Efter 28 år – Windows får inbyggt stöd för rar och 7-zip

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Å då blir frågan. Har du betalat för Total Commander..

Nu var frågan inte riktad till mej (ber om ursäkt om jag lägger mej i 😉 )

Men självklart har jag en giltig licens för TC, som jag köpt direkt från ghisler.com Det är det absolut första program, som åka in i datorn vid nyinstallation av Windows, ( ok ok, efter uppdateringar och drivrutiner då)

Har kört detta program sen Windows 3.11 (Tidigare hette det Windows Commander)

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt betalat för winrar en gång för kanske 10-12 år sedan. Den licensen är dock sen länge borttappad.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Återstår bara att se hur urusel deras implementation blir, med tanke på deras zip-implementation som är extremt seg och värdelös på alla sätt.

Spelar dock ingen roll för min del, det finns bara 7-Zip i min värld.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Återstår bara att se hur urusel deras implementation blir, med tanke på deras zip-implementation som är extremt seg och värdelös på alla sätt.

Spelar dock ingen roll för min del, det finns bara 7-Zip i min värld.

Poängen är väl att det alltid finns installerat, vilket är en stor fördel. Jag remotar in på servrar och liknande ofta och det är trevligt att slippa be om en installation av 7zip där hela tiden exempelvis. Eller om man hjälper någon annan eller bara sitter vid en dator som inte är ens egna.

Man kan absolut ha åsikter om att allt mer funktionalitet kommer i operativsystemet, men för användarna är det för det mesta positivt. Inte så positivt för utvecklare av program som nu plötsligt tappar merparten av sina användare förstås, men det är väl inte något som vi behöver bry oss om egentligen, och på sikt är det väl bättre att dessa smarta och kreativa utvecklare försöker lösa faktiska problem snarare än att bygga en ny variant av något redan löst liksom. Samtidigt kan det förstås vara negativt om det slutar i något av ett monopol. Jag gillar exempelvis Defender som AV-lösning av flera anledningar, men om dess dominans gör att de flesta andra lägger ner så kommer vi sannolikt att få sämre AV-program och sämre säkerhet ganska snart.