Krönika: Steam Deck och den återupptäckta spelglädjen

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Steam Deck och den återupptäckta spelglädjen

Med Valves handhållna spelmaskin har Calle slagit hål på sina gamla sanningar och hittat ett helt nytt sug för spelande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kunde inte sagt det bättre själv!

Kombinera detta med den totala friheten att installera annat på den så är den helt enkelt oslagbar!

Bästa köpet jag gjort, så mycket glädje för pengarna till mig och min 5-åring

Edit: ett tillägg: quick resume, att hela konsolen går att söva med ett klick och utan problem återstarta, även mitt i ett spel, på bussen eller inkopplad till tv, eller bara i sängen

Det gör att man kan spela 15 minuter här och 10 minuter där. Man kan spela medan man pendlar, allt funkar fint offline (jag spelar singleplayer nästan uteslutande)…

Såklart är den inte till för snabba HS i CS, men det finns förvånansvärt bra grejer för sånt med:

Dold text
Permalänk
Medlem

Beställde en igår, så den är på väg :). Får hoppas på samma upplevelse! Nu spelar jag visserligen en hel del på stationära, men att kunna vara lite mer närvarande när resten av familjen tittar eller spelar annat lockar en hel del.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Bärbart spelande är inget för mig.

Permalänk
Medlem

Ja är väldigt nöjd med min och med Windows på dual-boot så har man tillgång till alla launchers som kan vara lite krångliga att få till på Linux.

Batteritiden är dock inte så bra, vilket kan vara drygt ibland om man inte har nära till ett vägguttag.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Steam Decken fick mig att gå över helt till Linus på min main desktop.

Permalänk
Medlem

Med närmare 230-260 resdagar per år så har Switchen och Steam decken vart helt suveräna reskamrater

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

är grymt sugen på en Rog Ally men jag tror jag hoppar och inväntar på deck 2 när den släpps, kanske nästa år med Zen5/RDNA4 who knows.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Nu skall du bara bli en fena på bash. Vem vet, om ett år kanske du är en Vim-fantast också?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

100 timmar witcher och 100 timmar på laddning.
Sålde bort min så fort jag kunde när jag såg hur den slukade batteri, bara man tittade på den.
Bättre batteri på version 2 så kanske jag köper en igen.

Permalänk
Medlem

Härlig artikel.

Kan denna mojäng möjligen bli det vi tänker tillbaka på om 20år och minns som början på slutet för MS dominans på desktop?
Det är ju som bekant just spelandet som de flesta "dator-entusiaster" påstår vara anledningen till att de "måste" hänga kvar med Windows, det finns inga alternativ....

Man kan ju i alla fall hoppas?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt hypen, kontrollerna är fortfarande värdelösa (inget nytänk) hårdvaran stretar att hålla spelbar FPS.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

En Steamdeck 2 med samma layout, som väger mindre, har Oled skärm + Hdr och mer batteri är vad jag önskar av nästa versionen. Ja lite starkare kan den få vara också.

Permalänk
Medlem

På tal om Deck och Witcher III, någon som vet hur tusan man får GOG versionen att fungera?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

På tal om Deck och Witcher III, någon som vet hur tusan man får GOG versionen att fungera?

Använd lutris https://lutris.net/games/the-witcher-3-wild-hunt/ personligen räcker det nog att du använder Lutris för att installera Gog Galaxy och starta gog galaxy från steam.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

På tal om Deck och Witcher III, någon som vet hur tusan man får GOG versionen att fungera?

Jag har ingen Steam Deck men kör Fedora på alla mina burkar. Jag kör mina GOG-spel med Heroic-launcher som kan starta spelen från GOG och Epic. Funkar klockrent.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Använd lutris https://lutris.net/games/the-witcher-3-wild-hunt/ personligen räcker det nog att du använder Lutris för att installera Gog Galaxy och starta gog galaxy från steam.

Har försökt med Lutris, Heroic games launcher, GE Proton osv. Det längsta jag kommit är huvudmenyn, men så fort en sparfil laddas så kraschar spelet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

100 timmar witcher och 100 timmar på laddning.
Sålde bort min så fort jag kunde när jag såg hur den slukade batteri, bara man tittade på den.
Bättre batteri på version 2 så kanske jag köper en igen.

Beror dock på vad man använder den till och vad man spelar på den, kör mycket retro eller mindre krävande spel och får väl ut minst 5 timmar innan jag behöver ladda vilket jag är mycket nöjd med, sen att möjligheten finns att spela mer krävande spel (bärbart!) och få ut 1.5-2h för att sen stoppa i laddaren 15min är rätt grymt.

Permalänk

Beställde en i förrgår, så väntar ivrigt!

Utöver den bärbara upplevelsen så ser jag fram emot Linux-upplevelsen. Jag använder Linux dagligen på jobbet, men har inte använt det mycket privat (och särskilt inte i spelsammanhang). Om det funkar bra är nog den ena stationära (som bara används för spel) en spekulant för att byta bort Windows.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem

Jag har en steam deck också och jag gillar den tyvärr verkar jag helt tappat intresset för singel player spel, min fantasi verkar ha tagit slut vid 45 års ålder tyvärr. Jag kan bara spela Apex eftersom jag älskar competetive nuförtiden och eftersom jag då måste ha mus och tangentbord går det bort på decken (jag vet att det går att koppla men då kan jag lika gärna använda min stationära). Det som den har fått mig att göra dock är att jag skaffade en 1TB nvme disk och ett usb-c case, på detta installerade jag PopOS och efter lite trix går det utmärkt att spela apex där. Har dock inte tagit steget fullt ut och skrotat windows då det är vissa saker jag inte fått till än som replay funktioner m.m. men det är ett steg på vägen. Skulle vara oerhört skönt att ditcha windows så småningom.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Feel the source, young Padowan!
Personligen så tänker jag på Atari Lynx när jag ser en Steam Deck så kanske kan den väcka gammal spelgläde.

