Quiz: Vad kan du om robotdammsugare?

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Ett klassiskt optimeringsproblem.

Du har en handelsresande som ska besöka ett antal orter för att idka affärer. Du vill hitta den mest optimala vägen mellan dessa orter. Mer konkret hittar du här: https://en.wikipedia.org/wiki/Travelling_salesman_problem

Ah okej, så det var ett E för mycket alltså. Hade nog iofs oavsett det där E:et inte riktigt vetat vad som menades.

Permalänk
Medlem

Yay!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Moderator
Moderator

Hade egentligen ingen aning om att Sverige var först ut, var en ren chansning.
Haft en Roborock S5, nu S5 Max, kanske dags för en ny snart. xP

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Men… appen för Roborock’arna klarar/de inte röstkommandon korrekt. Svenskt inställt iOS, engelskt Siri*. Men appen envisas med att spela in röstkommandon på svenska, vilket engelska Siri sen inte förstår…

”Start klyvning” ? -Nej, du behöver inte hugga ved eller leka kärnreaktor lilla robot(-app), bara starta städningen (cleaning!).

😁

Jag testade även att byta appens språk till engelska, men det hjälpte inte.

Roborock-supporten via appen var inte fullfjädrad - tillräckligt utbyggd med uppföljande av ärendet i mer än ett svar. Men det var ett tag sen jag provade den.

Det närmsta som jag fått att fungera är faktiskt att säga ”Start cleaning” vid inspelning -> genererar ”Start klyvning” —> som … helt plötsligt går att köra genom att säga ”start cleaning”. Förvirrande? Ja, det var precis samma motstridiga exempel som jag tog ovan, men som av någon anledning råkade fungera när jag testade nu 1,5 år senare…

HUR upplever ni detta - funkar det bra för er?
Med vilken språkkombo och enhet i så fall?

*svenska Siri verkar inte vara lika bra i övrigt som engelska, så måste köra engelska

S6 MaxV - för övrigt en riktigt bra maskin , upplever jag… bortsett från tröskelproblem lite här o var.

Permalänk
Medlem

Rätt lätt

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Nackdelen med Roborock är avsaknad av stöd för Valetudo även om det varit möjligt att använda Roborock lokalt så har det fungerat betydligt sämre lokalt än med molnanslutning när det gäller att hantera hinder vilket är riktigt uselt.
Roborock är usel på att moppa om man jämför med andra Kinesiska robotdammsugare men Xiaomi Roborock S8 pro ultra kanske moppar bättre.
En bra produkt fungerar lika bra lokalt (offline) och kräver ingen extern molnanslutning, jag ser flera orsaker till att inte ansluta enheter med upptagning av bild och ljud till externa tjänster.
Jag tror att robotdammsugare kommer bli riktigt bra om några år, det finns bra produkter men ingen har riktigt uppnått förväntningarna än även om det blivit betydligt bättre.
Mitt resultat: 9/11.

Vadå nackdel? Vilka robotar har stöd för Valetudo menar du? Mig veterligen är det exakt noll.

Jag har därtill inte märkt någon som helst skillnad på att "hantera hinder" mellan min Valetudo-Roborock och min vanliga.

Permalänk
Medlem

…ingenting

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Skumt, har aldrig haft en robotdammsugare

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Mitt resultat: 11/11.

Hade egentligen ingen aning om att Sverige var först ut, var en ren chansning.
Haft en Roborock S5, nu S5 Max, kanske dags för en ny snart. xP

Vet vill inte ha en S8 Max Ultra? 🥰

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av AlexCooper:

Mitt resultat: 10/11.

Men… appen för Roborock’arna klarar/de inte röstkommandon korrekt. Svenskt inställt iOS, engelskt Siri*. Men appen envisas med att spela in röstkommandon på svenska, vilket engelska Siri sen inte förstår…

”Start klyvning” ? -Nej, du behöver inte hugga ved eller leka kärnreaktor lilla robot(-app), bara starta städningen (cleaning!).

😁

Jag testade även att byta appens språk till engelska, men det hjälpte inte.

Roborock-supporten via appen var inte fullfjädrad - tillräckligt utbyggd med uppföljande av ärendet i mer än ett svar. Men det var ett tag sen jag provade den.

Det närmsta som jag fått att fungera är faktiskt att säga ”Start cleaning” vid inspelning -> genererar ”Start klyvning” —> som … helt plötsligt går att köra genom att säga ”start cleaning”. Förvirrande? Ja, det var precis samma motstridiga exempel som jag tog ovan, men som av någon anledning råkade fungera när jag testade nu 1,5 år senare…

HUR upplever ni detta - funkar det bra för er?
Med vilken språkkombo och enhet i så fall?

*svenska Siri verkar inte vara lika bra i övrigt som engelska, så måste köra engelska

S6 MaxV - för övrigt en riktigt bra maskin , upplever jag… bortsett från tröskelproblem lite här o var.

Jag har bråkat med motsvarande och tror att det är Siris vanliga efterblivenhet som är problemet. Fungerar mycket bättre med Android.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skäggig legend

BOOM! Men, sparar jag tid med min shining? Nää… jag tycker om att titta på den när galningen åker runt istället för att göra annat.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Att man aldrig kan få maxpoäng...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Woo

Permalänk
Medlem

Tusan, trillade dit på en trilobit!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Antagligen den hårdvara som gjort mest skillnad för mig i mitt dagliga liv. Kan ha förläst mig på detaljer...

Permalänk
Medlem

Gissade på tre frågor.

Permalänk

"Du spenderar 2 timmar per vecka på att städa golvet i huset. Hur mycket tid spar du med en robotdammsugare?"

Pff, vissa av oss städar inte alls - jag sparar också tid!! 😎

Permalänk
Medlem

Fast man sparar ju inte 2h/vecka. Den kan ju inte städa sig själv och tömma dammbehållaren själv. Men lite tid/år sparar man nog.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vadå nackdel? Vilka robotar har stöd för Valetudo menar du? Mig veterligen är det exakt noll.

Jag har därtill inte märkt någon som helst skillnad på att "hantera hinder" mellan min Valetudo-Roborock och min vanliga.

Följ länken i inlägget och klicka på supported robots.
https://valetudo.cloud/pages/general/supported-robots.html
Däremot så gick det lite snabbt i formuleringen och det finns Roborock som Valetudo har stöd för, det var inte tänkt att slutformuleringen skulle vara så som den blev efter en del redigerande men så blev det.
Roborock har bättre stöd än det framgår i inlägget då vissa delar avsåg ett annat fabrikat före ändringar som sedan orsakade ett syftningsfel.
Kanske fungerar det bättre lokalt nu än när jag testat.

Permalänk
Medlem

2h! i veckan på dammsuga? 😳🤣

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Följ länken i inlägget och klicka på supported robots.
https://valetudo.cloud/pages/general/supported-robots.html
Däremot så gick det lite snabbt i formuleringen och det finns Roborock som Valetudo har stöd för, det var inte tänkt att slutformuleringen skulle vara så som den blev efter en del redigerande men så blev det.
Roborock har bättre stöd än det framgår i inlägget då vissa delar avsåg ett annat fabrikat före ändringar som sedan orsakade ett syftningsfel.
Kanske fungerar det bättre lokalt nu än när jag testat.

Jag anade att det var detta du menade, men jag ville poängtera att det är robotar som Valetudo har stöd för, inte tvärtom. Det är en stor skillnad.

Men absolut, det kan säkert ha hänt mycket senaste tiden. Jag installerade Valetudo för två år sedan och ser ingen skillnad på de features du nämnde. Med det sagt finns det andra saker som är långt ifrån lika bra som på stock firmware. Exempelvis har jag inte något enkelt sätt att dammsuga ett rum flera gånger på raken.

Permalänk
Medlem

Ja vafan, vi har städerska så...

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Visa signatur

Cooler Master NR200P - Asus ROG Strix B660-I - Intel Core i5 12600K - Noctua NH-U12A Chromax Black - Asus GeForce RTX 3060 Dual OC V2 12GB - Samsung 980 Pro Series 1TB - Kingston Fury Beast DDR5 5200MHz 2x16GB - Corsair SF750 Platinum 750W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS TUF Gaming Z590-Plus WIFI ; ASUS Strix GTX1080 ; Intel i7-11700k ; Scythe Mugen 5 Rev.B ; Kingston HyperX 2x8Gb DDR4, 2666MHz ; Corsiar 850W ; Samsung 850Evo, 500Gb SSD ; 1,5Tb + 2Tb HDD ; Define R5 Black ; någon DVD läsare ; Blackstorm Mus ; Corsair Raptor Gaming K30 Tangentbord