The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom (Breath of the Wild 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Kunde ha gjort.. Om inte PostNord hade sagt nej, alltså ett bestämt nej. Så jag får snällt vänta tills på måndag då det kommer fram till mitt ombud, som är precis utanför fönstret </3

Hade samma problem. Så jag knatade till Elgiganten och köpte ett ex där också. Får se om jag skickar tillbaka eller lämnar tillbaka på Elgiganten mitt extra ex.

Permalänk
Medlem

Spelat i några timmar nu och precis kommit ur "tutorial"-zonen.

Har haft jättekul med dom nya mekanikerna, f.a. att klistra ihop trädstammar och dylikt för att ta mig till obskyra ställen. "If it works it works" känns lite som spelets motto - Om jag vill någonstans och där finns träd i närheten, då kommer jag komma dit!
Att slå ihop vapen känns lite mer som en gimmick men drar ändå på smilbanden av att se Link springa runt med vad som ser ut som ett svärd fasttejpat på en lång pinne. (Eller varför inte ett svärd fasttejpat på ett annat svärd?)

Känns väldigt mycket som BotW +1 med ny spelmekanik inlagt för att det inte ska kännas repetivt, vilket var ungefär vad jag hoppades på. Ser fram emot vad mer spelet har att bjuda på.

Två än så länge.

Enda minuset är märkbara FPS-drops när man använder sina abilities utomhus, men samtidigt så spelade jag igenom BotW på en Wii U första gången så man är rätt härdad.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så samma grafik och samma lagg typ som för 6 år sen då?

Nä, upplever att det laggar mer i TOTK faktiskt, den nya abilitys sänker FPSen till 10-15 FPS hela tiden typ

Permalänk
Medlem

Jag tycker om det!
Samma spel som BOTW. Mycket att utforska, mycket mer än originalet tror jag, med tanke på alla dom nya "nivåerna" på världen.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nix, lirar icke.
Men kanske skulle ge botw en ny chans.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Satt och kikade 10 min när Cohhcarnage spelade detta på Twitch. Det såg rätt hackigt ut, typ 30 fps och ibland ännu lägre.
- Men grattis till de som tycker att det är ett kul spel, det är huvudsaken!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Nix, lirar icke.
Men kanske skulle ge botw en ny chans.

Gör det. När du kommit över hur tråkigt det är i början är det verkligen ett fantastiskt spel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Spelat i några timmar nu och precis kommit ur "tutorial"-zonen.

Har haft jättekul med dom nya mekanikerna, f.a. att klistra ihop trädstammar och dylikt för att ta mig till obskyra ställen. "If it works it works" känns lite som spelets motto - Om jag vill någonstans och där finns träd i närheten, då kommer jag komma dit!
Att slå ihop vapen känns lite mer som en gimmick men drar ändå på smilbanden av att se Link springa runt med vad som ser ut som ett svärd fasttejpat på en lång pinne. (Eller varför inte ett svärd fasttejpat på ett annat svärd?)

Känns väldigt mycket som BotW +1 med ny spelmekanik inlagt för att det inte ska kännas repetivt, vilket var ungefär vad jag hoppades på. Ser fram emot vad mer spelet har att bjuda på.

Två än så länge.

Enda minuset är märkbara FPS-drops när man använder sina abilities utomhus, men samtidigt så spelade jag igenom BotW på en Wii U första gången så man är rätt härdad.

Fråga: Är det "The Great Sky" som är "Tutorial"-zonen? Alltså där man börjar? Ser en tredje Shrine nu. Vet du hur många som finns där innan man kan hoppa ned därifrån utan att ha missat något?

FPS-dropsen är tråkiga och drar ned på helhetsbetyget i mina ögon, men för övrigt ett riktigt mysigt spel och då är jag knappt en Zelda-spelare i grunden!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Fråga: Är det "The Great Sky" som är "Tutorial"-zonen? Alltså där man börjar? Ser en tredje Shrine nu. Vet du hur många som finns där innan man kan hoppa ned därifrån utan att ha missat något?

FPS-dropsen är tråkiga och drar ned på helhetsbetyget i mina ögon, men för övrigt ett riktigt mysigt spel och då är jag knappt en Zelda-spelare i grunden!

Mvh,
WKL.

När du fått din första del av kartan så anser jag att den linjära tutorial delen är över, du kan heller inte hoppa ner förens du är klar med allt och det är väldigt tydligt när du är klar.

Permalänk
Medlem

Då var vi igång. Äntligen ett nytt mästerverk att ta sig an.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Drog igång igår här också, får känslan av att det kommer bli riktigt bra det här! Älskade botw så min rädsla är nog mest egentligen att jag ska tycka det är för mycket samma sak igen.

