Någon ide att uppgradera gammal dator?

Permalänk
Medlem

Någon ide att uppgradera gammal dator?

Har en bekant vars son hade strul med datorn, så jag erbjöd mig att ta en titt på den.
Var länge sedan jag var haj på detta, men tänkte ta en titt iaf.

Prylarna i datorn var ca 10 år gamla.
Intel 4460
Amd 280
8gb ram

Är det någon ide att försöka få datorn bättre genom att byta grafikkort kanske? eller kommer processorn flaskhalsa?
Eller är det bara säga att det tyvärr är ingen idé, och att en ny dator "måste" köpas. Hon har en begränsad ekonomi kan tilläggas.

Tacksam för alla synpunkter och hjälp

Permalänk
Medlem

Vad ska datorn användas till?
Ovan bör duga till ex minecraft eller rocket league om det är spel vi pratar om.
Annars kan det vara dags att installera om allt på en ny och fräsch SSD om allt bara segat ner sig något men den används till samma saker som tidigare?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Uppgradera, Nää, såvida ni inte har en "gratis" SSD till datorn. Det bör vara enough för en uppgradering.

Permalänk
Medlem

En liten SSD och lite mer DDR3 borde ju vara i princip gratis om man kollar begagnat här på forumet eller så.
Sen går det väl att stoppa in nåt lite bättre grafikkort.
Svårt att säga vad som är prisvärt när det är så gamla saker, men t.ex. ett GTX 980 som verkar ha gått nyligen här på marknaden för ca 600kr lär ju vara ett bra lyft jämfört med R9 280.

Annars är ju frågan vad som menas med "strul med datorn" och vad som är målet med en uppgradering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Vad ska datorn användas till?
Ovan bör duga till ex minecraft eller rocket league om det är spel vi pratar om.
Annars kan det vara dags att installera om allt på en ny och fräsch SSD om allt bara segat ner sig något men den används till samma saker som tidigare?

Skrivet av Caesar:

En liten SSD och lite mer DDR3 borde ju vara i princip gratis om man kollar begagnat här på forumet eller så.
Sen går det väl att stoppa in nåt lite bättre grafikkort.
Svårt att säga vad som är prisvärt när det är så gamla saker, men t.ex. ett GTX 980 som verkar ha gått nyligen här på marknaden för ca 600kr lär ju vara ett bra lyft jämfört med R9 280.

Annars är ju frågan vad som menas med "strul med datorn" och vad som är målet med en uppgradering...

Ja ursäkta, såklart borde jag haft med vad den används till. Han spelar Cs och fortnite.
Enligt grabben så funkar det bra en stund, sen fryser datorn. Fpsen droppar ordentligt till och från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Ja ursäkta, såklart borde jag haft med vad den används till. Han spelar Cs och fortnite.
Enligt grabben så funkar det bra en stund, sen fryser datorn. Fpsen droppar ordentligt till och från.

Värmeproblem kanske?
Om han har intresse så finns det ju en hel del att lära sig kring att försöka kräma ur det sista ur begränsad hårdvara. Det var väl så vi alla började en gång i tiden på det här forumet

Billig (men lite tidskrävande) lösning för att få klart för sig om det är hårdvarurelaterat är ju att bara installera om Windows etc, senaste drivers osv., och se om problemen kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Ja ursäkta, såklart borde jag haft med vad den används till. Han spelar Cs och fortnite.
Enligt grabben så funkar det bra en stund, sen fryser datorn. Fpsen droppar ordentligt till och från.

Hej. Om han vill ha en upgradering så b hävs en budget. Och sen kanske chassi går att återanvända

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Värmeproblem kanske?
Om han har intresse så finns det ju en hel del att lära sig kring att försöka kräma ur det sista ur begränsad hårdvara. Det var väl så vi alla började en gång i tiden på det här forumet

Billig (men lite tidskrävande) lösning för att få klart för sig om det är hårdvarurelaterat är ju att bara installera om Windows etc, senaste drivers osv., och se om problemen kvarstår.

Det kan du ha rätt i. var väldigt dammigt. Ska dammsuga ur den!

Skrivet av Daytone:

Hej. Om han vill ha en upgradering så b hävs en budget. Och sen kanske chassi går att återanvända

Kan du få ihop ett paket runt 6-8k ink chassi och montering. så kan jag ge mamman det som förslag iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Det kan du ha rätt i. var väldigt dammigt. Ska dammsuga ur den!

Just dammsugare är ingen bra idé. Kan skapa statisk elektricitet.
Bättre med tryckluft på burk eller liknande:
https://www.crucial.com/articles/pc-builders/how-to-clean-the...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Det kan du ha rätt i. var väldigt dammigt. Ska dammsuga ur den!

Kan du få ihop ett paket runt 6-8k ink chassi och montering. så kan jag ge mamman det som förslag iaf!

https://www.inet.se/datorbygge/b1381802/dddd

detta är nog det bästa man kan göra. Rekomenderar dock att bygga själv. Det kan dra ner priset med ganska mycket

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se