Mediaspelaren Winamp återuppstår i nytt format

Permalänk
Medlem

Som icke-winamp fantast förstår jag inte riktigt allt hat, den gamla versionen finns väl fortfarande kvar och fungerar? Why all the hate?

Däremot håller jag med CymbalCrasher...

Skrivet av CymbalCrasher:

Skapa konto för att spela lokal musik? Nej tack.

Varför inte låta användarna spela upp lokal musik i webbläsaren, lagra sökvägar som cookies eller nåt, och låta användare skapa konto för utökad funktionalitet (donation and whatnot).

Skrivet av stridsflygplan:

Jag försökte hitta windows versionen men det verkar bara vara den gamla versionen. Någon som vet var beta versionen för desktop är?

Länkad i artikeln: https://player.winamp.com/

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Skrivet av Deerhall:

Som icke-winamp fantast förstår jag inte riktigt allt hat,

Det är väl lite som när någon gör en film ”baserad på” en bok, och låter filmen handla om något i grund och botten helt annat.

Jag förstår att det är lockande när någon annan redan gjort marknadsföringsjobbet åt en, men kom igen: vill du göra en annan produkt kan du väl också ge den ett annat namn?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det här är precis allt jag INTE förknippar Winamp med… nej tack. Pass ✋🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Musikälskare

Håller mig till Foobar2000 och CD-skivor via Discogs man kan förvandla till FLAC, dock så är Winamp OG

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det riktiga gänget bakom Winamp sålde ju till någon mediamogul och har hållit på med DAW programmet REAPER sen dess. DET är ruskigt bra!
https://www.reaper.fm/

För redan gjord musik, jag använder Tidal HiFi och Foobar2000

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Allt ska ha konto och dem blir hackade en efter en.
Nej tack. Funktion före flash

Permalänk
Medlem

Uhm, ser ju som de kopierat Spotify rakt av? Känns som en stämning är att vänta.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Ville för ett tag sedan byta till något med lite modernare utseende än Winamp och fastnade för AIMP (med anpassad skin). 100x bättre än nya Winamp...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är väl lite som när någon gör en film ”baserad på” en bok, och låter filmen handla om något i grund och botten helt annat.

Jag förstår att det är lockande när någon annan redan gjort marknadsföringsjobbet åt en, men kom igen: vill du göra en annan produkt kan du väl också ge den ett annat namn?

Helt sant! De kan ju åtminstone ge den helt annorlunda produkten (webbaserad) ett särkopplat namn för att locka med namnet men särskilja att funktionen är annan. ChatGPT föreslog "Winamp Phoenix", "Winamp Horizon" eller "Winamp Odyssey" som alternativa spinoff namn.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Hedersmedlem

Winamp dog som vettigt program med version 3.

Kör fortfarande samma 2.91(?) som för jättemånga år sedan. Den funkar på allt från Windows NT 3.51 till Windows 10 och gör precis det den ska och inte mer.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Frågan är om den really whips the llama's ass?!

Jag har också lite svårt att se vad denna erbjuder för unikt för mig som lyssnare jämfört med alla andra lösningar som redan finns.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Föredrar en halvgammal version av PotPlayer istället. Enda mediaspelaren jag kör sedan ett antal år tillbaka i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Ville för ett tag sedan byta till något med lite modernare utseende än Winamp och fastnade för AIMP (med anpassad skin).

Hade valt bort mjukvara från Ryssland idag.

Permalänk
Medlem

Wampify 😂

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade valt bort mjukvara från Ryssland idag.

Det är helt upp till dig. Ser ingen anledning att byta ut en bra mjukvara bara för att den råkar vara utvecklad av en rysk privatperson.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Förstår inte varför jag ska ha ett konto för att spela min rippade cd-samling.

Kan det vara för att bussa advokater på dej ifall du emot alla odds hade piratat nått?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade valt bort mjukvara från Ryssland idag.

Mmm det är ju en tanke.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Fråga: Om man nu registrerar sig och skaffar ett konto, kan man genom kontot komma åt sin egen musik a'la Plex?