Permalänk
Medlem

Riktigt fint skrivet Calle! Nu blir t o m jag snudd på sugen.

Permalänk
Medlem

Är sugen på att skaffa. Som nybliven förälder och husägare är det mycket svårt att hitta någon speltid alls. Att få in 20 minuters spelande på tåget är ju inte fel t ex. Har också funderat på bara konsoll. PC i all ära men jag har inte tid att pilla, jag vill bara spela!

Permalänk
Medlem

Den är riktigt grym och fungerar riktigt bra, kört Tactics Ogre, Hades, Triangle Strategy och en hel drös simpla plattformare.

Frugan har också en där hon mest kör Hokko Life för tillfället, verkar vara en angenäm upplevelse av det jag fått höra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Haft min lite över ett halvår och jag är nöjd. Det går i vågor hur mycket jag använder den men
gillar att ha den när jag tröttnar på att sitta vid datorn och vill variera med annat format. Blir oftast att jag spelar äventyr/pussel och plattform. Just nu har jag Unravel och Marsupilami: Hoobadventure installerat.

Lustigt nog fick jag inte igång Unravel på W10 installationen medans det funkade att installera på SteamOS.
Eat that Windows lol. Har Windows för Gamepass bl.a. och att vissa spel funkar bättre i Windows.

Var dock tvungen att installera Unravel i Desktopläget i SteamOS för den installerar EA-launcher som buggar ur när man ska logga in annars. Optimalt är nog att installera EA-launchern först manuellt, då buggar det nog inte ur.

Marsupilami: Hoobadventure verkar ha nån bugg så det drar mer Watt i SteamOS t.ex. Iaf när jag jämförde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Feel the source, young Padowan!
Personligen så tänker jag på Atari Lynx när jag ser en Steam Deck så kanske kan den väcka gammal spelgläde.

Min tanke är alltid Sega Game Gear när jag ser en konsol i det här formatet

Permalänk
Medlem

Kunde inte sagt det bättre själv. Älskar verkligen Steam Decken. Jag tycker överlag att entusiaster bör ta en extra kik på Linux idag. Det är extremt befriande efter att ha varit Windows-användare i 30år+ Vi har ju alla upplevt Microsofts fruktansvärda utveckling, med påtvingad annonsering och tjänster inbakat i operativsystemet. Jag känner mig ärligt talat lite smutsig när jag använder Windows, och man får liksom en känsla av att man knappt äger sin dator längre... Linux tar tillbaka den där känslan av att det är "en dator på mina egna villkor". Och jag kan verkligen rekommendera att prova t.ex. "Manjaro Gnome". Jag tror att många blir positivt överraskade. Själv är ju inte ett jättestort fan av Steam OS Desktop Environment "KDE". Även om det är kraftfullt tycker överlag att det ser estetiskt ganska stökig ut, med så många inställningar att det är svårt att engagera sig i allt.

Skrivet av FreddyK:

Batteritiden är dock inte så bra, vilket kan vara drygt ibland om man inte har nära till ett vägguttag.

Jag tycker tvärtom. Med tanke på vad man sitter med i handen tycker jag att batteritiden är riktigt bra. Min bror klagar också på batteritiden, men det handlar främst om att han inte är villig att kompromissa. Personligen kör jag aldrig enheten ovanför 10W. med andra ord ser det ut så här för mig:

  • Moderna 3D-spel: 8-10W - 2.5-3h

  • PSX360-era spel: 4-6W - 4-6h (indies faller också innanför den här kategorin)

  • Gamecube-emulering: 5-6W - 4-6h

  • 2D-spel: < 3W - 6-7h

  • 2D-Emulering: < 3W - 7-8h

Tycker ändå att det är ganska skapligt.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Hur är komforten efter en lite längre tids spelande(1h och uppåt)? Jag äger ett switch men det har mest legat o dammat då jag inte kan sitta i mer än 30 minuter innan handlederna börjar säga ifrån. Detta trots att jag köpt mer ergonomiska "handtag" och inte har några som helst problem med handlederna i övrigt.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Hur är komforten efter en lite längre tids spelande(1h och uppåt)? Jag äger ett switch men det har mest legat o dammat då jag inte kan sitta i mer än 30 minuter innan handlederna börjar säga ifrån. Detta trots att jag köpt mer ergonomiska "handtag" och inte har några som helst problem med handlederna i övrigt.

Så länge man lutar själva enheten mot något (pga vikten) så är ergonomin fantastiskt för mig med stora händer, men min 5åring klagar inte heller, så tror den passar de flesta

Knäet, ett bord, kudde, … det mesta fungerar som avlastning

Annars kan man köra en vanlig xbox/ps-kontroll eller liknande och bara använda enheten som skärm

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med min, som mest används för emulering windwaker, botw etc

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M