Netflix stoppar lösenordsdelning på bred front

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tycker inte alls att det framkommer tydligt, framförallt inte i tweeten.
Speciellt konstigt i sammanhanget av att det skulle användas som någon form av kärlekstecken, vilket i mina ögon enbart är applicerbart om det inte är personer som bor i samma hushåll.

Jag kan säga att när de säger att det är ett kärlekstecken så antar jag helt klart att det bara rör sig om familjen, sen om det även är andra hushåll inom samma familj blir såklart oklart men jag hade aldrig tolkat det som att dela med kompisar. Men när det inte är specificerat och man antar något så kan man inte heller anklaga dem för att det man antagit inte var vad de menade. Och det finns gott om publika uttalanden innan Tweetet skrevs om vad de menade och då var det helt klart inom samma hushåll man pratade om så det är inget de ändrat på.

När man däremot läst villkor och annat har det alltid varit tydligt enligt mig, jag har alltid vetat vad som gäller så om jag har listat ut det så bör andra ha lyckats också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det har alltid stått i villkoren att det bara är tillåtet att dela inom samma hushåll. På Spotify står det att man bara får dela med fast boende på samma adress som dig. Så det är ingen skillnad där heller.

Skrivet av Aktsu:

Jag kan säga att när de säger att det är ett kärlekstecken så antar jag helt klart att det bara rör sig om familjen, sen om det även är andra hushåll inom samma familj blir såklart oklart men jag hade aldrig tolkat det som att dela med kompisar. Men när det inte är specificerat och man antar något så kan man inte heller anklaga dem för att det man antagit inte var vad de menade. Och det finns gott om publika uttalanden innan Tweetet skrevs om vad de menade och då var det helt klart inom samma hushåll man pratade om så det är inget de ändrat på.

När man däremot läst villkor och annat har det alltid varit tydligt enligt mig, jag har alltid vetat vad som gäller så om jag har listat ut det så bör andra ha lyckats också.

Skillnaden är väl just som den är; spotify har inte börjat med betald kontodelning, och inte heller implementerat någon teknisk lösning för att stoppa eventuell "utomhushållslig" delning av t.ex familjekonton.
En intressant frågeställning är om de EULA/vilkor som spotify/Netflix presnterar faller under det som EU uttalat sig om, att det inte är vad som står i dem som är den egentliga legala grunden, utan vad konsumenter kan antas förutsätta står i dem (typ), vilket om jag kommer ihåg rätt fastställdes om datormjukvara

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag kan säga att när de säger att det är ett kärlekstecken så antar jag helt klart att det bara rör sig om familjen, sen om det även är andra hushåll inom samma familj blir såklart oklart men jag hade aldrig tolkat det som att dela med kompisar. Men när det inte är specificerat och man antar något så kan man inte heller anklaga dem för att det man antagit inte var vad de menade. Och det finns gott om publika uttalanden innan Tweetet skrevs om vad de menade och då var det helt klart inom samma hushåll man pratade om så det är inget de ändrat på.

När man däremot läst villkor och annat har det alltid varit tydligt enligt mig, jag har alltid vetat vad som gäller så om jag har listat ut det så bör andra ha lyckats också.

Dock, deras terms of use från när det tweetet skrevs innehåller ingenting om att du inte fick dela konto med vänner. Det är inte förrän 2018 som netflix lade till det under punkt 4.2:

Citat:

4.2. The Netflix service and any content viewed through our service are for your personal and non-commercial use only and may not be shared with individuals beyond your household. During your Netflix membership, we grant you a limited, non-exclusive, non-transferable right to access the Netflix service and view Netflix content through the service. Except for the foregoing, no right, title or interest shall be transferred to you. You agree not to use the service for public performances.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av sweisdapro:

Skillnaden är väl just som den är; spotify har inte börjat med betald kontodelning, och inte heller implementerat någon teknisk lösning för att stoppa eventuell "utomhushållslig" delning av t.ex familjekonton.
En intressant frågeställning är om de EULA/vilkor som spotify/Netflix presnterar faller under det som EU uttalat sig om, att det inte är vad som står i dem som är den egentliga legala grunden, utan vad konsumenter kan antas förutsätta står i dem (typ), vilket om jag kommer ihåg rätt fastställdes om datormjukvara

Jodå, ett halvtamt försök har de gjort. Du måste ha samma adress som de andra användarna du delar med, angiven under din personliga information. 😄

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Här om året, sex år sedan?

Ja?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

De borde ju ha ett enkelt sätt för att göra de flesta tillräckligt nöjda, ett enkelt sätt att registrera konto och betala för det man använder.
Börja med att registrera ett konto > välj vilken kvalite du vill ha tillgång till (720-4k) > hur många personer kommer se detta (1-5) och vips så ser man vad man kommer betala för sina val. Kanske ha en mängdrabatt så att flera hushåll ändå betalar mindre än var för sig.

