Veckans fråga: Hur gammal är din telefon?

Permalänk
Medlem

Poco X3 NFC, två år och *mumlar* månader gammal.

Jag har ingen anledning att byta än. Batteriet är bra, prestandan är duglig, den har 3.5mm-uttag. Jag är nöjd så långt. Mjukvaran är intrusiv. Om telefonen rent fysiskt håller för det behåller jag den gärna i 3~ år till.

Nya telefoner blir tyvärr allt större. Jag hade gärna nöjt mig med 5.5".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Det finns väl lite olika tricks, typ att aldrig låta batteriet gå ner under 30-40% samt köra "Optimerad laddning" och undvika snabbladdare.

Så om man bara har en original iPhone-laddare/brick, klickar i optimerad laddning, laddar varje kväll och inte använder mobilen tills den är slut så kan man följa alla råd utan att ens anstränga sig (eller ens märka av det).

Om man däremot använder en 3-parts brick/snabladdare, skiter i optimerad laddning och låter batteriet ladda ut titt som tätt, då har man lätt att tappa batterihälsa.

Jag har följt de råden. Laddar med långsam Apple original-laddare på natten, och nu sedan batteritiden blivit såhär pass dålig så fyller jag på med långsam laddning från jobbdatorn under dagen. Optimerad laddning är aktiverad som standard.

Men Apple säger ju att batteriet ska ha 80 % hälsa upp till 500 laddcykler. Fyra år är väl ~1000 cykler. Så det är väl normalt egentligen.

Permalänk
Medlem

Galaxy S21. På sätt och vis den nyaste telefon jag haft då jag köpte den när modellen var ett drygt halvår (tror jag), nu är den ju inne på andra året och vi får se hur länge jag har den. Nöjd med det mesta förutom att den korkat nog inte kan spela in samtal.

Annars har jag köpt Nexus 4 när den var utgående modell, bytt till mig en Galaxy S4 i9506 när den var ca 2 år gammal, köpt en new-in-box Galaxy S7 för en spottstyver i sammanhanget efter att S8 kommit ut, osv. Har inte känt behov av att ha det värsta, men min första Android var en *snorbillig Sony Ericsson Neo V som var väldigt under-powered och det vill jag inte ha igen. Var för all del väldigt roligt att installera custom-ROM, överklocka, de-bloata etc, för att hålla den rullande.

*) Jag betalade 79kr för abonnemang med fri datatrafik i 3G-nätet och 20kr förhöjd månadsavgift för telefonen, i 24 månader, sjukt billigt, närapå gratis. Those were the days.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har en iPhone XS från 2018. Så snart 5 år till hösten.
Kan inte klaga så mycket på den, älskar designen och A12 processorn håller fortfarande nätt och jämnt fortfarande. I början av våren så bytte jag batteri på den som gjorde att den kändes som ny igen, får fortfarande senaste iOS och har tänkt att behålla den ett tag till. Det kan man snacka om hållbarhet

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag har följt de råden. Laddar med långsam Apple original-laddare på natten, och nu sedan batteritiden blivit såhär pass dålig så fyller jag på med långsam laddning från jobbdatorn under dagen. Optimerad laddning är aktiverad som standard.

Men Apple säger ju att batteriet ska ha 80 % hälsa upp till 500 laddcykler. Fyra år är väl ~1000 cykler. Så det är väl normalt egentligen.

Ja, det stämmer nog ganska bra då. Även om det känns tråkigt så är det säkert normalt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag köpte iPhone 11 när den kom ut, så den blir fyra år i september. Dess batterihälsa är 77 %.

Ni måste vara väldigt sparsamma med battericyclerna.

Snigelladdning första 2 åren, inget annat.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Det finns väl lite olika tricks, typ att aldrig låta batteriet gå ner under 30-40% samt köra "Optimerad laddning" och undvika snabbladdare.

Så om man bara har en original iPhone-laddare/brick, klickar i optimerad laddning, laddar varje kväll och inte använder mobilen tills den är slut så kan man följa alla råd utan att ens anstränga sig (eller ens märka av det).

Om man däremot använder en 3-parts brick/snabladdare, skiter i optimerad laddning och låter batteriet ladda ut titt som tätt, då har man lätt att tappa batterihälsa.

Tänkte faktiskt efter att jag skaffade anker powerport III Nano eller vad den heter, och använt i typ 1,5 år, att den skulle gå ner.
Och jo det gjorde den ju, men verkar vara nån form av mirakelbatteri som nån skrev i swedroids forum 😅
Tanken var att äh nu skiter jag i detta och hålla på med laddning i 3h med originalladdaren eller vad det tog. Men är säkert det som gjort att det hållt så länge.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

Har en iPhone XS från 2018. Så snart 5 år till hösten.
Kan inte klaga så mycket på den, älskar designen och A12 processorn håller fortfarande nätt och jämnt fortfarande. I början av våren så bytte jag batteri på den som gjorde att den kändes som ny igen, får fortfarande senaste iOS och har tänkt att behålla den ett tag till. Det kan man snacka om hållbarhet

Är just deras uppdateringspolicy som gjorde att jag böt till Apple från början. Och sure, allt är inte perfekt. Skullle verkligen vilja ha, kommer inte på vad det heter, men när man slår nummer och att den inte kommer ihåg eller känner igen nr:er?
T9?
Men överlag går jag aldrig tillbaka.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag köpte iPhone 11 när den kom ut, så den blir fyra år i september. Dess batterihälsa är 77 %.

Ni måste vara väldigt sparsamma med battericyclerna.

Omöjligt att ett litiumjonbatteri bara tappat 1-3 % på fyra år. 77 % låter bra efter fyra år tycker jag.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Omöjligt att ett litiumjonbatteri bara tappat 1-3 % på fyra år. 77 % låter bra efter fyra år tycker jag.

Det är väldigt olika. Hur man använder enheten laddar den och även kvaliten på batteriet verkar spela roll.

Jag har en 10 år gammal macbook med 200 laddcykler som köptes begagnad nyligen. Det är väldigt få laddcykler på 10 år så den har antagligen körts mycket med kontakten i men batterihälsan var bara 74%.

En annan jag känner som ägt sin sedan dag ett i 10 år och har 900 laddcykler så nästan förbrukat enligt Apple som räknar med 1000 cykler som livslängd har ändå hälsa på 93%.

För bästa hälsa ska den aldrig under 60% och inte över 80 men det gör ju att man bara har 20% av batteriet att faktiskt utnyttja. Så nog inte många som håller det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Begagnad 13 Pro som snart har varit i min ägo i 1 år.
Mobiltelefoner är inte alls lika intressanta som under 10-talet så nu sträcker jag uppgraderingar så långt det går.

Tycker 13 Pro är en väldigt komplett telefon, ett batteri byte om något år och den lever säkert vidare utan problem i 3 år till. Tänkte först att det blir byte efter uppdateringarna tar slut men även IOS har ju stagnerat så kan säkert fortsätta tills säkerhetsuppdateringar/appstöd försvinner.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

7 år gammal samsung S7 och batteriet håller 2 dagar. Men laddar mest vid 40% till ca 80%.Jag har den för man tvingas till ha sådant här skit.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

5+ år gammal OnePlus 5T, batteriet håller i lite över en dag med bluetooth+musik på och en hel del reddit och mangaläsande.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

7 år gammal samsung S7 och batteriet håller 2 dagar. Men laddar mest vid 40% till ca 80%.Jag har den för man tvingas till ha sådant här skit.

Varför tvingas du till det?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Reservtelefonen är 20+ år gammal (Nokia 3310)
Vart tvungen att byta min vanliga mobil för ett halvår sen..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Varför tvingas du till det?

BankID ringa myndigheter. Komma in i affären som kräver bankID för öppna dörren.
Betala med Swisch i affärern då inget annat går i denna affär närmast mig.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

BankID ringa myndigheter. Komma in i affären som kräver bankID för öppna dörren.
Betala med Swisch i affärern då inget annat går i denna affär närmast mig.

Ah ok, ja bank-id är fanimig svårt att leva utan i dagens samhälle känns det som.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det har ni inte med att göra!

