Logitech skrotar mikrofonmärket Blue

Permalänk
Melding Plague

Logitech skrotar mikrofonmärket Blue

Det välkända varumärket Blue stryker slutligen på foten och populära alternativ som Yeti och Snowball integreras i det egna Logitech G-märket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RIP

Ganska mycket efter uppköpet ifrågasatt hur de hanterat varumärket genom att pumpa ut nyare “bättre” modeller i ett bredare produktsegment(kvantitet > kvalitet). Tappat räkningen hur många versioner av Yeti nu finns på marknaden. Men det här blir väl kniven i kistan som visar att Blue endast är ett tomt skal av vad det kvalitetsvarumärke det var ursprungligen.

Permalänk
Medlem

Konstigt, bortsett från Røde är väl deras micar ganska kända och välrenommerade

Lite som om AMD skulle skrota Radeon

Permalänk
Snusfri

Knepigt.
Förstår inte vissa företags förkärlek till att döda väl inarbetade varumärken som väldigt många förknippar med antingen kvalitét eller bra pris/prestanda, men det är väl någon bean counter som kommit på att man kanske kan öka vinsten med 0.0002%.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tråkigt värre, "Logitech Yeti" låter inte särskilt vettigt. Blue Yeti sitter ju på folks minnen vid det här laget. De skulle lägga tid på att fixa den ruttna mjukvaran G Hub istället för att påtvinga folk att använda skräpet ofrivilligt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Rekordmedlem

Och där dog Blues mer seriösa mikrofoner.
Logitech har ju även tidigare dödat Slim devices så de har ju uppenbarligen inget intresse av att hantera bättre ljudprodukter utan bara hålla på i det allra värsta skräpträsket där de lurar på folk usla högtalarsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Konstigt, bortsett från Røde är väl deras micar ganska kända och välrenommerade

Lite som om AMD skulle skrota Radeon

Det betyder väl att kunderna som brukade köpa varumärket har gått vidare till andra märken som faktiskt uppfyller kvalitetskraven som den här kundkretsen ställer utan att de har lyckats attrahera tillräckligt många nya kunder till varumärket.

Permalänk
Medlem

Ur ett marknadsföringsperspektiv är detta en aning idiotiskt, blue har ett start intryck i ljudbranschen.
När jag tänker Logitech så tänker jag ''mediokert''.

Permalänk
Medlem

Dålig idé. Blue är ett välrenommerat varumärke på mikrofonsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Konstigt, bortsett från Røde är väl deras micar ganska kända och välrenommerade

Lite som om AMD skulle skrota Radeon

Amd skrotade ju typ ati när de vid hd6000 serien eller något slutade använda det namnet på grafikkorten.

Är väl bättre i längden att marknadsföra ett varumärke.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Upplever inte Logitech som ett högkvalitativt märke så tycker att det är märkligt att man skrotar Blue. Undantaget är väl. Tangentbord och möss som är skapliga. Alla headset, hörlurar och mikrofoner jag haft att göra med från Logitech har varit mediokra eller rent av dåliga.

Permalänk
Medlem

Ok instegsmikrofoner, synd då dem var ganska bra prissatta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga att jag kände till något av varumärkena så de kan inte ha gjort något större intryck.

AKG, RØDE eller Sennheiser är vad jag tänker på när det gäller mikrofoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag kan inte säga att jag kände till något av varumärkena så de kan inte ha gjort något större intryck.

AKG, RØDE eller Sennheiser är vad jag tänker på när det gäller mikrofoner.

Eller så har du levt i en bubbla för de flesta som har googlat "mikrofon till streaming" har fått Blue Yeti rekomenderat. Varannan streamer var nog sponsrad också för alla hade en ett tag.

Så intryck har de allt gjort enligt mig

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Håller med, stort misstag av Logitech(en av många..) Synd att företaget börjar tappa styrseln.
Kanske samma marknadsförare som tyckte namnbytet på Pucko var en bra ide..

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eller så har du levt i en bubbla för de flesta som har googlat "mikrofon till streaming" har fått Blue Yeti rekomenderat. Varannan streamer var nog sponsrad också för alla hade en ett tag.

Så intryck har de allt gjort enligt mig

Jag kör själv ingen streaming och alla streamers jag har sett förefaller att använda RØDE eller någon anonym modell som inte går att identifiera. Några skulle kunna vara Blue, men syns inte varumärket så finns det inte i sinnevärlden för många.

Permalänk

Visste ej de ägde blue. Deras high end produkter ägs de också utav Logitech. Hoppas de får vara fristående företag.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Jag kan inte säga att jag kände till något av varumärkena så de kan inte ha gjort något större intryck.

AKG, RØDE eller Sennheiser är vad jag tänker på när det gäller mikrofoner.

Du har de blue och sedan har du de som heter sE
Blue har mic som kostar upp till flera hundra tusen. Ser du på youtube klipp är det som ett rör med en boll ovanpå. Det är de mindre modellerna som snowboll som är mest populär

Permalänk
Medlem

Heter dom inte Logi numera? De har ju skrotat sitt eget varumärke oxå.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

the michael skulle jag nog välja innan något från logitech.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Heter dom inte Logi numera? De har ju skrotat sitt eget varumärke oxå.

Ingen som riktigt vet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Heter dom inte Logi numera? De har ju skrotat sitt eget varumärke oxå.

Högst oklart verkar det som. Logi, Logitech....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Min Yeti fungerar inte om jag installerar G Hub. Eller, den fungerar om jag gör rollback på drivrutinen så den inte längre hittas av G Hub.
Så känns inte som de förvaltat varumärket särskilt väl.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."