Vilken sida ska man gå/jogga?

Permalänk

Vilken sida ska man gå/jogga?

Mötte samma stofil på cykel igen idag som envist hävdar sin rätt att hålla sig till vänster i sin färdriktning och jag som ute ofta och joggar håller mig till höger dvs kollisionskurs. De som vill cykla/springa om mig går ut till min vänstra sida precis som på löplopp eller vanlig högertrafik. I bägge fallen är det ingen fordonstrafik inblandad. Förra gången handlade det om en gemensam gång/cykelväg med ett dike och trottoarkant mot bilvägen, idag var det på en grusad stig. Jag hade garanterat blivit rammad om jag inte hade väjt undan bägge gångerna och jag är milt sagt förbannad just nu.

Vem har rätt egentligen? Och om jag tänker fel, varför?

Bilder taget från verkligheten:

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Man går på vänstersidan, cyklar och kör bil på högersidan i färdriktningen. Det är helt vanliga trafikregler som du garanterat fick lära dig redan på lågstadiet.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Svar:
Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Svar:
Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.

På samma sida ovanför punkterna

"Det finns inga generella regler för vilken sida du som är gående ska använda på en gångbana eller gångväg. Det kan finnas lokala föreskrifter och de är då utmärkta med vägmärken."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

På samma sida ovanför punkterna

"Det finns inga generella regler för vilken sida du som är gående ska använda på en gångbana eller gångväg. Det kan finnas lokala föreskrifter och de är då utmärkta med vägmärken."

Ja men nu tycks det inte vara fråga om en gångbana eller gångväg? Inte sant?

Verkar inte finnas några lokala föreskrifter enligt bildmaterialet som TS presenterar.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att du brukar gå på vänstersidan är för att du kan se fordonet när det möter dig eftersom fordonet kör på högersidan, är fordonet för nära så hinner du reagera och gå åt sidan. Det går inte om fordonet är på samma sida bakom dig.

Permalänk
Medlem

Det kanske inte är en generell regel eller lag, men det är vedertaget att man går/joggar på vänster sida av gångbanan/vägen, så att du SER mötande cyklister framför dig, som får väja för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja men nu tycks det inte vara fråga om en gångbana eller gångväg? Inte sant?

Verkar inte finnas några lokala föreskrifter enligt bildmaterialet som TS presenterar.

Jag tittade på den nedre bilden och är tveksam till att kalla det för "gemensam gång- och cykelbana". Jag tänkte att dessa var utmärkta. Det ser ut som en trampad stig.

Permalänk
Medlem

Logiskt sett borde ju gammal hederlig högertrafik gälla, men jag har noterat att de flesta som går på en gång/cykelbana håller till vänster, längst bort från bilvägen så att säga. VIlket jag också gör nuförtiden. När jag cyklar kör jag enligt denna princip som gällt sen slutet av 1960-talet. Men eftersom jag har högre fart ser jag det som att jag är den som får väja för gångtafikanter. Fast när de väljer att gå i mitten så chansar jag på att människan förstår den barnsligt enkla logiken med högertrafik.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Det kanske inte är en generell regel eller lag, men det är vedertaget att man går/joggar på vänster sida av gångbanan/vägen, så att du SER mötande cyklister framför dig, som får väja för dig.

Det är inte riktigt varför man gör det. Det självklara är ju att föraren väjer oavsett om du ser fordonet eller inte. Du går på vänstersidan så att du kan reagera när de av någon anledning inte väjer för dig

Permalänk

Nu handlar det inte om något möte med bilar eller andra fordon eftersom det inte är någon bilväg det handlar om.

Ser man framåt sämre om man går en meter till höger istället för vänster? Jag ser cyklister eller alla mötande lika bra skulle jag säga.

Snackade med min 80+ åriga svärfar som har joggat eller åkt skidor ett par varv runt jorden (fortfarande aktiv) och han säger att det är "högerregeln" som gäller dvs gå på höger sida såvida vi inte går på landsvägar eller delade gång/cykelvägar.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Nu handlar det inte om något möte med bilar eller andra fordon eftersom det inte är någon bilväg det handlar om.

Ser man framåt sämre om man går en meter till höger istället för vänster? Jag ser cyklister eller alla mötande lika bra skulle jag säga.

Snackade med min 80+ åriga svärfar som har joggat eller åkt skidor ett par varv runt jorden (fortfarande aktiv) och han säger att det är "högerregeln" som gäller dvs gå på höger sida såvida vi inte går på landsvägar eller delade gång/cykelvägar.

Ser du cyklar som kommer bakifrån lika bra som du ser dom som kommer framifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag tittade på den nedre bilden och är tveksam till att kalla det för "gemensam gång- och cykelbana". Jag tänkte att dessa var utmärkta. Det ser ut som en trampad stig.

Ja om det nu skulle röra sig om en stig eller gångbana där cyklar inte hör hemma så är det ju knixigare.

Men jag skulle iaf välja att gå på vänster sida för säkerhetsskull. Skadar ju inte att välja det alternativet som innebär minst problem vid uppkommen situation.

Ungefär som att jag blinkar i rondellen. Skadar inte att vara tydlig anser jag.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Ser du cyklar som kommer bakifrån lika bra som du ser dom som kommer framifrån?

