Permalänk

Larmfråga, nått sjukt hände mej precis...

Som sakt lite OT-varning men jag vet att det finns många kunniga här på forumet så jag tänkte fråga en liten fråga.

Var och handlade på COOP Bromma nyss, kom ut till bilen på parkeringen och skulle låsa upp bilen med fjärrkontrollen... Helt dött, inget händer.. skakar på kontrollen och tänkte att batterierna var körda eller nått... nehe prövat att låsa/larma av med nyckeln, det funkar. I samma ögonblick kommer ägaren till SAAB:en som står bredvid..
Han undrar hur man får upp bilen utan att använda fjärrkontroll, -konstigt säger jag, har samma problem.
Då kommer ser/hör jag att flera bilar på parkeringen larmar och flera personer står bredvid sina bilar och kliar sig i huvudet. Det verkar som något slagit ut sändarna eller larmen, detta pågick några minuter och sen funkade alla fjärrkontroller samtidigt igen

Nån som har en idé vad som kan ha hänt? Vad kan ha slagit ut alla larm/sändare samtidigt? Nån sändare på Bromma flygplats? nått annat?
Jag har iallafall aldrig sett nått liknande...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

borde ju gå att göra nån liten kul makapär som stör på nått sätt...

Permalänk
Medlem

Bilfjärrkontroller brukar sända på 433,xxxx MHz-bandet, har någon annan starkare sändare förirrat sig in på just samma frekvens kan detta störa ut bilarna.

På Trafikmagasinet visade de för några år sedan att till exempel sändaren till trådlösa hörlurar kunde störa ut billarmen.

Permalänk
Medlem

Mehehe.. På 433MHz har inte bara radioamatörer förtur. De är allsmäktiga också :D.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Jag tror mina trådlösa hörlurar tar emot på 433 mhz, d.v.s. att min sändare sänder på 433 MHz

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Detsamma kan hända om man har en parkering brevid en telemast, att den stör ut alla sådanna låsdosor. Jag har dock inte en aning om hur man ska kunna förhindra sådant som privatperson, men det går säkert på något vis.

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Medlem

På moddade lyxbilar, typ hotrods och veteranare har man ju sett att de har papprat bort låset och _endast_ kör med knappen på nyckeln. Kanske inte så smart då? (Baklås 2000-X )

Om man gör en sådan modifikation, brukar man spara ett riktigt backuplås någonstans under karossen för säkerhetsskull?

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Om man har fjärrkontrollen precis bredvid mottagaren på bilen borde det gå oavsett vad som stör signalen :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Om man har fjärrkontrollen precis bredvid mottagaren på bilen borde det gå oavsett vad som stör signalen :/

Funkade inte =(

Visa signatur
Permalänk
Medlem

måste bygga ngt sånt som stör skitkul att kolla massa folk som inte får upp bilarna på parkeringar

Permalänk
Medlem

exakt, ingen som har någon ritning eller tips på nåt som kan störa ut signalerna

Visa signatur

-