Vissa spel/servrar/tjänster går helt plötsligt inte att ansluta till

Permalänk
Medlem

Vissa spel/servrar/tjänster går helt plötsligt inte att ansluta till

Allt började idag när jag spelade WoW. Helt plötsligt så började mitt Discord lagga och jag fastnade i en loading screen i WoW. Jag stängde spelet efter en stund och Discord fixade sig så småningom. Sen när jag startade om Battle.net launchern så var det massa grejer som inte kunde laddas, och jag kunde inte ansluta till WoW när jag väl fick igång spelet. Sen när jag väl lyckades logga in så fick jag en "World server is down" efter långa loading screens. Efter många försök kom jag till slut in, men fastnade i loading screen igen.

Men det slutade inte där. När jag startade om Steam såg allt ok ut, tills jag öppnar friend list. Där står det att den inte kan ansluta. Jag startar Dead by Daylight, och den kommer inte förbi startup grejerna när den ska ansluta till deras servrar. Jag ger WoW ett nytt försök, och nu kommer jag inte alls in längre, den tuggar bara och sen får jag en disconnect.

Jag har startar om routern emellan allt detta så det hjälpte inte.

Men med detta sagt, jag kan surfa mer eller mindre felfritt, och Speedtest samt Bredbandskollen ger bra resultat. Så låter detta bekant för någon, är detta på min eller ISPns (Telia) ände? Det har pågått i 3-4 timmar nu och jag har aldrig varit med om något liknande. Det känns ju helt random att bara vissa servrar och typer av anslutningar inte funkar. T.ex att Steam funkar men inte friend listen eller Dead by Daylight. Att Battle.net funkar men inte WoW.

Permalänk
Medlem

Upplever samma, också Telia.
Alla sidor/tjänster är sega som sirap.

Edit:
Försöker ladda ner pingplotter, snittar 7 KB/s

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Upplever samma, också Telia.
Alla sidor/tjänster är sega som sirap.

Edit:
Försöker ladda ner pingplotter, snittar 7 KB/s

Samma som i att vissa grejer funkar men andra inte? Som i mitt fall att jag kan ansluta till Steam men inte vissa spel. Funkar ibland efter många försök och mycket tid, och när jag väl ansluter så funkar det mesta som det ska.

Permalänk
Medlem

Är så glad att jag inte längre är fast med Telia när jag flyttar om några månader. Tele2 må också vara dyra bovar men Telia suger på precis allting helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Upplever också problem, noterade att @Spretcher bor i jönköping, var i landet finns @Cranzle ?

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Samma som i att vissa grejer funkar men andra inte? Som i mitt fall att jag kan ansluta till Steam men inte vissa spel. Funkar ibland efter många försök och mycket tid, och när jag väl ansluter så funkar det mesta som det ska.

Exakt så, steam fungerar och jag kan bläddra runt i butiken utan problem, men försöker jag ladda ner något via ex steam så säger det stop/~20 KB/s

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Upplever också problem, noterade att @Spretcher bor i jönköping, var i landet finns @Cranzle ?

Malmö (tyvärr).

Permalänk
Medlem

Verkar vara packetloss.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Malmö (tyvärr).

Men du kanske flyttar till nåt trevligare ställe?

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Verkar vara packetloss.

Känns så nu när du säger det, för ping och sånt är bra, jag kan kolla på streams utan problem. Men när jag väl fick igång en match i Dead by Daylight so studsade folk runt osv.

Skrivet av Discharged:

Men du kanske flyttar till nåt trevligare ställe?

Flyttade från Kristianstad, är mer eller mindre fast här då jag jobbar som webbutvecklare (frontend). Hässleholm/Kristianstad har typ ingen marknad alls för det yrket, Malmö har bokstavligen 50 gånger mer.

Permalänk
Medlem

samma problem här, bor i gbg med telia öppen fiber

ddos på g?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Upplevde samma sak igår.
Inget funkade rätt som det var. Men märkte att webbläsaren försökte ladda precis som om jag hade en uppkoppling, men som att den bara var slö för att till slut avbryta försöket.
Min router visade en korrekt CGNAT WAN IP och stod att den var ansluten.

Är ej kund hos Telia men det är de som äger nätet här.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Upplevde samma sak igår.
Inget funkade rätt som det var. Men märkte att webbläsaren försökte ladda precis som om jag hade en uppkoppling, men som att den bara var slö för att till slut avbryta försöket.
Min router visade en korrekt CGNAT WAN IP och stod att den var ansluten.

Är ej kund hos Telia men det är de som äger nätet här.

CGNAT tyder på mobil uppkoppling, via telias mobilnät då kanske?

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

CGNAT tyder på mobil uppkoppling, via telias mobilnät då kanske?

Nej, CGNAT är många gånger standard numer för IPv4.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Telia har haft problem med sin dns och något annat idag, tror dns:erna var ddos och sen är det väl säkert samma på övrigt, nå ddos säkerligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Nej, CGNAT är många gånger standard numer för IPv4.

Man blir ledsen, hört att Bahnhof bland annat har gått ditåt. Men det kanske kan räcka med dessa fulhack i v4 nu, tänk om det bara fanns något alternativ till NAT, CGNAT och alla andra dumheter. -sarkasm-

Skrivet av Hansar:

Telia har haft problem med sin dns och något annat idag, tror dns:erna var ddos och sen är det väl säkert samma på övrigt, nå ddos säkerligen.

Känns som att du gissar, eller har du mer info?

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex