Permalänk

Hackad

Jag är hackad på något vis .

Det är nånting som gör att det hänger kvar oavsett om jag bytt mobil / enhet / lösenord/ konton/id

Och som gör att alla mina enheter är ihopkopplade som ett ” lan ” .

Idagsläget har jag inte router/Wi-Fi hemma .

Någon som har en idé om var det kan finnas ? Är det en app / sajt som kopplar ihop allt som man använder ofta .
Är det någon enhet som ” sipprar Wi-Fi -och är inställd på att lägga till alla enheter även om jag ställer in bluetooth, inte dela .

Kan någon av pryl koppla ihop allt i trådlöst wifi eller något som gör att någon kan fjärrstyra mina enheter .

Det spelar ingen roll att jag ändrar lösenord , byter icloud , etc .

Min smarttv var bla inställd på lan , som jag tog bort . Men nu är den förtryckt på WoW ( väck på trådlösa nätverk )
Jag märker ofta av att jag har vissa inställningar både på iPhone , HP , administratör osv som jag inte kan ändra , som att jag inte är huvudadministratör för mina egna enheter och konton . Eller så ska jag ändra i inställningar och just då är det alltid någon inställning / app / konto som inte kan anslutas .

Och hur kollar man detta med IP adresser ?
Har en enhet en ip-adress ? Byter den IP om jag reser iväg ? Kan ip-adress ändras ?

Kollar jag inlogg på facebook mm så står det ofta att jag varit inloggad i någon stad 70 mil ifrån .
Likaså på edge och andra sajter . Även mitt jobb-konto .

Kollar jag historik bland inlogg , så ser det ut som att jag har loggat in hur många ggr som helst och med två olika IP .

Och kollar jag historik identifiering så visar även den ibland några ggr efter varann.
Och ibland från olika IP .
Kan ip skilja sig från olika appar / sajter ?? Om man har platstjänster på för ena men inte andra ?

Permalänk
Medlem

Börja med att gå in på säkerhetsinställningarna för ditt Google-konto och Facebook-konto och släng ut alla befintliga inloggningar. Sedan byter du lösenord och aktiverar tvåstegsverifiering.

Se även till att rensa alla Cookies och Cache i din webbläsare. Gör det direkt efter att du bytt lösenord och aktiverat tvåsteg.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Om vi börjar med de ip adresser du sett vad är det för ip adresser till och börja med? lista dem gärna.

Sen försök visa lite mer loggar å data här.
Förstår att du säkerligen har mer eller mindre panik, men visa gärna med screenshots m.m. varför du tror du är utsatt.

Permalänk

Domäner
Jag undrar även detta med appintrigitet ..
jag såg att två appar hade lagt till sig på mitt ” lokala nätverk ”. Jag delade nät från en enhet -till min laptop . Så det är kanske inte så konstigt då ? Men jag tyckte jag hade bra uppkoppling så undrar varför en app / sida jag är uppkopplad på lägger till mina andra enheter ?
Och hur kan man kolla domäner .. en gång var det en domän som bara såg ut som ett ip-nummer som hade tagit info av flera appar .

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Börja med att gå in på säkerhetsinställningarna för ditt Google-konto och Facebook-konto och släng ut alla befintliga inloggningar. Sedan byter du lösenord och aktiverar tvåstegsverifiering.

Se även till att rensa alla Cookies och Cache i din webbläsare. Gör det direkt efter att du bytt lösenord och aktiverat tvåsteg.

Tvåsteg har jag haft på de flesta konton ..

Men dels har jag väldigt ofta inte fått koden på skärmen , eller inte fått någon kod alls , eller så har jag fått ibland vad jag tror fejk från vanligt mobilnummer . Ibland har jag bytt kod och sedan har den ändå ändrats till något annat eller ändrats tillbaka .

Jag har omstartat och tagit bort allt på både gamla och nya iPhone .
Det är som att någon mer får mina sms eller som att något reglage kan fjärrstyras , att det är tystad .

Permalänk
Skrivet av Hansar:

Om vi börjar med de ip adresser du sett vad är det för ip adresser till och börja med? lista dem gärna.

Sen försök visa lite mer loggar å data här.
Förstår att du säkerligen har mer eller mindre panik, men visa gärna med screenshots m.m. varför du tror du är utsatt.

Hur kan jag först kolla vad jag har för IP - adress ?

Permalänk
Medlem

ditt lokala ip ser du om du på din pc öppnar kommandotolken och skrivit ipconfig /all

ditt externa ip nummer ser du om du surfar in på mittip.se

tänk också på att din mobil som surfar på sitt simkort har andra externa ip nummer än ditt hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kletipleti:

Hur kan jag först kolla vad jag har för IP - adress ?

https://whatismyipaddress.com/

Om du byter till ett wifi så byter du IP adress, om du startar om telefonen så byter du kanske IP address också. Om du har en VPN tjänst så byter du också IP adress.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kletipleti:

Min smarttv var bla inställd på lan , som jag tog bort . Men nu är den förtryckt på WoW

Hur menar du att den var inställd på lan? Hade den en anslutning till ett trådlöst nätverk, eller hade du en nätverkskabel inkopplad?

