Automatiska nödsamtal pressar SOS Alarm

Permalänk
Melding Plague

Automatiska nödsamtal pressar SOS Alarm

Moderna mobiltelefoner som automatiskt ringer nödsamtal när de upptäcker ett potentiellt fall eller olycka är ett problem för SOS Alarm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I Sverige ska problemet mest röra Samsung telefoner om jag förstod rapporteringen rätt

Permalänk
Medlem

Man borde, i de fall där man kan härleda felringningen till en särskild telefontillverkare, skicka en saftig faktura för varje enskilt tillfälle till tillverkaren.

Det hade nog sett till att minska ner antalet rätt så drastiskt.

En av våra telefoner här hemma, en samsung, fick för sig att ringa 112 när vi inte lyckades lugna vår 10-månaders på en rätt så lång stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Man borde, i de fall där man kan härleda felringningen till en särskild telefontillverkare, skicka en saftig faktura för varje enskilt tillfälle till tillverkaren.

Det hade nog sett till att minska ner antalet rätt så drastiskt.

En av våra telefoner här hemma, en samsung, fick för sig att ringa 112 när vi inte lyckades lugna vår 10-månaders på en rätt så lång stund.

Det verkar inte speciellt smart. Inte ovanligt att bäbisar gråter och skriker.

Tillverkarna gillar att prata om hur många liv de räddar men om man inte kan ringa själv så lär man inte heller kunna prata för att få hjälp. Kan man prata så borde man kunna säga till telefonen att ringa med röststyrning.

Hela funktionen känns mest som en gimmick och hur många riktiga samtal blir sena pga detta kan man undra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Detta är anledningen varför jag alltid väljer Apple iPhone, de bara fungerar och implementerar bara funktioner när de är mogna nog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Detta är anledningen varför jag alltid väljer Apple iPhone, de bara fungerar och implementerar bara funktioner när de är mogna nog!

Hur menar du nu?

Apple hade samma problem med bla iPhone 14 och Apple Watch 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Detta är anledningen varför jag alltid väljer Apple iPhone, de bara fungerar och implementerar bara funktioner när de är mogna nog!

Jamen precis.
Dispatchers for 911 are being inundated with false, automated distress calls from Apple devices owned by skiers who are very much alive.
Some first responders are asking iPhone users to disable Emergency SOS and crash detection due to influx of false positives

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

SBS...

Det är inget fel att apparater ringer automatisk larmcentralen, dessa automatiska ringningar ska dock inte hanteras på samma sätt som ett uppringt. Det går att argumentera för hur de ska hanteras. Och det handlar om att ta fram både verktyg och rutiner för detta.

Man kan argumentera för att en människa borde ta emot alla samtal, men när vi går emot ett samhälle där ens toalettstol kan ringa sos samtal, så måste man behandla samtalen olika. Visst kanske det blir en liten längre fördröjning för när ens toalettstol automatisk ringde in, alternativet i framtiden är dock att hela larmcentralen blir telefonbombad.

*edit*
Inom all annan teknik så behandlas larm olika. T.ex. kan man ha ett förbrandlarm som aktiveras innan serierna börjar tjuta i bostaden. Detta larm kan vara superkänsligt och kommer aktiveras hela tiden. Jag ser det lite samma sak med telefonerna, vissa larm är lite väl känsliga och borde då inte hanteras på samma sätt.
Ens bil är en annan sak. Vissa saker sätter ett larm i databoxen som en tekniker kan felsöka, skulle bilföraren få precis alla larm på displayen så skulle den sätta en silvertejp framför displayen.

Permalänk
Medlem

Har upplevt detta med min samsung. Helt plötsligt började den fickringa olika nödnummer, flera gånger efter varandra vid olika tillfällen. Hittade en funktion i inställningarna att inaktivera touchskärmen när telefonen var i mörker och det har inte hänt efter att jag aktiverade den.

Mycket märkligt tycker jag, inte upplevt det med någon telefon tidigare.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Hur menar du nu?

Apple hade samma problem med bla iPhone 14 och Apple Watch 8.

All de där höll ju telefonen fel. Eller åkte skidor med den fel. Eller hade den i fickan fel. Rent ut sagt, all de där xxxx fel.

De är bara avfällingar från den sanna tron som gör fel. Fördriv dem till android och återställ den sanna läran.

Permalänk
Medlem

Lyckades fickringa SOS för bara ett par timmar sedan. Satt i bilen, och det började tjuta hej vilt. Hann avbryta innan samtalet kopplades fram, men jag är glad att jag puttrade fram i 30 på rak grusväg när det hände, för jag höll på att skita ner mig innan jag fattade vad som pågick.
Det är nog första, kanske andra, gången det händer dock, så det tillhör inte vanligheterna direkt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Snusfri

Denna grej är ett typiskt exempel på något som ser riktigt bra ut på papper men fungerar horribelt dåligt i verkligheten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Faktiskt ett riktigt bra tillfälle att yttra frasen "Förbjud skiten!"

Permalänk
Avstängd

Dra några tusen och sätt på telefonräkningen för varje felsamtal så stänger nog folk av funktionen i högre grad.
Känner de sig orättvist behandlade så kan de ta upp det med telefontillverkaren som en reklamation.

Andra ska inte lida för att ett fåtal användare tycker det är fränt och skoj med nya oprövade funktioner.

Vilka kriterier har telefonerna för att avgöra om det är en olycka som behöver SOS?

I bilar kan jag tänka mig att en utlöst airbag borde kvalificera som ett kriterium.

