Permalänk
Medlem

Server för nybörjare

Hej! Fått upp intresset för att lära mig mer om servrar och nätverk på sistonde. Skulle vilja köpa något bättre begagnat som inkörsport för att mixtra lite med och komma igång!

Jag är inte så insatt på servermarknaden, så vet alltså inte vad jag söker men lite exempel på vad jag vill testa:
Styrning för smarta hem
Mediaserver
Eget cloud

Ålder på elektronik: max 6-7 år.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem

Köp en raspberry pi. Dom är dock överprisade utav helskotta just nu tack vare halvledarbristen.

Permalänk
Medlem

Har en HP ProLiant DL160 gen9 som letar efter nytt hem
CPU: 2st Xeon E5-2650 v4, totalt 24 kärnor och 48 trådar
RAM: 4x4GB DDR4 ECC RAM, totalt 16GB
HDD platser: 4st LFF(3,5") non-hot swap caddys ingår
PSU: 2st 900W redundant
Expansions platser: PCIe gen3 1st x16 low profile, 1st x8 low profile, 1st FlexibleLOM
IPMI: ILO4

Har även en vertikal väggrack som du kan få med, tror den är 3 eller 4 u.

Finns is Linköping tills på lördag då jag flyttar till Norrköping

Permalänk
Medlem

Eller nästan vilken överbliven dator som helt eller laptop.
Antingen kör du Linux direkt (eventuellt med Docker), vm i Windows eller (föredragna) proxmox. Inga direkta krav på dator för att börja testa.

Om du senare har experimenterat klart och känner att du vill ha serverhårdvara, du kan du kolla runt vad som finns.
Jag kan ev få fram äldre servrar för runt en tusing lite senare i sommar. Men de är väldigt högljudda.

Permalänk
Medlem

Börja med en vanlig dator och lära dig att administrera den utan skärm (Linux OS, olika tjänst typ HA, Mediaserver, Nextcloud osv). På så sätt kommer du att förstå hur det fungerar i princip. Sen, om du vill ha mer serverspecifik utrustning, vet du redan vad som passar dig bäst - torn, rackmonterad, ljud (servrar har ett hög ljudnivå), strömförbrukning, etc.

Annars tycker jag att bästa platformen du kan börja med hemma på en ganska låg konstnad är en HPE Microserver Gen8 med en Xeon, 16GB ram, osv (jag har en, men jag måste först flytta den till en Microserver Gen10 Plus).

Permalänk

Server
2st 600gb SSD
- Phanteks P600S Tempered Glass Antracitgrå
+extra hårdiskburar 4 st tror jag samt extra dörr solid
- Corsair HX1000 V2 Platinum
- Xeon 2680 v3 12c 24th Har en extra CPU
- 128GB RAM DDR4 ECC
- HUANANZHI X99 F8
Stabilt moderkort men har tagit bort lilla fläkten som sitter mot bryggan då den inte behövs
- Scythe SCNJ-5000 Ninja 5 cpu cooler
- samt 4 nya fläktar

Även ett ROG-STRIX-RX580-O8G-GAMING

Kan tänka mig sälja moderkort CPU minne separat

Permalänk
Medlem

Jag har en DL380 G6 som kräver nytt hem, du får den. 0kr.

Jag har fått en varning på ett minne men det försvann vid en reboot. Men något är lite skumt där.

2xCPU 32GB DD3 RAM. Basic ILO (kräver en gammal java variant)
Diskvaggor finns men den levereras utan disk.

Finns i Stenungsund men kan även frakta den till Lerum om du skulle ha vägarna förbi någon av dessa ställen.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Köp en raspberry pi. Dom är dock överprisade utav helskotta just nu tack vare halvledarbristen.

Låter ju inte speciellt prisvärt isåfall?

Skrivet av swesen:

Har en HP ProLiant DL160 gen9 som letar efter nytt hem
CPU: 2st Xeon E5-2650 v4, totalt 24 kärnor och 48 trådar
RAM: 4x4GB DDR4 ECC RAM, totalt 16GB
HDD platser: 4st LFF(3,5") non-hot swap caddys ingår
PSU: 2st 900W redundant
Expansions platser: PCIe gen3 1st x16 low profile, 1st x8 low profile, 1st FlexibleLOM
IPMI: ILO4

Har även en vertikal väggrack som du kan få med, tror den är 3 eller 4 u.

Finns is Linköping tills på lördag då jag flyttar till Norrköping

Förstår typ 50% av det du skriver, men att den finns i Linköping är ett stort plus. Vad kan du tänka dig för prisbild?

Skrivet av Sions:

Eller nästan vilken överbliven dator som helt eller laptop.
Antingen kör du Linux direkt (eventuellt med Docker), vm i Windows eller (föredragna) proxmox. Inga direkta krav på dator för att börja testa.

Om du senare har experimenterat klart och känner att du vill ha serverhårdvara, du kan du kolla runt vad som finns.
Jag kan ev få fram äldre servrar för runt en tusing lite senare i sommar. Men de är väldigt högljudda.

Förutom att datorn bör ha ethernet port för de mest populära serverOS, testade open/nextcloud och något linuxdistro på min gamla dell-laptop men det funkade inte på wifi. Sen vill jag ju gärna att nästa steg skulle vara att kanske bara behöva uppdatera lagring/minne, vilket inte alltid går på en laptop.

Skrivet av ZeeZee:

Börja med en vanlig dator och lära dig att administrera den utan skärm (Linux OS, olika tjänst typ HA, Mediaserver, Nextcloud osv). På så sätt kommer du att förstå hur det fungerar i princip. Sen, om du vill ha mer serverspecifik utrustning, vet du redan vad som passar dig bäst - torn, rackmonterad, ljud (servrar har ett hög ljudnivå), strömförbrukning, etc.

Annars tycker jag att bästa platformen du kan börja med hemma på en ganska låg konstnad är en HPE Microserver Gen8 med en Xeon, 16GB ram, osv (jag har en, men jag måste först flytta den till en Microserver Gen10 Plus).

Tack för tipset, kanske kör så till en början

Skrivet av williamwojin:

Server
2st 600gb SSD
- Phanteks P600S Tempered Glass Antracitgrå
+extra hårdiskburar 4 st tror jag samt extra dörr solid
- Corsair HX1000 V2 Platinum
- Xeon 2680 v3 12c 24th Har en extra CPU
- 128GB RAM DDR4 ECC
- HUANANZHI X99 F8
Stabilt moderkort men har tagit bort lilla fläkten som sitter mot bryggan då den inte behövs
- Scythe SCNJ-5000 Ninja 5 cpu cooler
- samt 4 nya fläktar

Även ett ROG-STRIX-RX580-O8G-GAMING

Kan tänka mig sälja moderkort CPU minne separat

Är detta inom min prisbild?

Skrivet av mini-ryttge:

Jag har en DL380 G6 som kräver nytt hem, du får den. 0kr.

Jag har fått en varning på ett minne men det försvann vid en reboot. Men något är lite skumt där.

2xCPU 32GB DD3 RAM. Basic ILO (kräver en gammal java variant)
Diskvaggor finns men den levereras utan disk.

Finns i Stenungsund men kan även frakta den till Lerum om du skulle ha vägarna förbi någon av dessa ställen.

Inne på HP's hemsida men får inga specificationer på mått, är i GBG nästa vecka och skulle ev. kunna ta mig till Lerum. Hur stort är åbäket?

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

Förstår typ 50% av det du skriver, men att den finns i Linköping är ett stort plus. Vad kan du tänka dig för prisbild?

Tänkte mig 2500, men ifall du kan hämta imorgon så 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

Låter ju inte speciellt prisvärt isåfall?

Förstår typ 50% av det du skriver, men att den finns i Linköping är ett stort plus. Vad kan du tänka dig för prisbild?

Förutom att datorn bör ha ethernet port för de mest populära serverOS, testade open/nextcloud och något linuxdistro på min gamla dell-laptop men det funkade inte på wifi. Sen vill jag ju gärna att nästa steg skulle vara att kanske bara behöva uppdatera lagring/minne, vilket inte alltid går på en laptop.

Tack för tipset, kanske kör så till en början

Är detta inom min prisbild?

Inne på HP's hemsida men får inga specificationer på mått, är i GBG nästa vecka och skulle ev. kunna ta mig till Lerum. Hur stort är åbäket?

Dom är inte prisvärda just nu nej, men utan halvledarbristen så skulle jag säga att dom är det. Då hade dom gått på runt 500-700kr kanske? 900 i värsta fall tror jag med all inklusive.

Passive kylning kan man fixa åt dom också, inte för att dom behöver det men det är alltid smutt med lite svalare temp. Helt silent, liten som ett trälåda för kortlekar. Det är perfekt att labba runt på

Permalänk

Hej ja du skulle kunna få den för det priset men jag bor i Stockholm

Permalänk
Sötast

Bor du i hus och har garage eller källare och redo att lägga ut upp till en tusenlapp i i månaden i ström? Ta då en rackserver här i tråden.

Om inte, skulle jag rekommendera andra grejer.
De väger mycket, för otrevligt högt ljud och är inte ens lite strömsnåla. De är trots allt byggda för att stå i ett datacenter.

Hemma kör jag mindre grejer i desktop och itx-chassin. Tysta och trevliga. Kör du på konsumentgrejer så förlorar du ECC och IPMI men du får också saker som presterar enormt mycket bättre än en 5-10 år gammal xeon.

Permalänk
Medlem

Annonsen är avslutad

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

Låter ju inte speciellt prisvärt isåfall?

Förstår typ 50% av det du skriver, men att den finns i Linköping är ett stort plus. Vad kan du tänka dig för prisbild?

Förutom att datorn bör ha ethernet port för de mest populära serverOS, testade open/nextcloud och något linuxdistro på min gamla dell-laptop men det funkade inte på wifi. Sen vill jag ju gärna att nästa steg skulle vara att kanske bara behöva uppdatera lagring/minne, vilket inte alltid går på en laptop.

Tack för tipset, kanske kör så till en början

Är detta inom min prisbild?

Inne på HP's hemsida men får inga specificationer på mått, är i GBG nästa vecka och skulle ev. kunna ta mig till Lerum. Hur stort är åbäket?

Dom börjar nog bli mer prisvärda, om du inte redan hittat en lösning. Raspberry Pi foundation eller vad dom nu heter meddelade att dom ska dra igång produktion med en miljon enheter i månaden. Så dom är back on track vad gäller produktions hastigheten. Priser kommer att droppa framöver.