Helgsnack: Teknik i köket

Permalänk
Medlem

Gasspis, Elugn, kyl, frys, brödrost och en bakmaskin som aldrig används har jag

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har en skitbillig popcornmaskin jag köpte mest för att den var röd och på rea...men den har visat sig jättepraktisk. Barnen slutar gnälla om chips och ostbågar om de får köra en matsked majs i den där maskinen, och så får de ut lågfettiga och osaltade popcorn som ju är i stort sett lika nyttigt som frukostflingor. Förlåt, nyttigare.

Diskmaskinen hade nån Wifi-funktion som jag stängde av när jag märkte att den drog 2w, dygnet runt, även om maskinen såg "avstängd" ut.

Annars funderar jag på induktionsspis...men jag vill ha en som är enkel (inga onödiga funktioner), helst utan touchknappar (djävulens påfund på spisar). Tyvärr anses induktionsspisar fortfarande vara premium så de kostar därefter och har massa onödig design och funktioner. Ser man på vad vanliga lösa induktionsplattor kostar finns det liksom inget som motiverar varför induktionsspisar ska vara så vådligt dyra. Dessutom går de flesta inte på 400V, finns säkert skäl till detta men de undgår mig.

Jag behöver inte ens varmluftsugn, ge mig en enkel spis för bövelen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag använder ganska flitigt en elvisp som min pappa fick byta stickpropp på för ungefär 50 år sedan, eftersom den som satt där när vispen var ny inte gick att ansluta till jordade uttag. (Det är helt okej att använda den även i jordade uttag eftersom den är dubbelisolerad, men motsvarande stickpropp ansågs inte vara ett måste när vispen var ny, gissningsvis runt 1960.)

Detta om något är smart. Använder själv en 50 år gammal hushållsassistent. Den fungerar precis lika bra som en ny. Den orangea 70-talsfärgen kan jag leva med, den står ändå i ett skåp när jag inte använder den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har två stycken Nest Audio i stereo, rörelsesensor och några smarta lampor. Det är nog det enda "smart" jag har i köket. Sen förutom vitvarorna har man väl ett par simplare maskiner som riskokare, äggkokare, fritös, pastamaskin, sandwich-maker, brödrost, våffeljärn, blender, elvisp, osv. Men de är nog inte så intressanta att höra om

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Köksmaskiner har jag en del. Det som används allra mest är min riskokare.Yum Asia Bamboo.
Utöver den är det mest en sous vide (inkl vakumförpackare) som används som är "smart".
Matberedare, Köksassistent osv osv är i princip dumma maskiner.

Smartlampor och google home (+ Samsung smart things) för styrning finns dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Helsike vad sugen jag blev på denna då: https://www.youtube.com/watch?v=42hc2-cSRPc

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata