Köpråd - tänkte gå över till SSD (nybörjare)

Permalänk
Skrivet av Duxus:

Det finns ett hundratal anledningar att du tycker att datorn börjar sega. Antingen nåt problem med Windows-installationen, nåt program som knasar sig, drivrutiner som krockar eller knasar, nåt annat i datorn som börjar gå sönder såsom strömfilter osv, snöblind-effekten där "Wow vad snabbt det går"-effekten mattats av och du nu vant dig vid SSD och även tycker denna börjar kännas långsam, och några till saker.

Gör dig själv en tjänst genom att formatera disken och installera Windows på nytt. Det lär även fixa det som gör att det känns segt så länge inte datorn är på väg att gå sönder (low risk, men finns där), men det är då det snabbaste sättet att få reda på även detta.

Jag klonade inte denna disken, utan jag installerade en ren kopia av Windows 10.

Skrivet av shugge:

Vill tillägga till ovan att ssd:er också blir långsammare ju mer fyllda de är. Tumregel är att över 50% fylld disk ger märkbart lägre prestanda.

Disken är max 25/30% full.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vill tillägga till ovan att ssd:er också blir långsammare ju mer fyllda de är. Tumregel är att över 50% fylld disk ger märkbart lägre prestanda.

Gamla SLC-enheter, ja, men såna försvann från marknaden för över tio år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Jag klonade inte denna disken, utan jag installerade en ren kopia av Windows 10.

Disken är max 25/30% full.

Ok. Kollat så att TRIM är aktiverat?

Skrivet av Sveklockarn:

Gamla SLC-enheter, ja, men såna försvann från marknaden för över tio år sedan.

Varför skulle det bara gälla enheter med SLC-minne menar du?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Varför skulle det bara gälla enheter med SLC-minne menar du?

Det är enheter från den epoken som har de problemen p.g.a. hur dåtidens diskkontrollers hanterade minnescellerna, där t.ex. celler med borttagen data inte raderades förrän de skulle skrivas. I takt med att enheten fylldes på över tid så fanns det färre och färre verkligt tomma celler (redo att skrivas till utan föregående radering), vilket ledde till att prestandan blev sämre och sämre.

Här är ett dagsaktuellt benchmark från min 1 TB Samsung 850 Evo (inköpt och använd sedan 2016) med 74 GB ledigt utrymme på av 931 GB formaterad kapacitet, d.v.s. ca 92% full.

Du kan titta på valfritt benchmark och se att siffrorna är i paritet med en ny, tom, sådan enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är enheter från den epoken som har de problemen p.g.a. hur dåtidens diskkontrollers hanterade minnescellerna, där t.ex. celler med borttagen data inte raderades förrän de skulle skrivas. I takt med att enheten fylldes på över tid så fanns det färre och färre verkligt tomma celler (redo att skrivas till utan föregående radering), vilket ledde till att prestandan blev sämre och sämre.

Här är ett dagsaktuellt benchmark från min 1 TB Samsung 850 Evo (inköpt och använd sedan 2016) med 74 GB ledigt utrymme på, d.v.s. ca 92% full.
<Uppladdad bildlänk>
Du kan titta på valfritt benchmark och se att siffrorna är i paritet med en ny, tom, sådan enhet.

Men det handlar väl mer om utifall att TRIM/garbage collection funkar/stöds eller ej, inte vilken typ av minnen ssd:n har?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Men det handlar väl mer om utifall att TRIM/garbage collection funkar/stöds eller ej, inte vilken typ av minnen ssd:n har?

Nej det spelar säkert ingen roll, jag åsyftade som sagt en gammal era. Det finns säkerligen MLC-enheter med ålderdomliga kontrollers på, då MLC tydligen började komma ut på konsumentmarknaden redan runt 2010 (fick för mig att det var senare). Min första SSD från 2012 (en 240 GB Intel 520) hade TRIM/GC, liksom ovan nämnda 1 TB Samsung 850 Evo som släpptes sent 2014.

Jag hajjade till eftersom jag läste om detta med fallande prestanda i takt med minskande ledig kapacitet någon gång för ca tio år sedan på typ Toms Hardware, i en artikel där de [bättre än mig] förklarade varför det generellt inte är ett problem på nyare enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej det spelar säkert ingen roll, jag åsyftade som sagt en gammal era. Det finns säkerligen MLC-enheter med ålderdomliga kontrollers på, då MLC tydligen började komma ut på konsumentmarknaden redan runt 2010 (fick för mig att det var senare). Min första SSD från 2012 (en 240 GB Intel 520) hade TRIM/GC, liksom ovan nämnda 1 TB Samsung 850 Evo som släpptes sent 2014.

Jag hajjade till eftersom jag läste om detta med fallande prestanda i takt med minskande ledig kapacitet någon gång för ca tio år sedan på typ Toms Hardware, i en artikel där de [bättre än mig] förklarade varför det generellt inte är ett problem på nyare enheter.

Ok, jag har sett nyare artiklar som fortsatt nämner degraderad prestanda pga hur pass fylld disken är. Men jag har dock inte sett/letat artiklar med faktiska siffror på det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Ok. Kollat så att TRIM är aktiverat?

Japp!