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Jo jag förstår att det är "tänkt" att det ska vara ett hushåll.
Och jag har heller inga större problem med ändringen. Men jag förstår också de som har synpunkter på det.
När det kommer till data och royalties så kan det ju inte göra någon skillnad. Om alla 4 i mitt hushåll kollar på olika saker samtidigt är det 4 streams och eventuellt 4 upphovsrättsinnehavare som ska ha pröjs. Exakt samma sak om jag +3 randoms delar konto och kollar på olika saker.
Vad jag kan minnas kring produktbeskrivningen när jag skaffade tjänsten talade man bara om hur många samtidiga streams som var tillåtna. Att skärmarna var tvungna att befinna sig i samma hushåll kan jag inte minnas något om, inte omöjligt att det stod i de allmänna villkoren dock. Stod det inte där är de naturligtvis fria att uppdatera villkoren som de vill. Passar det inte behöver man inte fortsätta prenumerera.
Andra tjänsteleverantörer har löst det på andra sätt, Spotify, Youtube, olika mobiloperatörer osv, där man rätt så fritt kan ange vilka andra personer man vill dela tjänsten med, oavsett familjeband.

Självklart är det ingen skillnad på royalties vem som strömmar, men stora skillnaden är nog att om du delar med din närmaste familj så kanske ni bara använder 1 eller 2 strömmar samtidigt, även om ni är 6st i hushållet och är tillåtna att köra 4st. Men delar man med andra familjer så blir det potentiellt och troligtvis mycket mer. Det vet jag från mitt konto iaf. det används nog dubbelt så mycket som det borde göra om det bara var "mitt hushåll".

Netflix har troligen skitit i det tidigare för det kostat för mycket PR och utveckling att införa "fungerande" blockeringar. Men nu växer man inte längre och det finns andra konkurrenter på marknaden, man vet samtidigt att det finns massa kunder som inte betalar för sig men uppenbarligen använder deras tjänster, så de försöker casha in. Synd, men jag ser det mer som ett kryphål man försöker täcka igen istället för att man bara jävlas med sina kunder.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Var framgår det i deras Tweet att man får dela med vilka som helst?

Om någon säger att du får göra någonting generellt så brukar det gälla just generellt. Jag vet, jätteklurigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Om någon säger att du får göra någonting generellt så brukar det gälla just generellt. Jag vet, jätteklurigt..

Men de har inte sagt att du får göra någonting generellt, tweeten säger faktiskt ingenting alls om vad du får eller inte får göra. Så skall du försöka läsa deras tweet som något slags löfte som du försöker få det till så får du inte lägga in din egna tolkning utan gå på vad som faktiskt står.

Förstår faktiskt inte heller hur man ens skulle kunna tolka det som att det gäller delning mellan vilka människor som helst på jorden oavsett deras relation när de pratar om det som kärleksförklaring (men sen ligger jag också på spektrat så det kanske påverkar). Min tolkning hade helt klart varit en klart mindre delmängd än så... Vilket för oss tillbaka till vad jag skrev i ett tidigare inlägg, om man har gjort sin egna tolkning av något så kan man inte bli upprörd över att den inte stämde ifall det inte uttryckligen stod exakt så som man tolkade det. De har helt enkelt aldrig lovat vad som vissa hävdar.

Permalänk
Medlem

Hoppas Netflix sänker priserna så fort de uppnår global saturation på anti-lösenordsdelning.
179kr för 4K är ju ett skämt.
79kr för 1080p och 99kr för 4K hade varit mer rimligt. HBO och Showtime kostar ju också runt 79kr och även om innehållet är sämre så hinner man inte se mycket på en månad

Permalänk
Medlem

Netflix må förlora abonnenter men de lär inte gå minus på det, de har reda testat detta i andra delar av världen och kommit fram till att det är en win för deras del. De har räknat med en del förlorade konton.

Jag kan hålla med om att 180 kr / mån känns en aning dyrt men det handlar egentligen främst om att vi inte anser att 4K är så värst viktigt för oss så vi har nöjt oss med mellansteget för 130 kr / mån. Förövrigt kan jag dock inte tycka det är särskilt dyrt om man jämför med Linjär TV vi hade tidigare från Canal Digital, där betalade vi 500-600 kr i månaden och kunde inte välja fritt vad vi ville se just nu(en big deal). Nu betalar vi (HBO MAX, Netflix, Viaplay och Amazon) 381,50 kr / mån så klart mycket bättre trots inflation och grejer. Det finns såklart inte allt här men änsålänge har det räckt fint.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Men de har inte sagt att du får göra någonting generellt, tweeten säger faktiskt ingenting alls om vad du får eller inte får göra. Så skall du försöka läsa deras tweet som något slags löfte som du försöker få det till så får du inte lägga in din egna tolkning utan gå på vad som faktiskt står.