Permalänk
Medlem

De automatiska borde ha ett eget nummer helt enkelt. Prioritet 2 också

Permalänk
Medlem

Eller så är SOS larm bara underbemannade till att börja med.

Vore intressant med lite forskning och se hur många liv automatiska uppringning har räddat.

Oavsett ska de ha möjlighet att hantera automatiska samtal på ett separat sätt mot personer som aktivt ringer in.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Lite mer information:

https://www.sosalarm.se/om-oss/pressrum/nyheter/2023/uppgrade...

Citat:

Uppgradering i Android orsakar stor ökning av felaktiga samtal till 112

Antalet felaktiga anrop (inkommande samtal) till 112 har legat stadigt på 30 procent under flera års tid men har de senaste månaderna ökat till över 40 procent. Anledningen tros vara den uppgradering som släppts till Android 13 som kom till Sverige i början av december 2022.

Citat:

- Vi ser sedan dess att felringningar från framför allt Samsung Galaxy-telefoner, främst av senare modeller, har ökat kraftigt, säger Jonas Lind, chef Produktion vid SOS Alarm

Det var SOS Alarms motsvarighet i Nederländerna som först upptäckte fenomenet i mitten av maj. Efter en kontroll med 14 andra länder så återrapporterar samtliga samma upptäckt.

I Sverige har det blivit en alltmer ökande trend, i takt med att främst Samsung-användare laddar ner version 13.

Hade google undvikit Andriod 13 så hade det här inte hänt. Det är ett olycksnummer så det är inte så konstigt att telefonerna med det rapporterar felaktiga olyckor.

Citat:

Ärendet är nu på EU-nivå där European Emergency Association (EENA) har varit i kontakt med Google som förstår problematiken och gör vad de kan för att hjälpa till. Förhoppningsvis kommer en ändring redan i nästa release under juni. Men redan nu kan man som Samsung-användare med en snabb åtgärd bidra till att minska felringningarna på 112.

Android 14 kommer fixa det.

Permalänk
Medlem

Gör lagändring så dom inte får auto-ringa 112, och vill man sedan ha funktionen så ska det ringa ett annat nummer. Företag som dom användarna får betala prenumerations avgift till. Som sen, om det faktiskt är ett nödsamtal kopplar det vidare till 112.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Eller så är SOS larm bara underbemannade till att börja med.

Vore intressant med lite forskning och se hur många liv automatiska uppringning har räddat.

Oavsett ska de ha möjlighet att hantera automatiska samtal på ett separat sätt mot personer som aktivt ringer in.

Sett till att telefonerna också väl skickar positionsdata och att svårt skadade inte brukar svara i telefonen när räddningstjänsten ringer tillbaka, så kan man ju fråga sig hur många som gått åt för att ambulansen var på väg till ett fellarm från en telefon.

Permalänk
Medlem

Tekniken har sagt sitt, åka skidor är lika hälsosamt som en bilolycka, så sluta åka skidor. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

Faktiskt ett riktigt bra tillfälle att yttra frasen "Förbjud skiten!"

Nja det finns tillfällen då det kan rädda liv men ställa högre krav på leverantörerna att testa funktionerna först kanske vore på sin plats eftersom det kan få riktigt dåliga konsekvenser med dessa felringningar om andra behövande inte kommer fram!

Permalänk
Medlem

går kanske att stänga av om man inte vill belasta systemet?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Man kan ju även vända på det. Hälften av alla felringningar är från automatiska system i telefonen. Det betyder att den andra hälften inte är det.

Vart kommer de ifrån?

Permalänk
Medlem

Verkar som att vissa Samsungmodeller har funktionen att klicka 5 ggr på sido knappen för att ringa SOS.
Bland annat min s23, det hade jag ingen koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Verkar som att vissa Samsungmodeller har funktionen att klicka 5 ggr på sido knappen för att ringa SOS.
Bland annat min s23, det hade jag ingen koll på.
<Uppladdad bildlänk>

Det har varit standard på android i säkert 5 år. 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Detta är anledningen varför jag alltid väljer Apple iPhone, de bara fungerar och implementerar bara funktioner när de är mogna nog!

LOL

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Man kan ju även vända på det. Hälften av alla felringningar är från automatiska system i telefonen. Det betyder att den andra hälften inte är det.

Vart [sic] kommer de ifrån?

Människor som tycker det är nödläge när de inte förstår hur brödrosten fungerar eller som tror sig vara för viktiga för att vänta i telefonkö när de ringer 1177.

Märkliga samtal som ringts in till 112

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det har varit standard på android i säkert 5 år. 🤓

Jaha, såpass. Aldrig sett förut. Vad är det för ny fräsig funktion i android 13 som får samsungtelefoner att spontanringa SOS då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Jaha, såpass. Aldrig sett förut. Vad är det för ny fräsig funktion i android 13 som får samsungtelefoner att spontanringa SOS då?

Aha, läste länken lite längre upp. Tydligen är funktionen nu PÅ som standard i android 13 istället för AV som i tidigare versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Detta är anledningen varför jag alltid väljer Apple iPhone, de bara fungerar och implementerar bara funktioner när de är mogna nog!

Gjorda misstaget för 3 år sen, köpte en Samsung, säger nu bara, never again! Hade den i knappt ett år, sen blev det iPhone igen! Har bara haft Android surfplattor, men nu blir nästa en iPad. Google känns skumrask, misstänker att de tömmer ur all info de kan komma över, för att användas til ??? Säkert sker det tömning av data även till Apple, men inte i lika stor omfattning. Generellt skulle jag önska ha total samlad kontroll över vad som töms ur alia typer av enheter, mao även datorer, kylskåp mm mm.