Kan din dator köra Starfield?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jockos:

30 FPS är för PowerPoints, inte förstapersonsskjutare.

Själv tycker jag låg FPS är ännu värre i desktopläge än i spel 😅.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Om jag minns rätt räcker det att justera något/några värdeni konfigurationen för att fysiken etc. ska fungera korrekt igen. Är väl dock inte omöjligt att det finns ställen där en extra fix eller två kan vara bra.

Finns en som dynamiskt justerar fysiken med din FPS så du kan spela i 240fps med dippar utan bekymmer

Permalänk
Medlem

Har inte ens 125 GB SSD
Så nej.

Permalänk

Sett till de redovisade hårdvarukraven så bör det inte vara ett problem. Informationen är ju sparsmakad så det återstår ju att se. Jag hoppas dock på 1440p ultra i 60 fps. Det kanske är att hoppas på för mycket

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Nja du behöver fortfarande moddar för att spela SE/FO4 utan fysik/lipsync buggar.

Det kan inte vara du som har en modd för mycket? Läppsynk har jag nog aldrig hört talas om som ett vanilla-problem tidigare.

Problemet med att fysikmotorn gick bananas över 60 FPS och slumpmässigt kastade upp olika objekt i luften patchades bort för mer än fem år sedan. Skyrim var ju helt ospelbart över 60 FPS förr. I Fallout 4 var det mer av karaktären bondkomik med grejer som ramlade från skyn eller enstaka grejer som launchades mot solnedgången och vidare. Sen är det väl ingen som spelar SE om man vill modda?

Permalänk
Medlem

Processorn (5800X3D) ser jag ut att klara mig med gott och väl. Grafikkortet (6800XT) är precis vad dom rekommenderar. Kommer dock inte att skaffa det vid releasen. Är väl inte superhypad, tycker det ser okej ut så här långt. Skaffar det en stund efter release om det visar sig vara bra. Vill helst slippa eventuella nysläpps buggar o.dyl.

Permalänk
Medlem

Ser inte ut att bli några problem.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Betalar för Gamepass och sitter på ett 3090 så blir att testa givetvis.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartassen:

5600X, 16GB och 6600 XT

Verkar som att jag kommer behöva sänka grafikinställningarna ordentligt. Hade varit kul o veta vad för upplösning o fps samt preset de pratar om.

Sen tycker jag inte att spelet var särskilt vackert så jag förstår inte riktigt vart gpu kraften går.

Nu är väl ett 2080 och ett 6600xt rätt nära varandra i prestanda.

Permalänk
Medlem

Ska nog inte vara några problem, om jag nu kommer spela det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Finns väl ingen dator som kan spela Bethesdas spel dag 1? Behövs ett X-antal 100gb patches innan det är spelbart.

Det kanske är så på senare tid, men jag minns att jag var tvungen att modda Oblivion galet mycket för att få datorn att gå på knäna. Letade upp alla grafikmoddar som gick att få tag på, för att spelet såg helt enkelt för dåligt ut (jämfört med E3 videos). Kan det vara ett X1900XT jag hade då?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet med att fysikmotorn gick bananas över 60 FPS och slumpmässigt kastade upp olika objekt i luften patchades bort för mer än fem år sedan.

Av Bethesda? Att mods fixar det vet jag, men om det kräver mods där så kanske det kräver mods i Starfield också. Och då blir det väl sannolikt inte dag 1, speciellt inte om Skyrim-moddarna kräver SKSE eller liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Av Bethesda?

Jo, jag startade om Fallout 4 efter flera år och körde vanilla ett bra tag för att se att det problemet var löst innan jag började modda igen. Känner inte att jag har orken att lösa så grundläggande problem med moddar.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Nu är väl ett 2080 och ett 6600xt rätt nära varandra i prestanda.

Problemet är väl att de rekommenderar ett 6800 XT. Antagligen relaterat till att de snackade massa om sin sol som anpassade sig till atmosfären och liknande, ray tracing gissar jag på och där är ett 6600 XT väldigt uselt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det kan inte vara du som har en modd för mycket? Läppsynk har jag nog aldrig hört talas om som ett vanilla-problem tidigare.

Problemet med att fysikmotorn gick bananas över 60 FPS och slumpmässigt kastade upp olika objekt i luften patchades bort för mer än fem år sedan. Skyrim var ju helt ospelbart över 60 FPS förr. I Fallout 4 var det mer av karaktären bondkomik med grejer som ramlade från skyn eller enstaka grejer som launchades mot solnedgången och vidare. Sen är det väl ingen som spelar SE om man vill modda?

Alltså var har du fått det ifrån? 60+ fps fixen behövs fortfarande... Likaså community patchen som fixar en mängd problem. Bethesda är ett sannerligen tragiskt företag.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det kan inte vara du som har en modd för mycket? Läppsynk har jag nog aldrig hört talas om som ett vanilla-problem tidigare.

Problemet med att fysikmotorn gick bananas över 60 FPS och slumpmässigt kastade upp olika objekt i luften patchades bort för mer än fem år sedan. Skyrim var ju helt ospelbart över 60 FPS förr. I Fallout 4 var det mer av karaktären bondkomik med grejer som ramlade från skyn eller enstaka grejer som launchades mot solnedgången och vidare. Sen är det väl ingen som spelar SE om man vill modda?

Lipsync är ett problem i Fallout 4 över 60fps.
Än idag får folk fysikbuggar i Skyrim över 60 så det har inte patchats bort.
Du tar fortfarande skada av objekt som hinkar, ben osv utan SSE Display Tweaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartassen:

Problemet är väl att de rekommenderar ett 6800 XT. Antagligen relaterat till att de snackade massa om sin sol som anpassade sig till atmosfären och liknande, ray tracing gissar jag på och där är ett 6600 XT väldigt uselt.

Series X motsvarar väl 6700 XT och det är inte lika optimerat på PC-sidan, därav 6800 XT.
Trist för mig som sitter med 6600-serien.

Permalänk
Medlem

Dag 1 på första stora rean på spelet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det kommer nog funka frågan är om grafikkortet ramlar in närmare minimum eller rekommenderat. (intel ARC A750)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hårdvarukraven är konstiga, förhoppningsvis så kommer det funka bra för dom med mer standard pc.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

Creation Engine... inte intresserad.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Nvidia Geforce RTX 2080
Woohoo, jag klarade rekommenderat i alla fall.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Troligtvis inte har för tillfället bara en 3750h med ett rtx2060.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Ska så klart spela det. Har både Series X och PC. Denna typ av spel är utmärkt på konsol, men jag är inte sugen på att spela i 30 FPS på konsol när jag troligen kan pumpa ut +100 FPS med den hårdvara jag har i min PC.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Klarar min dator av det? Japp.

Klarar jag av en day 1 release från Bethesda? Nope.

Låter spelet vara ute minst 6 månader innan jag klistrar mig fast i datorstolen i en vecka för att nöta igenom spelet.

Permalänk

Det borde rulla på burken här hemma🙂 o kommer att köpa det ,men inte dag 1 iaf,

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är begränsningen för min del. Har Vega 64. Det verkar vara i stort sett i paritet med RX 5700. Men det kanske börjar bli dags att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja tyvärr

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning på minimum och rekommenderad pratar vi om?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!