Citat:

Men nu är den förtryckt på WoW

Vad innebär det att något är förtryckt på WoW ? Kan du demonstrera eller förklara vad det betyder?

Citat:

Jag märker ofta av att jag har vissa inställningar både på iPhone , HP , administratör osv som jag inte kan ändra

Är HP märket på din laptop eller stationära dator? Kan du nämna en inställning du inte kan ändra och hur det yttrar sig, är den gråmarkerad eller liknande?

Citat:

Eller så ska jag ändra i inställningar och just då är det alltid någon inställning / app / konto som inte kan anslutas .

Kan du nämna vilket sorts konto som inte kan anslutas? Hur lyder det exakta felmeddelandet du får?

Citat:

Och hur kollar man detta med IP adresser ?
Har en enhet en ip-adress ? Byter den IP om jag reser iväg ? Kan ip-adress ändras ?

Kollar jag inlogg på facebook mm så står det ofta att jag varit inloggad i någon stad 70 mil ifrån .
Likaså på edge och andra sajter . Även mitt jobb-konto .

Varje enhet har en ip-adress, men det är inte alltid enhetens ip-adress som syns för facebook (eller andra sajter). Till exempel om du ansluter genom en router eller vpn-tjänst kan du se det som att du loggar in från routerns eller vpn-tjänstens ip-adress.

Citat:

Och kollar jag historik identifiering så visar även den ibland några ggr efter varann.
Och ibland från olika IP .
Kan ip skilja sig från olika appar / sajter ?? Om man har platstjänster på för ena men inte andra ?

det kan tyda på att du ansluter genom en VPN-tjänst. Om telefonen hanteras av ditt företag kan vissa appar vara konfigurerade att ansluta via företagets VPN medan andra inte gör det. Om du själv eller någon annan installerat en VPN-app på telefonen kan det påverka vilket ip du ser ut att logga in med på olika tjänster. På iphone kontrollerar du om du har några VPN-inställningar under inställningar > VPN.
Apple har även en liknande tjänst som du ev kan ha aktiverat utan att tänka på det: https://support.apple.com/sv-se/HT212614

Platstjänster har inget med din ip-adress att göra.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kletipleti:

Domäner
Jag undrar även detta med appintrigitet ..
jag såg att två appar hade lagt till sig på mitt ” lokala nätverk ”.

Hur och var ser du det?

Citat:

Jag delade nät från en enhet -till min laptop . Så det är kanske inte så konstigt då ? Men jag tyckte jag hade bra uppkoppling så undrar varför en app / sida jag är uppkopplad på lägger till mina andra enheter ?

vilken app/sida gjorde det och hur såg det ut, om du beskriver mer i detalj?

Citat:

Och hur kan man kolla domäner .. en gång var det en domän som bara såg ut som ett ip-nummer som hade tagit info av flera appar .

Vad betyder det att den tagit info från flera appar? Hur fick du reda på att den gjort det?

Skrivet av Kletipleti:

Tvåsteg har jag haft på de flesta konton ..

Men dels har jag väldigt ofta inte fått koden på skärmen , eller inte fått någon kod alls , eller så har jag fått ibland vad jag tror fejk från vanligt mobilnummer . Ibland har jag bytt kod och sedan har den ändå ändrats till något annat eller ändrats tillbaka .

Jag har omstartat och tagit bort allt på både gamla och nya iPhone .
Det är som att någon mer får mina sms eller som att något reglage kan fjärrstyras , att det är tystad .

Du kan kontakta din mobiloperatör, spärra ditt SIM-kort och be dem skicka ut ett nytt. SIM-korts-kapningar är något som trots allt förekommer och skulle ev kunna förklara det du beskriver här.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Hur och var ser du det?vilken app/sida gjorde det och hur såg det ut, om du beskriver mer i detalj?Vad betyder det att den tagit info från flera appar? Hur fick du reda på att den gjort det?

Inställningar
säkerhet / integritet

Lokalt nätverk
Appar fb och en läkarapp har begärt att hitta och komunicera och dela med dina andra enheter

Och under rapport om appintrigitet

Du kan kontakta din mobiloperatör, spärra ditt SIM-kort och be dem skicka ut ett nytt. SIM-korts-kapningar är något som trots allt förekommer och skulle ev kunna förklara det du beskriver här.

Jag har bett dom , men så fort jag tex ringt om spärr simkort / nytt simkort så är det som att någon ändrar tillbaka .
Har även sett att någon beställt sim/ kod till smart watch vilket jag inte har . Telebolaget säger bara att den är ändå inte aktiverad ….

Permalänk
Expertgissare

Så, fokusera nu på att svara på de frågor du redan fått utan att lägga till nya funderingar/frågor. Annars kommer du inte mycket längre i det här.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Det är helt normalt att det ser ut som att IP-adressen är från en helt annan stad när du surfar med telefonen eller använder den som hotspot.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nr 1 är det väldigt dumt att inte ha en router hemma mot internet.
Varför har du inte det?
Har du datorn direkt kopplad i väggen i fiberdosan eller vad du nu har för uppkoppling?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros