Blåst på nya däck? Bythjul

Permalänk
Medlem

Blåst på nya däck? Bythjul

Beställde nya sommardäck från bythjul, fick en bekräftelse, levereras skulle ta 1-3 dagar. Gått fyra och har inte ens fått leveransbesked ....

Börjar nu undra om jag är lurad.

Hatar seo! Scammers och skit överallt nuförtiden... :/

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Vad sa dom när du kontaktade dem?

Permalänk
Medlem

Ingen aning, det är dock högsäsong.

Ring Bythjul eller kontakta dem via deras kontaktformulär.

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis mina nya sommardäck därifrån. Blev först en försening från det första datumet som det stod att de skulle levereras, men sedan höll de nästa datum (några dagar senare). Har köpt däck därifrån en gång innan också, inga problem. De är en stor handlare, så tror inte du behöver vara rädd för att ha blivit blåst. Kontakta deras kundtjänst och fråga bara så är det säkert lugnt- bara en försening.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Ok tack för input, de har bara mail kontakt dessutom, så man vet ju aldrig.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Moderator
Moderator

Givetvis alltid lite tråkigt om de inte klarar att hålla sina leveranslöften men väl tidigt att slå på stora varningsklockan om det inte dröjt längre än så, det kan hända i princip alla butiker.
Inbillar mig att lagerhanteringen och logistiken kring däck och fälg är lite knepigare än t.ex. småelektronik där man kanske kan få lite mer tillförlitliga leveranser.

De har inte de bästa omdömena direkt men brukar ju ha rätt bra priser så ibland känns det värt det. Har köpt däck av dem ett par gånger i alla fall och det har gått bra.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Bythjul har funnits, räknat i nätbutikstermer, rätt länge. Att det skulle vara en ren blåsning istället för försening eller strul är därmed nog mindre sannolikt, givet att de inte har hamnat på obestånd.

Jag kan kanske nämna att när jag skulle byta en uppsättning vinterdäck i höstas, som jag hade tröttnat på i och med deras mindre bra egenskaper oavsett underlag, så kunde (den konventionella) däckfirman inte få hem dem från importören trots att jag på förekommen anledning* var relativt tidigt ute. De fick ta hem dem från en distributör, vilket gjorde att det blev dyrare än annars, men jag var så j*vla trött på skräpet som en tidigare ägare hade satt på. Han som äger däckfirman kallade dem för "bilhandlardäck". Sällan har jag varit så nöjd med ett däckbyte, för skillnaden är högst markant, trots samma däcktyp.

*En del av de stora däcktillverkarna, dock inte just den aktuella, har haft en hel del tillverkning i just landet som ligger bakom den "särskilda militäroperationen", även på normal svenska kallad vettlöst angreppskrig. Och såvitt jag vet var inte ens den vars däck jag köpte en av dem, men det blir ju spridningseffekter när utbudet minskar.

Permalänk
Medlem

Har handlat där ett antal gånger och har inte haft problem.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Ingen "hit and run"-operation, de har nyligt köpt upp Däckskiftarna också. Givetvis är alla beroende av leverantörerna.

Permalänk
Medlem

Har handlat av Bythjul flera gånger och har alltid kommit fram inom några dagar. Skulle inte oroa mig om jag vore du.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Ok tack för input, de har bara mail kontakt dessutom, så man vet ju aldrig.

Bythjul har ett telefonnummer som man kan lyssna in på, för orderstatus: 0771 - 32 32 32

Permalänk
Medlem

Har handlat från dem 2 gånger, första gången försenades leveransen 2 gånger, båda gångerna bokade de själva tid med däckverkstaden för skifte men hjulen dök aldrig upp.

Andra gången kom hjulen helt ur balans och bilen skakade som fan, fick pröjsa för balansering hos verkstaden, Bythjul lovade att ersätta summan, har inte hört ett skit från dem, orkar heller inte längre ha någon kontakt med dem så det kanske går om man står på sig.

Permalänk
Medlem

Byt hjul är seriösa. Inget att oroa sig för, däremot har det hänt att lagersaldot inte överrensställt med vad dom hade hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har handlat från dem 2 gånger, första gången försenades leveransen 2 gånger, båda gångerna bokade de själva tid med däckverkstaden för skifte men hjulen dök aldrig upp.

Andra gången kom hjulen helt ur balans och bilen skakade som fan, fick pröjsa för balansering hos verkstaden, Bythjul lovade att ersätta summan, har inte hört ett skit från dem, orkar heller inte längre ha någon kontakt med dem så det kanske går om man står på sig.

Nu balanseras väl hjulen av en extern firma? Du testade inte att prata med dem som gjorde jobbet? Det är inte så ovanligt att tappa en vikt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Många företag skriver ut hur länge leveransen ska ta från när de skickar paketet, inte tid från beställning. Gäller att läsa det finstilta.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Nu balanseras väl hjulen av en extern firma? Du testade inte att prata med dem som gjorde jobbet? Det är inte så ovanligt att tappa en vikt.

Det beror väl på om du köper kompletta hjul (fälg+däck) eller enbart däck eller fälg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det beror väl på om du köper kompletta hjul (fälg+däck) eller enbart däck eller fälg.

Ah, jag trodde att de bara sålde varorna och så gjorde externa verkstäder själva jobbet. Men köper man komplett med fälg så bör de nog vara balanserade vid leverans så klart.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Är det inte standard idag att ens paket som ska levereras blir försenade? Jag minns när jag beställde däck online för många år sen så hade de stora problem med att lösa leveransen hem till mig och efter två misslyckade försök tröttnade jag och bad dem leverera till jobbet istället och då kom de samma dag.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Nu balanseras väl hjulen av en extern firma? Du testade inte att prata med dem som gjorde jobbet? Det är inte så ovanligt att tappa en vikt.

Alltså hjulen ska komma balanserade när man beställer nytt, 3 av 4 var i obalans, att en vikt "ramlar" av vid frakten är helt orimligt.

Den "externa" firman är den som man väljer vid beställning av hjulen, där ingår inte balansering, balansering ska göras av firman som installerar hjulen, dvs Bythjul.

För övrigt så är däcken monterade på fälgarna som kommer från Bythjul, firman som installerar har ingen koll på om de är balanserade eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Alltså hjulen ska komma balanserade när man beställer nytt, 3 av 4 var i obalans, att en vikt "ramlar" av vid frakten är helt orimligt.

Den "externa" firman är den som man väljer vid beställning av hjulen, där ingår inte balansering, balansering ska göras av firman som installerar hjulen, dvs Bythjul.

För övrigt så är däcken monterade på fälgarna som kommer från Bythjul, firman som installerar har ingen koll på om de är balanserade eller inte.

Ah du ser, jag antog fel då. Jag trodde TS köpte enbart däck och fick det monterat och balanserat på befintlig fälg hos en extern firma. Självklart skall inte vikter ramla av vid frakt, det vore galet.

Tråkig upplevelse för dig, jag har dock aldrig haft med Bythjul att göra och kommer aldrig så heller ha då jag använder min lokala däckfirma, de tar bra betalt dock.

Du skrev dock hjul och jag blandade ihop ditt inlägg med TS "däck". Mitt fel.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Är det inte standard idag att ens paket som ska levereras blir försenade? Jag minns när jag beställde däck online för många år sen så hade de stora problem med att lösa leveransen hem till mig och efter två misslyckade försök tröttnade jag och bad dem leverera till jobbet istället och då kom de samma dag.

Inte om man köper snus via snusbolaget och väljer Postnord. Då får du snuset inom 24-timmar. Rekordet är 10 för min del hittills. Bara Ahlsell har slagit det med 9 timmar, dock levererat av Postnord.
När det gäller leverans till ombud så är Postnord helt överlägsen enligt min erfarenhet. Jag har testat Instabox, Budbee, Schenker, DHL. Men Postnord är 1-2 dagar snabbare varje gång.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Bythjul är legit iaf. Jag beställde däck+fälg därifrån för några år sedan och det gick utan problem.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen däck därifrån och jag blev också stressad, kommentarerna på TrustPilot visade att dom har problem med att få ut godsen fort och rätt. Lastbilen som kom var inte av samma namn som trackern nämnde så dom tar antagligen in lokala åkerier.

