Permalänk
Medlem

" 3 konkurrerande VPN-tunnlar "
Concurrent är INTE konkurrerande. Samtidiga är det du söker efter.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Igår kväll satt jag och var så glad över att jag fått allting med Pi-hole att fungera (nåja, inte unbound) så länge.
Glad i hågen satte jag som vanligt datorn i sleep mode och gick och la mig.
Imorse när jag satte mig vid datorn märkte jag att det gick väldigt trögt att ladda sidor. En del gick snabbt men andra som jag alltid kollar, typ IDG's sajter gick trögt. Tänkte att det måste varit nåt med enkortsdatorn Zimaboard där jag har pi-hole. Hade inte gjort några ändringar på flera dagar så jag förstod inte varför. Kopplade sen in min andra dator där jag hade pihole tidigare, men samma sak där. Testade i Windows och ren usb-sticka med en live linux. Inget hjälpte.

När jag gjorde nslookup såg jag att ip-numret för Vilfo inte gav någon respons sporadiskt. Pingade olika sajter och efter ett tag så gick pingandet igång, för att sen plötsligt stoppas av Vilfo för att sen sätta igång igen.
Gjorde flera omstarter, provade andra nätverkskablar (fantiserade om att det kanske berodde på att jag nyligen bytt till CAT 7)

Provade köra utan pi-hole och utan VPN i Vilfo. Inget hjälpte.
Så jag kopplade bort Vilfo och gjorde min Asus AX88u, som jag haft som accesspoint för Wifi, till en vanlig router igen. Och vips så fungerar det. Inga konstigheter.
Dock orkar jag nu inte idag fabriksåterställa Vilfo för att se om det hjälper, utan kör med Asus ett tag. För jag märkte att den har hyffsad hastighet även med VPN installerad, dvs med Wireguard. Både med OVPNs och Mullvads.
Jag får runt 550Mbit på min 1000/1000Mbit-lina, jämfört med när jag testade openvpn-protokollet för nåt år sen där jag fick runt 50-60Mbit/s. Så det här jäkla Wireguard förvånar en ständigt.

Dock undrar jag vad som kan ha hänt med Vilfo-routern under natten när jag sov? Den har inte uppdaterat något utan jag har 1.3.1 firmware fortfarande.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Igår kväll satt jag och var så glad över att jag fått allting med Pi-hole att fungera (nåja, inte unbound) så länge.
Glad i hågen satte jag som vanligt datorn i sleep mode och gick och la mig.
Imorse när jag satte mig vid datorn märkte jag att det gick väldigt trögt att ladda sidor. En del gick snabbt men andra som jag alltid kollar, typ IDG's sajter gick trögt. Tänkte att det måste varit nåt med enkortsdatorn Zimaboard där jag har pi-hole. Hade inte gjort några ändringar på flera dagar så jag förstod inte varför. Kopplade sen in min andra dator där jag hade pihole tidigare, men samma sak där. Testade i Windows och ren usb-sticka med en live linux. Inget hjälpte.

När jag gjorde nslookup såg jag att ip-numret för Vilfo inte gav någon respons sporadiskt. Pingade olika sajter och efter ett tag så gick pingandet igång, för att sen plötsligt stoppas av Vilfo för att sen sätta igång igen.
Gjorde flera omstarter, provade andra nätverkskablar (fantiserade om att det kanske berodde på att jag nyligen bytt till CAT 7)

Provade köra utan pi-hole och utan VPN i Vilfo. Inget hjälpte.
Så jag kopplade bort Vilfo och gjorde min Asus AX88u, som jag haft som accesspoint för Wifi, till en vanlig router igen. Och vips så fungerar det. Inga konstigheter.
Dock orkar jag nu inte idag fabriksåterställa Vilfo för att se om det hjälper, utan kör med Asus ett tag. För jag märkte att den har hyffsad hastighet även med VPN installerad, dvs med Wireguard. Både med OVPNs och Mullvads.
Jag får runt 550Mbit på min 1000/1000Mbit-lina, jämfört med när jag testade openvpn-protokollet för nåt år sen där jag fick runt 50-60Mbit/s. Så det här jäkla Wireguard förvånar en ständigt.

Dock undrar jag vad som kan ha hänt med Vilfo-routern under natten när jag sov? Den har inte uppdaterat något utan jag har 1.3.1 firmware fortfarande.

Låter skumt. Har samma version på min Vilfo 1.3.1 och har inga problem.
Kör med Pi-Hole på en RaspberryPi och ingen VPN för tillfället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Någon som har haft samma bekymmer som mig efter ominstallation & lyckats lösa det?
Kan inte använda license nyckeln så kommer inte vidare i installationen. Detta skedde även för några månader sedan. Men efter att dem inte svarat på 1.5 vecka så orkade jag inte vela mer så köpte en till licens. Sjuuuuukt irriterade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storanyman:

Någon som har haft samma bekymmer som mig efter ominstallation & lyckats lösa det?
Kan inte använda license nyckeln så kommer inte vidare i installationen. Detta skedde även för några månader sedan. Men efter att dem inte svarat på 1.5 vecka så orkade jag inte vela mer så köpte en till licens. Sjuuuuukt irriterade <Uppladdad bildlänk>

Nu är det dryga halvåret sen jag gjorde en ominstallation, men då gick det bra. Det är ju helt galet att du ska behöva köpa en licens till om du hade kvar tid på den gamla. Det verkar inte hända mycket med Vilfo numera har jag märkt. De har ännu inte faställt när de ska fortsätta utveckla programmet, snart ett år sedan sista uppdateringen. Vet inte om deras intresse för Vilfo har svalnat efter att de sålde OVPN (samma personer står ju bakom Vilfo)

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Nu har det gått ett år sen senaste uppdateringen så Vilfo får väl anses död. Nu vet jag inte om den ändå har fått säkerhetsuppdateringar under året, har den den är det lugnt att använda Vilfo.
Har Vilfo inte fått några säkerhetsuppdateringar på ett år är den inte säker att använda och ska kopplas bort från nätet för att man ska slippa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chatterduck:

Nu har det gått ett år sen senaste uppdateringen så Vilfo får väl anses död. Nu vet jag inte om den ändå har fått säkerhetsuppdateringar under året, har den den är det lugnt att använda Vilfo.
Har Vilfo inte fått några säkerhetsuppdateringar på ett år är den inte säker att använda och ska kopplas bort från nätet för att man ska slippa problem.

Jag har skrivit till Vilfos support och frågat vad som händer. Frågade även tidigare då OVPN-försäljningen blev offentlig. Fick då svaret att allt var gott och väl, men som du säger så är ett år utan livstecken på utveckling/patchning ett oroande tecken. Kanske de är nöjda med att ha sålt OVPN så de inte känner någon motivation för Vilfo? Antar att det inte är så många som köpt den. Frågan är vad man ska satsa på istället? Finns det några alternativ? Kan man med t.ex.pfsense göra samma saker? Hårdvaran är ju bra i alla fall.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chatterduck:

Nu har det gått ett år sen senaste uppdateringen så Vilfo får väl anses död. Nu vet jag inte om den ändå har fått säkerhetsuppdateringar under året, har den den är det lugnt att använda Vilfo.
Har Vilfo inte fått några säkerhetsuppdateringar på ett år är den inte säker att använda och ska kopplas bort från nätet för att man ska slippa problem.

Inget livstecken från VILFO så jag är rädd för att du har rätt, Vilfo-routern är nog abandonware nuförtiden. Hos OVPN fick jag svar på en OVPN-fråga, men det tog flera veckor. Så jag tror nog att de har stuckit med pengarna de fick när de sålde OVPN och skiter i Vilfo också..

*edit*

Då fick jag ett kort svar:

Citat:

It is not abandoned but we are not currently planning any releases.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Jag har skrivit till Vilfos support och frågat vad som händer. Frågade även tidigare då OVPN-försäljningen blev offentlig. Fick då svaret att allt var gott och väl, men som du säger så är ett år utan livstecken på utveckling/patchning ett oroande tecken. Kanske de är nöjda med att ha sålt OVPN så de inte känner någon motivation för Vilfo? Antar att det inte är så många som köpt den. Frågan är vad man ska satsa på istället? Finns det några alternativ? Kan man med t.ex.pfsense göra samma saker? Hårdvaran är ju bra i alla fall.

Det går att få samma funktioner med PfSense som med Vilfo, har för mig att Vilfo bygge på PfSense och var mer som ett användarvänligt skal över PfSense. Jag har satt upp en PfSense router med VPN uppkoppling mot specifika enheter. Kom ihåg att jag hade ett h-vete att komma på hur man öppnade en port i VPN uppkopplingen mot just en enhet, är inte nätverks tekniker. Men finns många YouTube videos där ute med hjälp och Netgate som gör PfSesne har ett användarforum där jag fick bra hjälp, även på ganska "dumma" frågor.

Permalänk
Medlem

Jag mailade dem igen inför januari då mitt abonnemang för VilfoOS går ut och frågade om framtiden. Fick i alla fall ett ärligt svar:

Citat:

Vi har stoppat utvecklingen för tillfället då vi har bristande resurser. Tyvärr kan jag inte svara på om och när utvecklingen kommer påbörjas.

David

Vilfo

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är så många som betalar för VilfoOS, men som svar på frågan om det är värt att betala för ett år till (eftersom ingen utveckling sker) så är svaret från Vilfo att de som sagt inte har några planer på att utveckla den vidare men de lovar att underhålla programmet så att det fungerar i ett år till.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.