Motfråga: Har du ögon i nacken? Om du nu har det borde det ändå inte spela någon roll för din sikt om du står en meter åt endera hållet.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ungefär som att jag blinkar i rondellen. Skadar inte att vara tydlig anser jag.

Haha don't go there! Jag håller helt med dig men det råder tveklöst olika meningar om hur tydligt det är.

Tycker ändå du fått svar på din fråga i länken från Transportstyrelsen. Jag springer själv på högersidan, men tänker inte säga att det är rätt eller fel. Men så springer jag defensivt och försöker hålla reda på saker som kommer min väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Motfråga: Har du ögon i nacken? Om du nu har det borde det ändå inte spela någon roll för din sikt om du står en meter åt endera hållet.

Nej det har jag inte. Därför går jag på vänster sida för att underlätta både för den som ska väja och mig själv. Det är lättare med ögonkontakt

Om jag går på högersidan så är det alltså cyklisten som kommer bakifrån som ska köra om. Om jag går på vänster så är det cyklisten som kommer framifrån som ska köra om. Det är lättare och smidigare med ögonkontakt.

Permalänk
Skrivet av Tossefar:

Man går på vänstersidan, cyklar och kör bil på högersidan i färdriktningen. Det är helt vanliga trafikregler som du garanterat fick lära dig redan på lågstadiet.

Jag skrev att inga bilar är inblandade, det rör sig om en ren gemensam gång/cykelväg och grusad stig . Ta gärna fram den regeln och motiveringen till den så jag inte tror att du har missat din skolgång och läsförståelse.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Jag skrev att inga bilar är inblandade, det rör sig om en ren gemensam gång/cykelväg och grusad stig . Ta gärna fram den regeln och motiveringen till den så jag inte tror att du har missat din skolgång och läsförståelse.

Cyklar är fordon. Och som alla andra fordon, håller de sig till höger av vägbanan oavsett om det är en bilväg eller cykelväg. Och eftersom du inte har ögon i nacken som du själv säger, så ska du hålla dig till vänster av vägbanan så att du inte är i vägen för cyklisten som kommer bakifrån på höger sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Jag skrev att inga bilar är inblandade, det rör sig om en ren gemensam gång/cykelväg och grusad stig . Ta gärna fram den regeln och motiveringen till den så jag inte tror att du har missat din skolgång och läsförståelse.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Jag skrev att inga bilar är inblandade, det rör sig om en ren gemensam gång/cykelväg och grusad stig . Ta gärna fram den regeln och motiveringen till den så jag inte tror att du har missat din skolgång och läsförståelse.

Snacka om ägd... LOL

Permalänk

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Här förespråkas det om möjligt gå på vänster sida på gemensam gång och cykelväg. Lite osäker på i kartexemplet om det var bara gångväg eller både och, jag får kolla det nästa gång jag är ute och löper. Däremot vet jag att det fanns en trottoar och dike mot bilvägen.

På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn. Dvs ingen har rätt eller fel, sunt förnuft gäller.

Egentligen är det inget problem, allt löser sig självt tills man riskerar att fronta med en person som hävdar sin rätt till varje pris. Det är inte klarlagt vad som gäller i vissa situationer även om vissa här har det solklart för sig tack vare att de går i en svensk grundskola.

Så varför skapade jag denna tråd? Nu när det händer två ggr börjar man att tvivla på sig själv om man har missat något i snart 50 år men det hade jag tydligen inte. Nästa gång kommer jag nog att stå kvar.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Snacka om ägd... LOL

Kan du markera det som är relevant i ämnet?

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk

Kan du ta fram det som är relevant? Lite slarvigt att hänvisa till hela sveriges rikes lag

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Kan du ta fram det som är relevant? Lite slarvigt att hänvisa till hela sveriges rikes lag

När du klickar på länken kommer du per automatik till 7 kapitlet... Dvs den regeln som du efterfrågar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Kan du ta fram det som är relevant? Lite slarvigt att hänvisa till hela sveriges rikes lag

Jag kan väl hjälpa dig om du inte kan hitta det, första meningen, andra stycket:

Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Lagar eller inte. Jag har fått lära mig sen barnsben att man går på vänster sida och cyklar på höger.

Permalänk
Medlem

Man går på vänster sida annars är man en barbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn. Dvs ingen har rätt eller fel, sunt förnuft gäller.

Bilden du la upp visar tydligt att det inte enbart är en gångbana eftersom förbudsmärke C3 är skyltad,

vilket antyder att fordon upp till moped klass 2 får köra där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Lagar eller inte. Jag har fått lära mig sen barnsben att man går på vänster sida och cyklar på höger.

Man går på höger sida, förutom på ställen där fordon också framförs. Då går man på vänster sida. Ganska enkelt.

Eller gå där du vill o skrik o peka finger åt cyklisten som inte kan anpassa hastigheten till trafiken.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Man går på höger sida, förutom på ställen där fordon också framförs. Då går man på vänster sida. Ganska enkelt.

Eller gå där du vill o skrik o peka finger åt cyklisten som inte kan anpassa hastigheten till trafiken.

Jag antar att det är önsketänkande att alla bara kan vara schyssta mot varandra. Går jag kan jag ganska lätt flytta på mig om det kommer en cykel mot mig. Vare sig jag måste eller inte så slipper jag hellre bli påkörd än att ha rätt.