Permalänk
Medlem

Samsung s9 2018 nånting som fungerar helt perfekt fortfarande

Permalänk
Medlem

Huawei P20 Pro sen BF 2018.
Nästa blir nog en Pixel 8.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Frågan som ställdes initialt var "Håller du dig ständigt uppdaterad på telefonfronten, eller dröjer det år mellan mobilköp?" och artikeln vill veta hur länge man normalt har sin telefon.
Svaren från "undersökningen" ger dock inte svaret på frågan eftersom det frågas om hur gammal telefonen är just nu.
Om en person har sin mobil normalt i 5 år men bytte i förra månaden, vilket svar blir det på frågan?

Kanske lite "gubbgnäll" men det är ju inte första gången undersökningar på SweC formulerar frågor som inte ger svar på den tänkta frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ah ok, ja bank-id är fanimig svårt att leva utan i dagens samhälle känns det som.

Ja och sedan nästan all kontakt med sjukvården har jag via 1177. Kräver bankID också.
Så ja du har rätt det är svårt klara sig utan. Minns när jag ringde skatteverkt tror jag det
var och dom vägra svara på något för jag inte kunde legitimera mig med bankID. Så jag
skaffa för slippa bli tok arg varje gång.Teknik och utveckling super kul.Men lik väl ser jag
total övervakat samhälle och censur på nätet och ser bara Musk just nu som verkligen
står i mot. Men vad han han göra. Twitter förbjuds nog snart i EU. Inte så länge sedan
man prata om hemska censuren Kina har på internet och nu är diktatur EU på G göra
detta också.
Nu är ju lagar på G om husransakan utan ens
mistanke om brott. Polisen scannar snart chip du har i kroppen och inte bara din bil.
Förbud mot att vpn är ett förslag S tar till EU just nu. Fan Unabomber må blivit sjuk av
det han utsattes för. Men han hade rätt om tekniken och ja AI är väl bra i början nu och
spännade. Men vad kan ge längre fram är mycket otäcka saker.

Bara se små barn och alla vuxna på stan och till med akutmotagningen sitta stirra
färhäxat i små skärmar gör att jag knappt kan parata med folk. Går fan inte ens flörta
länge med undantag vid minusgrader då någon inte lyssnar på musik eller pod eller samtal vill säga. Skum känsla köra bil i centrum när det är minus grader. Folk tittar på än ha ha
Så jag hatar vara tvingad ha jävla telefon smartphone skit ha ha

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Förut bytte jag telefon nästan varje år, men fick så bra betalt för mina så det blev ingen större investering direkt.
Jag sålde min Huawei P30 Pro idag som jag haft i 3.5 år, det är det längsta jag haft en telefon. Den var fortfarande i nyskick men jag var rädd att sen skulle sluta ta emot uppdateringar och appar inom ett år så jag slog till på S23 dealen som så många andra.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem

Samsung S8 6 år gammal men har fungerat och fungerar väldigt bra fortfarande. Blivit lite sliten dock då jag tappat den någon gång.
Haft tur att inte hela skärmen blivit sprucken. Är väl dags att byta mobil men inte lust att slänga för mkt pengar på en mobil!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Huawei P30 Pro, bästa mobilen jag någonsin haft. Haft den sedan 2019 och batteriet och snabbheten finns kvar efter så många år. Har tidigare haft iPhone och andra android telefoner som jag har bytt ut efter bara ett år eller två.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Oneplus Nord första modellen började använda Juni 2021 så 2år prick nu, tycker man får mycket telefon för pengarna och saknar inget direkt, Klarar sig batteriet blir de säkert att behålla den 2-3år till.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Huawei P20 Pro från 2018.
Nytt batteri på garanti 2020.
Nu börjar batteriet bli kasst, är det dyrt att byta?
Mobilen är ju jättebra fortfarande.

Permalänk
Musikälskare

Brukar köpa en ny iPhone varje år men har hoppat en generation nu

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har en Oneplus 6T har för mig jag köpte den rätt fort efter den kom ut så årskiftet 2018/2019. Har fungerat bra hittills men batteriet är inte vad det varit.

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte kalla sig för en gamer om man inte har RGB på luten Kör en Rog Phone 5 som kom ut för ca 2 år sen. Spelar lite på den, men i övrigt så har den allt jag vill ha från en lur och inget onödigt. Bra pris var det då också