FPS:en är väl tyvärr ingen höjdare om man är lite känslig för sådant, vilket jag råkar vara.

Permalänk
Skrivet av swesen:

När du fått din första del av kartan så anser jag att den linjära tutorial delen är över, du kan heller inte hoppa ner förens du är klar med allt och det är väldigt tydligt när du är klar.

Jaha, är det så? För jag råkade ramla ned en gång och då startade jag om spelet innan något hände för jag ville inte spoilas av kartan!

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jaha, är det så? För jag råkade ramla ned en gång och då startade jag om spelet innan något hände för jag ville inte spoilas av kartan!

Ramlar du bara ner så dör du. Du blir inte spoilad. Du dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Fråga: Är det "The Great Sky" som är "Tutorial"-zonen? Alltså där man börjar? Ser en tredje Shrine nu. Vet du hur många som finns där innan man kan hoppa ned därifrån utan att ha missat något?

Japp, fyller samma funktion som Great Plateau i BotW; startområde med 3 shrines där du lär dig hantera skills innan du kan gå vidare till det "riktiga" spelet - och du måste bli klar där (med shrines iaf) innan du kan gå vidare, hoppar du ner så dör du bara.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ramlar du bara ner så dör du. Du blir inte spoilad. Du dör.

Blir inte game over. Man respawnas där man ramlade ner med något hjärta mindre.

Permalänk
Medlem

Betyg : succé! Målgruppen, i min familj fru och barn, är helnöjda. Bästa spelet sedan 2017 typ. (breath of the wild)

Frun har spelat alla zelda sedan ocarina of time (på release) , sonen de flesta sedan ocarina of time (i efterhand) + Zelda I och ett par andra på 3ds.

Zeldafamilj alltså.

Jag ska nog spela lite ikväll. Klarar låg fps i denna typ av spel. Inte värre än att se film i 24fps.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

BOTW var "världens bästa spel" när det släpptes och jag gillade det inte alls. Nu är detta "världens bästa spel" och jag kommer nog inte att bry mig om att ens testa då Nintendo aldrig säljer spel på rea.

Permalänk
Medlem

Fick bege mig till netonnet idag då min förbokning aldrig dök upp, nu är jag redo!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phanto:

BOTW var "världens bästa spel" när det släpptes och jag gillade det inte alls. Nu är detta "världens bästa spel" och jag kommer nog inte att bry mig om att ens testa då Nintendo aldrig säljer spel på rea.

Intressant hur olika man kan vara. Själv skulle jag köpa en konsol om så Zelda vore enda spelet.

Hann inte spela något i fredags, men har suttit och mysit i 10 timmar idag!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd

Något jag stör mig på är när man rider häst.. kontrollen är helt bakvänt och fel på alla sätt och vis.
Man vill hoppa på hästen från sidan för att snabbt springa framåt åt det hållet man redan tittar åt? Nä du ska hålla framåt på spaken (ibland får man typ släppa spaken och trycka fram igen) annars står du bara stilla och snurrar sakta för att kameran är riktad åt fel håll. Sedan svänger de som rena ubåtarna r man väl rider. Trodde de skulle förbättra detta. De bprde ha kikat på red dead eller slyrim som grund. Där kan du kika runt på spelvärlden men ändå rida i en annan riktning. Håller du höger spak till vänster så rider du åt vänster och vice versa. I botw/totk är det bara framåt som gäller på spaken.

Annars har någon ett bra ställe för bågar mina är helt slut och hittar typ inget nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Intressant hur olika man kan vara. Själv skulle jag köpa en konsol om så Zelda vore enda spelet.

Hann inte spela något i fredags, men har suttit och mysit i 10 timmar idag!

Jag vill tro att Nintendo säljer till stor del baserat på sina spel faktiskt. Hade inte Mario och Zelda spelen bara funnits på Nintendo så hade de troligen sålt bra mycket färre konsoler än vad de skryter med nu. Även om Switchen har hårdvara som prestandamässigt går bak till 2012 så ska man inte underskatta bärbarheten som troligen också är ett stort försäljningsargument idag men så har det naturligt vis inte alltid varit. Nu när Steam deck finns får titlarna åter igen större betydelse.

Vi har haft Switch sen den släpptes men har förvånansvärt få spel jämfört med vad vi har till andra konsoler. Det är väldigt få Mario och Zelda spel, visst är det som finns bra men jag ställer mig frågande om det har varit värt priset, jag är tveksam. Nya Zelda kostar 600 kr och det är inte troligt att det kommer bli någon rea..någonsin, men när spelet inte ens klarar av att hålla 30 FPS så är jag tveksam om det blir ett köp. Nintendo spel har aldrig handlat om grafik och ska kännas mjuka att spela, lyckas de inte ens med det på sina största titlar så anser jag att de misslyckats, antingen med spelet eller hårdvara.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Intressant hur olika man kan vara. Själv skulle jag köpa en konsol om så Zelda vore enda spelet.

Hann inte spela något i fredags, men har suttit och mysit i 10 timmar idag!

Jag gillar Zelda i allmänt Inte BOTW

Permalänk

Spelat lite och kan inte direkt säga det är dåligt. Men jag vet inte om jag som föregångaren skulle kalla det för ett Zelda spel.
Om man tar spelet och byter ut Link, Zelda, musik etc. Och frågar folk vilken spelgenre det är, så hade nog inte många för över 10år sedan gissat Zelda.

Permalänk
Medlem

Största felet är rösterna. Zelda låter som om hon druckit för mycket hallonsaft och glömt att gå på toaletten. (Engelska)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Största felet är rösterna. Zelda låter som om hon druckit för mycket hallonsaft och glömt att gå på toaletten. (Engelska)

Prova att switcha över till japanska. Gjorde det själv kvickare än kvickt när de började snacka.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Något jag stör mig på är när man rider häst.. kontrollen är helt bakvänt och fel på alla sätt och vis.
Man vill hoppa på hästen från sidan för att snabbt springa framåt åt det hållet man redan tittar åt? Nä du ska hålla framåt på spaken (ibland får man typ släppa spaken och trycka fram igen) annars står du bara stilla och snurrar sakta för att kameran är riktad åt fel håll. Sedan svänger de som rena ubåtarna r man väl rider. Trodde de skulle förbättra detta. De bprde ha kikat på red dead eller slyrim som grund. Där kan du kika runt på spelvärlden men ändå rida i en annan riktning. Håller du höger spak till vänster så rider du åt vänster och vice versa. I botw/totk är det bara framåt som gäller på spaken.

Annars har någon ett bra ställe för bågar mina är helt slut och hittar typ inget nytt.

Tänk på det mer som en bil styr höger och vänster bara. Hästen håller samma hastighet tills du trycker A eller drar spaken mot dig.

Permalänk
Medlem

Bra sugen testa igen men får nog bli switch 2 som jag hoppas släpps nästa år. Har man väntat sedan ocarina på wii så är ett år inget. Fastnade inte för det Zeldat som var mitt första direkt.

Hur är det med bossar etc i Zelda? Det är inte metroid prime där man riskerar fastna och måsta lägga ner spelet då man möter en omöjlig boss trots youtube genomgång i metroid prime 3 corruption. Då man råkat köra en genomspelning på hard och går inte sänka svårighetsgrad...

Har många bra spelupplevelser på wii endless ocean liren framförallt var helt magiska. metroid prime 3 var bra tills man fastnade lol. Men zelda njae...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Nix, lirar icke.
Men kanske skulle ge botw en ny chans.

Haha, jag är också där. Har BotW till Switchen, men kom bara genom 3 av 4 första tempel.
Jag vet inte, det känns för öppet för mig. Och när det blir så öppet finns det bara ställen man inte kan gå. Typ berget med snö... Man springer dit och så dör man av kyla. Kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur är det med bossar etc i Zelda? Det är inte metroid prime där man riskerar fastna och måsta lägga ner spelet då man möter en omöjlig boss trots youtube genomgång i metroid prime 3 corruption. Då man råkat köra en genomspelning på hard och går inte sänka svårighetsgrad...

Zelda är ju helt öppet. Finns fiender lite här och var som man är för klen att möta till en början, man får undvika dem helt enkelt. Jag brukar sätta ut en marker på kartan och sen återvända vid senare tidpunkt.

Har inte kommit till någon "boss" än, men är det som i förra spelet kan man klara dem ganska direkt om man har med sig rätt grejer in i striden.

Förra spelet var ju så pass öppet att du kunde gå direkt till slutbossen efter tutorialområdet om du så ville. Inte full koll på detta än, men får känslan att man måste klara lite mer av mainstory för att komma dit? Inte helt uppenbart hur jag skulle få tag på honom så här i början.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Prova att switcha över till japanska. Gjorde det själv kvickare än kvickt när de började snacka.

Samma här, gjorde likadant i BotW. Då är det i alla fall bara en massa ljud man inte förstår...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850