tror jag, King Edward och Bintje känner jag igen i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Mandelpotatis till kötträtter, dom har en sån underbar naturligt kryddat smak.

Färska king edwards till potatismos eller fisk och köttbullar.

Medelstora fasta och runda potatisar till klyftpotatis.

Permalänk
Medlem

Fel svar egentligen men min favorit är nog den som ligger på tallriken framför mig, redo att förtäras.

Finns någon sort jag gillar mindre men annars gillar jag jag egentligen all potatis. Hade gillat möjligheten att odla egen men saknar mark för detta.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Mandelpotatis till kötträtter, dom har en sån underbar naturligt kryddat smak.

Färska king edwards till potatismos eller fisk och köttbullar.

Medelstora fasta och runda potatisar till klyftpotatis.

Hungrig man blev nu då. Får man fråga var du får tag på mandelpotatis, är det främst norröver det finns att tillgå?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Tänkte höra med er om ni har någon potatissort som ni föredrar.

Har ingen aning om vilken/vilka sorter jag brukar äta normalt. Men till sommaren brukar jag få nån mandelpotatis från mina föräldrar.

Finns ju 100-tals sorter och de borde ju smaka olika. I affären så finns det ju bara ett fåtal, men hör man med potatisodlare runt om så har de massa sorter.

Som alltid är det ju subjektivt, men vilka är era favoriter?

Den billigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Hungrig man blev nu då. Får man fråga var du får tag på mandelpotatis, är det främst norröver det finns att tillgå?

Min lokala ICA i Skåne brukar ha dom regelmässig, så jag köper dom direkt när vi får dom, blir aldrig fel med mandelpotatis.

Du kan köpa Delikatesspotatis med, dom är inte helt så goda som mandel, men väldigt nära och goda som klyftpotatis med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Min lokala ICA i Skåne brukar ha dom regelmässig, så jag köper dom direkt när vi får dom, blir aldrig fel med mandelpotatis.

Du kan köpa Delikatesspotatis med, dom är inte helt så goda som mandel, men väldigt nära och goda som klyftpotatis med.

Å fasen. Får hålla bättre utkik, aldrig sett i lokala butikerna vad jag kan minnas. Kan nog vara ganska ovanlig här på Västgötaslätten kanske.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Jag föredrar soffpotatis

risk att jag blir uppäten

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Min lokala ICA i Skåne brukar ha dom regelmässig, så jag köper dom direkt när vi får dom, blir aldrig fel med mandelpotatis.

Du kan köpa Delikatesspotatis med, dom är inte helt så goda som mandel, men väldigt nära och goda som klyftpotatis med.

Vilken sort är delikatesspotatis? Det är paketerat i 4-8 olika påsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Vilken sort är delikatesspotatis? Det är paketerat i 4-8 olika påsar?

Jag kollade innan jag svarade, tyvärr så skrivs inte sorten på påsen om jag inte har missat nåt.
Det är ICA's 2 kilos påse.

Permalänk
Medlem

Säger istället den jag inte tycker om och det är King Edward, då den bara blir en smulig röra.
Skall tillägga att morsan är precis tvärtom

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Säg någon som är god. Potatis är överskattat och aldrig gott annat än som chips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Säg någon som är god. Potatis är överskattat och aldrig gott annat än som chips.

Är du helt från vettet, finns ju inget som är så flexibelt som potatis.
Ugnsbakad, friterad, stekt, kokt å även Hasselbackspotatis

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Säg någon som är god. Potatis är överskattat och aldrig gott annat än som chips.

Gissar att du inte dricker Vodka.
Inte pommes, potatismos eller potatisgratäng.

Permalänk
Medlem

Amadine, hela året utom på sommaren. Smakar rätt likt färskpotatis, vilket gör att man faktiskt kan äta vanlig kokt potatis även på vintern.

Men annars beror det ju helt på vad man ska göra. Potatisklyftor i ugn är king edward bra till, exempelvis.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag provat en potatissort som jag inte gillar. Men utöver det som redan nämnts redan så gillar jag t.ex. Asterix, en fast sort med rött skal.

Permalänk

Är det som är grejen Finns hundra sorter. Alla kan inte smaka lika. Alla kostar typ samma. Vilket vore guld om man kunde hitta några guldkorn

Permalänk

Beror ju på om det är kött, fisk, kokt, hasselback, mos...
Men det rullar generellt mycket amandine och mandel här hemma. Sedan såklart king Edward och bintje.
Brukar sätta 4-5 sort men mes av dessa.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem

Rate the potate!

Beror väl på vad man ska äta till. Midsommarbord passar mandelpotatis, medans sötpotatisstrips är väldigt goda också.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

King edwards tycker jag om. Kör mest mos och den funkar bra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Storpotäten

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Den här (kattleksak).

Får man surt i kassan får man YOLO potäter.

Äter mest pommes så kan nog vara vilken sort som helst.