Förstår faktiskt inte heller hur man ens skulle kunna tolka det som att det gäller delning mellan vilka människor som helst på jorden oavsett deras relation när de pratar om det som kärleksförklaring (men sen ligger jag också på spektrat så det kanske påverkar). Min tolkning hade helt klart varit en klart mindre delmängd än så... Vilket för oss tillbaka till vad jag skrev i ett tidigare inlägg, om man har gjort sin egna tolkning av något så kan man inte bli upprörd över att den inte stämde ifall det inte uttryckligen stod exakt så som man tolkade det. De har helt enkelt aldrig lovat vad som vissa hävdar.

Kärlek är som att dela lösenord

Finns det något krav att man bor med de man älskar?
Man kan bo i olika länder av olika anledningar
Älska sina barn som flyttat hemifrån
Föräldrar som inte kan själva

Och så vidare

Förstår inte varför någon skulle tolka det på andra sätt. De har helt enkelt ändrat ställning sedan dess, och denna tweet gick troligen emot vart företaget stod redan då, men tweeten i sig kan inte betyda så mycket annat

Permalänk
Medlem

Alla dividerar om det är värt pengarna eller om det är rätt att de bekämpar de som delar kontona. Jag skiter i vilket, jag betalar, stänger av abonnemangstjänsten direkt. Använder skiten ur det i 30 dagar, sen lägger jag det på hyllan tills det är intressant. Ingen av streamningtjänsterna har uppsägningstid, så varför gör inte alla så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelloxy:

Alla dividerar om det är värt pengarna eller om det är rätt att de bekämpar de som delar kontona. Jag skiter i vilket, jag betalar, stänger av abonnemangstjänsten direkt. Använder skiten ur det i 30 dagar, sen lägger jag det på hyllan tills det är intressant. Ingen av streamningtjänsterna har uppsägningstid, så varför gör inte alla så?

E x a k t så gör jag med. Det brukar bli någon månad om året på var tjänst (nåja, de större/vanliga iaf)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Helt ok.
Man ska inte dela lösenord med utomstående. Vänner, kompisar etc får skaffa egna abonnemang.
Bra att det blir slut på snyltandet. Fler tjänster kommer göra detsamma.

Permalänk
Medlem

Har använt netflix med mamma i något år nu, ingen av oss kollar väl sådär supermycket direkt, jag kollar väl lite mer.

Känns som det är bättre fixa själv och köra allt på plex istället, då kan mamma me kolla på allt hon vill istället som inte finns på netflix

Permalänk

Tänker i det längsta försöka fortsätta dela lösenord för netflix och disney. Upplever att jag gör rätt för mig.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

När det här kommer till Sverige så ryker mitt 4K konto. I princip bara farsan och tjejens föräldrar som använder det idag iallafall.

Har redan gjort mig av med Prime, ViaPlay och tänker inte förlänga Disney nästa gång.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelloxy:

Alla dividerar om det är värt pengarna eller om det är rätt att de bekämpar de som delar kontona. Jag skiter i vilket, jag betalar, stänger av abonnemangstjänsten direkt. Använder skiten ur det i 30 dagar, sen lägger jag det på hyllan tills det är intressant. Ingen av streamningtjänsterna har uppsägningstid, så varför gör inte alla så?

Det är min plan att göra när det här blir aktuellt. Egentligen mest för att se koreanska serier/filmer.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trixtr:

Bra! Förstår inte varför man är emot att betala för sig? Om alla betalade som de skulle så hade intäkterna varit tillräckliga för att antingen minska månadskostnaderna och/eller erbjuda mera film.

Tänk att du går på en restaurang med några kompisar och säger att ni ska bara betala för en person vid bordet, även om alla åt mat. Är det rätt?

Är väl helt OK om säg 3 personer går in på CircleK och delar på en rätt, eller om samma tre personer beställer en fryspizza från MatHem och delar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Är väl helt OK om säg 3 personer går in på CircleK och delar på en rätt, eller om samma tre personer beställer en fryspizza från MatHem och delar på den.

Snart som regler i affärer nära dig

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Går bra nu: -1M konton användare i Spanien

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-04-25/netflix-lo...

Rätt ord, jag slarvade
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så att det inte skall missupfattas, 1 miljon tittare har försvunnit, varav 2/3 använde sig av någon annans lösenord.

Citat:

The move was linked to a fall in users of more than a million, two thirds of whom were using someone else’s password

2021 hade Netflix 4,76 miljoner betalande kunder i Spanien, så säg fem miljoner innan, vilket blir en förlust på 7% av deras betalande kunder. Sen får vi se hur många som kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så att det inte skall missupfattas, 1 miljon tittare har försvunnit, varav 2/3 använde sig av någon annans lösenord.

2021 hade Netflix 4,76 miljoner betalande kunder i Spanien, så säg fem miljoner innan, vilket blir en förlust på 7% av deras betalande kunder. Sen får vi se hur många som kommer tillbaka.

Absolut, artikeln och titeln är inte i perfekt synk

7% är dock ganska stor förlust på en månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut, artikeln och titeln är inte i perfekt synk

7% är dock ganska stor förlust på en månad

En månad där de valt att stoppa lösenordsdelning, görs ju en gång, gissar att de flesta av de som vill lämna pga det har lämnat.