På sidan stod det 2-4 arbetsdagar för mina valda däck.
Tog 3 dagar från beställning till besked att transportören fick uppdraget.
Och 4 dagar leveranstid.
Men inom dessa dagar var både helg och röd dag.

Permalänk
Medlem

Beställde nyligen däck och fälg där ifrån med, skulle ta 2-4 dagar. Tror jag beställde på en onsdag och fick hem dem fredagen veckan efter. Anlände 3 timmar innan jag hade tid för däckbyte inbokat.

Permalänk
Medlem

Undvik online däckkedjor är mitt tips, det kostar några hundringar extra om du var vägen om Vianor eller liknande men det är skönt om det skulle strula.
Enda undantaget jag gör är om jag köper hojdäck, men då monterar jag dom själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Undvik online däckkedjor är mitt tips, det kostar några hundringar extra om du var vägen om Vianor eller liknande men det är skönt om det skulle strula.
Enda undantaget jag gör är om jag köper hojdäck, men då monterar jag dom själv.

Vet inte vad du köper för däck, men när jag handlar Premiumdäck är det betydligt mycket mer än några hundra i skillnad på Vianor och co. Vi snackar tusenlappar ibland.

För övrigt hade jag absolut inte snålat på just en Hoj. Den hade jag sett till att få ordentligt bytt och balanserat på hos firma. en bil har åtminstone bra mycket högre säkerhet ifall ett däck pajar.. Men alla är vi olika.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Vet inte vad du köper för däck, men när jag handlar Premiumdäck är det betydligt mycket mer än några hundra i skillnad på Vianor och co. Vi snackar tusenlappar ibland.

För övrigt hade jag absolut inte snålat på just en Hoj. Den hade jag sett till att få ordentligt bytt och balanserat på hos firma. en bil har åtminstone bra mycket högre säkerhet ifall ett däck pajar.. Men alla är vi olika.

Jag kör bara premium, också hos firman som byter däck. Sist jag köpte däck online så var ett av däcken "ovalt" och det gick inte att balansera bort. Att reklamera, få ett nytt däck, få det monterat osv blev ganska många timmars meck.
Hade jag valt att köpa allt hos en leverantör så hade jag sparat många timmar.

Det är inga problem att byta däck och balansera själv på en hoj, men lättast är såklart hos en firma. Har dock varit med om mer än en gång att det fuskats med balanseringen så behöver ändå dubbelkolla varje gång innan allt åker på. Byter man däck ett par ggr per år på hojjen så lär man sig snabbt hur man ska göra.

Permalänk
Medlem

senast jag köpte så var det billigare att låta däckfirman beställa än att göra det själv till däckfirman ... (detta var premiumdäck av känt märke)

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Undvik online däckkedjor är mitt tips, det kostar några hundringar extra om du var vägen om Vianor eller liknande men det är skönt om det skulle strula.
Enda undantaget jag gör är om jag köper hojdäck, men då monterar jag dom själv.

Jag använde Vianor en gång och det var bara för att det var 25% black friday rea. Och med den rean så hamnade priset runt samma som på bythjul för däck och montering + balansering på lokalt ställe. Men som du säger så var det mycket smidigare och problemfri upplevelse på Vianor så för samma pris var det ju perfekt, men för 25% extra är jag lite tveksam vad jag väljer.

Permalänk
Medlem

Tittade på kul på vår V70. Köpte dessa däck på Bythjul och balanserade hos firma i närheten förra säsongen. Dessa är deras aktuella priser:

Bythjul:
GOODYEAR EFFICIENTGRIP PERFORMANCE 2
225/50R17 98V XL FP
Pris: 6 824 kr
Exklusive montering. Sist betalade jag 800kr för skifte och balansering på lokala däckverkstan.

Vianor:
Goodyear EfficientGrip Performance 2
225/50R17 98V XL
10812 kr inkl. montering och balansering.

Skiljer alltså ~3188kr.

Ganska saftig skillnad om jag får säga det själv. Men alla gör som dom vill

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q