Styra FTX med smart busrelä

Permalänk

Styra FTX med smart busrelä

Hej,

Jag har ett Swegon Casa R85 FTX aggregat med en styrenhet som inte är "uppkopplat". Jag hittar ingen riktig info om själva styrenheten/kontrollpanelen mer än att det står ILTO på ramen men ser exakt ut som en "premium kontrollpanelen" som visas i manualen.

Det är möjligt att ställa in 3 olika lägen, "HEMMA", "BORTA" och "FORCERING". Det jag skulle vilja göra är att kunna automatisera "HEMMA/BORTA" lägena med mitt befintliga Home Assistant. Några av anledningarna är, kostnad och komfort.

Jag undrar om någon vet om det går att koppla på något smart busrelä kanske? Skulle det gå att koppla det till kontrollpanelen för att kunna styra dessa lägen? Och har någon gjort något liknande själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Hej,

Jag har ett Swegon Casa R85 FTX aggregat med en styrenhet som inte är "uppkopplat". Jag hittar ingen riktig info om själva styrenheten/kontrollpanelen mer än att det står ILTO på ramen men ser exakt ut som en "premium kontrollpanelen" som visas i manualen.

Det är möjligt att ställa in 3 olika lägen, "HEMMA", "BORTA" och "FORCERING". Det jag skulle vilja göra är att kunna automatisera "HEMMA/BORTA" lägena med mitt befintliga Home Assistant. Några av anledningarna är, kostnad och komfort.

Jag undrar om någon vet om det går att koppla på något smart busrelä kanske? Skulle det gå att koppla det till kontrollpanelen för att kunna styra dessa lägen? Och har någon gjort något liknande själva?

du kan ju använda dig av torr kontakter tex via fibaro implant.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Hej,

Jag har ett Swegon Casa R85 FTX aggregat med en styrenhet som inte är "uppkopplat". Jag hittar ingen riktig info om själva styrenheten/kontrollpanelen mer än att det står ILTO på ramen men ser exakt ut som en "premium kontrollpanelen" som visas i manualen.

Det är möjligt att ställa in 3 olika lägen, "HEMMA", "BORTA" och "FORCERING". Det jag skulle vilja göra är att kunna automatisera "HEMMA/BORTA" lägena med mitt befintliga Home Assistant. Några av anledningarna är, kostnad och komfort.

Jag undrar om någon vet om det går att koppla på något smart busrelä kanske? Skulle det gå att koppla det till kontrollpanelen för att kunna styra dessa lägen? Och har någon gjort något liknande själva?

Om jag förstår keetsschemat korrekt så går det genom ddc. Vad har din panel för utgångar?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Hej,

Jag har ett Swegon Casa R85 FTX aggregat med en styrenhet som inte är "uppkopplat". Jag hittar ingen riktig info om själva styrenheten/kontrollpanelen mer än att det står ILTO på ramen men ser exakt ut som en "premium kontrollpanelen" som visas i manualen.

Det är möjligt att ställa in 3 olika lägen, "HEMMA", "BORTA" och "FORCERING". Det jag skulle vilja göra är att kunna automatisera "HEMMA/BORTA" lägena med mitt befintliga Home Assistant. Några av anledningarna är, kostnad och komfort.

Jag undrar om någon vet om det går att koppla på något smart busrelä kanske? Skulle det gå att koppla det till kontrollpanelen för att kunna styra dessa lägen? Och har någon gjort något liknande själva?

Den direkta frågan är hur ofta behöver du styra FTXen?

Ex. Om du tänker att du sparar något på ställa den på borta när du far till jobbet och hemma nr du kommer hem. Så kommer du att slänga pengar i sjön båda i investeringen och vad du tror du kommer att spara, du kommer att förlora mera

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Min casa 120 har iaf veckour,
det är väl troligt att kontrollpanelen har någon slags rs485 och kanske finns alla kontroller och sensorer med adresser på bussen men jag har inte riktigt kompetensen att testa och det lär finnas en modul som gör den konverteringen så risken är att något är proprietärt...

Permalänk

Det var inte helt lätt att öppna den snabbt, jag får ta mig den tiden en annan dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Hej,

Jag har ett Swegon Casa R85 FTX aggregat med en styrenhet som inte är "uppkopplat". Jag hittar ingen riktig info om själva styrenheten/kontrollpanelen mer än att det står ILTO på ramen men ser exakt ut som en "premium kontrollpanelen" som visas i manualen.

Det är möjligt att ställa in 3 olika lägen, "HEMMA", "BORTA" och "FORCERING". Det jag skulle vilja göra är att kunna automatisera "HEMMA/BORTA" lägena med mitt befintliga Home Assistant. Några av anledningarna är, kostnad och komfort.

Jag undrar om någon vet om det går att koppla på något smart busrelä kanske? Skulle det gå att koppla det till kontrollpanelen för att kunna styra dessa lägen? Och har någon gjort något liknande själva?

Kapiel 7.4, styrning hemma/borta

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Den direkta frågan är hur ofta behöver du styra FTXen?

Ex. Om du tänker att du sparar något på ställa den på borta när du far till jobbet och hemma nr du kommer hem. Så kommer du att slänga pengar i sjön båda i investeringen och vad du tror du kommer att spara, du kommer att förlora mera

Bra input, tack så mycket. Tanken är ju att automatisera allting, därför skulle jag vilja ha in det i home assistant med allt annat och kunna göra fräckare grejer.

En stor del i projektet är ju nöje och utbildning. En annan del är komfort då jag skulle vilja sätta på borta läge när man går och lägger sig så att det är lite tystare just då och det är värt mycket för oss.

Jag skulle även vilja kunna ställa in borta läge under dagar då ingen är hemma. Men ibland arbetar jag hemifrån och då vill jag ju ha normal cirkulation ändå. Så "veckouret" fyller inte riktigt sin funktion för min del här.

Angående kostnad så är det inte det primära här men en trevlig bonus. Om jag kan göra ett ingrepp för 50-200 kr kommer jag faktiskt att kunna spara in kostnaden inom 2142 timmar. Med "borta läge" sparar jag minst 70 watt/h. Räknar man på ca 1 kr kw/h, kanske högt men då blir får jag tillbaka kostnaden inom 1 år utan problem.

Men detta är även ett "roligt" projekt och mycket till för att lära mig, det kommer säkert finnas fler saker att ta sig an vid nästa flytt tex.

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Kapiel 7.4, styrning hemma/borta

Förstår jag det rätt att jag skulle kunna koppla ett eget relä mellan 24v och pin 4 med tex en Shelly 1? Eller hur ska jag tolka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Förstår jag det rätt att jag skulle kunna koppla ett eget relä mellan 24v och pin 4 med tex en Shelly 1? Eller hur ska jag tolka det?

Ja precis, du sluter bara ingången till 24v för att aktivera en funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Förstår jag det rätt att jag skulle kunna koppla ett eget relä mellan 24v och pin 4 med tex en Shelly 1? Eller hur ska jag tolka det?

Precis så

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10