HP anmält för falsk marknadsföring – miljömärkta trots inlåsning

Permalänk
Melding Plague

HP anmält för falsk marknadsföring – miljömärkta trots inlåsning

HP-skrivare med miljömärkningen EPEAT låser användare till företagets patroner, trots att det bryter mot reglerna för märkningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att man måste ha en skrivare ansluten till internet för att den ska fungera är en rent dystopisk utveckling.

Permalänk
Medlem

Vad hände egentligen i skrivarbranschen för att tillverkare skall tycka illa dolt lureri och hymmel är en sansad marknadsstrategi?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vad hände egentligen i skrivarbranschen för att tillverkare skall tycka illa dolt lureri och hymmel är en sansad marknadsstrategi?

Fö få insatta konsumenter?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Vet på ett tidigare jobb hade de en "subscription" på skrivare, 5000:- exkl. moms för 800 utskrifter per månad, 801 utskrifter? 10000:-, 1601 utskrifter? 15000:- .

Rent jävla bedrägeri, frågade vem de köpte den tjänsten av och fick lite "eeh nja vet inte". Men då stod leverantören för papper och laserpatronerna. Samt regelbunden service, å ena sidan var det aldrig en skrivare som krånglade eller inte skrev ut, men å andra. nästan 7:- per utskrift.

Permalänk
Medlem

Skrivare har ju existerat sedan 70-talet, borde det inte finnas enklare, bättre och billigare saker idag än detta skit?

Standardisera allt och samarbeta för allas bästa, separera bläck från skrivartillverkare. Det är ju som att man bara skulle kunna tanka bilen på märkesverkstäder…

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Vet på ett tidigare jobb hade de en "subscription" på skrivare, 5000:- exkl. moms för 800 utskrifter per månad, 801 utskrifter? 10000:-, 1601 utskrifter? 15000:- .

Rent jävla bedrägeri, frågade vem de köpte den tjänsten av och fick lite "eeh nja vet inte".

Men det var inte ett serviceavtal? för då är det något annat

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Men det var inte ett serviceavtal? för då är det något annat

Jo service, men fortfarande, vilket jävla svindelpris, alla som har med skrivare att göra är lika giriga.

Permalänk
Medlem

Kör med min samsung m208 sedan 2018 och aldrig behövt byta patron. Och då skriver barnen ofta ut bilder som ska färgläggas.

Hade hp innan och blev tokig på färger som krävdes vid svartvit utskrift

Permalänk
Snusfri

Blir allt mer och mer säker på att jag aldrig kommer köpa något från HP igen.

Min HP Microserver G8 är den sista prylen från dom, beter man sig som rövhattar så tappar man iaf mig som kund.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte en HP dator för lite drygt ett år sen. Den har fungerat i stort sett problemfritt, men fick en stark avsmak för varumärket HP efter att ha läst denna artikeln och får nog byta till nåt annat märke. Usch!

Permalänk
Medlem

Aldrig mer HP för min del.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Skrivarbranchen blir bara smutsigare. Knappt att man vill köpa skrivare. Alla företag verkar ju hålla på med samma mög.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Återigen så kan det kanske bli böter, kanske rätt saftiga sådana. Men sålänge personligt ansvar kan undvikas genom att gömma sig bakom företaget så kommer sådant här fortsätta. Hade vi istället haft ett system med fängelse och näringsförbud för styrelseledamöter när "företag" missköter sig såhär grovt så skulle nog frekvensen av moraliskt förkastligt beteende minska drastiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har vi en HP skrivare hemma. Billig i inköp men drar bläck som en hästtjuv. 10 A4 i färg och några svartvita dokument och 700:- i patroner är förbrukade. Nästa gång blir det en Canon med separqata färgpatroner, tror jag. Att spara en typ tusenlapp på inköp av en skrivare är ju att lura sig själv, det räcker med en omgång bläckpatroner för att gå back jämfört med ett snålare alternativ. Tack och lov skrivs det inte så mycket numera, mest bara flygbiljetter och till konserter. Tom det känns fånigt att skriva ut, men jag känner inte för att försöka gå ombord på en flygning med en mobil som just dött av batteritorsk

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vad hände egentligen i skrivarbranschen för att tillverkare skall tycka illa dolt lureri och hymmel är en sansad marknadsstrategi?

  1. Ett företag gjorde en grej, för att de insåg att de lämnade pengar på bordet.

  2. Ingen stoppade dem eftersom det inte var ett utbrett problem bland alla tillverkare, och politiken runt teknik är inte lika snabb som den tekniska utvecklingen.

  3. Alla konkurrenter tyckte att "Jaha, men det här verkar bra!".

  4. Repetera steg 1-3.

Permalänk
Medlem

Det säljs antagligen färre och färre skrivare, så då drar man upp aftermarket istället

Permalänk
Hedersmedlem

Det hade väl hjälpt en del om det gjordes bra tester på skrivare. Sänk skrivare till botten som kräver internetuppkoppling för att fungera.

Tyvärr är det väl en ganska ointressant produkt att göra ordentliga jämförelser på - och även om det görs så kollar man väl inte alltid på de här tvivelaktiga aspekterna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har haft HP-laser i 15 år, nu senaste 5 åren en P1102W monoskrivare. Kör pirattoner, skriver ut 50 sidor i månaden, kostar ca 10 öre kopian i toner-kostnad. En toner räcker 2-3 år!
Går aldrig tillbaka till bläckstråle efter intorkning några gånger, blir hutlöst i utskriftskostnad!

Galen marknad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vad hände egentligen i skrivarbranschen för att tillverkare skall tycka illa dolt lureri och hymmel är en sansad marknadsstrategi?

För få konkurrenter?

Permalänk

Köpte nyligen en billig hp efter att ha varit och kastat 2 fina skrivare på återvinningen som offer för planned obselecense.

Höll på svimma när jag insett att skiten kräver hpkonto och koppling via wifi för att fungera. USB finns, men går inte använda, fungerar enbart med wifi och inloggad på hp-konto.

Spenderat otaliga timmar med att få igång den, blev tvungen att ringa "supporten" och fick prata med ett vidrigt ålaskinn som var helt osannolikt spydig. Fick lägga på och löste det själv med ytterligare nån timmes svärande. Måtte fanskapet vara sparkat vid det här laget.

Skrivaren har slutat fungera flera gånger, visar sig att hpkontot loggar ur sig med vissa mellanrum, utan att du vet om det.

Nästa gång den gör det, eller när den minimala start-tonern är slut, eller när trumman blir blek (mycket möjligt det händer innan tonern är slut), så blir det kast med liten HP ner i närmsta lämpliga container.

Kommer inte köpa nånting som heter HP ens under vapenhot resten av mitt liv.

Permalänk
Medlem

Den här typen av inlåsning av kunder borde vara skarpt förbjudet i konsumentköplagen (ej företagskunder). En sak är att alla tillverkare av skrivare har varnat för konsekvenser med "piratbläck", att det skulle kunna skada skrivaren på ett eller annat sätt (kan ju möjligen ha hänt), men det HP gjort är ju under all kritik. Själv har jag en väldigt tillförlitlig Brother bläckstråleskrivare (scan/print), och har hållt mig till original efter att ha testat piratpatroner, vilka faktiskt orsakade problem med kvaliteten (bytte innan de var slut tillbaks till original efter rengöring).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

För få konkurrenter?

För mycket patent. Hp äger mer eller mindre alla skrivarpatent

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett HP bli av med märkningen samt tvingas backa från inlåsningarna kring bläckpatroner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Jo service, men fortfarande, vilket jävla svindelpris, alla som har med skrivare att göra är lika giriga.

har nu ingen koll på vad som ingick och inte men hade det blivit billigare att köpa skrivaren separat och sen ta alla reparationskostnader?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

HP är alltså en tillverkare man ska undvika att köpa ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

har nu ingen koll på vad som ingick och inte men hade det blivit billigare att köpa skrivaren separat och sen ta alla reparationskostnader?

Det hände efter ifrågasättningen, sänkte årskostnaden med över 90000:- . Samma företag betalade även för slipning av snabbstålverktyg långt efter hela skärande biten var borta för att 'spara pengar'. En gammal gubbe i en omärkt van hämtade dem och slipade. Kostnad? Mer än nya verktyg i snabbstål.

Inte heller hade någon ifrågasatt det. Skrivarbranchen nyttjar detta icke ifrågasättande, det handlar mer om ignorans av kunderna som skriver ut saker, inte monopol.

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag köpte en HP skrivare, kommer förmodligen att grävas ner före jag köper en till.
De gamla fina LJ2, LJ3, LJ4 o LJ5 var fina grejer, har fortfarande vissa av dessa i drift här hemma, men sen vette faen vad som tog åt HP =(

Just ja, glömde LJ4000 som jag också gillade =P

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Länge sedan jag köpte en HP skrivare, kommer förmodligen att grävas ner före jag köper en till.
De gamla fina LJ2, LJ3, LJ4 o LJ5 var fina grejer, har fortfarande vissa av dessa i drift här hemma, men sen vette faen vad som tog åt HP =(

Just ja, glömde LJ4000 som jag också gillade =P

och i dessa äldre laserskrivare var det inte ens HP egna design utan verken som gjorde jobbet var ursprungligen från Canon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

och i dessa äldre laserskrivare var det inte ens HP egna design utan verken som gjorde jobbet var ursprungligen från Canon...

Helt medveten om det, som jag fattat så var hela printerdelen Canon, kanske mera, men på "fodralet" stod det HP o det var det som folk i allmänhet såg...

Bedrövligt egentligen att erkänna hur skitgammal man är när man har jobbat med grejer som nästan är lika gamla som hedenhös

Visa signatur

Atari Mega 2