Permalänk
Medlem

Winamp ska vara som Winamp alltid har varit, vem orkar surfa in på en sida.

Gör om gör rätt, man vill ha sin lilla retro MP3-spelare från 90-talet!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Håller mig till Foobar2000 och CD-skivor via Discogs man kan förvandla till FLAC, dock så är Winamp OG

Också kört foobar senaste 10-15 åren. Funkar utmärkt. ☺️

Ser att vissa har kvar winamp 5.x men winamp tappade sin charm med winamp 3 om jag minns rätt. Det var något med den uppdateringen som gjorde winamp annorlunda jämfört med 2.x versionerna. Minns bara inte vad 😆

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Också kört foobar senaste 10-15 åren. Funkar utmärkt. ☺️

Ser att vissa har kvar winamp 5.x men winamp tappade sin charm med winamp 3 om jag minns rätt. Det var något med den uppdateringen som gjorde winamp annorlunda jämfört med 2.x versionerna. Minns bara inte vad 😆

De introducerade ju nytt UI bland annat, men det kom nog redan i v3 (?), v4 hoppades väl över helt?
Tror nya UIt var inställt som standard i installationen, men man kunde ändra till standard "classic", men flesta klickar ju bara nästa, nästa, etc. Gick ju att ändra i settings också.

Körde med 5.x så jag kunde spela upp musikvideos också. Smidigare playlist överblick än andra videoprogram. Och gick ju blanda med mp3 om man ville.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Också kört foobar senaste 10-15 åren. Funkar utmärkt. ☺️

Ser att vissa har kvar winamp 5.x men winamp tappade sin charm med winamp 3 om jag minns rätt. Det var något med den uppdateringen som gjorde winamp annorlunda jämfört med 2.x versionerna. Minns bara inte vad 😆

Jag har många gånger gått in på oldversions.com och laddat ner äldre Winampversioner (har nu 5.01 som funkar bra), men det brukar sluta med att gränssnittet blir hur minimalt som helst och det går inte att se nånting (kör på 55"-tv i 1440p), att antingen spellistan eller kontrollfönstret försvinner/blir osynligt, att vissa låtar inte får sitt namn i spellistan utan bara ett streck, wav-filer kan inte spelas upp etc.

Om någon kan tipsa om äldst möjliga version där dessa problem undviks så mottages det tacksamt

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vill ni ha "riktiga" webamp i webläsaren finns ju denna: https://webamp.org/

Den har milkdrop inbyggd, för er som kommer nostalgiknarka hela kvällen: Lycka till

Milkdrop <3

Permalänk
Medlem

Länge leve musikspelaren Billy!

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Kört VLC som mediaspelare de senaste tio åren eller så och ser inte längre nyttan med en dedikerad musikspelare, Winamp eller ej.

Permalänk
Avstängd

Jag trodde att han aldrig skulle komma tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Wampify 😂

Spotyamp kallar jag den för

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kört VLC som mediaspelare de senaste tio åren eller så och ser inte längre nyttan med en dedikerad musikspelare, Winamp eller ej.

Tycker vlc är så ofattbart sunkigt för musik, både visuellt och för sortering. Kul med nostalgispelare som gör återkomst

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattisgn:

Tycker vlc är så ofattbart sunkigt för musik, både visuellt och för sortering.

Vad är det för sortering du saknar i VLC?

Tycker spellistan är utmärkt läsbar, programmet är ju 99,9% minimerat vid uppspelning av musik ändå. Visst, det klassiska svarta Winamp-interfacet gav en hemtrevlig känsla, men rent tekniskt tillför det ju egentligen ingenting.

Sen är ju enda anledningen till att jag råkar köra VLC att det var en av de första brett tillgängliga mediaspelarna som klarade flertalet ljud/video-format utan behov av att ladda hem codecs, har ju knappast valt det för sitt estetiska interface. Det är lite som att köra Linux, design ingick inte i priset.

Permalänk
Medlem

Winamp med sina visualizations går ofta varmt på datorn 💿
Nostalgikänslan infinner sig 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X